Lofoten

Allmänt snack om resor
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Lofoten

Inlägg av Fibern »

Då återstår bara tre arbetsdagar innan jag o Botte åker till Lofoten. Konstigt nog, då jag bor bara 51 mil från Riksgränsen och sträckan därifrån till Lofoten inte är mer än ett par timmars körning, har jag aldrig gjort något besök där. Idag tack o lov, då allt blir helt nytt.
Har någon här något speciellt tips på sånt man inte bör åka förbi, så fatta tangentbordet och posta.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Lofoten

Inlägg av cato »

Ett tips Fibern är att åka till Bodö först,och förboka färjan hemma.Var dit i fjol och gjorde så kom med på en gång då, många mc fick vänta till nästa tur om 4 tim.Bilar och mc alldeles fullt där. Gogla på Bodö-Moskenes så hittar du rutten.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Lofoten

Inlägg av Peter »

Ja ett litet tips är att åka ner på fina vägar runt Uddevalla.
Nu när du nästan har vägarna förbi :lol: :rock-on
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Lofoten

Inlägg av Fibern »

cato skrev:Ett tips Fibern är att åka till Bodö först,och förboka färjan hemma.Var dit i fjol och gjorde så kom med på en gång då, många mc fick vänta till nästa tur om 4 tim.Bilar och mc alldeles fullt där. Gogla på Bodö-Moskenes så hittar du rutten.
Bra tips cato. Bara det att vi inte tänkt åka till Bodö. Har varit där alltför många gånger. Dessutom åker vi upp via Riksgränsen. Vi ska istället ta färjan mellan Lödingen och Bognes på hemvägen och därifrån blir det kanske via Mo i Rana och hemöver den vägen. Botte har inte åkt mellan Saltdal och Mo.
Ja ett litet tips är att åka ner på fina vägar runt Uddevalla.
Nu när du nästan har vägarna förbi
Javisst pne 64, det är ju bara att följa E6.an "några" mil....antar att du bjussar på kaffe. :wink:
Hmm...njaae, det får nog bli ett annat år. Har ju "oåkt", för att använda ett norrländskt uttryck, en hel del nere i västra delarna. Bara norra Värmland har jag hunnit nöta asfalten på hittills.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Lofoten

Inlägg av Peter »

Fibro skrev: Javisst pne 64, det är ju bara att följa E6.an "några" mil....antar att du bjussar på kaffe. :wink:
Hmm...njaae, det får nog bli ett annat år. Har ju "oåkt", för att använda ett norrländskt uttryck, en hel del nere i västra delarna. Bara norra Värmland har jag hunnit nöta asfalten på hittills.
Ja kommer du denna vägen så ska jag allt se till att det finns kaffe :D
Då ska det nog bli ett wienerbröd också :banana
Fast lofoten har nog mer att erbjuda än ett wienerbröd :shock:
Det är bättre du tar dig ner den 17 Augusti :röd: För vi ses väl då *thumb_up*
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Lofoten

Inlägg av Fibern »

Nee, jag åker inte ner dit i år. Anledningen kan du läsa i den tråden, http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=11&t=1915&start=25, plus att det blir en Lofot-tripp detta år. Ska däremot försöka komma loss nästa sommar till Funäsdalen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Lofoten

Inlägg av Fibern »

Resan avbrytes hærmed. Sånt dj....t væder har jag sællan upplevt ens i Norge. Vi ær just nu på hotellet och avbokar en natt. Så se upp Kiruna-bor, nu gævlar blir det fart øver Lombia.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Lofoten

Inlägg av Stefan »

"fläkt"... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Lofoten

Inlägg av Fibern »

Skye skrev:Det är ju själva "fläkt" att det inte kan vara bättre väder. Hade inte ens hjälpt om du åkt söderut
Nej, men det hjälpte minsann att åka österut. Redan halvvägs till "Giron" sken solen mellan molntappar.
Men ingen fara, resmålet finns kvar och nästa vecka blir det nog en tur neråt Medelpad. :)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Lofoten

Inlägg av Fibern »

Även om målet är utbytt, så fortsätter jag i denna tråd.
Eftersom Lofoten-turen (eller oturen) bokstavligen "flöt" bort, så har Botte övertygat ( :shock: ) mig att vi behöver något i utbyte. Så nu kör vi Saarelas "dagstur neråt Piteå" som han sa till familjen och stack iväg via 95:an över Arjeplog, E6 söderut, Mo i Rana och hemåt. Fast vi åker andra hållet


