Sida 1 av 1

Termostat

Postat: mån 10 jun 2013, 10:47
av gustav82
Vet att tempgivaren på intrumentpanelen är av samma kvalitet som en klocka för 5:-
Men min fråga är följande: Då den inte går upp mer än strax över det 1:a strecket, var kan man med en IR-termometer mäta arbetstemp på motorn/slangar?
Vilken är normal arbetstemp?

Re: Termostat

Postat: mån 10 jun 2013, 13:17
av maua
Normalt rör dom sig inte mer än max en tredjedel på mätaren. Normalt för modellen. Min går upp på halva om den blir riktigt varm!

Re: Termostat

Postat: mån 10 jun 2013, 14:16
av hogge
Hej gustav82
Skulle tro att normal arbetstempratur är runt 85-87 grader. Det brukar vara då termostaten öppnar på dom flesta.
Hogge :silver:

Re: Termostat

Postat: mån 10 jun 2013, 14:51
av gustav82
Tack för snabba info.
Var skall jag mäta för att få en ungefärlig temp? -Slangar / Block??

Re: Termostat

Postat: mån 10 jun 2013, 19:14
av Donner
Termostathuset är nog lämpligast eller cylinderfoten borde ge rättvis temperatur.

Min mätare går bara upp en liten bit, kör jag ut på landsväg så sjunker den nästan ner där den vita skalan börjar. Känns inte rätt faktiskt.

Står jag still länge eller kör väldigt sakta i stan kan den gå upp mot mitten men sjunker direkt om det blir lite fartvind.

Re: Termostat

Postat: mån 10 jun 2013, 19:20
av Fibern
Verkar vara genomgående för XL V-tvinnen att inte tempmätaren ligger högt i skalan. Gäller ju även Transalpen. Man ska ju också komma ihåg att dessa maskiner byggts för att klara "ökenvandringar" så grundiden kanske är att de inte ska ligga på så hög temp i typ vårat klimat.
Obs. Helt och hållet min personliga ovetenskapliga tolkning.

Re: Termostat

Postat: mån 10 jun 2013, 20:24
av Stefan
Ja, jag har samma erfarenhet från min 99:a, tempmätaren lågt väldans lågt i alla förhållanden. Nu har jag en -11 och då går det upp, så i sta'n och sol får man allt höra fläktarna rätt ofta.

Jag skulle inte hänga upp mig alls på att mätaren visar lågt. Allt jag läst om detta, leder ut i samma sak, det ska vara så *thumb_up*
<Edit>
Oooops... nu gjorde jag kanske fler saker samtididigt :oops: Trodde jag var kvar på Transalpdelen.
Men, jag kan föreställa mig att det är samma lika på varan. Sorry :oops: </edit>
*drinking_cheers*

Re: Sv: Termostat

Postat: mån 10 jun 2013, 20:53
av Masterjojo
Min ligger i mitten ganska konstant när den blivit varm. Är ju dock en -11 med digital visning så det kan ju spela in.

Re: Termostat

Postat: mån 10 jun 2013, 21:14
av Jimmy.s
samma på min -04:a, går upp ganska snabbt till mitten och ligger stadigt där, även när det bara är ett par grader ute på e4:an fast givetvis tar det lite längre tid att komma upp dit då, men den sjunker aldrig

Re: Termostat

Postat: mån 10 jun 2013, 22:26
av Peter
Min visar 73 grader!

Skickat från S3-luren

Re: Termostat

Postat: ons 25 jun 2014, 19:41
av joalb
Oljan spelar nog in en del också misstänker jag. Köpte hojen förra året och då låg tempgivaren rakt upp hela tiden så fort motorn blivit varm, efter byte av olja når den knappt upp till andra strecket. Vet ej vad förra ägaren använde för olja men jag köpte den som Kenneths MC rekommenderade, Motul 5100 15W50.

Re: Termostat

Postat: ons 16 jul 2014, 10:46
av gustav82
pne64 skrev:Min visar 73 grader!

Skickat från S3-luren

Var mätte du då?
Vid termostatet visar det ca 67 grader och oljesumpen ca 70 grader.

-Är det enkelt att byta termostat??

Re: Termostat

Postat: ons 16 jul 2014, 10:50
av Peter
Det visade den digitala tempmätaren. 700:an har en sån. Jag har aldrig bytt termostat på en hoj så det kan jag inte uttala mig om. Jag tror tempen är ok på din. Den ligger där ungefär.

skickat från S3-luren

Re: Termostat

Postat: ons 16 jul 2014, 13:43
av gustav82
OK, tack för svar. Motortempen kanske inte skall jämföras med bilars arbetstemperatur...