Sida 1 av 1

Byte bromsbackar vätskenivå

Postat: sön 10 jun 2012, 18:11
av Hullingen
Bytte frambackar på min Vara och hade problem att få de nya att inte ligga på så hårt.
Tog bort ok och gjorde rent, var inte direkt skitigt, körde med kolvarna in och ut men utan resultat.
Tog en sväng med cyckeln i hopp om att det kanske skulle slita in sig, ett vinande ljud och lite darr i styret vid 90!
Åkte hem och fick då en ide när jag tittade på bromsvätske burken, kan det vara för mycket i den?
Luftade ur så jag började se nivån och då släppte backarna. :clap
Tänkte detta kunde vara ett bra tips om man ska byta backar , kolla så nivån inte är för hög.


Har skickat efter ett nytt drivpaket , kanske kan bli mer tips när det ska på plats. :frust:
(Hittade ett på ebay med drev+kedja+nitverktyg för 118,50£ ca 1314kr)
Nu är nya drev och kedja på plats. *thumb_up*
Gick bra med verktyget som följde med, tog lite tid beronde allt dubbelkollande då detta var något
jag inte gjort innan. Kollade på en youtube video och läste instruktionen så till slut var kedjan på plats och nitad.

:silver:

Re: Byte bromsbackar vätskenivå

Postat: mån 11 jun 2012, 08:14
av V Saarela
Det var som tusan.....bra tips!

Re: Byte bromsbackar vätskenivå

Postat: mån 11 jun 2012, 21:21
av Stefan
Kanon :clap
Ska genast kolla min bakbroms på den punkten, den vill släpa lite, det vore gôtt om det var så enkelt :P

Re: Byte bromsbackar vätskenivå

Postat: ons 13 jun 2012, 21:23
av Jimmy.s
ja då gjorde jag rätt idag då :rock-on
Bytte bromsvätskan med tanke på att jag ska köra lite bana med smc på lördag, fyllde upp så mycket det gick och monterade locket och drog åt, var nära att det ville svämma över....
Tog en kopp kaffe och funderade lite, är nog inte såå bra med toppfylld behållare, dom flesta vätskor ökar ju mängden vid högre temperaturer och då riskerar ju kolvarna att bli anliggande, troligtvis gör även bromsvätskan det med så jag tömde behållaren tills man precis såg att nivån låg i topp på glaset precis som du skrev, och nu fick jag fedback på det :banana

Tack tack

Re: Byte bromsbackar vätskenivå

Postat: mån 18 jun 2012, 02:23
av AeroSol
Bra tips! Kom dock ihåg att kolla nivån då och då eftersom den sjunker när beläggen slits.