Ny däcktråd

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av AeroSol »

Vad skulle ni säga om mitt framdäck? Byta nu eller köra en säsong till?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Olle Å »

I mitt fall skull jag nog ta ut ett par hundra mil till. Jag lägger ju om däcken själv, så det ät ju inga problem. :vs: :vs:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av AeroSol »

Ok, kör några 100 mil till sen åker nya Tourance på både bak och fram.

Hittade det här "däcket" på däckonline. Är det ett däck eller en innerslang? Eller en badring? :D Ska passa framhjulet på Transalp...

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?P ... -151575__X

Bild
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

Är det inte en pubisring för "well hung men" :?:
:mrgreen:
Man får väl anta att det är en punkteringsfri innerslangsersättare, men inte var den billig inte :shock:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Olle Å »

Detta är en innerslang som är fylld med någon slags massa för att vara punkteringdssäkert, avsedd för crosshojar. :vs: :vs:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Legio »

Olle Å skrev:I mitt fall skull jag nog ta ut ett par hundra mil till. Jag lägger ju om däcken själv, så det ät ju inga problem. :vs: :vs:
Jag blir sugen att börja byta själv, Biltema säljer ju verktyg för ändamålet, ngt tips som man bör tänka på?
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

Legio skrev: Jag blir sugen att börja byta själv, Biltema säljer ju verktyg för ändamålet, ngt tips som man bör tänka på?
Om man är ensam är två skruvtvingar till bra hjälp för att klämma ihop däcket på motsatta sidan när du ska kränga de sista decimetrarna. Detta gör att det nya styva däcket på motsatt sida hålls ihop och går djupare ner i fälgens mitt varpå man tjänar några centimetrar.
Har sett att Biltema förutom däckjärn även har ett däckmonteringsverktyg som säkert är bra att ha. Glöm inte ventiluppdragare. Det går utan, men framförallt på framhjulet kan man uttala diverse otryckbara termer innan man har lirkat in nästan avbrutna fingrar. :frust:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av V Saarela »

Legio skrev:
Olle Å skrev:I mitt fall skull jag nog ta ut ett par hundra mil till. Jag lägger ju om däcken själv, så det ät ju inga problem. :vs: :vs:
Jag blir sugen att börja byta själv, Biltema säljer ju verktyg för ändamålet, ngt tips som man bör tänka på?
Finns nånstans här en däcktråd som vi diskuterat, men....
Jag kittade mig förra året komplett från Biltema. Har nu bytt och balanserat säkert tio däck med dom
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 10709.html

några saker jag efter första omgången lärt mig:
- tre däckjärn i olika storlekar
- däckskydden säljs två och två, man bör ha tre-fyra stycken av dom
- däckmonteringspastan ska man också köpa, dyr men värd av två orsaker, när man pumpar ut däcket på fälgen samt när man lossar andra delen av däcket från fälgen(dvs, frigör helt däcket från fälg)

Ventilen på innerslangen behöver man aldrig ta lös från fälg, den kan hänga med hela tiden:
Bild
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Legio »

Fibern skrev:
Legio skrev: Jag blir sugen att börja byta själv, Biltema säljer ju verktyg för ändamålet, ngt tips som man bör tänka på?
Om man är ensam är två skruvtvingar till bra hjälp för att klämma ihop däcket på motsatta sidan när du ska kränga de sista decimetrarna. Detta gör att det nya styva däcket på motsatt sida hålls ihop och går djupare ner i fälgens mitt varpå man tjänar några centimetrar.
Har sett att Biltema förutom däckjärn även har ett däckmonteringsverktyg som säkert är bra att ha. Glöm inte ventiluppdragare. Det går utan, men framförallt på framhjulet kan man uttala diverse otryckbara termer innan man har lirkat in nästan avbrutna fingrar. :frust:
Hehe, tackar för tipset, har för mig att de var ganska billiga så det kanske är en ide med ventiluppdragaren, trodde i min enfald att det borde vara enkelt att pilla in innerslangen men det var 20 år sedan jag höll på med sådant så jag är rädd för att mitt minne har förskönat upplevelsen lite.

