Lacka om ljuddämpare

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av Legio »

Klosterdalens stora fasa skrev:Jag har för mig att jag använde CRC enklaste Zinkprimer - den pallade 600.
Dom har/hade en hel radda me zinkprimers men vissa var inte värmetåliga.
Fick träff på Zatzy.com när jag sökte att Hagman hade en som pallade det.

Kolla om du kan ha en sköld som skydd mot stensprut på dom värsta ställena
så förlänger du det en del.
Attans, jag som köpte biltemas den klarar dock enbart 400c enligt burken om man inte lackar över den vad det nu innebär?

Låter lite för lite dock...

Ser nu att Mekonomens har hagmans som du pratar om som kostar lite mer men klarar 600c, det får bli ett byte till denna...

Båda innehåller 90% zink så skall jag vara ärlig så tror jag det är precis samma sak men det är för mkt jobb för att chansa....

Skippar skölden (mot bättre vetande) för att jag är inte hundra på att det behövs, i dagsläget är det runt svetsfogen som rosten har börjat komma tror faktiskt inte en sköld kommer hjälpa mig så mkt även om stensprutet skulle minska.

Tack!
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av V Saarela »

Först kommer grenrör, sen katten och sen ljuddämparen. Tror inte ljuddömparen blir värst het.
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av Legio »

V Saarela skrev:Först kommer grenrör, sen katten och sen ljuddämparen. Tror inte ljuddömparen blir värst het.
Katalysatorn jobbar ju i 400-600 grader så jag misstänker att början på bakre dämparen kan komma upp i dessa temperaturer
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av Legio »

Så nu är dämparna blästrade och lackade, med risk för stenlunga då munskydd och fläkt saknades :rock-on

Blästrat
Bild

Kallgalvat
Bild

Färdig lackade på hojen
Bild
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av AeroSol »

Ser fint ut! Jag håller tummarna att det håller.
Nu är sommaren här så vi tänker inte på uschlig snö på ett bra tag. Men är det inte billigare att köpa en gammal Golf att köra med på vintern så inte hojen får lida? :lol: :lol:
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av Legio »

AeroSol skrev:Ser fint ut! Jag håller tummarna att det håller.
Nu är sommaren här så vi tänker inte på uschlig snö på ett bra tag. Men är det inte billigare att köpa en gammal Golf att köra med på vintern så inte hojen får lida? :lol: :lol:
Håll hellre tummarna för att hojen skall bli vurpfri, då ljuddämparen var tämligen enkel att lacka om. :roll:

Jo jag har faktiskt två bilar numera och har blivit lite bekväm av mig på vintern och låtit hojen stå, likväl är det min åsikt att de borde rost skyddat transalpen mer, inte för att jag tror den kommer rasa ihop för mig men visst borde den fungera att köra i alla väglag, precis som en gammal golf :)

- Må vägen krama dina däck
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Skriv svar