Sida 1 av 1

Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: tis 03 apr 2012, 17:54
av Stefan
Fick monterat nytt bakdäck här om dagen, tog en kort tur i dag... burr så kyligt :vs:

Bild

Länk: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... =121&m_s=1

Lite dyrare än många andra, men förhoppningsvis värt det :D

Dock, med de priser man får pröjsa för att få det pålagt, fast man kommer med ett rent, snyggt och löst hjul, är det nog dags att kitta upp sig på Biltema och lära sig att byta själv :twisted:

Första intryck:

På asfalt, för mig kändes det tyst och fint. Testade en KORT repa på grus, och nog kändes det som att det skyfflade på skapligt mer än det Trailwing som satt på när hojen köptes. Och, som sagt, jag kunde inte beskylla det för att vara sämre på asfalten. Återstår ju att pressa det lite i blött väglag... om jag vågar :frust: Men, på den lilla svängen känns det som ett mycket bra "allrounddäck" *thumb_up*

Livslängden får väl säsongen utvisa, originaldäcket lade jag 1075 mil på, och då hade nog lagen haft haft synpunkter sedan ett bra tag :mrgreen:

Köpte också på inrådan ett Leo Vince slip-on från motorradteile-hamburg.de. Priset var ju oslagbart, under 2500:- hemma. Lite puligt med banköverföring, men servicen från firman var oklanderlig, och snabb leverans *thumb_up*

Jag är nöjd med det, lagom mycket "must" i ljudet. Och nog kändes det som om puttelina blev en aning rappare, fast där finns väl en viss placebo-varning :mrgreen: :vs:

Nu vill jag snarast bli av med "The evil return of king Bore" häromkring :frust:

Re: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: tis 03 apr 2012, 23:28
av AeroSol
Hann inte tipsa om att du skulle köpt ett K&N luftfilter där också. Orginal engångsfilter är kriminellt dyra! Men då när man har mer öppet på både insug och avgas ska man mappa om insprutningen. Nån som vet vad det kostar? Jag har ju en 650 så jag fick pilla med förgasarna istället.

Själv ska jag köra så mycket som möjligt på onsdag och skärtorsdagen. Fint väder och hyffsad temp. På påskafton och framåt har vädergubbarna utlovat regn och snö! (Stockholms län) Usch, jag avskyr regn och framförallt snö! :evil: :evil:

Re: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: ons 04 apr 2012, 18:14
av Stefan
Tyvärr verkar det bara finnas upp till 650, men det kanske är samma lika...

Jag var väl inne ett tag på att även byta filter och få en Power Commander installerad och intrimmad, men då började det kosta en STOR säck med stålar :? Minns inte på rak arm, men ett skapligt antal tusingar var det.

Säkerligen finns det andra varianter på temat, men nu nöjer jag mig mig med LV, och tycker nog att det lilla borde väl rimligen insprutningen kunna hantera själv?

Och, som jag sa, upplevelsen kan ju ha en viss placebovarning. Men, hon låter goare, klär bättre i den dämparen och det lilla jag kunde känna får räcka för nu, hon är ju trots allt bara 11 månader gammal, och knappt inkörd :mrgreen:

Men, motorradteile lär jag nog hålla koll på när delar ska inköpas, bra priser, hjälpsamt folk och rimliga leveranstider *thumb_up* Och tyskan kan man ju alltid ta hjälp av Google m.fl. med :lol:

Re: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: mån 18 jun 2012, 22:41
av Stefan
Jahapp... då har bakdäcket gått 400 mil nu. Tyvärr verkar det slita lika fort som andra lite grövre däck :evil:
Men, man får se när det gått vidare. Det blir ju en hel del asfalt, och det sliter ju uppenbarligen. Kanske man ska gå på Anakee nästa gång ändå... fast det var ju kul med lite grepp på gruset 8) Och man fick mycket grepp på grus, samtidigt som det fortfarande var VÄLDIGT trevligt på asfalt *thumb_up*

En annan däckgrej, original framdäck är nu 1450 mil och dryga året gammalt (Bridgestone Trailwing heter det ju). Jag blir lite förundrad när jag kollar slitaget på det :shock: "Klackarna" eller vad man ska kalla det, mitt på slitbanan, ser inte ut att ha slitits mycket alls. Men, klackarna närmast börjar ha slitits ner rätt duktigt, vilket börjar ge de där "fiskbenseffekterna", "feathering" tror jag det kallas på engelska. Rätt obehagligt när man bromsar hårt på framhjulet, vill ge en wobblande känsla.

Men, det som är så märkligt är att det blir ju en hel del asfalt (och alltför mycket rakt fram :cry: )som jag sa, och jag är ingen tuffing på nerlägg heller. Jämför man med bakdäcket som har ett mer normalt slitage, ser det jättemärkligt ut :conf:

Man undrar om Bridgestone försökt sig på det trick jag sett annonseras för sporthojar, hårt i mitten (slitstyrka), mjukare mot sidorna (mer grepp)... men kanske tagit ut svängarna lite väl mycket i gummiblandandet?

Någon som har sett mer info runt det?

Hur som helst, fram blir det ett Anakee som nästa, så får jag se hur det känns.

Re: Sv: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: fre 27 jul 2012, 07:35
av Peter
Jag hade precis samma på mitt framdäck. Det berodde på för dåligt lufttryck sa däckgubben till mig. Jag kom bara dryga 1000 mil innan jag fick byta. Kör nu Anakee 2 och är mycket nöjd. Har lite högre tryck i däcket nu.

