tändstiftnyckel till 600

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
jkhansson
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 21:08
Answers: 0
Hoj: Transalp 600 - 96

tändstiftnyckel till 600

Inlägg av jkhansson »

Hej

Jag är ute efter en hylsa för att kunna byta tändstiften på min transalp 600. mejlade Honda i kungsbacka men dom sa att dom hade utgått.
det finns ju långa hylsor på biltema. men undrar om någon kan säga måtten som är på orginalet så att man kan jämföra lite, längd och Diameter.

Mvh Jan
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: tändstiftnyckel till 600

Inlägg av V Saarela »

Jag har en Transalp 650 med orginalhylsan. Det är samma nyckel och samma artikelnummer både på 600 o 650.

Tändstiftets mått är 18mm. Nyckelns totala längd är 120mm. Tjockleken på den runda delen på nyckeln är 19mm och godstjockleken vid tändstiftsdelen är 1,5mm. Tjockleken där är annars 22mm.

Om du kikar på nedan bild så är nyckeln nummer 2. så ser du att i toppen finns plats för en 12mm ringnyckel. Den behöver du om du ska ha en nyckel som är 120mm lång. Hittar du en nyckel med hål på sidan(där du sticker in tex en skruvmejsel) så blir den för kort för två av stiften, dvs.....då måste nyckeln vara längre.
Det kan hända också att du får lossa lite på kylarn för att rymmas. Jag lossade på kylarn lite för att komma åt med orginalnyckeln, Behövs nog inte, men tyckte det var lättare att jobba så(....och jag hade ändå tagit bort skydd mm framför kylarn.

Bild


För övrigt så är det väl annars bara att köpa en vanlig tändstiftshylsa oavsett längd och avsedd för hylsnyckel. En förlängare på det sen. Se bara till att den inte är för tjock i materialet så att den ryms in.
jkhansson
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 21:08
Answers: 0
Hoj: Transalp 600 - 96

Re: tändstiftnyckel till 600

Inlägg av jkhansson »

Tack så jätte mycket för det svaret! mått och bra info! =) ska försöka lösa detta på ett fint sätt nu bara :)
Borg
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 04 apr 2013, 09:12
Answers: 0
Hoj: Transalp 2005

Re: tändstiftnyckel till 600

Inlägg av Borg »

http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=2&t=694" onclick="window.open(this.href);return false;


Här finns lite läsning om bytet även bilder på orginalverktyget som passar perfekt.(hylsa och ringnyckel med exakt vinkel)
Men det är lite lurigt ändå om du har 4 tändstift 2 ser man inte.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: tändstiftnyckel till 600

Inlägg av Fibern »

Nej exakt Borg, två av stiften syns inte. Desto viktigare att gummihållaren sitter kvar i hylsnyckeln, annars är det "överknepigt" att få upp stiften ur "borrhålen".
Vilket även går läsa om här. http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=9&t=2370" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: tändstiftnyckel till 600

Inlägg av Laffe »

Det var lika på min zzr. Använde då en slang med något mindre innerdimension än toppen på stiftet, tryck på och lyft :)


Greetings from my iPhone using Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
jkhansson
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 21:08
Answers: 0
Hoj: Transalp 600 - 96

Re: tändstiftnyckel till 600

Inlägg av jkhansson »

Tack för alla svar! Jag fick låna en nyckel som verkar vara exakt som orginalnyckeln. Riktigt pilligt men nu är alls bytta :) köpte 4 iridium stift eftersom det första stiftet som jag lossade hade det, men de två krångliga stifften har nog suttit där längre och va ett annat stift från NGK, men nu startade den så härligt på första försöket och redo för besiktningen på onsdag :rock-on
ha D gött alla
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: tändstiftnyckel till 600

Inlägg av V Saarela »

(Nu notar jag om 650, men förmodar att det är så även på 600)
Sitter det en sk gummihållare i orginalverkyget?

Hursom helst, föredrar utan gummi(missförstånd undanbedes :) )
Precis som Jimmy.s påpekar i Fiberns länk så är magnetpenna ett ypperligt hjälpmedel. Med stiftet i så blir ekipaget onödigt långt på den främre cyllen. Kikar man dessutom in i den bakre, så ser man att det är så fiffigt gjort att det i gjutgodset finns material som styr stiftet åt rätt håll, dvs stiftet går att droppa ner(försiktigt) i hålet och sen hämta hylsan.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: tändstiftnyckel till 600

Inlägg av Fibern »

(Nu notar jag om 650, men förmodar att det är så även på 600)
Sitter det en sk gummihållare i orginalverkyget?
Det verkar vara lika på 600. Och när jag tog loss stiften följde dessa snällt med upp och satt "fast" i nyckeln.
Däremot inte när jag skulle sätta i nya och när jag kikar i hylsan så syns längst in rester av gummi.

Men som sagts tidigare, det fungerar även bra med en lagom gummislang att trä över, både att lyfta upp och att dra första varven med. Då känner man även om stiftet drar rätt i gängan.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Sv: tändstiftnyckel till 600

Inlägg av Wiseguy »

Någon som på rak hand vet vart man kan köpa hylsa/verktyg dom passar TA650. De jag hade hemma var lite för breda.
Bild
Skriv svar