Hej!
Vad rekommenderas för tätningsbricka till oljepluggen - kopparbricka eller aluminiumbricka?
/Johan
Kopparbricka eller aluminiumbricka?
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Kopparbricka eller aluminiumbricka?
mvh / Johan
XL650V -03
XL650V -03
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Kopparbricka eller aluminiumbricka?
Original är ju aluminium, de kostar några kronor på närmaste mc- eller bildelsbutik. Men det går säkert med mjuk koppar också.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Re: Kopparbricka eller aluminiumbricka?
Jag tror man kan ta vad man har, har man varken koppar eller aluminium så går det säkert bra med en annan typ av bricka med något ej hårdnande tätningsmedel eller bara med en o-ring eller i värsta fall helt utan bricka med gängtape eller tätningsmedel. Det är nästan inget tryck i sumpen därför är det inte så noga med vad man har för tätningar bara man kommer ihåg att titta att det ÄR tätt.
Det är aldrig för sent att börja om!
Re: Kopparbricka eller aluminiumbricka?
Tack för dessa svar! Det blir aluminiumbricka.
Har nu också kollat några andra mc- och bilforum, och ämnet verkar debatteras en del. Så här har jag uppfattat det hela:
Tydligen har aluminiumbrickor större risk än kopparbrickor att korrodera och bli otäta efter en tid i hårt utsatt miljö. Många byter därför till kopparbrickor som håller längre och åtminstone vissa bilar har kopparbrickor som original. Men om man byter till ny bricka vid varje oljebyte och om detta görs regelbundet, så ska det inte vara någon nackdel med aluminiumbricka. (Ska man vara riktigt, riktigt petig, så ger kopparbricka egentligen en ökad korrosionsrisk på de aluminumdelar den ligger emot, även om det kanske inte hinner bli läckage av det.)
Har nu också kollat några andra mc- och bilforum, och ämnet verkar debatteras en del. Så här har jag uppfattat det hela:
Tydligen har aluminiumbrickor större risk än kopparbrickor att korrodera och bli otäta efter en tid i hårt utsatt miljö. Många byter därför till kopparbrickor som håller längre och åtminstone vissa bilar har kopparbrickor som original. Men om man byter till ny bricka vid varje oljebyte och om detta görs regelbundet, så ska det inte vara någon nackdel med aluminiumbricka. (Ska man vara riktigt, riktigt petig, så ger kopparbricka egentligen en ökad korrosionsrisk på de aluminumdelar den ligger emot, även om det kanske inte hinner bli läckage av det.)
mvh / Johan
XL650V -03
XL650V -03
Re: Kopparbricka eller aluminiumbricka?
Stämmer!
Ska man vara riktigt petig ska det vara aluminiumbrickor till en aluminiummotor just för korrosionens skull. Du sade det själv!
Ska man vara riktigt petig ska det vara aluminiumbrickor till en aluminiummotor just för korrosionens skull. Du sade det själv!
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
Re: Kopparbricka eller aluminiumbricka?
Man kan då fråga sig hur lång tid det tar för en kopparbricka, alt pluggen, alt blocket förstörs av korrosion. Gissar lång tid
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
TA 600 -92, 7800mil