Sida 4 av 4

Re: Kedja och drev

Postat: ons 22 mar 2017, 09:30
av Troberg
Då tråden redan finns tänkte jag kolla med alla här.
Jag behöver byta dreven och kedjan på min XL600 -97 och funderar på om jag ska ta och byta till 16 i fram och 44-46 i bak.
Detta då om jag förstår rätt minskar rpm och bättre förbrukning till kostnad av acceleration.
Jag tror inte jag kommer behöva så super acceleration då denna inte kommer köras på annat än asfalt till en början i alla fall och jag kommer alltid köra lugnt och försiktigt. Så känner att det är värt bytet.

Men då kommer vi till det att jag då skulle vilja kolla vad för tips ni här har på vad för drev jag ska köpa. Tänker märke och butik osv.
Vill inte riskera köpa något som inte kommer fungera så bra så tänkte att det är bäst att kolla med er som redan har bytt :)

Re: Kedja och drev

Postat: ons 22 mar 2017, 16:23
av Fibern
Har du för avsikt att skjutsa på hojen? Är du/ni tunga och tänker ha full packning? Tänk då att den är ganska ryckig vid start på ettan fullastad. Detta p.g.a. rätt högt växlad på ettan. Det går hyfsat, men med lite kopplingsslirande. Som ensamhoj och fullt lastad, inga problem.

Re: Kedja och drev

Postat: ons 22 mar 2017, 17:59
av Stefan
När jag köpte min 600 var den "uppkuggad" (högre växlad), men minns inte exakt tandantal. När det blev dags att byta, gick jag dock tillbaka till original, och jag trivdes definitivt bättre med det. Trots högre varvtal på motorväg så kändes det som att den utväxlingen på något sätt passade hojen bättre. Å andra sidan undviker jag motorväg så mycket jag bara kan... :) Där ska det till andra maskiner...

Re: Kedja och drev

Postat: ons 22 mar 2017, 20:03
av Troberg
Fibern skrev:Har du för avsikt att skjutsa på hojen? Är du/ni tunga och tänker ha full packning? Tänk då att den är ganska ryckig vid start på ettan fullastad. Detta p.g.a. rätt högt växlad på ettan. Det går hyfsat, men med lite kopplingsslirande. Som ensamhoj och fullt lastad, inga problem.
Stefan skrev:När jag köpte min 600 var den "uppkuggad" (högre växlad), men minns inte exakt tandantal. När det blev dags att byta, gick jag dock tillbaka till original, och jag trivdes definitivt bättre med det. Trots högre varvtal på motorväg så kändes det som att den utväxlingen på något sätt passade hojen bättre. Å andra sidan undviker jag motorväg så mycket jag bara kan... :) Där ska det till andra maskiner...
Tanken är att skjutsa min flickvän titt som tätt också samt att jag troligen kommer ha en del packning på ibland för att dra ut och tälta och göra lite små resor innan jag drar iväg på stort om några år. Jag är väl rätt tung och stor i för sig, haha. Är 195cm lång och väger 100kg.. :shock:
Så det kan ändå vara bättre att köra på originaldrev ändå?

I så fall lär jag nog köpa drivpaket från Saarela i Norr. *thumb_up*

Re: Kedja och drev

Postat: ons 22 mar 2017, 22:35
av Stefan
@Troberg, jag vill inte avgöra åt dig, och skjuts hade jag aldrig tillfälle att testa (min sambo har varit MYCKET tydlig på den punkten :)) Dock ligger jag själv runt 100 pannor så där kan det nog stämma. Men, i slutänden är det ju ditt val, och SÅ mycket kostar ju inte dreven ändå... Du kan ju alltid köpa på dig ett extra framdrev med ett kugg till,, då är det ju enkelt att byta och känna vad som passar just dig bäst.

Re: Kedja och drev

Postat: tor 23 mar 2017, 09:01
av Troberg
Det var ingen dum idé alls. Jag vet inte varför jag inte tänkt på att köpa ett vanligt kit och sen bara köpa till ett framdrev med en extra kugg så jag kan prova vad som passar bäst.
Skyller på att jag har massa annat att tänka på, hehe

Tack för tipset!

Re: Kedja och drev

Postat: tor 23 mar 2017, 19:07
av Stefan
*thumb_up* Du ser :D Lycka till med att hitta rätt