Sida 1 av 1

Sommartur Finland-Norge-Sverige

Postat: tis 02 apr 2013, 21:12
av Wiseguy
Sitter och klurar lite på en tur under sommaren.
Vill ju ta och köra lite blandade vägar, grus/asfalt. Vill inte köra för långt bort, typ Italien men vill fortfarande rulla lite mil.
Vill gärna se mer av norden då jag gillar klimatet (förutom när det regnar 98% av sommaren).
Så hittills har jag klurat på en Norgetur igen, men sen slog det mig...

Ifall jag tar båten över till Finland och följer den finsk/ryska gränsen uppåt tills jag kommer till Norge.
Bränner av Nordkap och siktar söderut längs norska kusten tills jag tröttnar för att sedan ta gränsen och smuggelvägarna mellan Sverige/Norge tills den tar slut och sen hem.

Någon som gjort något dylikt?
Eller har några bra tips gällande det hela.

Re: Sommartur Finland-Norge-Sverige

Postat: ons 03 apr 2013, 05:41
av V Saarela
Jo, jag har väl gjort turen mer än en gång fast i annan ordning, både med moped, motorcykel, scooter. Däremot har du kanske inte riktigt koll på milen. För ett par år sedan så körde jag moped(Honda Zoomer) från Boden till Trollstigen, ner till Stavanger, tvärs österut via Stockholm/Helsingfors till ryska gränsen Vaalima(längst sydost Finland) och sen hem till Boden. Milen på den turen blev 420 mil totalt. Från Boden är det sen enkel väg strax under 100 mil till Nordkap.(jodå, jag var med samma moppe dit också året efter)

Skandinavien är stort och jag gissar på att du med din tur hamnar på cirka 420 mil också
Så....Italien(typ Dolomiterna) tor från 08 är väl strax under 400 mil. Med båt från Nynäshamn till Gdansk så blir det väl cirka 300 mil.

Re: Sommartur Finland-Norge-Sverige

Postat: ons 03 apr 2013, 07:49
av Wiseguy
Milen har jag koll på. Det var bara att jag inte ville ned till Italien/medelhavet :P
Körde följande turer förra året:
-Sthlm-Nordkap-Kiruna-klättra upp på Kebneaise-nord Norge-Sthlm
-Sthlm-Trollstigen-grusbus på småvägar vid gränsen-Sthlm
-Sthlm-Estland-Lettland-Litauen-Polen-Tyskland-Sthlm
(jag hade en massa sparade semesterveckor)

Går det att hålla sig nära ryska gränsen i Finland?
Vet att det går en större asfaltväg i närheten, men finns det någon vettig grusväg längs med sträckan?
Hur är det med tältande ute i naturen i Finland? De har ju inte allemansrätt där eller?
(För att vara halvfinne så har jag fan en riktigt dålig koll på Finland :roll: )

Re: Sommartur Finland-Norge-Sverige

Postat: ons 03 apr 2013, 08:52
av V Saarela
Större fin asfaltväg går som du nämner. Många av vägarna mot ryska gränsen är återvändsvägar, men jag är ingen gruskille så jag har aldrig undersökt hur det ser ut efter dom vägarna, dvs om det finns grusvägar att fortsätta efter(troligen inte).

På advriders finns en tråd som heter dustybut ss1000 som är enbart 160 mil gruskörning i Finland. Regga in dig där och få svar på hur den vägen går. Har inte kikat vart dom kör, men om inte annat så är jag säker på att jonkko kan ge dig svar på hur det ser ut på östra sidan.
http://forum.adventureriderssweden.se/v ... f=8&t=1562

Allemansrätten i Finland är inte lika generös som i Sverige(inget land har väl det), så den är väl såsom typ i Norge. Man kan ju googla, annars kanske du hittar svaren här:
http://www.utinaturen.fi/friluftslivets ... fault.aspx

Re: Sommartur Finland-Norge-Sverige

Postat: tis 16 apr 2013, 22:10
av Runar
Det finns inga grusvägar som man kan följa den Ryska gränsen. Kollade i Base Camp programmet till Garmin. Det finns bara asfaltsvägen som går närmare gränsen. Dom grusvägar som är blir återvändsgränder.

Re: Sommartur Finland-Norge-Sverige

Postat: tis 16 apr 2013, 23:09
av Fibern
Går det att hålla sig nära ryska gränsen i Finland?
@Wiseguy, pm:a Ralf-Fin här på forumet och fråga. Han bor i Wasa och kan väl en del om sitt hemland förhoppningsvis.

Re: Sommartur Finland-Norge-Sverige

Postat: ons 17 apr 2013, 06:55
av Wiseguy
Jag kan lite om Finland själv också. Har iofs inte hojsemestrat på ett vettigt sätt där, men har varit där 2 ggr med hoj för länge sedan.

Mycket återvändsvägar finns det.
Får lägga upp en en rutt i GPS:en som blandar lite vägar, men som ger en flyt i körningen. Sen kommer det givetvis att strula till sig längs med vägen, men det är ju halva grejen.

Re: Sommartur Finland-Norge-Sverige

Postat: ons 17 apr 2013, 07:12
av Wiseguy
Vad tycker ni, skall jag sikta på att få in alla dessa punkter eller bara ta "gamla hederliga" Nordkap?

Bild

Det lär vara lite ensamt och ont om bensinstationer däruppe, men allt går ju att fixa bara man vill.

Re: Sommartur Finland-Norge-Sverige

Postat: ons 17 apr 2013, 19:27
av rydde
Jag körde upp till nordkap förra sommarn och just "halvön" ut till nordkap var som i en klass för sig vädermässigt. Fy fan vad det blåste. När vi var vid själva nordkapsplatsen och tog av hjälmen en stund blåste det så att ögonfransarna for in varpå det började tokrinna ur ögonen. :-)

Beror ju på vad man vill uppnå så klart med sin resa och hur länge man har att lägga. Det är ju ganska stora avstånd där uppe och det skall passas in med övernattningar, om man nu inte tältar. Jag gissar att vädret nog är lite lugnare innanför dessa "halvöar".

Vägen från Alta och söderut mot Narvik längs E6:an är nog mitt personliga favoritminne från nordkapsturen.
*drinking_cheers*

Re: Sommartur Finland-Norge-Sverige

Postat: ons 17 apr 2013, 20:32
av Wiseguy
Kommer att ha med mig tält och smäller väl upp det när behov finns. Både på campingar och i det fria.

Första ruttberäkningen gav ganska många km. Ifall jag körde samma antal km, med start från Helsingfors, och bara österut så skulle jag komma några mil in i Mongoliet. :shock:
Skulle jag snitta 45 mil om dagen så blir det 12 dagar. Så 2-3 veckor räcker nog väl, även med onödiga stopp där man känner för.

Re: Sommartur Finland-Norge-Sverige

Postat: tor 18 apr 2013, 05:35
av V Saarela
Soppa är det lugnt med, bara man tänker till och glömmer inte att tanka vid strategiska ställen.

-Förmodar att den högra pilen är Hamningberg. Från Tana(Tana Bru) är det väj cirka 140 kilometer till Vardö och från Vardö ytterligare cirka 3 mil till Hamningberg....varifrån man sen får vända tillbaka mot Tana. Mackar finns både i Vadsö och Vardö, annars är det bara ett kargt och öppet landskap mellan
- Från Tana mot Nordkyn. Bensin i Tana(+ en mack några kilometer norr om). Finns även bensin vid campingen i Ilfjord(vid avtagsvägen mot Nordkyn). på Nordkyn finns bensinmack i Kjellefjord. Sen finns det även nån slags pumpar i Mehamn, men den kan man inte lita på.
- Från Ilfjord västerut mot Nordkaphållet så kommer nästa bensinstation i Lakselv.

Re: Sommartur Finland-Norge-Sverige

Postat: tor 18 apr 2013, 05:52
av Wiseguy
Saarela +1
Bra info där om bensinstationerna.

Tanken är att på de lite längre avstånden sänka farten lite och därmed få lägre förbrukning. Gjorde det ofrivilligt i Norge senast i rädsla för böter och det blev markant skillnad.
Kommer inte ihåg exakta siffror just nu, men det var från typ 0,65 ned till 0,49 eller något sånt bara man höll sig under 4000 rpm.
Som tur var har jag ju redan drevat om Transan så att den skall varva mindre vid högre fart.
Sen blir det nog någon form av reservbehållare på någon liter också. Egentligen inte för avstånden däruppe, utan mest för när man är ute på småvägar mitt ute i ingenstans och inte hittar en mack.

Re: Sommartur Finland-Norge-Sverige

Postat: tor 18 apr 2013, 17:02
av V Saarela
Jo, Transalpens soppaförbrukning tycker jag är ett trist kapitel. Generellt så är det svårt att få ner under 0,5 på både 600.an och 650:an. Jag har som bäst fått ner till 0,49 både på minaa 600 och 650 och då snackar vi om riktig myspyskörning.(jo, finns en del fåtal som kört mycket snålare).
700.an är däremot snål, riktigt snål. Har fått som bästa siffra 0,38 i Norge(minns även att öland runt och lite till kröp ner i dom siffrorna också)

Ang bensin: från Lakselv är det sen lugnt. Har rest där med 3,7 liters tank(+5 liter reservdunk) och blev väl lite nervös bara en gång(det var midsommarafton).
Nästa bensinstation mot Nordkap är Oldfjord. Finns även en bensinstation i Honningsvåg. Västerut efter E6 mot Narvik droppar dom in titt som tätt, åtminstone med en Transalptank mått mätt.....