Blåst på servicen?

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Blåst på servicen?

Inlägg av cub »

Jag lämnade in min Transalp på 1200-mil service nyligen och blev lite förvånad när fakturan sa att man bytt 4 st tändstift. Jag kan bara se 2 st, en på vardera cylinder. Samma sak i instruktionsboken som följde med men samtliga tekniker på verkstaden hävdade att det är 4 st tändstift på en XL700. Nu söker jag på nätet och det jag hittar är att det är "1 spark plug per cylinder". Givetvis litar jag inte på allt jag läser på nätet, men är jag blåst i det här fallet? Dyra var de också...
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av Tramsvalp »

Jag vet inte, TA600 och 650 har 4 stift men de är treventilade.
TA700 är väl fyrventilad och då finns det nog bara plats för ett stift.
Jag sätter en femma på att du har rätt.

Vet inte heller vad du har för stift. På TA650 är det enl. boken NGK DPR8EA-9 vilket såvitt jag vet är special för Honda, men enl NGK finns standardalternativet DPR8EVX-9. Stor chans att det sistnämnda är billigare.

Verkstäder är nog inte alltid att lita på under stressig högsäsong...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av cub »

Mjaha, nu har jag även pratat med en annan Honda-verkstad och de säger också att det bara är 2 stift. Visst kan det varit sommarstress för dem men jag pratade med två olika tekniker på firman och båda hävdade envist att det var 4 st à 285 kr/st. Är det bara två så blir jag ju lite sur och får byta verkstad framöver. :?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av Tramsvalp »

cub skrev:jag pratade med två olika tekniker på firman och båda hävdade envist att det var 4 st à 285 kr/st.
När man har förstahandsuppgifter som du nu, så tycker jag gott man kan uppge firmans namn. Men inte förrän du vet definitivt förstås.
(Min personliga åsikt, vi har ingen forumpolicy än.)

Förstahandsuppgifter = jag var med själv.

Kan ju berätta att brorsan hade sin hoj på service på Beviks i Linköping i våras och fick tillbaka den med ett ventiljusteringslock löst så oljan läckte ut i riklig mängd när han körde. De hade dessutom debiterat ett tändstift, men inte bytt det (smutsigt, helt hopklämd tätring).
Jag upptäckte oljestänkets källa. Beviks hämtade hojen, men brorsan blev av med några värdefulla lediga dagar på hojen.
Först därefter kollade jag stiftet men brorsan har inte pratat med dem om det än. Förstahandsuppgifter. :(

Han ska förstås begära kompensation, frågan är hur mycket. Antar att prylar är bättre än pengar för båda parter, brorsan får butiksvärdet men firman betalar inköpspriset. En kedja, en hjälm, ett bra lås?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Sanna H
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 11:05
Answers: 0
Ort: XL700VA -08 / Katrineholm

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av Sanna H »

Jag lämnade in min på 1200-milsservice på MC-Hörnan för en månad sedan. Enligt kvittot bytte de 2 st tändstift (Denso U24ESR-N) till en kostnad av 88 kr/st exkl moms, totalt 220 kr inkl moms. Om Denso är bra eller dåliga stift vet jag inte, men uppenbarligen tyckte den verkstaden att det räckte med två.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av V Saarela »

TA 600 och 650 har 4 stift och kostar ca 75:-/st
TA 700 har 2 tändstift och dom kostar(NGK) ca 275:-/st. Densona är billigare, ca 200:-/st Enligt boken ska dom heta U24EPR9

Edit: Denso funkar nog alldeles utmärkt.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av cub »

Jag ville inte gå ut med firmans namn eftersom jag inte var säker på vad som faktiskt gällde. Uppgifterna jag hittade i tester i tidningar och på nätet gav lite olika resultat med skriveri om nåt slags centralt tändstift så förvirring var total. Iallafall så mailade jag firman och hänvisade till artiklar och andra firman och fick svar imorse att de givetvis tänkt fel och blandat ihop min mc med en 650. Jag ska förmodligen förbi idag så ska de ordna fakturan.

Tändstiften som jag fick heter enligt specen CPR8EA-9.

MC-hörnan verkar ha bättre priser. :mrgreen:
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av V Saarela »

Vi är ju bara människor och fel kan vi göra :)

Tändstiften är jag ganska säker på att dom heter DPR8EA-9 och dom ska sitta i 600/650, inte i 700:an. Förmodar att det är inte dom stiften som sitter i din kärra just nu(utan rätt stift).

Viktigt....kolla(be dom göra det) att du har rätt stift i din hoj.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av cub »

Jo jag får nog ta och kontrollera det faktiskt. Jag skulle sätta på mina motorbågar ikväll igen och upptäckte då två andra delar som var felmonterade och det känns ju inte så kul. Det är dessutom olja på många ställen under motorn så jag är lite orolig att nåt inte sitter på som det ska. Jag hoppas att det bara är spill....som jag iofs kan tycka att de borde torkat upp.

