Varning för drickyoghurt!

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Mat-tråden, tips på resmat, recept, favoritmat hemma mm

Inlägg av Fibern »

Drickyoghurt..
@ Skye. Jag vet detta och håller med, men tänker även så här...hur många dagar av årets är man ute och rullar hoj? Fanns det t.ex. fil i 3dl-förpackning så köpte jag hellre en sådan varje dag. En liters hinner kanske bli dålig i sommarvärmen.
Har själv problem med att hålla nere vikten och är därför noga med maten normalt, men lite avsteg tycker jag man får/måste göra på resorna.
Det enda som hjälper mig är bort med kolhydraterna så det blir mycket LCHQ för min del, men rör mig för lite mycket pga ledproblemen.
Men maten är viktig, inte bara för viktens skull. Bland annat därför jag startade tråden.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Mat-tråden, tips på resmat, recept, favoritmat hemma mm

Inlägg av Vagabond »

Drickyoghurt..

@Skye & Fibern;

Yalla! Drickyoghurt 42g kolhydrater.
Skånemejerier vanilj/blåbär yoghurt 11g kolhydrater.
Yoghurt naturell 4g kolhydrater. (Tillsätt egna bär.)

Dagens tips! som jag fick lära mig av en kompis som jobbar som "smak-ingenjör" på en av landets större färdigmatsproducenter:
Anledningen till att vanlig yoghurt är tjockare än drickyoghurten är att det finns förtjockningsmedel i den. Köp vanlig yoghurt och kör den i mixern så slår du sönder förtjockningsmedlet och, vips, så har du drickyoghurt. :clap
Mycket mindre socker och dessutom till under halva priset. Har aldrig fattat varför drickyoghurt ska ha högre literpris än vanlig yoghurt :conf:
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Mat-tråden, tips på resmat, recept, favoritmat hemma mm

Inlägg av Vagabond »

Vaddå 12V :conf:
Du piskar väl för hand? :naughty:
Det har jag läst nånstans. Tror faktiskt det var i den här tråden nånstans. :lol:

Kan passa på att tipsa om nåt väldigt mumsigt, nyttigt & enkelt som jag lagade häromkvällen.
Går snabbt att få igång men ska stå och puttra en stund.

0,5-1 kg ytter- eller innerlår av nöt och 2 röda lökar skivas ganska tunnt och brynes i smör m s&p.
2,5 liter fast potatis skivas, oxå hyffsat tunnt.
Varva potatis, kött och lök i en smord stekgryta.
Slå på 3 dl buljong, urvispet från stekjärnet och en skvätt öl (eller vitt vin).
På med tätslutande lock och låt den stå och puttra i 2-3 h.

=Sjömansbiff=Sagolikt gott *thumb_up*
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Mat-tråden, tips på resmat, recept, favoritmat hemma

Inlägg av Masterjojo »

Man behöver inte ens köra yoghurten i en mixer. Det är bara att skaka den en stund så är det klart

Skickat från min gröna gubben lur
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Mat-tråden, tips på resmat, recept, favoritmat hemma mm

Inlägg av Jokern »

Hahahaha.. Skye.... :naughty:
Jag tänkte det du skrev...Hahahaha..
Jag skall vara försiktig nästa gång jag skall dricka yoghurt *thumb_up*
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Mat-tråden, tips på resmat, recept, favoritmat hemma mm

Inlägg av Vagabond »

Hmmmm...... :conf:
Jag föredrar nog att inte skaka isåfall utan fortsätter att använda stavmixern.
Fast en batteridriven stav lär väl oxå trigga märkliga bilder i huvudet på vissa........ :oops:
Fast det är ju klart, mat är sensuellt. Vad hette nu den där filmen från 1980-nånting där de tömmer kylskåpsinnehållet över varandra på köksgolvet - 9 1/2 vecka var det va? :lurk:
(Detta relaterar alltså till trådrubrikens "...favoritmat hemma..." så att alla vet att jag inte har spunnit OT........ :naughty: )
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Mat-tråden, tips på resmat, recept, favoritmat hemma mm

Inlägg av Masterjojo »

Låter oroväckande om det bara rinner efter den obscena rörelsen, något med åldern kanske ;) :mrgreen:
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Mat-tråden, tips på resmat, recept, favoritmat hemma

Inlägg av Peter »

Nu börjar det bli spännande:mrgreen:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Mat-tråden, tips på resmat, recept, favoritmat hemma mm

