Flyg och far!

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Flyg och far!

Inlägg av mel »

Istället för att kuska på hojen hela vägen ner flög vi till Barcelona. Det var nog ett klokt val eftersom ingen av oss är av "ironbutt- material... I morse hämtade vi ut hojen på vårt hyrställe. Suverän service och attityd hos personalen. Vi packade o våra väskor och fick med allt... precis. Gps-en valde en väg ut ur staden som gjorde att vi fick se allt. Ni anar inte hur många rödljus... Efter ett tag insåg vi att vi skulle åka genom alla småstäder så vi vek ut på motorvägen. Bättre flyt där. Plötsligt fick vi en skylt mot Ponts. Vägen började slingra angenämt och trafiken blev obefintlig. Lunch i Ponts och sedan bar det av norrut. Vägen följde vattenreservoarer, gick genom tunnlar och bergen växte framför styret. Till slut var vi framme i la Seu de Urgell, strax utanför Andorra. Här pågår World Cup i kanotslalom. En snabb titt på det i morgon och sedan mot Vielha och passet mot Frankrike.
Mel
Ps. Klagar inte på den hyrda hojen men åkte jag själv skulle jag hellre köra min Transalp ds.
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Flyg och far!

Inlägg av mel »

[quote="mel"]Istället för att kuska på hojen hela vägen ner flög vi till Barcelona....
Dag två började med en tur upp till Andorra. Soppan kostade mindre än 11 spänn så vi fyllde upp. Ganska snart fattade vi vad stället gick ut på. Men eftersom vi inte hade plats för en billig 52-tummare eller låda med sprit åkte vi vidare västerut. Vägen vek brant uppför och vi passerade ett pass på 1700 m lite drygt. Serpentinvägar av bra kvalite och snart var vi i Sorts. Vägen följde floden och vi såg massor av forsrännare. Här var alla kurvor öppna och snabba. Men snart drog det ihop sig till nästa pass. Drygt 2000 m innan vi snirklade oss ner till Vielha. Turistig stad som visste hur hungriga svenskar ska matas... Utför igen och in i Frankrike. Där alperna tar slut böljar landskapet och vägarna inbjuder till storslalom.
På spa-hotell i Bagneres de Bigorre,
Mel
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Flyg och far!

Inlägg av Äventyret »

Hej Mel!
Skoj att du delar med dig av din resa!
Vad är det för motorcyklar ni har fått hyra? Är priserna/självrisk & krav m,m vettiga?

Kör lungt!
Mvh
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Flyg och far!

Inlägg av mel »

Äventyret skrev:Hej Mel!
Skoj att du delar med dig av din resa!
Vad är det för motorcyklar ni har fått hyra? Är priserna/självrisk & krav m,m vettiga?

Kör lungt!
Mvh
Vi tyckte att det var vettigt eftersom alternativet var nästan 500 mil på motorväg eller tåg som ändå inte tog oss dit vi ville... Exakta priset kan jag återkomma till när vi är hemma. Vi hade fått lägga ytterligare en semestervecka på det. Det kostar också så...
Självrisken är hög, upp till 2000€ normalt men vi la till 20€ / dag och då stannar maxbeloppet på 350€...
Hojen är av ett märke vars namn man nog inte ska nämna här :lol:
Men den verkar vara byggd runt någon slags vw-motor.... Ljudet är ett högljutt råmande i uppförsbackarna. Det är en 2012:a som har gått 1600 mil och på fötterna har den Tourance-gummi. Allt funkar tyskt och exemplariskt...
Vårt äventyr är EN variant på mc-semester. Om våra ryggar håller för det här blir det säkert fler med tiden.
Mel
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Flyg och far!

Inlägg av mel »

mel skrev: Ps. Klagar inte på den hyrda hojen men åkte jag själv skulle jag hellre köra min Transalp ds.
Idag var det en mellandag. En kortare tur för att starta Tour de France-sträckan från rätt håll. På vägen till Laruns gjorde vi ett par avstickare. Bl a besökte vi en ca 2 km lång grotta. Svalt och skönt så där mitt på dagen. När jag kommer hem ska jag kolla upp svalare kläder.. Sedan for vi upp på Col de Marie Blanche. Serpentinkörning på smala vägar och med mötande cyklister. I senaste numret av Motorrad fick man tips hur man kör såna här vägar säkrast. Ganska bra faktiskt. Utför-högersväng är häftigt när det är riktigt brant. Känslan är att man faller in i svängen. Det blir mer av den sorten i morgon. Bilder efter hemkomsten.
Mel
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Flyg och far!

