Går bara på en

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Går bara på en

Inlägg av V Saarela »

@Hanso
Den nya CDI-boxen....vad var det för box?(orginal eller.....?)
Vad kostade den?

Har försökt bläddra lite i TA-sidorna. Märkt att 87-88 har sitt artikelnr(original) och sen 89-94 har sin egen. När jag kikar på Ricks OEM-boxar så har dom till modell 89-90. Nån som vet varför det kan vara så?

http://ricksmotorsportelectrics.com/cdi-igniter-boxes
tundrix
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 22:01
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V 1990
Ort: Hamar

Re: Går bara på en

Inlägg av tundrix »

Her er mine norske notater fra dagens reparasjon:
Min Transalp -90 gikk dårlig. Byttet om CDI'ene, da sluttet turtelleren å virke. Når den til venstre er defekt, slutter visst turtelleren å virke.
  • Skar opp boksen med Dreml smergelskive
  • Brøt av bakstykket med skrujern i skjæresporet fra dreml'en
  • Pirket av gummibeskyttelsen oppå printplata med neglen. Tok bare et stykke (5x5 cm?) ut fra det hjørnet der kontaktene er.
  • Gjorde godt rent med neglen og et lite skrujern.
  • Smeltet over alle loddepunktene som var tilgjengelige, og la til litt ekstra loddetinn ved behov.
  • Sprayet de utvendige kontaktpunktene
  • Tapet på lokket med elektrotape, slik at det ikke var noen åpning inn til innmaten
  • Testet, og da gikk den fint!
  • Nå har jeg tatt av elektrotapen igjen, og limt på lokket igjen med sikaflex. Det skal tørke til i morgen.
  • Jeg har ikke lagt på noe det jeg fjerna gummibeskyttelsen.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Går bara på en

Inlägg av Fibern »

Det är tydligt att elektroniken lever men problemet kallas ofta för glapp/dålig kontakt.

Tack tundrix för utförlig beskrivning. Och "turetellern" är väl som våran "varvräknare" antar jag.
Fast jag skulle hellre översätta det till "trippmätare".
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
HansO
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 21 jun 2013, 12:06
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600v -92
Ort: Göteborg

Re: Går bara på en

Inlägg av HansO »

Förlåt Saarela, att jag inte svarat på frågan som du ställde för förfärligt längesedan. Har tagit ledigt från nätet några månader. Jag hade ju cdi-krångel två gånger förra sommaren. Första gången, precis när jag köpt hojen. Andra efter en månad ungefär. Den första ersattes med en original, som kostade 2300:- (!). Den andra ersattes med en pirat från cylinderdocktorn i Huskvarna för 1500:- Dom har funkat lika bra båda. Vidare, efter att jag läste linux inlägg, så har jag ändrat en aning under sadeln, samt avlägsnat en bit neopren som en tidigare ägare omtänksamt lagt under sadeln, precis över boxarna. Så jag har ju faktiskt suttit på kontakterna. Det är nog troligt att det är den detaljen som varit orsak till hela denna tråden. Den lilla "Transan" bara går å går. I skrivande stund så har den rullat ungefär 2000 mil sedan jag köpte den 17/6 förra året.
Chrom?? Que?? ;-)
Skriv svar