Semestergas, hur åtgärdar jag det??

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
sulan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 21:08
Answers: 0

Semestergas, hur åtgärdar jag det??

Inlägg av sulan »

Hej, är ny här på forumet och nybliven MC-förare med begränsade mek-kunskaper. Har fått så kallad semestergas (gashandtaget återfjädrar inte) på transalpen som ska in på besiktning om två veckor, behöver alltså åtgärda det snabbt. Har ingen aning om vad som kan orsaka det eller hur man åtgärdar det?? tacksam för alla svar och tips. om någon har tid att skriva en lite mer utförlig förklaring på vad som kan orsaka problemet och hur man snabbt åtgärdar det är jag extra tacksam.
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Semestergas, hur åtgärdar jag det??

Inlägg av joeng38 »

Testa först med att smörja upp vajern med tex crc556.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Semestergas, hur åtgärdar jag det??

Inlägg av Tramsvalp »

Gashandtaget kan ha tryckts in på styret om hojen vält e.d. Lossa ena el. båda skruvarna som håller handtaget och dra ut det ett par mm så det går fritt. Stjärnskruvar på undersidan. Skulle tro att det är vanligaste orsaken.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
sulan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 21:08
Answers: 0

Re: Semestergas, hur åtgärdar jag det??

Inlägg av sulan »

Tramsvalp skrev:Gashandtaget kan ha tryckts in på styret om hojen vält e.d. Lossa ena el. båda skruvarna som håller handtaget och dra ut det ett par mm så det går fritt. Stjärnskruvar på undersidan. Skulle tro att det är vanligaste orsaken.
tack för tipset, hojen har inte vält vad jag vet men ska absolut prova dra ut det en liten bit
Johan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 10:00
Answers: 0

Re: Semestergas, hur åtgärdar jag det??

Inlägg av Johan »

Troligtvis är det något av det som redan nämnts, men passa gärna på att ta loss gashandtaget från styret, gör rent därunder och smörj lite, helst med torrsmörjmedel (teflonspray).
Det är mer sällsynt att felet ligger nere vid förgasarna.
mvh / Johan
XL650V -03
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Semestergas, hur åtgärdar jag det??

Inlägg av Tramsvalp »

Om det funkar utan smörja så tycker jag att du kan hoppa över det, med tanke på dina begränsade mek-kunskaper. Det är ganska pilligt att få isär, och jag har aldrig smort gasen på min -02.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
sulan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 21:08
Answers: 0

Re: Semestergas, hur åtgärdar jag det??

Inlägg av sulan »

Jag har nu prövat att dra ut gashandtaget både ett par millimeter och ett par centimeter, ingen skillnad.... semestergasen kvarstår :cry: Såg dock att det under gashandtaget hade bildats ytrost kan detta vara orsken till kärvet?? Ska prova imorn att ta bort gashandtaget och som ni säger göra rent där under o se om det blir nån skillnad. Annars får jag väl likt förbannat ge mig på att skicka smörja ner i slangarna ändå! (Maskiner ska funka inte kärva :wink: )
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Semestergas, hur åtgärdar jag det??

Inlägg av Tramsvalp »

Du kan kolla att det finns lite spel i gasvajrarna också, det kan du känna vid vänster förgasare. Om båda är spända kan de gå trögt.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
sulan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 21:08
Answers: 0

Re: Semestergas, hur åtgärdar jag det??

Inlägg av sulan »

ÅTGÄRDAT! :P plockade bort handtaget och slipade bort ytrosten under, slängde på lite olja under och körde ner lie smörja i vajrarna och joxade runt. när jag sen monterade allt igen löpte gasen åter fritt!
Skriv svar