Skickat från min X10i via Tapatalk 2

Re: Sv: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: fre 27 jul 2012, 19:28
av Stefan
OK, intressant... Jag har alltid kört på det tryck som rekommenderas på dekalerna och i handboken, 2.0.

Men, man kanske ska höja ändå? Dock ser jag en risk för att det blir "studsigt" i och med att inte så mycket vikt ligger på framhjulet :conf:

Nu sitter i alla fall Anakee på i fören, och det vet jag sedan tidigare funkar kanon på asfalt och någorlunda på grus, så får man väl se hur länge det håller...
pne64 skrev:Jag hade precis samma på mitt framdäck. Det berodde på för dåligt lufttryck sa däckgubben till mig. Jag kom bara dryga 1000 mil innan jag fick byta. Kör nu Anakee 2 och är mycket nöjd. Har lite högre tryck i däcket nu.

Skickat från min X10i via Tapatalk 2

Re: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: tis 20 nov 2012, 21:32
av Stefan
Sådär då. Då har bakdäcket rullat 900 mil nu. Ser man som farbror blå på kvarvarande mönster i mitten på det, verkar det ligga runt millimetern, men nog tycker då jag att det borde kunna rulla ett par hundra mil till :naughty:

Jämfört med original då, BRA mycket trevligare än Bridgestone *thumb_up*

Inga som helst obehagligheter på asfalt, våt eller torr. Då har det ändå fått gå väl så tuffare än BS (man utvecklas väl så sakta :mrgreen: ) Till det, ett väsentligt bättre grepp på grus och mildare offroad i korta bitar (typ skogskörväg med gräs, lera, grus m.m. spännande). Och, inga som helst obehagligheter när det börjar närma sig slutet. Då har det ändå blivit ett par rundor på fuktiga krokvägar senaste helgerna *thumb_up*

Men, nu får väl saltet göra att man ställer undan, tänker jag :frust: :ffs

Lite dyrare var däcket, men känns det forfarande bra i vår, vete tusan om det inte blir ett till.

Kanske t.om. ställer undan anakee't ett tag för ett grövre fram. Borde bli bättre i gruset :rock-on

Re: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: fre 13 mar 2015, 08:45
av JockeTransalp
När ha köpte hojen förra året så satt det tkc80 på, perfekt för grus o skogsvägar men lögn och förbannelse att försöka få stopp när man möter blöt asfalt, mer än en gång stirra ja in i ögonvitorna på bilförare som trängde sig ut i rondeller. Sen är de ingen dröm på torr asfalt heller, slingrar rätt äventyrligt i kurvorna :)

Re: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: fre 13 mar 2015, 08:50
av Laffe
Heidenau K60 Scout - asnöjd i alla lägen


Lasse from my iPhone

Re: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: fre 13 mar 2015, 18:04
av Stefan
@iVaradero, nackdelen är väl att det bara verkar finnas som slanglöst, och ska visst vara stökigt att få på med slang i (ekerfälgar på alpen) sägs det, i synnerhet framdäcket. Annars har det ju fått bra kritik för både egenskaper och slitstyrka.

Men, just nu blir jag nog kvar med Mitas, mycket nöjd med dem. Var lite grann inne på just TKC 80 fram för ännu mer grepp i framändan på grus, men Jockes erfarenheter avskräcker ju.

@Jocke, du minns inte hur pass gamla däcken var när du köpte hojem? Skulle kunna tänka mig att gamla hårda däck skulle kunna ge den känslan :shock:

Re: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: fre 13 mar 2015, 18:20
av Laffe
@Stefan - vad är problemet med slanglöst :conf: :conf:

Re: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: fre 13 mar 2015, 18:28
av Stefan
De ska vara rätt hårda att få på om man vill ha slang i... har det sagts. När jag fick däck bytta på Sulas, så frågade de just om det också. Men, jag vet ju inte av egen erfarenhet :conf: En snubbe på hoorc tycker det är en baggis, så bäst är väl att fråga sin egen däckkrängare innan man köper, antar jag.

Man skulle önska den variant på fägar som bl.a. BMW kör, ekrade för bättre styrka, men ändå slanglösa. Ekerfästena sitter då utanför däckskanten så man har ett underlag för luften.

Re: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: fre 13 mar 2015, 18:30
av Laffe
Du menar att det är ekerfästena som gör att det inte funkar att köra slanglöst alltså, eller :conf:

Re: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: fre 13 mar 2015, 19:30
av Squba
Har precis beställt ett K60 scout fram till min Transalp idag. Grymt nöjd med bakdäcket. Får väl se nästa vecka hur det går att kränga på, men enligt kompisen som hjälper mig med sånt ska det inte vara några bekymmer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: fre 13 mar 2015, 19:55
av Stefan
@iVaradero, ja visst, där åker luften ut *face*

@squba, rita gärna in här hur det gick *thumb_up*

Re: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: fre 13 mar 2015, 19:56
av Squba
Ska jag göra @Stefan


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: fre 13 mar 2015, 21:23
av JockeTransalp
Vet tyvärr inte årgången på mina tkc80 men de såg inte allt för gamla ut, inga torrsprickor eller blekta.

Re: Nu är hon vårskrudad, nytt bakdäck och slip-on :-)

Postat: fre 13 mar 2015, 22:17
av Stefan
OK, tack Jocke. Jag får se vad det blir, mest sannolikt är väl att jag kör Mitas en säsong till i alla fall.

Ses! :rock-on