Däck
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Däck
Det finns nån webbshop eller vad det är från amerikat som heter RevZilla. Nåja, inte för att jag vet nått om dem men de gör ganska kuliga youtubefilmer om man gillar att nörda ner sig lite i olika materialfrågor. Här är några axplock av deras däckrepotage.
[youtube]BF603JO_tCw[/youtube]
[youtube]Sgvp37czPdE[/youtube]
[youtube]oJcbJpAEiFI[/youtube]
[youtube]p3no0tZ7SDU[/youtube]
[youtube]MXidvjV0_Kg[/youtube]
[youtube]BF603JO_tCw[/youtube]
[youtube]Sgvp37czPdE[/youtube]
[youtube]oJcbJpAEiFI[/youtube]
[youtube]p3no0tZ7SDU[/youtube]
[youtube]MXidvjV0_Kg[/youtube]
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Däck
Hehe... varje gång jag hamnar hos den här snubben, blir jag impad av hans kulsprutesäljsnack Jämrans, vilken fart han får det ur sig med
Samtidigt känns det ju som om han faktiskt vet vad han surrar om
Står ju själv i valet och kvalet om vad det ska bli till sommaren... Det Metzeler Sahara Enduro jag har i bak, var en riktig höjdare, jag bara tokgillar det Men, så ska man ju komplettera det med något vettigt fram också Köpte ett anakee 2 och lade på, men som en erfaren kille i Hoorc sa, "nabbat bak, och slätdäck fram"... nä, vill man köra grus, vill man nog ha sidofäste fram oxå... Så, jag grunnar nog ändå på att lägga på T63 eller TKC 80 framtill.
Samtidigt känns det ju lite som att bara dumpa Anakee't... är nog lite inne på Morsbo's spår, gummi är färskvara Brukar väl klämma en 800 - 1200 mil per år, beroende på väder (-12 var ju ingen direkt höjdare på den fronten). Men känner att jag kanske inte vill lagra Anakee-däcket någon längre tid. Men, ett år i skugga och tempererat garage kan det nog klara, så får man utvärdera ett nabbigare framdäck under denna säsong.
Tyvärr har jag bara hittat Heidenau som slanglöst, det SKA funka att montera med slang, men eftersom jag inte har utrustning och rutin för egna byten, får jag väl gå på kommentaren från Sulas så länge, "du har väl inte valt ett slanglöst däck?"...
Ska väl kitta upp mig på Biltemas grejer vad det lider, men kassan har ju en botten också
Cya, boys
Samtidigt känns det ju som om han faktiskt vet vad han surrar om
Står ju själv i valet och kvalet om vad det ska bli till sommaren... Det Metzeler Sahara Enduro jag har i bak, var en riktig höjdare, jag bara tokgillar det Men, så ska man ju komplettera det med något vettigt fram också Köpte ett anakee 2 och lade på, men som en erfaren kille i Hoorc sa, "nabbat bak, och slätdäck fram"... nä, vill man köra grus, vill man nog ha sidofäste fram oxå... Så, jag grunnar nog ändå på att lägga på T63 eller TKC 80 framtill.
Samtidigt känns det ju lite som att bara dumpa Anakee't... är nog lite inne på Morsbo's spår, gummi är färskvara Brukar väl klämma en 800 - 1200 mil per år, beroende på väder (-12 var ju ingen direkt höjdare på den fronten). Men känner att jag kanske inte vill lagra Anakee-däcket någon längre tid. Men, ett år i skugga och tempererat garage kan det nog klara, så får man utvärdera ett nabbigare framdäck under denna säsong.
Tyvärr har jag bara hittat Heidenau som slanglöst, det SKA funka att montera med slang, men eftersom jag inte har utrustning och rutin för egna byten, får jag väl gå på kommentaren från Sulas så länge, "du har väl inte valt ett slanglöst däck?"...
Ska väl kitta upp mig på Biltemas grejer vad det lider, men kassan har ju en botten också
Cya, boys
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Däck
Jo han är släng i käften killen i videorna. Jag tycker mest det är kul att någon berättar om de olika produkterna i videoform, det är lite nytt. Sen att de vill att man ska köpa av dem förstår man ju...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Däck
Nöj dig inte med skugga Stefan. Lägg däcket i en sopsäck och förvara svalt.jag kanske inte vill lagra Anakee-däcket någon längre tid. Men, ett år i skugga och tempererat garage kan det nog klara,
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Däck
Tack för tips, Fibern. Det är lite så jag tänker, garaget är ju både skuggigt och hyggligt svalt året runt. Men, att plasta in det tar jag till mig, har aldrig tänkt på det så, har mest sett plastpåsarna folk får runt däcken som att man inte ska skita ner i bilen, men såklart borde ju även de bromsa åldrandet i viss mån
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- mattias_wennberg
- C XLM#1
- Inlägg: 326
- Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
- Hoj: Varadero XL1000 -01
- Ort: Lysekil
Re: Däck
Ett varningens ord dock, och det gäller mest bildäck. Om de tvättas vid byte från sommar till vinterdäck eller tvärtom, så låt dem för GUDS SKULL inte ligga kvar i plastpåsarna.. Iallafall inte om de är på plåtfälg. Rost är inte din vän! Torka först, sen kan de läggas in i påsarna igen!