Inlägg av mel »

mel skrev:
mel skrev: Ps. Klagar inte på den hyrda hojen men åkte jag själv skulle jag hellre köra min Transalp ds.
Mel
Undrar om det är några som läser? Med något intresse?
Jag vill verkligen rekommendera er alla att göra den här turen. Idag följde vi Tour de France sträckning som den kommer att köras (cyklas) den 18 juli. Fem bergspass, det högsta på över 2100 m. Många cyklister förstås. Vanliga gubbar och gummor som njuter av att plåga sig upp till topparna för att sedan kasta sig utför på pekfingertunna däck. Hur bromsarna pallar fattar jag inte?
Nu var det ganska många på mc också. Alla vinkar förstås som om vi var medlemmar i en hemlig sekt.
Några Varaderos och Transalpar såg man men mixen var total eftersom det är fin asfalt hela vägen. På topparna delades vägen som oftast med kor, hästar får och getter. Vägen kallas officiellt för "ostvägen".
Vi lunchade i gräset med bröd, skinka, "skrattande kon" och en ( för principen och smakens skull) miniatyrflaska rött vin. Pizza och öl ikväll.
I Bagnares-de-Luchon; Mel *drinking_cheers*
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Flyg och far!

Inlägg av Äventyret »

Läser och drömmer mig bort!
Fortsätt skriv *thumb_up*
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Ulf
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 16:23
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-08
Ort: Dalsjöfors

Re: Flyg och far!

Inlägg av Ulf »

mel skrev:
mel skrev:
mel skrev: Ps. Klagar inte på den hyrda hojen men åkte jag själv skulle jag hellre köra min Transalp ds.
Mel
Undrar om det är några som läser? Med något intresse?
Jag vill verkligen rekommendera er alla att göra den här turen. Idag följde vi Tour de France sträckning som den kommer att köras (cyklas) den 18 juli. Fem bergspass, det högsta på över 2100 m. Många cyklister förstås. Vanliga gubbar och gummor som njuter av att plåga sig upp till topparna för att sedan kasta sig utför på pekfingertunna däck. Hur bromsarna pallar fattar jag inte?
Nu var det ganska många på mc också. Alla vinkar förstås som om vi var medlemmar i en hemlig sekt.
Några Varaderos och Transalpar såg man men mixen var total eftersom det är fin asfalt hela vägen. På topparna delades vägen som oftast med kor, hästar får och getter. Vägen kallas officiellt för "ostvägen".
Vi lunchade i gräset med bröd, skinka, "skrattande kon" och en ( för principen och smakens skull) miniatyrflaska rött vin. Pizza och öl ikväll.
I Bagnares-de-Luchon; Mel *drinking_cheers*
Klart vi läser :D
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Flyg och far!

Inlägg av mel »

Skye skrev:Går ju inte att läsa när det åks på tyska hojar *thumb_up*
Kul att ni läser!

Så snart jag kommer hem ska jag rena min kropp och själ med en lååång tur på Transalpen.
Sorry Skye! :oops:
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Flyg och far!

Inlägg av mel »

Skye skrev:skoja ju bara, klart att det går att läsa. Det är kul och vi vet att det kommer nytt hela tiden.
Nähä? :wink:
Sista natten i Frankrike. Sen bär över på Spanska sidan. Två dagars åkning kvar alltså.
Idag åkte vi den repan som Touren ska göra den 19 juli. Den var uppenbart mindre känd för antalet cyklister och motorcyklar var mycket lägre. Häftigast var den superbranta "vägen" upp till Port de Bale's. Det var så smalt att jag tutade i vissa högerkurvor för att säkert slippa få en cyklist i knät. Hur man ska få upp hela cykelcirkusen den vägen fattar jag knappt. Utförsåkningen på andra sidan kommer bli hårresande. Ett gäng engelmän drog före oss. Jag hade handskar att ta på, vi kom aldrig ifatt...
Nere från berget slog en hemsk tanke mig, mitt i en svepande högfartskurva; Tänk om det här är den bästa motorcykelåkning som jag någonsin får uppleva? "Avaffan, då får vi väl göra om det igen"!
Dagens hotell i Saint-Lary-Soulan har pool. Vi anlände kl 15.00, var i och bredvid poolen kl 15.30. 16.30 var jag solbränd! Jag tål en hel del sol men det tar rejält här uppe i bergen!
Hungrig! Mel
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Flyg och far!

Inlägg av Stefan »

Härlig beskrivning med sjysst språk, Mel *thumb_up*
Läser med STORT intresse, ser fram mot den fulla rapporten med bilder, filmklipp och allt i bästa ADV-riderstil :banana :mrgreen:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Flyg och far!

Inlägg av mel »

Stefan skrev:Härlig beskrivning med sjysst språk, Mel *thumb_up*
Läser med STORT intresse, ser fram mot den fulla rapporten med bilder, filmklipp och allt i bästa ADV-riderstil :banana :mrgreen:
Hahahaha.... Var är vi och var har vi varit?
Först, Stefan och andra, tack för uppmuntrande tillrop!
Sedan; vad i h-e hände? En del får nog tillskrivas min gps. Jag köpte en zumo 220 och den levererar exakt vad man förväntar sig. Idag såg vi en "genväg" och det började bra. Fet och fin asfalt, tunnlar och makalösa stup. Fast så här har det varit en del. Borde ha anat oråd när det rosa strecket liksom bara slutade... Vi kom fram till en fin liten by med turisbyrå, PLAN. I byrån stod en snubbe och plussade på damen bakom disken. Jag frågade om vår väg och han sken upp. "med motorcykel, då går det", "eller med en Toyota eller Nissan, inga små bilar". Så snart vi började åka på den anvisade "vägen" visade sig det rosa strecket igen. Jag hade nog valt bort grusvägar från gps:en? Men en grusväg? Räknades det här ens som en väg? Uppför hela tiden och stenkross med ett smalt spår som slingrade sig hit och dit. Efter 13 km var vi plötsligt uppe på toppen. Här började en ca 1 km lång bit med betongtrottoar. Vi visste inte vad vi skulle tänka men det var för tidigt att ropa hej. Grusvägen fortsatte 12 km till. Nu utför och med något bättre standard.
Nere i byn Chia sålde man Cola och det gillade vi!
Nu blev det allt bredare och snabbare vägar. A som sitter högre och ser bättre begärde plötsligt ett stopp. Nere i floden kom tre gummibåtar farande i forsen. Vi fotade och filmade och avundades kylan i det kristallklara vattnet. Det skulle bli värre...
Vi har bokat ett hotell som heter Casa Batlle. Det ligger ca15 km ut i ingenstans, men det insåg jag inte förrän efter att jag hade bokat. Grusväg igen. Rullgrus, bara rullgrus. Om man körde av vägen var det en brant på ca 100m, sedan blev det ett stup! En gång gled framhjulet ifrån mig men på något sätt hittade jag det igen. :shock:
Väl framme låg ett modernt hotell på ett stup. Vi var skitiga och törstiga och väl värda både duschen och ölen i de frysta ölsejdlarna! *drinking_cheers*
Cheers, Mel
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Flyg och far!

Inlägg av Stefan »

*drinking_cheers*
Cheers man *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Flyg och far!

Inlägg av zodiak06 »

Så roligt att läsa andras reseskildringar. Kan förstå din skräck när framhjulet gav sig. Skönt att allt gick vägen, kör på. Man är alltid värd den där ölen när man kommer fram.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Flyg och far!

Inlägg av rydde »

Härliga beskrivningar, inspirerar! Tar du bilder också som du kan posta senare?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Flyg och far!

Inlägg av mel »

Stefan skrev:*drinking_cheers*
Cheers man *thumb_up*
Cheers! (mer om det strax)
Sista dagens körning handlade om att komma tillbaka till Barcelona. Vi hade dagen på oss så jag valde bort motorvägsalternativen till en början. Viacamp är en död by i närheten av en något större, fläckvis vaken by som heter Tolva. Där började resan och vi körde österut mot Ponts och Manresa. Perfekt asfalt och så lite trafik att man ryckte till av förvåning vid eventuella möte. Igen passerade vi lite berg och en roadracingbankonstruktör hade inte kunnat drömma fram bättre höger-vänster-höger-vänsterkombinarioner. Vi stannade en gång för bensin (ca 1.55€ här i spanien, 1.75€ i de Franska bergen och 1.22€ i Andorra) och ett par gånger för vatten och något att äta.
Det blev motorväg de sista 5-6 milen. Där var det fortfarande svängigt och farten var 120km/h. Mot slutet siktade vi in oss mot Camp Nou som låg i närheten av IMT där vi skulle lämna Fröken Motorrad. Nån termometer jag såg stod på 38 grader. Det var nära att jag svimmade innan jag kom in i svalkan i FC Barcas klubbshop. En klubbnål till en liten kompis och så ut på parkeringen igen. SATAN vad hett! Trafiken i Barcelona.... Äh, jag börjar inte ens... Mike på IMT var nöjd med att få tillbaka hojen hel och berättade att de satte på vanliga Tourancedäck för de var bra och gav dubbel körsträcka jämfört med de som satt orginal. "fast vi byter lite INNAN det är nödvändigt för att slippa större problem och kostnader". Rätt tänkt!
På hotellet var vi matta förståss men vi tog en sväng på stan. Sen satte vi oss i restauranten för lite fotboll och vätska. En stor öl och sangria beställdes. "Ska den vara stor också"?
Ja, tack. In kom bondfångarsejdlar, typ 1,5 liter!! 21€!! Vi orkade inte protestera och vi behövde ju komma ikapp med vätska...
Jag återkommer med lite ekonomisk fakta när jag är hemma igen.
Mel
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Flyg och far!