Jag betalar drygt 5000 kr för att få servicen gjord av proffs och få stämpeln i serviceboken som ska "bevisa" att den är servad på rätt sätt. När jag själv upptäcker rena missar så undrar jag vad den där stämpeln egentligen är värd. Jag hade inte tänkt att röja verkstaden eftersom de efter mina påtryckningar ska ersätta mig för de tändstift jag betalat extra för. Men nu är jag lite sur över kvaliteten på deras arbete och kan säga att till verkstaden på Stockholms MC Varuhus åker jag inte igen med min Transalp. Synd bara att andra alternativet i Stockholm ligger så off...

Notis: Deras skadeavdelning har jag inget annat än goda erfarenheter av. Hyvens killar!
Senast redigerad av cub den fre 02 jul 2010, 23:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av cub »

Det sitter NGK CPR8EA-9 i hojjen som det stod på fakturan, i instruktionsboken och som angavs på tre mc-sajter som listar stift. Jag blev lite nervös där... :roll: :mrgreen:
Obelix
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 21:32
Answers: 0
Ort: Varadero 07 / Stockholm

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av Obelix »

"Synd bara att andra alternativet i Stockholm ligger så off..."

Cub, kan tipsa dig om Hela Hojen i Stockholm som ligger på söder. Jag har bara goda erfarenheter ifrån dem.
Användarens profilbild
daumas
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 19:48
Answers: 0
Ort: Stockholm

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av daumas »

Har också dåliga erfarenheter av Stockholms MC-Varuhus just på verkstadssidan, och kommer inte att serva mc:n där. Däremot tycker jag butiken är mycket bra. Hela Hojen på Söder har jag i stort sett bra erfarenheter av. Trevliga och resonabla personer som jobbar där dessutom.
XL 700 '08
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av cub »

Konstigt, när jag på Hondas hemsida i helgen listade auktoriserade verkstäder fick jag bara fram Stockholms MC Varuhus och Honda Center i Upplands Väsby. Idag fanns det ju betydligt fler att välja på..inkl Hela Hojen. :)
Alfons
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 20 maj 2006, 18:37
Answers: 0
Ort: Täby TA600 - 96

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av Alfons »

Jag har lämnat, eller rättare sagt, de, Hela Hojen, hämtar, servar och lämnar min XL600 när de har en tid som passar dem under december - februari. Helt toppen för mig. Kan inte säga något om prisnivå men vad jag sett gör de ett bra jobb, de verkligen vårdar/värnar sina kunder. 5 getingar!
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av cub »

Igår var jag in till MC varuhuset igen för att få tillbaka lite slantar för de extra tändstiften och för att påpeka sakerna som satt felmonterade. Jag hade lite tur med att ordinarie mekaniker inte var på plats utan Christian från Skadeavdelningen tog hand om att montera det hela rätt och honom har jag gott förtroende för.

Pengar tillbaka, ytterligare en tur på en skoter och senare kunde jag hämta ut min Transalp som den brukar se ut. Trist bara att behöva bråka och överbevisa "experterna" om en så simpel grej som antal tändstift. När man sen inte kan montera vare sig kåpor eller slanghållare korrekt så undrar jag ju vilka bitar i servicen som jag inte ser med blotta ögat som är korrekt utfört eller slarvat med... :?
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av Olle Å »

Lämnade in min dåvarande Dominator till en dåvarande Hondarepresentanr för en stor genomgång av hela hojen eftersom den köps i delar från Tyskland och monterats här.
Det visade sig att firman lämnat iväg hojen till en mindre firma, ej Hondarepresentant. Exvis var ej luftfiltret bytt samt att då inte upptäcktes att gummimuffen mellan luftburken och förgasaren inte satt som den skulle. Bakre hjulaxeln var ej riktigt åtdragen och kedjespännaren lös.
Inte kul när man får veta att man inte kan lita på en märkesrepresentant.
Kul också när firman tar ut fullt Hondapris för bakdrevet, när det visar sig vara ett som är gemensamt för Yamaha och Honda, dvs en piratdel som är mycket billigare. Lelles säljer ju exakt samma drev, men mycket billigare. ( kanske de köpt drevet därifrån)
Hade också en Suzuki inlämnad på service hos dera representant, men samma visa där, luftfiltret helt felmonterat, så att luften passerade förbi filtret, dessutom så var ej batteriet, trots att det byttes mot ett nytt ej fastsatt.
Min nuvarande TA 600 servar jag i största utsträckningen själv.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av joeng38 »

enda vettiga är att göra allt själv. Alla kan lära sig.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Blåst på servicen?

Inlägg av cub »

joeng38 skrev:enda vettiga är att göra allt själv. Alla kan lära sig.
Ja så småningom, men med 5 års garanti så vill jag inte gärna sumpa det genom att inte sköta servicen....dvs lämna in till "auktoriserad" serviceverkstad.
Skriv svar