Sida 1 av 3

Ryckighet på Varadero

Postat: tor 05 maj 2011, 22:30
av hogge
Hej på er
Letar efter en Varadero 2007 och uppåt.Har hört talas om att dom har en viss ryckighet vid körning.Dettta lär ha kommit 2007 då dom blev godkända enligt Euro 3 krav.Någon som kan hjälpa mig med lite input på ämnet och gärna lite andra erfarenheter positiva som negativa.Har endast kört dom äldre varadero med förgasare.
Kör försiktigt i sommar.
Mvh Hogge

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: lör 07 maj 2011, 00:03
av hogge
Tack för ditt snabba svar SKYE.Det fanns ju lite att läsa på det norska forumet.Kan ej hitta något här på detta forum om det.Tänkte prova en Vara imorgon hos en handlare så jag får se om det är något problem.Det är ju rätt störigt om den rycker och hoppar när man kör lungt och myser
Ha en skön sommar och tack än en gång.
Mvh Hogge

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: lör 07 maj 2011, 07:25
av Jan-Olov
Jag har bara märkt ryckigheten när jag krypkör inte kör lugnt.
Köper du en Varadero så blir du inte missnöjd, Jag har inga tankar på att byta tänker behålla den så länge som jag orkar med den och klarar att få över benet.

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: lör 07 maj 2011, 09:12
av jerrych
Jag håller med Jan-Olof. Det är bara vid krypkörning som den kan kännas lite stirrig och ryckig. Precis som Skye säger så beror detta mycket på O2-sensorn. Den är ditsatt för att uppnå emissionskraven för nyare motorcyklar. Varadero international forum har tagit upp saken och det finns ett företag i USA som säljer en koppling som kopplar ur denna sensor. Som det tidigare är sagt så är det en resistor som ger rätt motstånd tillbaka till CPU-n.

Du kommer inte att bli besviken om du bestämmer dig för att köpa en Varadero. Det är en helt underbar hoj som kommer att bli en trotjänare i många år och många mil. Grattis i förskott.

/Jerry

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: mån 09 maj 2011, 03:01
av hogge
Hej på er och för responsen.
Var ute och prova en 2010 o lördags och jag tyckte den gick helt underbart så nu skall det letas upp en.Jag märkte inget av några ryckningar under min provtur.Möjligtvis kändes det som om motorn inte gilla att köra på 6:an i 70 typ.Då kunde man känna en viss tendens till ryck men då kan man ju köra på 5:an istället.så är det problemet borta om det nu egentligen var ett problem.
Ha det gott alla och kör försiktigt i sommar
Mvh Hogge

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: mån 09 maj 2011, 20:47
av Jan-Olov
Jag känner igen detta, men 6an har jag uppfattat som en överväxel.

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: tis 10 maj 2011, 21:20
av hogge
Hej igen
Då var man lycklig ägare till en silvergrå Varadero 2010 med ABS.Är helt övertygad om dess förträfflighet efter en 11 mils runda hem.Hitta en som var utrustad med väskor+Mra ruta och centralstöd.Ryckningarna som jag fråga om kände jag inget av vid normal körning.Ser nu fram emot en solig sommar med Varanen.Tack än en gång till er som svara på mina undringar.
Ha en god sommar så kanske vi ses på vägarna.
Mvh Hogge

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: sön 31 jul 2011, 23:52
av hogge
Hej på er alla
Nu efter mina första 200 mil på varanen så kan jag bara säga att jag är supernöjd med den.Har haft många olika cyklar genom åren från sport till Gold Wing.Klart att komforten var högre på wingen men varaderon är hästlängder före wingen i körglädje.Som overall package är den svårslagen.Åter till ryckningarna som jag fråga om innan så tycker jag att den går mycket jämnare på 98 oktan.Bränsleförbrukningen ligger på ca 0,47 till min körning vilket jag tycker är helt kalas.
Ha en fortsatt skön och förhoppningsvis lite torrare sommar än tidigare
Mvh Hogge

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: mån 29 aug 2011, 08:29
av Peo
Senaste månaden har jag uteslutande tankat Shells V-power (99,8 oktan) istället för vanlig 95-oktan och ryckningarna på låga varv i sakta fart har avtagit märkbart! :D

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: mån 29 aug 2011, 09:37
av jerkonetti
Det är minst 98 oktan som gäller. På sommarens 500 mila tur, upptäckte jag att varan gick klart mjukare på 98 oktan än på 95. Klart värt den lilla prisskillnaden!

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: mån 29 aug 2011, 18:39
av hogge
Hej
Kul att läsa att fler har märkt skillnaden med att köra på 95 och 98 oktan.Då har jag inte inbillat mig. :lol:
Hogge

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: mån 29 aug 2011, 18:45
av Klosterdalens stora fasa
Om insprutninge är extremt snålställd så det rycker till sådär på vissa varv - speciellt låga så man får kärringstopp :mrgreen: o välter...så blir det bättre med 98.
95 oktanig innehållerju etanol med lägre energiinnehåll 5% , snart 10%

Med 98 så går den fetare, högre energiinnehåll då det är bensin och inte etanol med 70% av energivärdet.
Nu är det ju en marginell skillnad men avgaskrav gör ju tillverkarna måste ligga så lågt det är möjligt.

Men nu snart när 95 oktan skall ha 10% inblanding så skall även V-power och andra 98:or ha 5% etanol.

Jag har powercommander så jag kan köra på vad som och pilla bort sånt men det är en dyr lösning

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: ons 31 aug 2011, 10:42
av jerkonetti
Blev det skillnad med PC? Jag har fått ett uppskattat pris på ca 7000 med KN-filter, bänkkörning och PC. Känns som ganska mycket pengar men som sagt hur går dom efteråt? (Har själv fått ett tjuvstopp och tappat cykeln en gång - det skall man undvika med en Varadero!)
/J

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: ons 31 aug 2011, 21:36
av Klosterdalens stora fasa
Det är faktiskt inte värt det så sett och det verkar vara den globala uppfattningen i utländska forum med vissa undantag.

Visst får man lite mer vrid och en del effekt men även bränsleförbrukningen börjar dra iväg.
Speciellt vid lite mer inspirerad körning
Men har du cash över och vill ha lite mera pulver så kanske det.

Jag ligger väldigt nära original med min pc3 mappning ändå.


Finns ju knepet med att köra lambdasond modden för o slippa tjuvstopp lite - betydligt hälsosammare pris.

EDIT:

För inte så mycket mer cash om du byter grejerna själv så kan du få en 115 ystra pållar på bakhjulet :mrgreen:

Högkompskolvar till Vtren och vässade Vtr kamaxlar - funderar på en sådan åtgärd om jag plockar ned mcen
i molekyler till vintern för att säkerställa driftsäkerheten då den rullat 10000 mil nu.

De måste ju kännas o ha 25 häst mer på bakhjulet

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: mån 26 mar 2012, 10:41
av rydde
Någon som vet om det här med O2 sensorn och ryckighet kan drabba även en 06:a med FI? Tycker jag kör mycket med koppling så fort det är låg fart för att undvika ryckighet, men det kan ju bara vara att den är högt drevad eller nått.

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: mån 26 mar 2012, 14:13
av rydde
Jo, om jag förstått det rätt så ska det gå att bara koppla ur och köra så (fast då lyser ju lampan). Hade varit smutt med en sådan plug från ebay så slipper man rakla och löda eller så. Om det nu gör nån skillnad ö.h.t...

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: fre 20 apr 2012, 17:02
av Ronkeroo
Har haft problem med hojen min sen ny (2008).
Tjuvstannat, tomgång som vandrat och att den har uppfört sig som om bränslet håller på att ta slut vid fasta varvtal.
Kopplat ur lamdan (O2sensor) och ersatt med en eliminator.

Jisses om jag haft informationen och gjort detta för fyra år sedan.
Alla problem är som bortblåsta. Stabil tomgång och inga baktändningar.
Går som den aldrig förr har gjort.

Sitter ni på en hoj med Lamda, prova och ni kopplar aldrig in den igen.....aldrig

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: fre 20 apr 2012, 17:18
av Jan-Olov
Ronkeroo skrev:Har haft problem med hojen min sen ny (2008).
Tjuvstannat, tomgång som vandrat och att den har uppfört sig som om bränslet håller på att ta slut vid fasta varvtal.
Kopplat ur lamdan (O2sensor) och ersatt med en eliminator.

Jisses om jag haft informationen och gjort detta för fyra år sedan.
Alla problem är som bortblåsta. Stabil tomgång och inga baktändningar.
Går som den aldrig förr har gjort.

Sitter ni på en hoj med Lamda, prova och ni kopplar aldrig in den igen.....aldrig
Vad är en eliminator?

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: fre 20 apr 2012, 19:08
av Stefan
En till som vill ha koll på detta! Fast på TA då...

Gärna mer info generellt, andra följder m.m.... :?:

Re: Ryckighet på Varadero

Postat: lör 21 apr 2012, 00:07
av AeroSol
Jan-Olov skrev:Vad är en eliminator?
Bör väl vara det motstånd man kopplar in istället för syresensorn som Skye skrev om http://xl-forum.se/viewtopic.php?p=8218#p8218
Jag frågar mig om syresensor är detsamma som lambda-sensor??

För att möta de allt strängare avgaskraven är insprutningen snålt ställd. Därav ryckigheten vid låga varv. Men det borde gå att få cykeln att gå lite fetare utan att helt ta bort lamda/syresensorn? Lambdan ska ligga mellan 0,97-1,03 för bilar vid besiktningen. Ju högre värde destå snålare.