Stötdämpare TA-01 bättre än orginal sökes

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Stötdämpare TA-01 bättre än orginal sökes

Inlägg av jerkonetti »

Hej, har börjat skjutsa mer och mer och skulle vilja ha lite mera "tryck" i bakdämparen. Någon som vet om man kan köpa en vettig dämpare som är mera ställbar. Idealet vore en luftdämpare, tänk att bara passera kompressorn när lilla frun vill åka med! Har verkligen ingen tillverkare gjort en sådan till Transalpen? Någon som vet??//J :?:
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Stötdämpare TA-01 bättre än orginal sökes

Inlägg av Tramsvalp »

Säg till om du hittar nån.

Det finns ju dämpare med lätt åtkomlig hydraulisk ändring av förspänningen, en slang med en ratt i änden, men att öka förspänningen är ju inte samma sak som att öka hårdheten.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Ytter
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 21:39
Answers: 0

Re: Stötdämpare TA-01 bättre än orginal sökes

Inlägg av Ytter »

Hei.
Wilbers i Tyskland lager virkelig gode dempere til alle modeller TA.
Selv så har jeg en 2010 modell TA 700XL som kun var kjørt 2500km når jeg kjøpte den.
Etter ca 2000km til så bestilte jeg et komplett sett med Wilbers justerbar bak-demper og progressive framfjærer inkl ny demperolje.
Når du bestiller dette kit`et så oppgir du:
Type sykkel/årgang. Din egenvekt,kjørestil samt om du kjører mest alene/med passasjer samt ca hvor mye bagasje du evt bruker å reise med. Deretter produserer og pre-setter de demperen på fabrikken før de sender den.
Det tok meg ca 1,5 time å skifte ut bakdemper samt nye framfjærer m/olje. En relativt enkel jobb synes jeg...

Resultatet er meget merkbart fra første stund; sykkelen er meget stabil med merkbart forbedrede kjøreegenskaper og tilbakemeldinger fra hjulene til fører. Når jeg så reiser med passasjer/evt m mye bagasje på lengre turer,er det bare å vri rundt på det ekstra kontrolleren som er koblet til bakdemperen (for å kompensere for høyere vekt vs.stabilitet etc...)
Anbefales på det sterkeste!
http://www.wilbers.de/index_en.php

Lykke til!
Mvh
Einar
Skriv svar