Sida 1 av 1

Balansera

Postat: tis 04 sep 2012, 22:20
av rydde
:conf: Funderar lite på hjulbalansering... Vore väl smutt att kunna balansera själv och kanske ha en bra ställning att snurra och mäta ovalhet osv. Några tips/åsikter på balanseringsställning/verktyg? Pluspoäng för ihopfällbart/litet då garaget redan är för rörigt...

Re: Balansera

Postat: tis 04 sep 2012, 22:31
av Jan-Olov
rydde skrev::conf: Funderar lite på hjulbalansering... Vore väl smutt att kunna balansera själv och kanske ha en bra ställning att snurra och mäta ovalhet osv. Några tips/åsikter på balanseringsställning/verktyg? Pluspoäng för ihopfällbart/litet då garaget redan är för rörigt...
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... -MC-82351/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... -st-82352/" onclick="window.open(this.href);return false;
Inte stort eller dyrt.

Re: Balansera

Postat: tis 04 sep 2012, 22:41
av rydde
Ja, Biltemas verkar ju smidigt. Kanske får bli ett sånt. *thumb_up*

Re: Balansera

Postat: ons 05 sep 2012, 01:26
av Skoogsnisse
Så här balanserar jag mina hjul.

[image=300]http://img825.imageshack.us/img825/623/balans.jpg[/image]

Konerna har jag gjort själv och axeln är en 10 mm slipad axel.

Re: Balansera

Postat: ons 05 sep 2012, 08:34
av V Saarela
Skoogsnisse skrev:Så här balanserar jag mina hjul.

[image=300]http://img825.imageshack.us/img825/623/balans.jpg[/image]

Konerna har jag gjort själv och axeln är en 10 mm slipad axel.
Ja, bara att köpa en svarv också då? :) Snyggt!



Kör med Biltema:
Bild

Problemet är väl vikterna, dyra.....
Kanske man skulle kunna köpa en låda eller två direkt från en däckhandlare? Samköp rydde?
Känns som att det räcker med att ha 10g och 20g. Bak är ju inte lika noga som fram, så jag har nångång klippt en 10g när det inte riktigt stämt med vikterna fram.

Funderar också om man inte egntligen skulle kunna köpa dubbelhäftande tejp och återanvända vikterna. Kanske en bättre ide?

Re: Balansera

Postat: ons 05 sep 2012, 09:51
av Skoogsnisse
V Saarela skrev:
Skoogsnisse skrev: Konerna har jag gjort själv och axeln är en 10 mm slipad axel.
Ja, bara att köpa en svarv också då? :) Snyggt!
Lån av svarv var en löneförmån när jobbade och nu har jag 100% pensionärsrabatt :)
Jag återanvände ett par vikter sist. Det var inte rätt sorts tejp jag använde
den var till för tidningspapper men det sitter fast.

Re: Balansera

Postat: ons 05 sep 2012, 11:08
av botte
Fram balanserar jag när jag återmonterar hjulet, det är ju redan i luften.
Snurrar ett par gånger och märker den del av däcket som stannar högst upp sedan sätter jag vikter där tills hjulet stannar slumpvis.
Bak kan man kanske göra likadant om man inte monterar kedjan direkt, men jag har aldrig brytt mig om att balancera bakhjulet.
Detta sätt har gett helt godkända resultat för mig men andra kan ha högre krav.

Re: Balansera

Postat: ons 05 sep 2012, 23:37
av rydde
Det låter bra allt detta. Jag svänger nog förbi biltema inom kort och plockar med mig ett kit. Vet inte om jag kommer lägga om på varaderon själv, man får väl se...är ju bra kunna ha grejjorna hemma ifall lusten faller på. Sedan till grusmoppen som har fälglås känns det lockande att balansera lite.

VS: nog kan jag vara med och splitta en bunt vikter om det gör en bra skillnad jämfört med löspris på t ex biltema. Är inte ute efter några mängder men kan ju vara bra ha ett litet förråd hehe.

Re: Balansera

Postat: fre 14 sep 2012, 09:57
av Olle Å
Simply is best?? Fick huvudbry en gång då ett nypålagt framhjul hade kängurutendenser. Kollade först att det inte var snedmonterat.Tog av framhjulet och borrade ett 17mm hål i benet på en arbetsbänk ( trä ). Stack in framaxeln med hjulet på och vips hade jag en balanserigsapparat som funkade klockrent. Hade ju inga vikter hemma, så lite lödtråd virat runt en eker funkade bra. :röd: :röd:

Re: Balansera

Postat: tor 04 jul 2013, 10:19
av Fibern
Har nu bytt framdäck och köpte dessutom Biltemas balanseringsverktyg, http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... -MC-82351/" onclick="window.open(this.href);return false;
Noggrannhet 5g anges på kartongen och mitt framhjul avvek dessa 5g, så den angivelsen verkar då stämma.

Att återanvända vikter borde väl gå även med kontaktlim. En lite tjockare sträng sånt så borde det gå ganska bra att peta loss vikten med en tunn kniv eller dylikt. Sedan bara putsa bort resterna.

Re: Balansera

Postat: tis 20 aug 2013, 14:37
av botte
Bytte både fram och bakdäck innan träffen i Ramundberget och stressen gjorde att jag lämnade in fälgarna för byte.
På gummiverkstaden kontrollerade man balansen både fram och bak, bak inga vikter alls , Ok! Fram med mina gamla vikter kvar, Ok!
Kommentaren var att det är inte mycket obalans i MC-däck men det kan vara det i fälgarna, därför kan vikterna sitta kvar och man kanske inte behöver sätta dit nya. :conf: :conf: :conf:

Re: Balansera

Postat: tis 20 aug 2013, 19:11
av Stefan
Njaaaee... Det där känns spontant väldigt märkligt :conf: Jag lämnar ju också in, och har väl bytt några gånger på snart 3000 mil. Det har då alltid suttit ny vikter i fälgarna. Självklart blir det mindre obalans i ett MC-däck, det väger ju betydligt mindre än ett bildäck. (Du skulle hört däckgubben här, när jag köpte nya AT2 i 245/70 till jeepen, han tyckte han gjort av med allt bly han hade innan det var klart :D ) Men å andra sidan tänker jag att en liten obalans borde bli mer obehaglig på MC än i en bil, alltså vill man nog ha tajtare toleranser :conf:

Hur kändes de på vägen fram och tillbaka då?

Kul att få ett nylle på dig, förresten *thumb_up*

*drinking_cheers*

Re: Balansera

Postat: ons 21 aug 2013, 12:28
av botte
Jag upplevde ingen obalans alls men det kanske beror på att jag inte är så känslig för det.
Däremot tyckte jag att det var mindre vibrationer i Heidenau K60 Scout än i det K60 jag hade som bakdäck tidigare.
Ja det var kul att träffa människor från forumet :clap

Re: Balansera

Postat: mån 30 jun 2014, 15:00
av mel
Min lokala "tekniker" återlämnade det bytta däcket på Transalpen med en REJÄL klump vikt. Jag var lite förvånad men åkte hem och monterade hjulet. Hojen hoppppade fram! Bara att montera av och åka tillbaka.
Oj, hjulet hade nog inte kommit ända ut på fälgen...
-Jag tror dig, sa jag. Och när du ändå håller på kan du vrida däcket så att den röda pricken sitter vid ventilen. Och gör en riktig balansering, tack.
- Nej pricken visar den tyngsta punkten på däcket, visste killen.
-ja, eller så vet kanske Metzeler det bättre än du, sa jag och lämnade över deras instruktioner som jag hade tryckt ut från nätet.
Varken han eller jag sa något mer. En annan kille lämnade ut hjulet med betydligt färre vikter. Jag har inga planer på att byta några däck där någon mer gång.
I korthet: Röda pricken vid ventilen.

Re: Balansera

Postat: mån 30 jun 2014, 18:12
av Skoogsnisse
Röda punkten ska vara vid ventilen det lärde brorsan mej när han jobbade på däckverkstad.

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... enbegriffe" onclick="window.open(this.href);return false; står det.

33. Färgmarkerad balanseringspunkt på däckssidan
Däck balanseras ofta efter produktion och markeras med en färgpunkt (röd Metzeler/Pirelli, gul Bridgestone och Dunlop). Detta kallas balanseringspunkt.
Vid montering ska balanseringspunkten placeras vid ventilen som är fälgens tyngsta punkt.

Re: Balansera

Postat: mån 30 jun 2014, 20:27
av mel
Skye; Du fick väl svaret av sn men jag googlade: red dot on motor cycle tire.
Massor av lika svar. Till däckfirman hade jag med text från Metzlers hemsida.
Har du monterat själv? Extra jobb men mindre balansvikter kanske?

Re: Balansera

Postat: mån 30 jun 2014, 20:46
av shadowgunnar
Biltema har ju en sats med 8 st 5 gramsvikter för 14.90 om man inte vill köpa en fp med både 5 o 10 grams för 239 kr
Annars fungerar biltemas balanserare bra, sen kan man ju "snickra" ihop något stativ i trä eller metall.

Re: Balansera

Postat: mån 30 jun 2014, 21:15
av Olle Å
Jag borrade ett hål i arbetsbänkens ben och sticker in hjulaxeln där. Har faktiskt mycket sällan behövt balansera bakhjulen, men framhjulen är ju mycket känsligare.