Däckverktyget biltema säljer får jag inte riktigt kläm på, vad gör det eg?

Pressar det enbart ihop däcket, eller skall man snurra på däcket så ploppar det bara i (låter för enkelt för att vara sant)?
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

Som Sarela säger, trycker loss det från fälgkanten (the bead), det brukar kunna fastna rätt bra där. Lite som när du får nya däck på bilen, där börjar de med just det momentet, fast med dyrare verktyg, innan de börjar kränga av det. Det är samma princip här.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Legio »

Stefan skrev:Som Sarela säger, trycker loss det från fälgkanten (the bead), det brukar kunna fastna rätt bra där. Lite som när du får nya däck på bilen, där börjar de med just det momentet, fast med dyrare verktyg, innan de börjar kränga av det. Det är samma princip här.
OK så det är bara för första "ploppet" som en sådan maskin behövs, låter som en man med pondus kan använda stövelklacken för att lossa på däcket eller med ett plank eller skruvtving om pondusen inte är stor nog :)

Köpte däckjärn, fälgplast skydd, balanserare, vikter och en vetildragare (!) på biltema idag.

Enligt tidigare tråd så skulle man visst slipa bort ena kanten på däckjärnen för att minimera risken för pyspunka på innerslangen, så det är väl det enda som är kvar att göra innan däcket skall på, ett Metzler Tourance (orginal inte EXP för att bibehålla lite offroad dessutom skall det hålla dubbelt så länge har jag hört)

Jag vet att när jag bytte på min 125:a för många år sedan så lyckades jag punktera innerslangen vid ngt tillfälle så det skall minst sagt bli spännande att se om det kommer bli bra, jobbigt efter att ha köpt däckbytargrejer för 500 kr att gå med svansen mellan benen till däckverkstaden och be dem fixa till ens misslyckande!

Såg föresten att biltema sålde inneslang, köpte själv ett Continental Schlauch D 19 34G på mcdäck online för 240 kr, men biltema såg jag sålde för 100 kr, är dessa ngt att ha?
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Legio »

Fibern skrev:
Legio skrev: Jag blir sugen att börja byta själv, Biltema säljer ju verktyg för ändamålet, ngt tips som man bör tänka på?
Om man är ensam är två skruvtvingar till bra hjälp för att klämma ihop däcket på motsatta sidan när du ska kränga de sista decimetrarna. Detta gör att det nya styva däcket på motsatt sida hålls ihop och går djupare ner i fälgens mitt varpå man tjänar några centimetrar.
Har sett att Biltema förutom däckjärn även har ett däckmonteringsverktyg som säkert är bra att ha. Glöm inte ventiluppdragare. Det går utan, men framförallt på framhjulet kan man uttala diverse otryckbara termer innan man har lirkat in nästan avbrutna fingrar. :frust:
Tack, köpt en sådan vilket jag inte skulle gjort utan tipsen i denna tråd!
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Legio »

V Saarela skrev:Jag kittade mig förra året komplett från Biltema. Har nu bytt och balanserat säkert tio däck med dom
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 10709.html

några saker jag efter första omgången lärt mig:
- tre däckjärn i olika storlekar
- däckskydden säljs två och två, man bör ha tre-fyra stycken av dom
- däckmonteringspastan ska man också köpa, dyr men värd av två orsaker, när man pumpar ut däcket på fälgen samt när man lossar andra delen av däcket från fälgen(dvs, frigör helt däcket från fälg)

Ventilen på innerslangen behöver man aldrig ta lös från fälg, den kan hänga med hela tiden:
Bild
Måste lära mig att läsa inläggen i ordning!, kanon länk tack!

Tror dock att man klarar sig utan fälgdäck släpp verktyget (!), verkar ju väldigt smidig dock att ha som plan yta när man bänder med däcket dock.

Men köpte ingen pasta såg faktiskt inte att de hade ngn sådan på biltema...

Ser också att du kör med biltemas däckjärn, har du slipat bort ngn mm från ena kanten för att undvika skador på innerslangen?

