Sida 3 av 3

Re: Extra ljuse på motorbåge

Postat: tis 10 sep 2013, 18:26
av Stefan
@Jake, lite intressant artikel om Cyclops. Men, det kostar att lägga sig på den nivån :frust:
Självklart värt det i din sits, men för mig får det nog vänta in annat :D
Men, LED känns ju som framtiden, bl.a. har jag LED-konverterat i stort sett hela kåken, och det märks!
Fr.f.a. på elförbrukningen, men också ljuskvaliteten jämfört med förra generationens "lysrörslampor" *thumb_up* Lite häftigt är att jag provade ett antal olika över köksbordet (där vi oftast sitter), och överlägset bäst var Biltema :clap Har visserligen fått byta en av dem, men med tanke på angiven brinntid, så lär de ändå betala sig många gånger om. Gjorde ett litet räkneexempel på hälften av angiven tid, och det blev ju nästan löjligt... Håller de halva sin angivna tid, lär jag sitta på hemmet om jag ens lever när de slocknar :mrgreen:

Re: Extra ljuse på motorbåge

Postat: sön 19 jan 2014, 20:48
av Runar
Hej,

Det var ett bra tag sedan jag var inne på forumet, men nu är jag här. Jag har i vinter monterat på extraljus på hojen. Jag valde LUXTAR 1LED-10W Euro med Cree LED. Placeringen blev förstås på främre delen av motorbågen så att lamporna kommer upp från det värsta stänket från framhjulet.

Jag ville få dom att fungera på 3 olika sätt.
1. På hela tiden (på dagen)
2. Av helt
3. Lysa tillsammans med helljuset och av när jag blandar av (på kvällen)

För att få detta använde jag en 2 polig 3 vägs vippströmbrytare. Med denna kunde jag få alla mina funktioner.
Priset för lamporna var 495 kronor styck. (Xenonkungen)
Vippströmbrytare 71 kronor.(ELFA)
Fästen från Cb-Parts Import Distribution 287 kronor/ par.

På länken nedan ser ni bilder och kopplingsschema:
https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing

Jag har inte hunnit prövat dessa i verkligheten ännu ute i mörker, men filmsnuttarna ger en indikation:
http://www.youtube.com/watch?v=_FW7zFQV ... 7g&index=1

Hur det ser ut på dagen från c:a 150 meters håll och närmare:
http://www.youtube.com/watch?v=55XmGjwu ... jBii2vQf7g

Ha de!

Re: Extra ljuse på motorbåge

Postat: mån 20 jan 2014, 08:56
av Vagabond
Riktigt bra lampor! Jag monterade samma modell på min TA i höstas.
Jag gjorde det enkelt för mig och använde en av de bef bultarna som håller has-"plåten".
Lamporna hamnar lite lägre än dina men vid det här laget kan jag konstatera att de trots det faktiskt håller sig rena vid skitväder.
Sen ville jag ha ner dem så nära vägen som möjligt för att få ut ljuset i vägrenen.
Men som sagt, bra lampor till ett överkomligt pris och ljus kan man ju aldrig få för mycket av.

Re: Extra ljuse på motorbåge

Postat: mån 20 jan 2014, 21:30
av Runar
Det låter bra. Jag har inte kunnat varit ut ännu då det blev minusgrader och snön kom när jag fick hem fästena. Så fort det blir barmark och några + grader så ger jag mig ut för test.

Re: Extra ljuse på motorbåge

Postat: tor 30 jan 2014, 17:05
av Rockker
Hej på er alla därute!
Har kollat runt lite i lampjungeln, jag har hittat många bra ljuskällor hos Humanhabit.nu,där har jag hittat både Bi-xenonsats 35w 4300K , och ledlampor. Bi-xenon är monterat, ljusbilden är 100% perfekt hoppas på OK när det är dags för SBP.Har även monterat en DRL (arbetsbelysning)under orginalstrålkastarna den kommer att köras tillsammans med en 10w led på var sida,som då bildar den godkända triangeln i dagsljus utan att halvljuset är påslaget.

//Roger

Re: Extra ljuse på motorbåge

Postat: ons 05 feb 2014, 11:33
av Rockker
Hej Skye!
Liten förklaring, tanken är att man sparar en hel del ström, vi har ju inte så mycke av det i våra maskiner
Vad jag menar är att ljuset i ledlamporna är starkare än vanliga sura h4 på 55w x 2. Strömåtgång på ledlamporna som jag har är 35w totalt. Dom är lagliga som körljus dagtid. Bi-xenon konverteringen i orginalstrålkastarna 2 x 35w således totalt 70w. Led styr jag med en brytare på panelen av/på, halvljuset går ju alltid med automatik. Jag åker således med Xenonhalvljus/LED dagtid i mörker kan jag välja hel eller halvljus med eller utan LED fördelen med heljus o LED är att jag få en bredare ljusbild. Allt det här ljuset får jag med 105w, sparar 5w som blir extra ström till GPS, värmehandtag o telefonladdning.
(Lagen om ljus på fordon har jag nog ganska bra koll på)

// Roger
:D :D :D :D :D snart är det VÅÅÅÅÅR :D :D :D :D :D :D

Re: Extra ljuse på motorbåge

Postat: ons 05 feb 2014, 17:40
av Rockker
Hej igen!
För mig är ljusmängd o pris viktigt. Bi-xenon 35w 4300K ger 3200lumen/lampa medan LED h4 ger 1800 lumen
/ lampa och är idag dubbelt så dyr, men utvecklingen går framåt på LEDfronten.
Mitt ljuskonto ligger idag på ca 1100 skr. Ljuset på min -09 är ca 3ggr standard.

// Roger

Re: Extra ljuse på motorbåge

Postat: ons 05 feb 2014, 18:30
av Nysse
Hur är det nu med Xenon, är det ok enligt godkännandet av MC:en att eftermontera Xenon?
Är det ok att byta till LED?


Skickat från en obestämd plats i värden!

Re: Extra ljuse på motorbåge

Postat: ons 05 feb 2014, 20:20
av Jimmy.s
Utan att veta men jag har svårt att tro att det är lagligt med xenonkonvertering på mc, eftersom dessa lampor bländar så sjukt mycket vid fel inställning så krävs det någon form av reglering av höjdinställning kontinuerligt, det har ju oftast inte en hoj...

Vad jag vet är det väl endast bmw som lyckats med detta till mc?

Nån gång för ett bra tag sen så såg jag faktiskt xenonlampor med inbyggd reglering, om dessa fungerar bra/är lagliga vet jag ej heller?

Re: Extra ljuse på motorbåge

Postat: ons 05 feb 2014, 20:40
av Stefan
I vilket fall, om det finns någon synk med bilvärlden, lär man vill åka på att registreringsbesikta den, tänker jag, eller??? Med xenonlampor då alltså...

Re: Extra ljuse på motorbåge

Postat: tor 06 feb 2014, 10:06
av Rockker
Eftermontering av xenon i huvudstrålkastare är EJ godkänt, men kan eftermonteras med automatisk nivåreglering o godkännande av fabrikanten samt regbesiktning. "Vi har ju nivåreglering på våra hojjar
lång sadel glid framåt o bakåt eller gasa o släppav" o lyset ställer om sig automatiskt. Hightech eller???

// Roger

:D :D :D :D :D

Re: Extra ljuse på motorbåge

Postat: tor 06 feb 2014, 18:27
av Stefan
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tänkte junte på de ra...

Re: Extra ljuse på motorbåge

Postat: tor 11 aug 2016, 11:34
av Nesse
Jag HID konverterade min VTR genom att köpa ett extra lamphus och montera in en DS2 projektor och 50 watts BI-xenon lampa från Morimoto. Inköpt hos: https://www.theretrofitsource.com/compl ... -kits.html i USA. Totalt 178 USD med frakt. Bra service. Fick fel projektor (för vänstertrafik) men de skickade en ny, gratis. Kan ju upplysa om att det blev en väldig skillnad, nu kan man köra på kvällstid... Lagligt?! om tillverkaren intygar att det följer alla föreskrifter torde det inte vara något problem, vem är tillverkare då... tja, det var väl jag... så det är en gråzon. Jag kommer dock att byta vid besiktning. projektorn är strax under 140 mm i längd så jag tror man skulle kunna göra en konvertering även på Varaderon, men vill ha ett separat lamphus som man kan byta ut isåfall. Alternativet som jag ser det är väl att byta till högeffekts LED som passar H4, de blir bättre och bättre men priset ligger ganska högt än, runda slängar 100$. Jag skulle inte köpa en billig Bi-xenon från biltema eller xenonkungen, men det är ju jag det :-P Får se till vintern vad jag hittar på