Inlägg av mel »

Skye skrev:Härlig läsning Mel och det där med Ponts känns igen. Det har jag nog film på.
Påminner mig om att jag också har en ridereport att skriva klart och en massa film att redigera.
Du är duktig med filmer! Dom vill jag se. Själv filmade jag bara ett par minuter... Jag vill ha lite hjälp med bildöverföring. Jag har läst instruktionerna men... Återkommer när jag är hemma.
Mel
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Flyg och far!

Inlägg av mel »

Äventyret skrev:Hej Mel!
Skoj att du delar med dig av din resa!
Vad är det för motorcyklar ni har fått hyra? Är priserna/självrisk & krav m,m vettiga?

Kör lungt!
Mvh
Lite om priser: Vi har betalat 700Euro för motorcykeln. Europriset åker ju runt lite men det innebär ca 6500kr
Flygbiljetterna gick på 3000kr för oss båda. Sedan tillkom ju mat, bensin (ca 1000kr) och hotell. Hur bra man äter, dricker och bor är ju valfritt. Vi är ju +50 så att ligga i en buske med en presenning över sig och laga nudlar i ett trangiakök gick ju fetbort!!! Vi har inte bott så överdådigt. Hotellen har kostat mellen 450-700kr/natt.
Man hade kunnat köra ner men bara bensinen hade kostat 3500 kr. Våra ryggar hade nog inte pallat mer än 50 mil om dagen så det hade inneburit 10 dagars resa UTÖVER runtkuskandet där nere. 10 hotellnätter....mat....utlandstelefon.... you do the math!
Kollade också tåg-varianten till Narbonne. Först 170-180 mil tur/retur till Hamburg på motorcykel. Sedan 800-1450 euro på tåget... Jag tror det räcker så.

Så mycket blev rätt under den här resan.
Utrustning: Utan GPS:en hade vi varit kvar i Barcelona! Kläderna var mycket varma men samtidigt ville man var någotsånär skyddad.. Packväskorna uppfattade vi som på gränsen till små till att börja med. Men vi blev bättre och bättre på att packa och luften pressades ut allt eftersom så på slutet var det plats över! Hojen var fräsch och funkade oklanderligt. Jag är mycket nöjd med Tourance-däcken.
Jag ska köpa en ny hjälm. Den jag har är alldeles för bullrig.

Vägarna: Vi har följt den rutt som jag klurade fram i vintras. Vi har fått åka Tour de Francesträckorna och de övriga vägarna överraskade positivt. Trafiken var relativt gles utom närmast Barcelona. Kanske var det för att vi åkte när spanjorerna hade siesta? Asfalten var mycket bättre än i Sverige.

Hotell och mat: Man får vad man betalar för. Vi hamnade på en lagom nivå och klagar inte.

Väder: Det var perfekt väder hela tiden. Hela den här berättelsen hade kunnat handla om två personer i misär om vädret hade varit dåligt. Vanligtvis brukar det vara bra så här års. Mike på IMT (hyrfirman) berättade att hastiga åskskurar inte är ovanligt på sommaren. De brukar vara över på någon halvtimme och sedan är det bara att åka på.
När vi lämnade Frankrike regnade det dagen efter... Där vi var sken solen :D

Ressällskapet: A och jag har varit gifta i drygt 30 år. Man skulle kunna vara trötta på varandra men vi har haft skitkul, tillsammans. Hon var positiv och med på allt! Är vägen slut och det är bara en smal grus/stenkross-stig i 25 km? Äh, kör bara! Det tillverkas inte så många kvinnor av den sorten per år-och jag byter inte ut henne!

Snart kommer det lite bilder med korta kommentarer.
Mel
Användarens profilbild
benson
50cc
50cc
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 04 okt 2010, 09:54
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Ingarö / Stockholm

Re: Flyg och far!

Inlägg av benson »

Strålande och tack för din detaljerade redovisning. Det är inte utan att man blir inspirerad! Åker i år via Polen en runda i Tyskland med välklädda kamrater i läder. Får se om man kan locka hustrun till Spanien med din berättelse som grund :D
Har du länk till mc uthyraren?
//Kenneth
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Flyg och far!

Inlägg av Äventyret »

Toppen Mel! Tack för infon. Jag håller onekligen med dig ang din fru hon kan inte vara av standardmodell :D hehe
Andreas
Don't be a Russian!
Skriv svar