Mattias
- bodensaren
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
- Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
- Ort: Alvesta
Re: Däck
Nu har jag beställt Pilot Road 3 till min Varadero, få se då hur dom fungerar, dom har fått bra kritk så det är bara hoppas att dom står upp till de lovord de fått.
Ska bli kul och se hur cykeln går med rena asfaltdäck, det borde göra skillnad..
Ska bli kul och se hur cykeln går med rena asfaltdäck, det borde göra skillnad..
/Lapp i exil
Re: Däck
har pr3 på min sen starten av säsongen förra året, är ett sjukt bett på asfalt, har aldrig fått ett endaste släpp trots rätt hård körning på t.ex anderstorp. Har 3mm kvar fram och 4mm bak på "touringplattan" men då har jag kört runt 7-800 mil och dom är runda fortfarande men har börjat få lite klackar både fram och bak, fungerar bra på normala grusvägar och jag har överlag varit riktigt nöjd med stabiliteten.
Tror du kommer bli nöjd och kör du lite lugnare så kommer du troligtvis få ut fler mil utan mina defekter
Tror du kommer bli nöjd och kör du lite lugnare så kommer du troligtvis få ut fler mil utan mina defekter
- bodensaren
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
- Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
- Ort: Alvesta
Re: Däck
bodensaren skrev:Nu har jag beställt Pilot Road 3 till min Varadero, få se då hur dom fungerar, dom har fått bra kritk så det är bara hoppas att dom står upp till de lovord de fått.
Ska bli kul och se hur cykeln går med rena asfaltdäck, det borde göra skillnad..
Har nu kört ca 100 mil på pilot road 3, måste säga att det är ett grymt däck på asfalt, jag har kört både i regn och solsken, det finns inte antydan till släpp, trots rätt rejäla nedlägg. men den största vinsten är komforten, tyst och mjukt det känns som att köra på bomull. Kör man mestadels på asfalt så rekommenderar jag dessa däck å det skarpaste. Sen återstår det att se hur många mil man kan få ut ur dom.
/Lapp i exil
Re: Däck
Beställde Anakee III, fram+bak, från hojdäck.se igår.
Läggs nog på nästa vecka och första riktiga testresan är en tur till Tyskland v27.
Återkommer med intryck efter semestern.
Läggs nog på nästa vecka och första riktiga testresan är en tur till Tyskland v27.
Återkommer med intryck efter semestern.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Däck
En bra uppföljning på dom däcken hade jag uppskattat.
Jag pendlar i valet om 2:an eller 3:an.
Experter skriver jo att "den vanlige" mc förare kör 98% asfalt och då är 3:ans val perfekt.
Jag själv har 2:an på idag o är jäkligt nöjd men det är den lilla gnutta undran om jag skall slänga på 3:an innan Norge o XL träffen.
3:an sägs jo vara 8% bättre i regn.
//Flemming svarat via IPhone
Jag pendlar i valet om 2:an eller 3:an.
Experter skriver jo att "den vanlige" mc förare kör 98% asfalt och då är 3:ans val perfekt.
Jag själv har 2:an på idag o är jäkligt nöjd men det är den lilla gnutta undran om jag skall slänga på 3:an innan Norge o XL träffen.
3:an sägs jo vara 8% bättre i regn.
//Flemming svarat via IPhone
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Sonka
- 125cc
- Inlägg: 173
- Blev medlem: fre 20 jul 2012, 13:14
- Hoj: KTM 1190 Adventure R
- Ort: Sandviken
Re: Däck
Jag fick hem mina anakee 3 idag! Nu skall det köras slut på de gamla däcken i helgen för att kränga på de nya nästa vecka!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- benson
- 50cc
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån 04 okt 2010, 09:54
- Hoj: Varadero XL1000VA-07
- Ort: Ingarö / Stockholm
Re: Däck
Själv byter jag till Metzeler Tourance NEXT nästa vecka inför Normandie, Ardennerna, Eifel. Återkommer med rapport om däcken. Kör nu Tourance EXP. De höll mönstret i lite drygt 1000 mil.
//Kenneth
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Sv: Däck
Och nu hamna även jag i detta träsket. Bytte ju till tourance på valpen och var ju ganska nöjd dom få milen jag körde. Men frågan är ju om man skall köra på samma på varanen eller om man skall tänka om och köra mer landsvägs betonat!
Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Däck
Ja ibland känner man sig inte så beläst inom vissa ämnen.
Började titta på däck nu och då uppstår ju nästa fråga.
Skall man ha radial eller diagonal?
Har tittat på Anakee, Tourance, Pilot road etc och det finns ju med båda typerna ju :S
Vilse i pannkaka blir man!
Började titta på däck nu och då uppstår ju nästa fråga.
Skall man ha radial eller diagonal?
Har tittat på Anakee, Tourance, Pilot road etc och det finns ju med båda typerna ju :S
Vilse i pannkaka blir man!
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Däck
Kopierat från hjulhandla.nu
Det finns många olika typer av mc-däck, diagonaldäck och bältdäck.
Diagonaldäck är de vanligaste däcken och består av en struktur med stomme i ett eller flera skikt. Ifall du behöver ha ett eller flera skikt beror på viktklass och bärkraft av ditt däck. Varje skikt består av en väv av textil i en överlappningsvinkel.
Bältdäck med diagonalstomme är ett typ av mc-däck med liknande struktur som diagonaldäck men med ett skikt i diagonalöverlappning. Detta däck har även ett bälte vanligtvis av nylon. Nylonets uppgift är att förhindra deformationer vid körning.
Bältdäck med radialstomme är ett typ av mc-däck där lindningen är radiell gentemot fartriktningen. Detta ger mer stabilitet i kurvor och ger en mer stabil körning vid höga hastigheter. Det är med andra ord en bättre lösning för dig som skall köra snabbt jämfört med diagonaldäck.
Noll vinkel bältdäck är när både fram och bakdäck konstrueras med en radialstomme gjord av stål och kavlar. Noll vinkeln står för att det lindas runt stommen i däckets vinkel av rotation. Däcket får då en differentierad styvhetsfördelning mellan axel och däckets kontaktyta gentemot körbanan
Precis som med en helt ny motorcykel eller bil så bör alla nya däck köras in lugnt och sansat. För däck är detta extra viktigt då det finns betydligt bättre grepp i uppvärmda däck än kalla. Nya däck har också en väldigt jämn och slät yta som kan göra dem extra hala jämfört med inkörda mc-däck, speciellt vid kurvtagning men även inuti däcket för att däcket skall fästa sig ordentligt i fälgen. Som regel bör du alltid se till att köra med uppvärmda mc däck.
Ett profildjup på ett mc däck får inte understiga 1,6 mm. Du kontrollerar detta enkelt med av de märkningarna som finns på dina mc-däck. Vi rekommenderar att du byter dina däck när de understiger 2 mm och ifall du sliter upp dina däck i snabb takt kan man experimentera med olika typer av däck och märken. Tumregeln är att man skall alltid satsar på starkare stomme ifall man avverkar däck i snabbare takt. Hör alltid med den däckexpert där du köpt dina mc-däck, gå mycket efter rekommendationer från andra kunder. Ifall en däckexpert har bra betyg kan denna oftast vara en pålitlig leverantör.
Det finns många olika typer av mc-däck, diagonaldäck och bältdäck.
Diagonaldäck är de vanligaste däcken och består av en struktur med stomme i ett eller flera skikt. Ifall du behöver ha ett eller flera skikt beror på viktklass och bärkraft av ditt däck. Varje skikt består av en väv av textil i en överlappningsvinkel.
Bältdäck med diagonalstomme är ett typ av mc-däck med liknande struktur som diagonaldäck men med ett skikt i diagonalöverlappning. Detta däck har även ett bälte vanligtvis av nylon. Nylonets uppgift är att förhindra deformationer vid körning.
Bältdäck med radialstomme är ett typ av mc-däck där lindningen är radiell gentemot fartriktningen. Detta ger mer stabilitet i kurvor och ger en mer stabil körning vid höga hastigheter. Det är med andra ord en bättre lösning för dig som skall köra snabbt jämfört med diagonaldäck.
Noll vinkel bältdäck är när både fram och bakdäck konstrueras med en radialstomme gjord av stål och kavlar. Noll vinkeln står för att det lindas runt stommen i däckets vinkel av rotation. Däcket får då en differentierad styvhetsfördelning mellan axel och däckets kontaktyta gentemot körbanan
Precis som med en helt ny motorcykel eller bil så bör alla nya däck köras in lugnt och sansat. För däck är detta extra viktigt då det finns betydligt bättre grepp i uppvärmda däck än kalla. Nya däck har också en väldigt jämn och slät yta som kan göra dem extra hala jämfört med inkörda mc-däck, speciellt vid kurvtagning men även inuti däcket för att däcket skall fästa sig ordentligt i fälgen. Som regel bör du alltid se till att köra med uppvärmda mc däck.
Ett profildjup på ett mc däck får inte understiga 1,6 mm. Du kontrollerar detta enkelt med av de märkningarna som finns på dina mc-däck. Vi rekommenderar att du byter dina däck när de understiger 2 mm och ifall du sliter upp dina däck i snabb takt kan man experimentera med olika typer av däck och märken. Tumregeln är att man skall alltid satsar på starkare stomme ifall man avverkar däck i snabbare takt. Hör alltid med den däckexpert där du köpt dina mc-däck, gå mycket efter rekommendationer från andra kunder. Ifall en däckexpert har bra betyg kan denna oftast vara en pålitlig leverantör.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM