Behöver man centralstöd?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Dannyboy
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 09 feb 2007, 10:12
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -10
Ort: Kävlinge

Behöver man centralstöd?

Inlägg av Dannyboy »

Har precis köpt en -02:ans Transalp, klarar man sig utan centralstöd eller behövs det när man t.ex. smörjer kedjan?
Begränsar det marfrigången mycket? :roll:
"En gång knutte, alltid knutte"
Ny hoj: Honda Varadero -10
Störtbåge, toppbox, högre ruta, doftgran
...än så länge.
Bertil
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:56
Answers: 0
Ort: Boden, TA -06

Inlägg av Bertil »

Hejsan!
Det kanske inte är något livsviktigt tbh. men mycket bekvämt vid kedjesmörjning och däcksbyten t.ex. Har ett på min och kan inte påstå att det begränsar markfrigången nämnvärt.
Universalhojar finns! eller?
Användarens profilbild
redtroll
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:34
Answers: 0
Ort: Malmö TA600 -95

Inlägg av redtroll »

Hej!

Jag har klarat mig bra utan centralstöd, men det finns ju tillfällen då det skulle vara bra.
När man ska byta däck eller drev, exempelvis.
Fast jag har en garagelyft (tror jag att det kallas), som håller transan stabil under tiden.
Det hade naturligtvis varit behändigt när man smöjer kedjan, men där kan jag rekomendera ett inköp av Scottoiler, så är det problemet löst.
Se Tramsvalps tråd http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=32
Redtroll
TA 600 -95
Medlem i Skånes Motorcyklister - www.skmc.se
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

På den tiden jag smorde kedjan manuellt så använde jag sidostödet och en ca 3dm lång plankstump.
Lutade plankstumpen mot bakaxelmuttern, och lyfte i höger väskhållare tills plankan föll in under muttern.
Sen var det bara att smörja.

Men visst saknar jag centralstöd. Bakändan går iofs att få upp på olika sätt med trädgrenar och annat man hittar i naturen, men det är svårare med framändan. Brukar ta bort kåpan under motorn och sätta en stötta under främre ramröret. Lite bökigt.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
LTB
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 11:19
Answers: 0
Ort: Uddevalla, Transalp -97

Inlägg av LTB »

Använder centralstödet när jag parkerar på grus.
Mindre risk att cykeln välter framförallt om det är lite mjukt.
/Thomas
"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

LTB skrev:Använder centralstödet när jag parkerar på grus.
Mindre risk att cykeln välter framförallt om det är lite mjukt.

Visst kan det vara bra med ett centralstöd bland men för ovan nämnda tillfälle brukar jag alltid ha med en liten platta i toppboxen som underlag för sidostödet.
Tycker att det finns två argument mot centralstöd på Transalpen. För det första anser jag priset vara alldeles för högt och för det andra är fästet felplacerat för stödet, åtminstonde på TA600. Vilket gör att det är tungt att få upp cykeln på stödet och det fixar inte jag med min dåliga rygg. Använder istället en enkel svingarmslyft eller vad det kallas som jag köpte för några hundra lappar för många år sen.
För smörjning av kedjan funkar Tramsvalpens plankstump alldeles utmärkt och dessutom kostar den inte skjortan som det mesta i tillbehör brukar göra.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

Nått som kanske bör has i åtanke är att med centralstöd går det inte att montera motorskyddsbågar, valet där imellan är för mig väldigt enkelt...

Lyfter man hojen med en vanlig domkraft på höger sida mitt under, låter den stå på sidostödet går det alldeles utmärkt att smörja kedjan, och även få upp framhjulet om man hänger på hojen baktill.
Transalp -01
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

MarAtt skrev:Nått som kanske bör has i åtanke är att med centralstöd går det inte att montera motorskyddsbågar, valet där imellan är för mig väldigt enkelt...


Det där undrar jag om det gäller generellt för jag har GIVI motorbågar och jag kan inte se att de skulle utgöra något hinder för att montera ett C-stöd. Möjligt att det gäller TA650. Fick nämligen fel motorbågar från MC-Polen i första försändelsen som var till en 650, och om jag inte minns fel så använde man där C-stödets fästen. Finns en länk på min profil sida här där du kan se bilder på min hoj om du är intresserad.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

GeCe skrev:
MarAtt skrev:Nått som kanske bör has i åtanke är att med centralstöd går det inte att montera motorskyddsbågar, valet där imellan är för mig väldigt enkelt...


Det där undrar jag om det gäller generellt för jag har GIVI motorbågar och jag kan inte se att de skulle utgöra något hinder för att montera ett C-stöd. Möjligt att det gäller TA650. Fick nämligen fel motorbågar från MC-Polen i första försändelsen som var till en 650, och om jag inte minns fel så använde man där C-stödets fästen. Finns en länk på min profil sida här där du kan se bilder på min hoj om du är intresserad.
Jo, tror det bara gäller 650, då motorbågarna i bakkant sitter i ramen där c-stödet annars sitter. Har ingen bild just nu men det går att ordna!
Transalp -01
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

[/quote]Jo, tror det bara gäller 650, då motorbågarna i bakkant sitter i ramen där c-stödet annars sitter. Har ingen bild just nu men det går att ordna![/quote]


Inte nödvändigt då jag tror på ditt ord. Nu finns det kanske fler än GIVI som har motorbågar till TA så det kan väl vara värt att höra sig för om man har sådana planer!
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Hultan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 21:07
Answers: 0

Inlägg av Hultan »

Nått som kanske bör has i åtanke är att med centralstöd går det inte att montera motorskyddsbågar, valet där imellan är för mig väldigt enkelt...
Jag har en TA XL650V '07 och har både centralstöd och motorbågar monterade så jag tror inte att det gäller generellt för 650:n. Nu var det inte jag som monterade prylarna för jag är riktigt ohändig, det var min bror som fixade det, men jag såg ingen vinkelslip, inga extra borrade hål eller andra modifieringar så på en '07 (XL650V) så tror jag du kan ha både och...