(För er som inte har läst hans hemsida, gör det. aktuellt här är infall nr: 7)

http://www.saarela.se/
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lofoten

Inlägg av V Saarela »

Fibern skrev:Även om målet är utbytt, så fortsätter jag i denna tråd.
Eftersom Lofoten-turen (eller oturen) bokstavligen "flöt" bort, så har Botte övertygat ( :shock: ) mig att vi behöver något i utbyte. Så nu kör vi Saarelas "dagstur neråt Piteå" som han sa till familjen och stack iväg via 95:an över Arjeplog, E6 söderut, Mo i Rana och hemåt. Fast vi åker andra hållet


(För er som inte har läst hans hemsida, gör det. aktuellt här är infall nr: 7)

http://www.saarela.se/
Kom på här att: verkar lite skumt med vägarbetena nånstans kring Sorseletrakten. Åkte igår vid Strömstad och där hade dom en skylt som rekommenderade en helt annan väg till Arvidsjaur. Svängde av efter den(väg 342) och den vägen gick mot Gäddede. Vid Flåsjön ledsnade jag och grusade tillbaka till E45.an och tog vägen hem via Lycksele istället.

Fattar nada om denna rejäla omväg?!? Varför det är så vet jag inte, men hört lite rykten om att hojåkare hållit på att köra omkull i vägarbetena där.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Lofoten

Inlägg av Fibern »

V Saarela skrev: Kom på här att: verkar lite skumt med vägarbetena nånstans kring Sorseletrakten. Åkte igår vid Strömstad och där hade dom en skylt som rekommenderade en helt annan väg till Arvidsjaur. Svängde av efter den(väg 342) och den vägen gick mot Gäddede. Vid Flåsjön ledsnade jag och grusade tillbaka till E45.an och tog vägen hem via Lycksele istället.

Fattar nada om denna rejäla omväg?!? Varför det är så vet jag inte, men hört lite rykten om att hojåkare hållit på att köra omkull i vägarbetena där.
Jag antar att du menade Strömsund. Nu ska vi ju inte så långt söderut, men konstigt är det, för när jag kollar på trafikverkets information så står följande.

Tillfälliga begränsningar: väg avstängd
Meddelande: Vägarbete, väg avstängd. Väg 342 vid Strömsund, i båda riktningar. Beläggningsarbete vägen är avstängd. Följ orange vägvisning. Restriktioner: väg avstängd

Inget om att man bedriver arbete på E45.

Efter E45 åker vi bara mellan Sandsele och Sorsele. Den sträckan är bara ca 3 mil. Från Sorsele blir det en mindre väg (nr 1132 på T-verkets karta) västerut så kommer man ut på Blå Vägen, E12, nästan mitt mellan Storuman och Tärnaby.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Lofoten

Inlägg av Olle Å »

Fibern skrev:Även om målet är utbytt, så fortsätter jag i denna tråd.
Eftersom Lofoten-turen (eller oturen) bokstavligen "flöt" bort, så har Botte övertygat ( :shock: ) mig att vi behöver något i utbyte. Så nu kör vi Saarelas "dagstur neråt Piteå" som han sa till familjen och stack iväg via 95:an över Arjeplog, E6 söderut, Mo i Rana och hemåt. Fast vi åker andra hållet


(För er som inte har läst hans hemsida, gör det. aktuellt här är infall nr: 7)

http://www.saarela.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det gäller verkligen att ligga i och planera rutten man skall åka i Norge. vi for till Lofoten i början av Juni 2012 och väl totalt en halv dag regn på hela resan. några tmmar då och då, bara. Lofoten bjjöd på strålande solsken och ca 20-25 grader varmt. vet att veckan efter fick åkarna nästan simma för att komma fram. som kuriositet kan jag nämna att vi faktiskt fick köra några varv på banan i MO I Rana. Det var en häftig upplevelse. Tyvärr så var banan väldigt kall, så det gick inta att dra för hårt. Vi tog färjan ner till Bodö på vägen hem och följde sedan v. 17.
Jag skall åka till Norge för tionde gången i år är det tänkt. Då blir det russinen i kakan beträffande vägar och besöksmål söder om Trondheim. Vill någon hänga med, så hör av er. En vecka i mitten eller början av Juli. *drinking_cheers*
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar