Sida 1 av 1

""FRAMGAFFEL"" Kolla, OLJAN

Postat: ons 12 dec 2012, 10:04
av ROLLE
Plockade isär en HONDA xx1100 Blackbird Showa-gaffel i veckan,,,
det var vattenblandad olja i vänster ben ( nästan alltid vänster ben! i dom olika hojar jag bytt på.

(töm gamla oljan i var sin glasburk ,,,å jämför)

Det är inte svårt att plocka isär å ihop en vanlig, Showa gaffel ( Honda Harley mm,mm, )
GOOGLA Skaffa en manual på nätet. """läs noga"""",
så klarar du detta jobb på en Lördag

Verktyg = dom vanliga som du har hemma +en ren arbetsbänk
OLJA=läs manualen
Obs ..tvätta ej med bensin å dyligt.

Varför ta isär??
jo rent inuti skall det vara,,samt att du kan se skicket på packboxar å damskydd.
oftast kan du sätta tillbaka dom igen... "skadade" =Byt.

Klar!!!
nu har du sparat en slant, ta en pilsner..å...njut

Rolle

Re: ""FRAMGAFFEL"" Kolla, OLJAN

Postat: tor 13 dec 2012, 18:36
av V Saarela
Inte för att jag brukar tvätta i bensin, men.........varför inte?

Re: ""FRAMGAFFEL"" Kolla, OLJAN

Postat: tor 13 dec 2012, 19:39
av ROLLE
Jomen SAARELA, ""tvätta i bensin"",,,,nog fattade du va jag menade,,,,du som skruvat hojar i alla tider.......................


Jag tror säkert att gummidetaljerna klarar detta ,Om dom är org parts,, men varför prova,
tvättmedel """Orginal BILTEMA lacknafta"" är bra till hel rasket.

Rolle

Re: ""FRAMGAFFEL"" Kolla, OLJAN

Postat: fre 14 dec 2012, 01:10
av Fibern
ROLLE skrev:Jomen SAARELA, ""tvätta i bensin"",,,,nog fattade du va jag menade,,,,du som skruvat hojar i alla tider.......................


Jag tror säkert att gummidetaljerna klarar detta ,Om dom är org parts,, men varför prova,
tvättmedel """Orginal BILTEMA lacknafta"" är bra till hel rasket.

Rolle
Det är väl så att naturgummi anfräts av oljeprodukter? Alltså "icke-syntetiska" sådana? Eller minns jag fel?
Nu vet jag inte om packningar i dämparben är av naturgummi i dagens maskiner. Tvivlar på det.
Hur som helst, lacknafta tillhör petroleumprodukterna.

Lacknafta, även kallat mineralterpentin eller kristallolja, används som färgförtunnare och lösningsmedel, kan användas för avfettning m m. Detta är sammanfattande benämningar på en grupp petroleumprodukter som består av en blandning av kolväten. Vid rumstemperatur är lacknafta en klar lättrinnande vätska, som är löslig i organiska lösningsmedel men olöslig i vatten. Lacknafta saluförs under en rad olika namn, med liknande egenskaper, ibland synonymer, men detaljsammansättningen kan variera:

Dilutin Varumärke för Shell, har ytspänningsnedsättande tillsatser.
Solvent Naphta
Stoddart Solvent (USA, white spirit typ 1)
Testbenzin
Varnolen, används bl a för kemtvätt
White Spirit, WS. Tre olika huvudtyper.
Sangajol Varumärke (Shell)

Kopierat ur Wikipedia.

Re: ""FRAMGAFFEL"" Kolla, OLJAN

Postat: fre 14 dec 2012, 06:15
av V Saarela
ROLLE skrev:Jomen SAARELA, ""tvätta i bensin"",,,,nog fattade du va jag menade,,,,du som skruvat hojar i alla tider.......................


Jag tror säkert att gummidetaljerna klarar detta ,Om dom är org parts,, men varför prova,
tvättmedel """Orginal BILTEMA lacknafta"" är bra till hel rasket.

Rolle
Neeeej, jag fattade inte. Jag såg bara aluminium och järn framför mig :)
Geggan med smuts samlar ju sig längst ner i underbenet. Dom flesta gör ju proceduren i samband med att man byter till nya packboxar.

Re: ""FRAMGAFFEL"" Kolla, OLJAN

Postat: fre 14 dec 2012, 13:04
av ROLLE
SAARELA, Kan hända,, att jag är för noga ""nojjig"",men det brukar man klara sig länge på...
""" sätta tillbaka dom igen"",skrev jag,,,(tvättas då i nafta)
Givetvis kan man tvätta metall,i bensin .


"""Det är väl så att naturgummi anfräts av oljeprodukter?
Alltså "icke-syntetiska" sådana? Eller minns jag fel?"""

svar..om bensin
.Rätt/fel..beroende på tillverkningsland/fabrikat,, kan tvivel uppstå. Vissa ""GUMMIN" reagerar på bensin,

Lacknafta förklaring.olika fabrikats Namn...........BRA FÖRKLARING

R

Re: ""FRAMGAFFEL"" Kolla, OLJAN

Postat: fre 14 dec 2012, 13:18
av rydde
Rätt gummi tål nog både det ena och det andras. Svåra är ju bara att veta vad det är i det specifika fallet. Så jag rekommenderar att ni andra gör denna procedur först så inte jag behöver skada mina grejjer :) Skämt åsido så t ex insugsgummin ska ju kunna hantera både bensin och olika inblandningar med etanol (prit!) men jag har varit med om att en skotermatta tog skada (svällde upp) av bensin ... fast då stod den blöt ganska länge om jag minns rätt

Re: ""FRAMGAFFEL"" Kolla, OLJAN

Postat: fre 14 dec 2012, 18:22
av Fibern
Egenskapstabell för gummi.

http://www.mecmove.se/gummi/egenskapstabell.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: ""FRAMGAFFEL"" Kolla, OLJAN

Postat: fre 14 dec 2012, 20:47
av botte
Eftersom man inte vet vilken typ av "gummi" det är, skall man vara mycket försiktig med vad man tvättar det i!
Lika löser lika fick jag lära mig i skolan, och "gummi" eller plastprodukt ser inte många skillnaden på!
De flesta produkter som är gummiliknande kan innehålla kolväten vilket jag tror även bensin innehåller, olämpligt att tvätta med.
Prova att fylla broms, oljebehållaren (VÄTSKEBEHÅLLAREN, heter det) med vanlig olja så förstår ni vad jag menar.
Har man tur så låser sig bara bromsarna för att alla packningarna har svällt och börjat att lösas upp, men det är bara om man har tur.
Slutsatts: använd aldrig kraftigare rengöringsmedel än nödvändigt och i princip aldrig avfettningsmedel (oftast en kolväteprodukt) :rtfm till det som "ser ut som gummi" i säkerhetsdetaljer som bromsar och fjädring :rtfm

Re: ""FRAMGAFFEL"" Kolla, OLJAN

Postat: lör 15 dec 2012, 07:36
av V Saarela
Nu hakade sig tråden fast i packboxarna.....och det är ju minsta problemet :)

Har i garaget en gaffel isärplockad. 1600 mil, 20 år gammal hoj, oljan var mer grå än svart. Geggan(smutsen) längst ner i underbenet satt fast som "berg".
Bild

Jag tycker:
- byter man olja i gaffeln utan att ta isär gaffeln så bör man inte hålla på och försöka rengöra(skvabba i gaffeln) med en massa lösningsmedel. Det går inte att få ut geggan längst ner genom en massa lösningsmedel, utan den fastnar i skrymler och vrån typ i packboxen. Alltså, bättre att låta smutsen sitta kvar längst ner.
- tar man isär en gaffel så byter man också packboxarna. Packboxarna är förbrukningsvara och kostar bara dryga 100-lappen.
- tycker man det är roligt att ta isär gafflarna, så är ju inte prio ett rengöring av packboxarna, utan geggan längst ner i underbenet.

Re: ""FRAMGAFFEL"" Kolla, OLJAN

Postat: sön 16 dec 2012, 21:05
av ROLLE
BRAVO GRABBAR...det blev ju en djäkla fart på denna tråd.....

Meningen är ju att flera skall våga ta steget att mecka själv,,(givetvis i mån av tid/plats,osv)
kunskaper varierar hos alla,,,å mästare! blir man aldrig i någon diciplin.

PS,,,
rev ner ännu en showa gaffel i dag,,endast 1500mil men 13år gammal,
=kolsvart vänsterben,,,P-boxar+dammskydd slut.........

God JUL
ö
Rolle..fd Betongarbetare

Re: ""FRAMGAFFEL"" Kolla, OLJAN

Postat: mån 17 dec 2012, 18:31
av Fibern
Julens hetaste Tips. Absolut problemfria gaffelben. Fyll dem med betong. :shock:
*thumb_up* God Jul själv Rolle. *drinking_cheers*