Missade att de sålde de stora svarta järnen, köpte tre stycken av den mindre modellen du använder, har för mig att när jag bytte för 20 år sedan behövde jag alltid tre järn.
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av V Saarela »

Klart man har lossat däck från fälg bl a genom att köra över med bil. Fiberns variant funkar ju också.

Däckverkryget tycker jag har en lika viktig funktion som arbetsplats när man vrider och bänder. Med dagens lackade fälgar och inte minst, bromsskivorna är otroligt känsliga.

Monteringspastan(art.nr 3600) är grymt bra att smeta på även när man kränger av däcket. Fläskar på ordentligt både på ena fälgkanten och på ena däckkanten när jag frigör däcket från fälgen. (jag bänder då från insidan med en paffbit som skydd mot den lackade ytan på fälgen)

Nej, jag har inte slipat till någon av verktygen(finns en tråd här där dom gjort det och det rekommenderas). Dock så har jag inte lyckats ännu med att få hål i slangen och jag har nu använt den ett antal gånger även med slang)
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Legio »

V Saarela skrev:Klart man har lossat däck från fälg bl a genom att köra över med bil. Fiberns variant funkar ju också.

Däckverkryget tycker jag har en lika viktig funktion som arbetsplats när man vrider och bänder. Med dagens lackade fälgar och inte minst, bromsskivorna är otroligt känsliga.
Hmm, låter ju som verktyget kan ha en funktion som sagt men nu börjar ju kostnaderna stiga lite, ser att du har gummi skydd på din, detta har du satt på själv förmodar jag?
V Saarela skrev:Monteringspastan(art.nr 3600) är grymt bra att smeta på även när man kränger av däcket. Fläskar på ordentligt både på ena fälgkanten och på ena däckkanten när jag frigör däcket från fälgen. (jag bänder då från insidan med en paffbit som skydd mot den lackade ytan på fälgen)
Den missade jag, blir till att ta en tur till till biltema.
V Saarela skrev:Nej, jag har inte slipat till någon av verktygen(finns en tråd här där dom gjort det och det rekommenderas). Dock så har jag inte lyckats ännu med att få hål i slangen och jag har nu använt den ett antal gånger även med slang)
Vad bra, skall vara försiktig
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

VS, har du lust att uppdatera art# på däckspastan från BT? När jag söker på numret får jag AC Rengöring och väggfärg... kanske inte riktigt vad jag ville ha fatt i :conf:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

Ah! Tack Skye för blixtsnabbt svar :clap

Det var ju bara en nolla som fattades *thumb_up*

Då har vi den på inköpslistan också :respekt:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

Hehe... såg ju sen... 2KG :shock:

Antingen tränar man upp sig på processen, och öppnar däckverkstad för MC sedan... eller så bjuder man HOORC-vänner och andra vänner på varsin mindre burk :hug: *drinking_cheers* *beer_buddies* :blå:
Det senare känns ju roligare 8)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av V Saarela »

Jo, trist att det är en två kilosburk, men och andra sidan....om dom skulle ha tex en halvkilos så skulle den säkert då kosta 100;- ?

2 kg ger ju också motivationen att överleva. Vore ju trist om man gick och dog....och kvar på hyllan stod 1,9 kg däckpasta.
Kostnadsmässigt är jag mer orolig för vikterna. Vet inte om jag ska kanske knalla in till en däckverkstad och försöka köpa litet sortiment därifrån?

Nåja, har man en hoj och kör inte värst mycket, så kan man lika gärna lämna in till verkstan.

En grej som jag tycker är bra när man byter däck: Ska man iväg på längre tur säg.... en 500 milatur och har kvar tex 500-600 mil på bakdäcket. Då kränger jag på ett nytt däck och när jag kommer tillbaka så kränger jag på det gamla igen. Det gör man ju inte om man lämnar ifrån däckbytet.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Tramsvalp »

V Saarela skrev:Jo, trist att det är en två kilosburk, men och andra sidan....om dom skulle ha tex en halvkilos så skulle den säkert då kosta 100;- ?
Du kan säkert även använda den som duschtvål och att sätta sprutt på samlivet då och då. :D
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar