Mineralolja vs Syntetolja

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Anders W
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 19:19
Answers: 0
Ort: TA 600 -92 Suzuki GT 250 -75 Surahammar

Mineralolja vs Syntetolja

Inlägg av Anders W »

Jag har precis köpt en TA som är importerad från Tyskland. Den har gått ganska långt, 8000 mil, men verkar ändå väldigt välskött.
Jag tänkte byta olja och filter på den snart. Helst ska man väl använda helsyntetolja i en sådan motor, jag skulle göra det iallafall. Grejen är bara att jag inte vet vad föregående ägare har använt för olja, mineral eller syntet.

Vad jag vet så kan en motor som har gått länge på ren mineralolja få en del sot och koksavlagringar inuti. Och om man då byter till helsyntet som ska ha en del rengörande tillsatser så kan dessa avlagringar lösas upp och ställa till med problem i smörjssystemet.

Oljan som är i ser ren och fin ut och är ganska tunnflytande vid driftstemperatur. Går det att chansa och slå i helsyntet? eller bör man göra en närmare undersökning av oljan, kanska lyfta en av ventilkåporna för att se inuti hur det ser ut? verkar lite överilat. Hinner en TA motor få mycket sotavlagringar på 8000 mil av mineralolja.
Å andra sidan så borde den nog rimligtvis vara körd på syntet.

Mvh AW
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Det där med oljor är rena djungeln, finns lika många åsikter som det finns användare verkar det som..
Jag har också hört att helsyntet inte är bra i gammal motor osv men jag vet inte säkert.

En jobbarkompis hade i en flaska motor-rengörare (omega) i hans Volvo 940 turbo (28000mil o duktigt trimmad dessutom) innan oljebyte. Rengöraren löser upp all gammal skit i kanalerna och sörjan som kom ur motorn efter en halvtimmes körning var som tjära.
Han hällde i frisk olja och har kört utan bekymmer sen dess. Enligt "alla" på verkstan skulle bilen skära eftersom vissa oljekanaler kunde ha blivit igensatta av den upplösta skiten..

Jag tycker att du ska välja en olja som uppfyller tillverkarens krav och som är speciellt framtagen för mc, själv kör jag på delsyntet i alla mina fordon.
Mineralolja är också bra om du inte har extrema krav, som tex vinterkörning.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Här kommer ett gäng länkar till bike.se-diskussioner om olja. Vem man vill tro på får man förstås avgöra själv, men jag håller på DrBike.
Enl "mineralolja vs syntetolja" http://www.bike.se/forum/thread.php?t=23463 är problemet med upplösta avlagringar en myt.

Andra läsvärda oljetrådar är
"En tråd till om..." http://www.bike.se/forum/thread.php?t=15443
"Lärkpastej eller Delsyntetolja?" http://www.bike.se/forum/thread.php?t=17586
"Vad vet du om olja?" http://www.bike.se/forum/thread.php?t=3368
"Oljetillsatser _ Mumbo Jumbo eller inte?" http://www.bike.se/forum/thread.php?t=17055
"Olja; api SJ duger ej?" http://www.bike.se/forum/thread.php?t=20580

och i viss mån "Varmkörning" http://www.bike.se/forum/thread.php?t=22035
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar