Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 680
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Du som mekar själv, kan man inte skaffa en ny stefatätning och byta?
jan-Olov
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Kommer inte åt den sidan.
Hade det varit på motorsidan hade det varit enkelt. Bara ut med gamla packningen och in med ny.
Dock är det svårare på andra sidan. Man varken ser eller kommer åt axeln under impellern.
Testade värma/kyla och banka lite försiktigt men den vill sig inte det minsta.
Så det får nog lösas på något annat sätt.
Hivade upp en ny tråd om det här
Hade det varit på motorsidan hade det varit enkelt. Bara ut med gamla packningen och in med ny.
Dock är det svårare på andra sidan. Man varken ser eller kommer åt axeln under impellern.
Testade värma/kyla och banka lite försiktigt men den vill sig inte det minsta.
Så det får nog lösas på något annat sätt.
Hivade upp en ny tråd om det här
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Då så, då är den hemma då... Vattenpumpen
Den skickades som en ihopmonterad enhet. Så jag kommer nog inte ens öppna den innan montering.
2711:- gick den på.
David Silver spares skulle t.ex. ha 2869:- inklusive frakt. Så konstigt nog var den billigast i Sverige.
Beställde den från Honda City.
Tog även ett oljefilter medans jag var där. Har ju tömt den på olja för att komma åt pumpen. Tänkte egentligen göra den servicen senare, innan semestern, men, men...
Nu behöver jag bara köpa lite olja så kan jag börja sätta ihop Mellanmjölken igen.
[image=710]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=286[/image]
[image=770]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=287[/image]
[image=770]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=288[/image]
Den skickades som en ihopmonterad enhet. Så jag kommer nog inte ens öppna den innan montering.
2711:- gick den på.
David Silver spares skulle t.ex. ha 2869:- inklusive frakt. Så konstigt nog var den billigast i Sverige.
Beställde den från Honda City.
Tog även ett oljefilter medans jag var där. Har ju tömt den på olja för att komma åt pumpen. Tänkte egentligen göra den servicen senare, innan semestern, men, men...
Nu behöver jag bara köpa lite olja så kan jag börja sätta ihop Mellanmjölken igen.
[image=710]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=286[/image]
[image=770]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=287[/image]
[image=770]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=288[/image]
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Hojen har fungerat fint senaste tiden.
Dock så tyckte jag att jag anade ett "susande" från framhjulet. Det var inte bromsarna då susandet inte avtog när koppling drog in och bromsarna aktiverades.
Är väl dags för framhjulslagrena då tänkte jag och beställde ett kitt från Wemoto.
Hellre byta i tid än att få problem med det under Norden-Runt turen sen under sommaren.
Passade även på att testa en vibrations dämpande åtgärd. Eller två egentligen.
Nr.1 var att införskaffa GEL-kudde från Biltema. Den fungerar bra.
Den bygger på ungefär 2-3 cm I höjd, så man får justera rutan ett snäpp då man hamnar högre upp.
Dock var fästena på denna inte anpassade för Transalpen. Skall ändra dessa lite framöver.
Nr.2 var att jag fylle styret med sand. Jag har ju haft vibrationer i styret som gör att handen domnar på högersidan. Skall se om det blir skillnad med lite vikt i styret.
Och jag är medveten om att man inte får bort vibrationerna med denna metod, men man ändrar frekvensen på dem och förhoppningsvis till det bättre.
Dock så tyckte jag att jag anade ett "susande" från framhjulet. Det var inte bromsarna då susandet inte avtog när koppling drog in och bromsarna aktiverades.
Är väl dags för framhjulslagrena då tänkte jag och beställde ett kitt från Wemoto.
Hellre byta i tid än att få problem med det under Norden-Runt turen sen under sommaren.
Passade även på att testa en vibrations dämpande åtgärd. Eller två egentligen.
Nr.1 var att införskaffa GEL-kudde från Biltema. Den fungerar bra.
Den bygger på ungefär 2-3 cm I höjd, så man får justera rutan ett snäpp då man hamnar högre upp.
Dock var fästena på denna inte anpassade för Transalpen. Skall ändra dessa lite framöver.
Nr.2 var att jag fylle styret med sand. Jag har ju haft vibrationer i styret som gör att handen domnar på högersidan. Skall se om det blir skillnad med lite vikt i styret.
Och jag är medveten om att man inte får bort vibrationerna med denna metod, men man ändrar frekvensen på dem och förhoppningsvis till det bättre.
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
@Wiseguy: 2-3 cm
Den jag hittade ser då inte ut att bygga en halv cm en gång, undrar om de har två olika
82750 hette min (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Pe ... its-82750/), anges ha totalhöjd av 12 mm, det lär ju vara inkl. fästen, men sen sitter man ju på den också, så totalen borde absolut bli under en cm.
Den jag hittade ser då inte ut att bygga en halv cm en gång, undrar om de har två olika
82750 hette min (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Pe ... its-82750/), anges ha totalhöjd av 12 mm, det lär ju vara inkl. fästen, men sen sitter man ju på den också, så totalen borde absolut bli under en cm.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Jo, det är samma. Det känns som 2-3 cm...
Förgasarjustering gjord. Behövdes inte direkt justeras men testade för testandes skull.
[image=770]http://xl-forum.se/gallery/image.php?al ... age_id=297[/image]
Annars blev det mest en tvätt. Skall försöka få lite snygga foton av hojen nu i helgen.
Inga problem att tvätta PlastiDippen förresten. Vatten + schampo & trasa + vatten = rent
Förgasarjustering gjord. Behövdes inte direkt justeras men testade för testandes skull.
[image=770]http://xl-forum.se/gallery/image.php?al ... age_id=297[/image]
Annars blev det mest en tvätt. Skall försöka få lite snygga foton av hojen nu i helgen.
Inga problem att tvätta PlastiDippen förresten. Vatten + schampo & trasa + vatten = rent
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Måste tillägga att den verkade må bra av lite fipplande med förgasarsynkningen.
Jag trodde inte jag justerade något då det rörde sig om någon enstaka millimeter på vätskan i slangen. Inom felmarginalen så att säga.
Men jag såg dock till att vätskorna låg exakt jämnt i vardera slang innan jag var nöjd igår.
Nu när jag provkörde imorse så noterar jag att den där lite råa gången har försvunnit. Nu är motorgången bra mycket jämnare. Inte rad-4 jämn, men så där japansk V-Twin jämn.
Dessutom så verkar sanden i styret ha gett effekt. Visst finns det vibrationer kvar, men dessa är bra mycket mera dämpade. Sen om det beror helt på sanden eller om den jämnare motorgången gör sitt till låter jag vara osagt.
Jag trodde inte jag justerade något då det rörde sig om någon enstaka millimeter på vätskan i slangen. Inom felmarginalen så att säga.
Men jag såg dock till att vätskorna låg exakt jämnt i vardera slang innan jag var nöjd igår.
Nu när jag provkörde imorse så noterar jag att den där lite råa gången har försvunnit. Nu är motorgången bra mycket jämnare. Inte rad-4 jämn, men så där japansk V-Twin jämn.
Dessutom så verkar sanden i styret ha gett effekt. Visst finns det vibrationer kvar, men dessa är bra mycket mera dämpade. Sen om det beror helt på sanden eller om den jämnare motorgången gör sitt till låter jag vara osagt.
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Sv: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Lr varför inte både och.
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Nytt bakdäck hemma.
Skall dock inte monteras förens innan semestern. Dessutom är det ju lite kvar på gamla som måste bort först.
Blev ett 130/80-17 istället för det 120/90-17 som sitter original. Heidenau K60 Scout finns ju inte i 120/90.
[image=645]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=301[/image]
[image=600]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=302[/image]
Fick även hem lager till framhjulet. Får se när jag monterar på dessa.
Skall dock inte monteras förens innan semestern. Dessutom är det ju lite kvar på gamla som måste bort först.
Blev ett 130/80-17 istället för det 120/90-17 som sitter original. Heidenau K60 Scout finns ju inte i 120/90.
[image=645]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=301[/image]
[image=600]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=302[/image]
Fick även hem lager till framhjulet. Får se när jag monterar på dessa.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Ser ju ut att kunna vara en bra kombination mellan asfalt och grus-mönster.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Körde lite under lördagen och fick sen för mig att byta främhjulslagrena när jag ändå hade lite tid över. Snabbt och enkelt liksom....Jo, tjena...
Eller jo lagerbyten var någorlunda enkelt, men resten...
Nya lagrena till framgaffeln.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=303[/image]
De gamla lagrena. Jag hade rätt angående att det började låta lite illa. Ingeting man såg utanpå eller kunde höra när man snurrade det. Men pillade man bort plastskyddet så syns det att det var dags för byte åtminstone av det större lagret..
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=304[/image]
Här kunde det hela varit klart, men oh nej....
Vid återmontering så tackade en av bultarna för fästplattan till framaxeln för sig och gick av. Eller rättare sagt så gick den nog av när jag lossade den och tog av hjulet, för nu ramlade den ned på golvet när jag rörde den.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=305[/image]
Har varit ganska noggrann med moment när det gäller monteringen av dessa då det är en grej som är jobbig ifall den går sönder. Men i detta fall tror jag det helt enkelt var utmattning av materialet som var felet, det eller tidigare ägare.
Nu sitter den givetvis stenhårt då och att fulköra med diverse verktyg var inte riktigt aktuell. Vill liksom inte vara tvungen att borra ut något ut framgaffeln. För många saker som kan gå snett då.
På med redigt med värme på bulten med en liten gasolbrännare så den blir röd. Sen på med kylspray och den gick nästan att skruva ut för hand.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=306[/image]
Eller jo lagerbyten var någorlunda enkelt, men resten...
Nya lagrena till framgaffeln.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=303[/image]
De gamla lagrena. Jag hade rätt angående att det började låta lite illa. Ingeting man såg utanpå eller kunde höra när man snurrade det. Men pillade man bort plastskyddet så syns det att det var dags för byte åtminstone av det större lagret..
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=304[/image]
Här kunde det hela varit klart, men oh nej....
Vid återmontering så tackade en av bultarna för fästplattan till framaxeln för sig och gick av. Eller rättare sagt så gick den nog av när jag lossade den och tog av hjulet, för nu ramlade den ned på golvet när jag rörde den.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=305[/image]
Har varit ganska noggrann med moment när det gäller monteringen av dessa då det är en grej som är jobbig ifall den går sönder. Men i detta fall tror jag det helt enkelt var utmattning av materialet som var felet, det eller tidigare ägare.
Nu sitter den givetvis stenhårt då och att fulköra med diverse verktyg var inte riktigt aktuell. Vill liksom inte vara tvungen att borra ut något ut framgaffeln. För många saker som kan gå snett då.
På med redigt med värme på bulten med en liten gasolbrännare så den blir röd. Sen på med kylspray och den gick nästan att skruva ut för hand.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=306[/image]
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Tro nu inte att problemen var över för det.
När jag tog loss packboxen på fälgen så tyckte jag att ringen där hastighetsmätarkransen skall greppa satt åt fel håll. Reflekterade inte direkt på detta, men monterade ihop allt så som jag trodde det skulle sitta.
Dvs. med piggarna nere i utrymmet där de skall sitta.
Ungefär så här.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=307[/image]
När jag sedan monterade ihop allt så hade jag problem med att få dit hastighetsmätar"givaren". Fick ta loss hjulet, lirka och hålla på lite. Men till slut fick jag det att passa.
Första testturen och ingen hastighet på mätaren.....*gggrrr*
Plocka loss hjulet, dubellkolla att allt sitter där det skall.
Jo, det gör det...
Rengör allt och monterar tillbaka det.
Nu fungerar hastighetsmätaren i 30 sekunder sen slutar den igen.
Plockar loss hjulet igen.
Noterar denna gång att plastkransen inte kommer i kontakt med ringen som överför rörelsen från hjulet...???
Plockar ut plastkransen och ser att botten på den har slitits så att den numera sitter ca. 1 mm längre in.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=308[/image]
Detta gör att den inte greppar ringen när denna är vänd åt rätt håll.
Vänder man ringen åt fel håll så greppar den givetvis, men detta är ju inte helt korrekt.
Hhmmm...
Lösningen blev en till tjockare bricka innanför plastkransen.
Problem solved
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=309[/image]
När jag tog loss packboxen på fälgen så tyckte jag att ringen där hastighetsmätarkransen skall greppa satt åt fel håll. Reflekterade inte direkt på detta, men monterade ihop allt så som jag trodde det skulle sitta.
Dvs. med piggarna nere i utrymmet där de skall sitta.
Ungefär så här.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=307[/image]
När jag sedan monterade ihop allt så hade jag problem med att få dit hastighetsmätar"givaren". Fick ta loss hjulet, lirka och hålla på lite. Men till slut fick jag det att passa.
Första testturen och ingen hastighet på mätaren.....*gggrrr*
Plocka loss hjulet, dubellkolla att allt sitter där det skall.
Jo, det gör det...
Rengör allt och monterar tillbaka det.
Nu fungerar hastighetsmätaren i 30 sekunder sen slutar den igen.
Plockar loss hjulet igen.
Noterar denna gång att plastkransen inte kommer i kontakt med ringen som överför rörelsen från hjulet...???
Plockar ut plastkransen och ser att botten på den har slitits så att den numera sitter ca. 1 mm längre in.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=308[/image]
Detta gör att den inte greppar ringen när denna är vänd åt rätt håll.
Vänder man ringen åt fel håll så greppar den givetvis, men detta är ju inte helt korrekt.
Hhmmm...
Lösningen blev en till tjockare bricka innanför plastkransen.
Problem solved
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=309[/image]
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Den där Mellanmjölken ser ut att tjockna allt mer, verkar det som. Börjar nog ha konsistens mer mot grädde va?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Nä, mellanmjölk är den fortfarande.Fibern skrev:Den där Mellanmjölken ser ut att tjockna allt mer, verkar det som. Börjar nog ha konsistens mer mot grädde va?
Åtminstone jämfört med resten av mitt garage.
Fast å andra sidan har jag ju alltid gillat mellanmjölk.
Det enda som är kvar innan semestern om ca. 1 månad är väl att slänga på det nya bakdäcket *ta i trä*
Fast jag kanske gör ett till oljebyte innan jag drar. Beror lite på hur mycket eller lite jag kör fram tills dess.
Snart börjar väl hojen tro att den alltid kommer att få ny olja vart 100:e mil
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Jo, jag försökte ju bara skoja lite. Men ofta är det ju så med både bil o hoj att börjar man med att byta ut lite slitdelar man tycker behövs, så upptäcks en del kringliggande delar som också sett bättre dagar.
Men du har ju snart en helt renoverad och ombyggd maskin att vara stolt över. Lycka till med fortsättningen.
Men du har ju snart en helt renoverad och ombyggd maskin att vara stolt över. Lycka till med fortsättningen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Jag har inte hängt med i alla svängar, har du en reseplan för semestern och var kan jag läsa om den?
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Har väl inte lagt ut den här, men Norden runt ungefär.mel skrev:Jag har inte hängt med i alla svängar, har du en reseplan för semestern och var kan jag läsa om den?
Finsk-ryska gränsen så långt norrut det går. Sen hålla västerut och sedan nedåt när havet börjar.
500+ mil enligt snabb planering.
Ifall tiden räcker till och jag inte jobbar
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Ok, det ingår väl i projektet så att vi inte är ot ; )
Vi vill i alla fall ha en rapport!
Vi vill i alla fall ha en rapport!
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Tog mig tiden att sänka hojen lite igår. Hann dock inte provköra den efteråt. Det får ske till jobbet idag istället.
Honda har ju verkligen jobbat med att gömma undan förspänningen bra på Transalpen.
Av med sidokåpa, av med batteri, av med batteribox och sen på med 5-56 och övertyga den att bli lite lägre med hammare + dorn.
Initialt kändes hojen lägre, som den skulle. Fast frågan är ifall jag vill ha det så...?
När jag väl semesterlastar den full, med mera tyngd bak, kanske den borde ställas in lite högre istället.
Fast proceduren att ställa om det hela gör ju att man inte vill göra det allt för ofta.
[image=586]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=326[/image]
Honda har ju verkligen jobbat med att gömma undan förspänningen bra på Transalpen.
Av med sidokåpa, av med batteri, av med batteribox och sen på med 5-56 och övertyga den att bli lite lägre med hammare + dorn.
Initialt kändes hojen lägre, som den skulle. Fast frågan är ifall jag vill ha det så...?
När jag väl semesterlastar den full, med mera tyngd bak, kanske den borde ställas in lite högre istället.
Fast proceduren att ställa om det hela gör ju att man inte vill göra det allt för ofta.
[image=586]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=326[/image]
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Kollade till framdrevet i brist på annat att hålla på med
När jag införskaffade hojen gick det att skjuta fram och tillbaka en bit på axeln. Inget katastrofalt men tillräckligt för att irritera mig. Det hamnade dock på fixa senare listan.
Nu var spelet lite större än sist.
Dels började metallskyddet inne i skyddskåpan komma åt kedjan när den rörde sig i sidled.
När man monterar på ett framdrev med 16 kugg så blir det lite thightare där framme. Jag har filat lite på metallskyddet för att vara på säkra sidan men nu när framdrevet börjat röra sig i sidled hjälpte inte ens det.
Dags att lösa det problemet.
78:- senare så satt ett ny låsbricka på plats och rörelsen i sidled var klart mindre.
Nu är det bara se till att det där förbaskade bakdäcket sitter rakt. Honda har ju inte direkt gjort den justeringen enkel.
Gamla och det nya.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=329[/image]
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=330[/image]
Höjde förresten upp förspänningen på bakfjädern. Gick tillbaka till standard och + 2 varv. Skall testa ifall det känns bättre.
Att sänka den kändes fel och känns det fel brukar det vara fel.
När jag införskaffade hojen gick det att skjuta fram och tillbaka en bit på axeln. Inget katastrofalt men tillräckligt för att irritera mig. Det hamnade dock på fixa senare listan.
Nu var spelet lite större än sist.
Dels började metallskyddet inne i skyddskåpan komma åt kedjan när den rörde sig i sidled.
När man monterar på ett framdrev med 16 kugg så blir det lite thightare där framme. Jag har filat lite på metallskyddet för att vara på säkra sidan men nu när framdrevet börjat röra sig i sidled hjälpte inte ens det.
Dags att lösa det problemet.
78:- senare så satt ett ny låsbricka på plats och rörelsen i sidled var klart mindre.
Nu är det bara se till att det där förbaskade bakdäcket sitter rakt. Honda har ju inte direkt gjort den justeringen enkel.
Gamla och det nya.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=329[/image]
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=330[/image]
Höjde förresten upp förspänningen på bakfjädern. Gick tillbaka till standard och + 2 varv. Skall testa ifall det känns bättre.
Att sänka den kändes fel och känns det fel brukar det vara fel.