Hej! Fan va kul med ett Transalp-forum!
Har just köpt en Transalp 97:a. Killen som jag köpte den av had köpt en uppsättning SINTRADE pads till frambromsen.
Min enkla fråga: ska det verkligen vara sintrat till denna hoj? Bromsskivorna kan ju ta skada om de inte gjorda för dessa bromsbelägg.
/M
Sintrade bromsbelägg
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- Cykel
- Inlägg: 47
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 17:12
- Hoj: BMW R1200GSA-06
- Ort: Jörn
- Kontakt:
http://hagaviken.d2g.com/xrv/viewtopic. ... sc&start=0
Där har du lite läsning, visserligen mest om "storebror" XRV750, men principipen är nog densamma.
Där har du lite läsning, visserligen mest om "storebror" XRV750, men principipen är nog densamma.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Vet inte om -97 ska ha sintrade. Men jag vet att jag aldrig mer kommer att köra med pirat. Både belägg och skivor slut efter 600 mil.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Nu har jag slängt på Carbone Lorraines sintrade belägg som heter 2300 X1. Mcvaruhuset i Sthlm FÖRSÄKRADE att de inte skulle äta bromskivor. Tydligen så är pads med beteckningen X1 gjorda för offroadmaskiner och därför lite mjukare (beläggen slits istället för skivorna...)
Får väl se hur mycket som är kvar efter sommarens körning...
/M
Får väl se hur mycket som är kvar efter sommarens körning...
/M
-
- 50cc
- Inlägg: 94
- Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
- Ort: Sandviken
Börjar bli dags att planera vinterservicen så ska man satsa på sintrade belägg eller inte?
Har du varit nöjd med bromsverkan/slitage?
Jag vill ha belägg som ger mycket feedback för att ha full kontroll på grusväg, det är jobbigt att kana fram med låst framhjul...
Fast lite coolt ändå om man vill stila
Edit: vad händer om man kör med sintrade när det inte ska vara det? Annars måste man ju veta vad man har för skiva om det är det som avgör om man ska köra sintrat eller ej..
Har du varit nöjd med bromsverkan/slitage?
Jag vill ha belägg som ger mycket feedback för att ha full kontroll på grusväg, det är jobbigt att kana fram med låst framhjul...
Fast lite coolt ändå om man vill stila
Edit: vad händer om man kör med sintrade när det inte ska vara det? Annars måste man ju veta vad man har för skiva om det är det som avgör om man ska köra sintrat eller ej..
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Jag har en TA650 som ska ha sintrade belägg, och till den rekommenderar jag absolut originalbelägg, åtminstone till originalskivorna. Både bett och hållbarhet var klart bättre med original än med SBS.Cyberhonda skrev:ska man satsa på sintrade belägg eller inte?
Har du varit nöjd med bromsverkan/slitage?
Jag vill ha belägg som ger mycket feedback för att ha full kontroll på grusväg, det är jobbigt att kana fram med låst framhjul...
SBS slet dessutom mer på skivorna.
Original var ca 50% dyrare, men höll minst 100% längre och gjorde ett bättre jobb. Förvånad pratade jag med SBS som sa att 600 mil var normalt. Mina första original höll 1200 mil...
På den världsomspännande transalp mailing list kommer frågan upp då och då, och det vanliga svaret är att man bör köpa originalbelägg. Många som har mycket dåliga erfarenheter även av välkända piratbelägg.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
-
- 50cc
- Inlägg: 94
- Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
- Ort: Sandviken
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Om du tänker på mitt svar så får du nog läsa det en gång till...Jag skrev bl.aCyberhonda skrev:Man kan inte dra slutsatsen att belägg som håller fler mil är bättre, eftersom man lika gärna kunde säga att de tar hälften så bra om de håller dubbelt så länge!
Jag byter hellre oftare om jag har bättre bromsverkan
"Både bett och hållbarhet var klart bättre med original än med SBS."
Bett = bromsverkan.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
-
- 50cc
- Inlägg: 94
- Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
- Ort: Sandviken
Ta det inte så allvarligt, jag skojade baraTramsvalp skrev:Om du tänker på mitt svar så får du nog läsa det en gång till...Jag skrev bl.aCyberhonda skrev:Man kan inte dra slutsatsen att belägg som håller fler mil är bättre, eftersom man lika gärna kunde säga att de tar hälften så bra om de håller dubbelt så länge!
Jag byter hellre oftare om jag har bättre bromsverkan
"Både bett och hållbarhet var klart bättre med original än med SBS."
Bett = bromsverkan.
bästa beläggen skulle vara av metall då, eller hur? outslitliga...
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Skoja gärna, det har jag inget emot. Men du ber om råd, och efter 9 dar är jag den förste som svarar. Eftersom jag råkat illa ut med piratbelägg så tar jag den här frågan allvarligt.Cyberhonda skrev:Ta det inte så allvarligt, jag skojade bara
bästa beläggen skulle vara av metall då, eller hur? outslitliga...
Jag ser INGEN anledning att köpa annat än original.
Du vill ha bättre feedback? Bättre än vad? Vet du vad du har för belägg nu?
Har du problem med att bromsen vill nypa på grus?
VILL du köpa pirat så får du nog det rådet om du väntar tillräckligt länge.
Mitt råd är iaf: Köp original. Bortsett från mina egna erfarenheter så tror jag att Hondas leverantör har testat noggrannare än piraterna. SBS-beläggen till TA650 var av samma material som till stora sporthojar. Hur ofta körs såna i slipande grusdamm?
Har du kollat länken Gilbert postade? http://hagaviken.d2g.com/xrv/viewtopic. ... sc&start=0
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
-
- 50cc
- Inlägg: 94
- Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
- Ort: Sandviken
Visst har jag läst den tråden och det kommer lite olika bud där om man säger så. Vissa är nöjda med pirat andra inte.
Jag hade EBC (?) på min förra hoj o det fungerade fint i 1200mil.
Jag väntar inte på att nån ska säga att pirat är bra, det vet jag redan, utan jag ville veta om Melker var nöjd med sina Carbon Lorraine 2300 X1.
Jag hade EBC (?) på min förra hoj o det fungerade fint i 1200mil.
Jag väntar inte på att nån ska säga att pirat är bra, det vet jag redan, utan jag ville veta om Melker var nöjd med sina Carbon Lorraine 2300 X1.
Tänk om man visste vilka som leverar till Honda, så man kunde köpa original, fast till piratprisMitt råd är iaf: Köp original. Bortsett från mina egna erfarenheter så tror jag att Hondas leverantör har testat noggrannare än piraterna.