Motorbågarna var nog giwi, och centralstödet ingick i RTG-paketet som jag köpte.
Mr K
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 20:55
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -04 Täby

Inlägg av Mr K »

Jag har centralstöd på min och skulle inte vilja vara utan!
Perfekt när man ska mecka, hojen står rakt och stabilt.
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

Försökte få upp min nyinköpta Transalp 600 på central stödet.. Var bara att glömma :oops: Får nog ta hjälp för det :lol:
Användarens profilbild
ojohano
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 20:41
Answers: 0
Ort: Varadero Helsingborg

Inlägg av ojohano »

Ekman skrev:Försökte få upp min nyinköpta Transalp 600 på central stödet.. Var bara att glömma :oops: Får nog ta hjälp för det :lol:
Det handlar till stor del om tekniken, första veckorna hade jag problem och tog i för kung och fosterland - och ändå lyckades jag inte varje gång.
Numera är det inga problem även om jag har full tank och pakning i packboxen.

Tips som kanske kan hjälpa för att få in tekniken i början:
* Ta av all packning
* Ha lite soppa i tanken
* Ställ cyklen på en väg med svagt motlut så får du lite hjälp med att få cyklen bakåt - blir dock lite tyngre att få ner den från stödet sen
* I garaget där hemma kan det vara smidigt att köra upp cyklen med bakhjulet på en plywoodskiva - på så sätt får man en kortare "lyftväg"

Så ta och öva lite - och meddela här när du klarat det :wink:
// Johan
Varadero -99
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har ett elände med min Varadero, jag har märkt att om jag trycker ner stödet och vickar lite på hojen så att jag känner att båda tassarna ligger an golvet så går det lättare samt att ha kraftigare skor som ger lite stöd. Skor med mjuka sulor klarar jag inte alltid att resa upp hojen.
Det är som det sägs det är träning som gäller, kan du ha någon som är beredd att hjälpa dig att fånga upp hojen, för åtminstone jag har en rädsla att tappa den åt höger.
jan-Olov
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

MarAtt skrev:Nått som kanske bör has i åtanke är att med centralstöd går det inte att montera motorskyddsbågar, valet där imellan är för mig väldigt enkelt...
Jag har monterat både bågar och cstöd på Transalp 650 och det gick bra, vet dock inte märke på grejorna
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

ojohano skrev:
Ekman skrev:Försökte få upp min nyinköpta Transalp 600 på central stödet.. Var bara att glömma :oops: Får nog ta hjälp för det :lol:
Det handlar till stor del om tekniken, första veckorna hade jag problem och tog i för kung och fosterland - och ändå lyckades jag inte varje gång.
Numera är det inga problem även om jag har full tank och pakning i packboxen.

Tips som kanske kan hjälpa för att få in tekniken i början:
* Ta av all packning
* Ha lite soppa i tanken
* Ställ cyklen på en väg med svagt motlut så får du lite hjälp med att få cyklen bakåt - blir dock lite tyngre att få ner den från stödet sen
* I garaget där hemma kan det vara smidigt att köra upp cyklen med bakhjulet på en plywoodskiva - på så sätt får man en kortare "lyftväg"

Så ta och öva lite - och meddela här när du klarat det :wink:
Igår tog jag hjälp av en kompis.. Jag sa att det är svårt. Och jag inte fått den på central stödet än :? Men kompisen prövade o vips så var den där 8) Måste vara att jag är flugviktare.. Får öva mer :oops:
Användarens profilbild
Storfiskarn
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 07:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -94 SÅLD
Ort: Hyltebruk

Inlägg av Storfiskarn »

Tror inte det har med flugvikt att göra, jag väger 102 pannor och jag har rejält svårt med att få upp min '94 på centralen... GeCe skrev tidigare i tråden att fästet till stödet är felplacerat, jag är beredd att skriva under på det. Normalt med min "pondus" ska det räcka med att ställa sig på pedalen och trycka till, så icke på TA'n. Jaja, ingen (hoj) är ju perfekt :wink:
Användarens profilbild
Sanna H
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 11:05
Answers: 0
Ort: XL700VA -08 / Katrineholm

Den rätta knycken :)

Inlägg av Sanna H »

Tidigare fick jag ta i så jag blev blå för att få upp min TA -08 på centralstödet. Sen upptäckte jag av en slump att det går vansinnigt mycket enklare om jag drar mer bakåt än uppåt med högerhanden, då åker den nästan upp av sig själv. Vet inte om det kan hjälpa någon annan, men pröva!
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

aldrig haft problem med att få upp den, men jag har stag till givi rack att greppa i, bara att suga tag å dra rakt upp, paj tjong så står det där
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Skriv svar