Inlägg av Fibern »

Skrev ett sånt här inlägg för någon timme sedan, dåforumet segade och tydligen hittade det inte in. Tar det igen.
Jag fattar heller inte folk som köper smaksatt vatten för 50 kr/litern
Jag kan heller inte förstå hur folk orkar och ids och vill satsa dyra slantar på bubbligt eller naturligt och miljöpåverkande vatten som vi har billigt, kvalitativt och lättilgängligt i våra kranar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Mat-tråden, tips på resmat, recept, favoritmat hemma mm

Inlägg av Vagabond »

Nu förstår jag vad det är James Bond har menat alla dessa år när han har sagt att han vill ha sin skakad men inte rörd...... :shock: :shock: :shock:
Fast hur han får ihop det, fattar jag inte..... :conf:
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Varning för drickyoghurt!

Inlägg av Fibern »

@ Skye. Får nog fan akta mig... :shock:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Varning för drickyoghurt!

Inlägg av Jokern »

Det känns nästan som denna dricksyoghurt bara får inmundigas i duschen (ensam) :naughty:
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Varning för drickyoghurt!

Inlägg av Fibern »

Det är ju faktiskt så att Skye har helt rätt. Och om ni som har halv/färdigmat i frysen börjar studera ingredienser ska ni upptäcka massor av onyttigheter. Såsom natriumglutamat, aspartam (light-produkter) konserveringsmedel och märkligt nog, socker. I maträtter.
Varför jag kört med youghurt är för förpackningens lämplighet. Ryms lätt i packbox, enportions som ej hinner förstöras, man köper ny varje dag osv. Jag är nämligen frukostätare. Är van gröt eller fil på morron och vill därför ha nåt mer än bara en macka. Får väl försöka med fil eller naturell youghurt och se hur länge en liter klarar sig i sommarvärmen. :)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Varning för drickyoghurt!

Inlägg av Masterjojo »

Men natriumglutamat gör maten mer smakrik och det behövs när man har häst och dylikt i ;-)
Tidigare kunde man köpa det som krydda i Danmark men jag har inte sett det där på ett gäng år.

Skickat från min gröna gubben lur
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Varning för drickyoghurt!

Inlägg av botte »

Alla dessa tillsattser som numer verkar vara standard i färdiglagade mat, halvfabrikat och även på lunchrestauranger, har gjort att jag numera äter medhavd matsäck på jobbet, trotts att det är nära till flera matställen.
Varför finns dessa, så att säga smaktillsattser som verkar vara en stor del salt och sockerersättningsmedel i snart sett all mat? Jag mår illa när jag äter den sortens mat!
Det är aldrig för sent att börja om!
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Varning för drickyoghurt!

Inlägg av mattias_wennberg »

Det enkla svaret är för att det är billigt att tillverka. Det de flesta svenskar inte vet om är att om gränserna skulle stänga så är vårt rike självförsörjande i hela.....trumvirvel..... 2 dagar! Det är tillochmed sämre än försvaret. Det säger en del om svenskens villighet till att betala för inhemsk kvalitét. Det värsta är att det är en djupt ond cirkel där småskalighet och arbetstillfällen på sikt försvinner för oss alla. Det finns snart inga bönder kvar.
Mattias
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Varning för drickyoghurt!

Inlägg av Fibern »

Det här ÄR inte off-topic. Det är bra fel trådrubrik.
Varning för allt skulle den hetat. :wink:
Men jag tycker vi fortsätter på det här spåret, för det är både lärorikt och intressant.

Och du har en intressant synpunkt om sveriges bönder Mattias. Jag köper numera alltid Norrmejeriers produkter och inte Coop mjölk t.ex. och närproducerat fläsk etc. just för att stödja inhemska och regionala odlare/uppfödare.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Varning för drickyoghurt!

Inlägg av mattias_wennberg »

@Fibern Det tycker jag du gör rätt i. Nu är jag ju på inga sätt expert i frågan men som de som var på första XL-Träffen vet så är ju min kära A-K dotter till en av Dalarnas största grisbönder (för övrigt en av endast 5 kvarvarande om jag inte minns fel) så lite insikter har man ju fått den vägen. Det finns mycket smaskigt att avslöja om mathandeln i Sverige och Eu och skillnader däremellan, men jag tror på Distributism, lokal småskalighet och allmännt sunt förnuft! Jag betalar hellre bonden det han behöver för kunna föda upp goda glada djur och naturligtvis alla andra jordbruksprodukter också än att köpa Ica Basics skit från Tyskland som inte innehåller annat än fusk och antibiotika. Därtill så har Ica 21% profit.. DET är helt sjukt tycker jag.. (och de är naturligtvis inte värst eller ensamma, Ikea, Apple, McDonalds.. tja, listan kan göras lång)
Mattias
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Varning för drickyoghurt!

Inlägg av Stefan »

Snacka om bitvis urspårad tråd :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
@Mattias, jag är också lite inne på ditt spår, sedan jag flyttade ut på bystan här, har jag börjat hålla koll på närproducenter i trakten. Med alla skandaler som varit runt industritillverkade maträtter och andra produkter, så får man ju en viss avsmak...
Dock, damen min är allergisk mot antibiotika, så det gäller att hitta rätt odlare/uppfödare och få garantier på den punkten. Men, det känns allt bättre att lägga några kronor extra för något som är producerat i liten skala, nära och med viss kontroll på.
Och ja, profithungern är ju så klart något som som inte verkar känna några gränser :frust: :frust: :frust: Men det går ju igen i det mesta :ffs
Läste om ett sjysst initiativ i Värmland, där handlarna på en del orter säljer lokalproducerad mjölk för en krona mer per liter, gissa vilken sort som söljer :clap
Så det finns nog hopp om att det börjar vända så smått *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Varning för drickyoghurt!

Inlägg av Fibern »

Jag tycker inte tråden spårat. Rubriken tycker jag kan få kasta sitt alarmerande sken på alla livsmedel som det finns fog att undvika.
En tråd om drickyoughurt hade nog redan dött ut och det finns verkligen mycket i matväg man kan vara skeptisk mot.
Satt o försökte följa en film på en av sveriges reklamivrigaste kanaler för ett par dagar sedan, vilket i vanlig ordning slutade med sängen efter halva ungefär. Det slog mig då att det torde gå dåligt för Felix. Alltså livsmedelsproducenten Felix.
Under varje reklamavbrott gjordes reklam för deras produkter. I ett avbrott TRE gånger. Konserver med såser för olika maträtter. Hur mycket konserveringsmedel och smaktillsatser o socker ska det inte vara i dessa produkter? Kanske folk i gemen börjar bli så upplysta att man ratar dessa varor, vilket tvingar Ferlix till aggresivare marknadsföring. Jag vet inte, men hoppas.
Tips till er som inte sett Morgan Spurlocks film, "Supersize me", se den, den finns att hyra.

ps. Natriumglutamat: E621, anses av vissa forskare ha skadliga effekter. http://www.konsumentsamverkan.se/11verk ... sgveta.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Natriumglutamats påstådda skadeverkningar har debatterats sedan 1980-talet. Vid de mängder som är aktuella i mat finns inga påvisade eller ens misstänkta skadeverkningar, varken för naturligt förekommande natriumglutamat eller för tillsatser.[2]

Det har påståtts att ämnet kan ge överkänslighetsreaktioner som allergiska besvär, huvudvärk, svettning, halsbränna, tryck över bröstet och illamående.[3] Ämnet har också anklagats för att orsaka en mängd allvarligare sjukdomstillstånd, inklusive fosterskador, vredesutbrott, epileptiska anfall om man är epileptiker, astmaanfall, djupa depressioner, tillväxtproblem, försenad tillväxt, hormonstörningar, leverskador, nervskador, försämrad syn (eftersom glutamat kristalliseras i näthinnan), samt vid större konsumtion även hjärnskador.[källa behövs] Vid smärt- och rehabcenter vid Linköpings universitet bedrivs forskning kring om glutamat kan ge upphov till allvarliga smärttillstånd bland annat reumatiska tillstånd.[källa behövs]

I Östasien tror många att natriumglutamat kan leda till cancer[källa behövs], vilket dock tillverkarna slår ifrån sig pekande på hur vanliga både fria och bundna glutamater är i naturlig mat.

Ingen av de påstådda negativa hälsoeffekterna har dock bevisats, och det svenska Livsmedelsverket ser ingen anledning att varna för ämnet i kost.


Det grönmarkerade kopierat ur Wikipedia (jo det är tillåtet att använda)
Just det, glömde påpeka att vanlig Aromat (Knorrs ni vet) innehåller glutamat.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar