Extraljus/dimljus
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Extraljus/dimljus
Har ju som du vet dom större, men så här gjorde jag:
Först ett enkelrelä.
+ från batteriet via säkring 10A till 30 stiftet.
87 stiftet till extra strömbrytaren.
Pluskabeln från bakljuset via skarv till 85 stiftet.
86 stiftet till jord.
Funkar perfa för mig iaf
Lycka till!
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
Först ett enkelrelä.
+ från batteriet via säkring 10A till 30 stiftet.
87 stiftet till extra strömbrytaren.
Pluskabeln från bakljuset via skarv till 85 stiftet.
86 stiftet till jord.
Funkar perfa för mig iaf
Lycka till!
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Extraljus/dimljus
Jag tänkte lite i duschen nu.
Kopplat så här:
Alla + till position lampa inkl kontaktens +
Alla - inkl batteriets -
=
Jag kan ju göra så här :
Höger lampas + till kontaktens +
Vänster lampas + till positions lampans +
Och alla - på samma lina inkl batteri o kontakt
Eller??
Varför köra genom relä??
Positions lampan gör ju redan det.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kopplat så här:
Alla + till position lampa inkl kontaktens +
Alla - inkl batteriets -
=
Jag kan ju göra så här :
Höger lampas + till kontaktens +
Vänster lampas + till positions lampans +
Och alla - på samma lina inkl batteri o kontakt
Eller??
Varför köra genom relä??
Positions lampan gör ju redan det.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Extraljus/dimljus
Jag gjorde det av gammal vana, kanske onödigt men men - det funkar
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Extraljus/dimljus
Jag har en extra strömbrytare till mina BT lampor. Kontakt/strömbrytare - tror det är samma sak som avses men ordvalet blev tokigt
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Extraljus/dimljus
Det är denna kontakt.
Ganska enkel on/off kontakt.
Men felet jag har gjort är, som jag förklarade längre uppe.
Jag skall handla mig några nya säkringar idag och sen får jag prova mig fram
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ganska enkel on/off kontakt.
Men felet jag har gjort är, som jag förklarade längre uppe.
Jag skall handla mig några nya säkringar idag och sen får jag prova mig fram
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Extraljus/dimljus
Jag glömde skriva att jag också har en brytare. I mitt fall bryter den matningen till styrspänningen för relät.
Kopplade du plus och minus till brytaren så blir det lite tokigt.
Jag är ju lite mesig med att lägga förbrukare på hojen utan relä.
Blir det för mycket tror jag att man kan få lite strul med tändningslåset till slut.
Skickat från luren
Kopplade du plus och minus till brytaren så blir det lite tokigt.
Jag är ju lite mesig med att lägga förbrukare på hojen utan relä.
Blir det för mycket tror jag att man kan få lite strul med tändningslåset till slut.
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Extraljus/dimljus
Inte riktigt OT men kanske ett sidospår...
Var får man tag på kontakten du använder? Den såg väldans intressant ut.
Jag har f ö oxå BT 5W-lampor på hojen.
Jag kopplade redan från början en separat matningskabel med eget relä från batteriet till en säkringshållare med 5 säkringar.
Reläet får styrström från baklampan och från säkringshållaren går sedan 5 +-kablar ut.
1 till GPS'en.
1 till fjollhandtagen.
1 till 12V-uttag.
2 till extraljus (2x900 lumen (Xenonkungen) för att se och 2x498 lumen (BT) för att synas). Matningen (+-kabeln) till de större lamporna går via brytare. De mindre är utan brytare. (Får väl rycka säkringen när det är dax för besiktning...)
Var får man tag på kontakten du använder? Den såg väldans intressant ut.
Jag har f ö oxå BT 5W-lampor på hojen.
Jag kopplade redan från början en separat matningskabel med eget relä från batteriet till en säkringshållare med 5 säkringar.
Reläet får styrström från baklampan och från säkringshållaren går sedan 5 +-kablar ut.
1 till GPS'en.
1 till fjollhandtagen.
1 till 12V-uttag.
2 till extraljus (2x900 lumen (Xenonkungen) för att se och 2x498 lumen (BT) för att synas). Matningen (+-kabeln) till de större lamporna går via brytare. De mindre är utan brytare. (Får väl rycka säkringen när det är dax för besiktning...)
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Extraljus/dimljus
Vagabond. Det är ok med ledlampor hos besikningen. Men man måste kunna stänga av dom när det blir mörkt. Så en brytare är bra.
Skickat från luren
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Extraljus/dimljus
Är det mörkt så kör man på helljus och då är allt tillåtet
Skämt åsido. Jag vet, därav frågan om var man får tag på brytaren på bilden.
Skämt åsido. Jag vet, därav frågan om var man får tag på brytaren på bilden.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Re: Extraljus/dimljus
@Jokern, ett sätt av flera att koppla som du vill ha det:
Då kommer säkringen att hålla
Då kommer säkringen att hålla
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Extraljus/dimljus
Nu fick jag fan till det
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Extraljus/dimljus
@Skye, visst, jag tog det absolut enklaste scenariot, bättre är så klart att parallellkoppla dimljusen, och enklare kabeldragning får man nog med ett relä placerat närmare lampor och batteri. Det var mest för att klargöra principen med en krets som sluts och brytsmed brytaren.
@Jokern, gött att du fick till det
@Jokern, gött att du fick till det
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Extraljus/dimljus
Härligt Jokern
Skönt när man kan lysa upp tillvaron
Skickat från luren
Skönt när man kan lysa upp tillvaron
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Extraljus/dimljus
Nej, ingen relæ på positions lampen. Den har direkte forsyning fra den 10 A sikring der også forsyner bremselys, baglys og instrumenter... samt det udtag der ligger i venstre side af kåben. Det er det udtag der er beregnet til GPS, varmehåndtag og 12 V stik via et ekstra ledningsbundt til fordeling. Hvorfor ikke bare bruge dette udtagJokern skrev:Varför köra genom relä?? Positions lampan gör ju redan det.
En 5 W/12 V lampe har et forbrug på 0,42 A, ganget med to lamper giver det et forbrug på 0,84 A, så mon ikke sikringen, der i forvejen er beregnet til montering af ekstraudstyr, klarer det Et relæ til de to lamper alene vil godt nok være overkill
Jo, du kan godt montere det sådan... men da får du ikke meget lys i lamperne. Ved at sætte lamperne i serie har du lavet en "spændingsdeler", og da lamperne er ens, bliver spændingen derfor delt lige over dem, dvs. 6 V over hver lampe.Stefan skrev:
Én lampe har som sagt et strømforbrug på 0,42 A ved 12 V og har derfor en modstand på 28,6 Ohm. Ved 6 V giver det et strømforbrug på 0,21 A, hvilket så giver en effekt på 1,26 W pr. lampe... så, ikke meget lys dér
Lamperne skal monteres parallelt, med plus fra afbryderen til plus på begge lamper og minus fra begge lamper til stel, men det er nok også sådan Flemming har fået det til at fungere nu
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Re: Extraljus/dimljus
@Bönne och Jokern, naturligtvis bör lamporna kopplas parallellt, det blev en lätt förenklad skiss där.
Jag får rita ut samtliga förbindelser nästa gång, ville mer åt principen ovan, ledsen om det missförstods. Men, Jokern verkar ju ha fått till det ändå
Mer noga då:
Jag får rita ut samtliga förbindelser nästa gång, ville mer åt principen ovan, ledsen om det missförstods. Men, Jokern verkar ju ha fått till det ändå
Mer noga då:
Senast redigerad av Stefan den sön 21 jun 2015, 22:20, redigerad totalt 1 gånger.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Extraljus/dimljus
der er lys i lampen lille mor
Ju nog har jag fått till det
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ju nog har jag fått till det
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Extraljus/dimljus
Mit indlæg var nu også ligeså meget tænkt som en forklaring til ikke at montere det sådan, da nogen måske kunne finde på at gøre det pga. din skitse Stefan. F.eks skrev Skye jo efterfølgende:
... men det gør det jo ikkeSkye skrev:Så går ju oxå att koppla...
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Re: Extraljus/dimljus
Och jag har lärt mig att vara lite utförligare Tack för bra och helt riktigt påpekande, Bönne
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 50cc
- Inlägg: 74
- Blev medlem: fre 14 mar 2014, 22:53
- Hoj: Transalp xl650 -01
- Ort: Stockholm/Vällingby
Re: Extraljus/dimljus
Hur många watt orkar transalp 650 med?
"Fantiserar om det stora MC-äventyret.. lever det lilla.."
En tråd är ingenting utan bilder!
En tråd är ingenting utan bilder!