Walkabout...

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Walkabout...

Inlägg av mel »

Med ett par timmars betänketid gav jag mig av på "walkabout". Dvs, det är knte riktigt klart vart resan går men just nu är det norrut som gäller.
Jag packade och meddelade frun på jobbet och vid lunch vred jag om.
Jag tog inlandsvägenHällefors-Mora. Den är onödigt rak men vacker. Besökte några gamla flygkompisar på Orsa flygplats. Där var det drageacing och
cruising. Sedan lyckades jag bra med att hålla mig borta från de stora vägarna. Hittadw en väg som gick norrut från Furudal. Det blev ett antal mil på grus innan jag hittade vägen över Hamra och Loos. Loosers överallt!
Trodde jag skulle kunna våldgästa en jobbarkompis i stugan utanför Ånge.
Men de hade vänt tillbaka civilisationen så i natt bor jag ensam på Hotell Mittlandia! Here's Jonny!
Byn var totalt tom. Det fanns inte ens ett öppet ställe att ta en öl på så nu vräker jag i mig en lättöl!
I morgon fortsätter jag norrut. Får se hur långt det blir...
Kanske tar en sväng förbi Funäsdalen på hemvägen. Undrar om man blir mobbad om man kommer på fel sorts hoj?
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Walkabout...

Inlägg av Stefan »

Men Mel då, mobbad i det här gänget??? No way :hug: *beer_buddies*
Har du bytt? Till vad då? :conf:
*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Walkabout...

Inlägg av mel »

En su...su... Nä jag kan inte säga det här på helig mark...
V-strom 1000cc
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Walkabout...

Inlägg av Stefan »

OK *thumb_up* En så'n var jag också på jakt efter ett tag, innan jag såg ljuset :naughty:
Hoppas du dyker förbi ändå, jag tyckte allt du var en trevlig prick när vi sågs mellan Brattfors och Filipstad :hug: Och, som någon sa, en gång XL-are, alltid XL-are, oberoende av åkdon.
Hoppas vi ses!
*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Walkabout...

Inlägg av Fibern »

@mel, jag raderade din dubbelpost som du önskade. Klart du kan komma på träffen,
bara du inte uttalar märket Su...#x&hrkslcchh... högt. :mrgreen:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Walkabout...

Inlägg av mel »

Tack Fibern!
Idag drog kag vidare mot norr. Tankning i Bräcke och sedan bar det av upp mot Sollefteå. Där var gpsen hygglig och skickade ner mig mot Forsmo kraftststion. Sedan löpte en smal asfaltsväg precis efter älven ett par mil. Trevligt och vackert! Strax knna Åsele kör man in i Lappland och vägarna blev rakare, snabbare och utsikten allt skogigare. Hade lite olaner på att köra hela vägen upp till Kilpisjärvi men drygt 60 mil till på den typen av vägar...
Nu sneglar jag lite mot Norge. Äh, jag sover på saken!
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Walkabout...

Inlägg av mel »

Det var väldigt vad mycket stavfel det blir...
Av mentalhygieniska skäl valde jag bort de spikraka vägarna norrut och siktade istället på Åre. Sneddade på småvägar lite här och där. Slapp Östersjnd genom att köra över Föllinge. Några mil innan började det att åska och hagla. På med det brandgula regnstället och vidare! Tankade både mig själv och hojen i Föllinge. Där någonstans blev det nog fel på gps-fastsättningen. Plötsligt i ett gupp fladdrade gps:en över axeln. Först tänkte jag bara köra vidare, ingen ide' att ens titta på eländet... Men sen stannade jag och började leta efter vägkanten. Där låg den, mitt på vägen. Helt ok! Hur är det möjligt? Spåren visade att den har hjulat-rullat på högkant i ca 100 km/h!!!
Repig, visst, men bara att montera tillbaka och köra vidare.
I natt bor jag hos en fd jobbarkompis.
I morgon kör jag in i Norge och sedan tillbaka till Sverige och Ramundberget. Har bokat två nätter till att börja med.
Ska bli kul att träffa er ( som kommer).
Det verkar finnas två alternativa vägar till Funäsdalen från Trondheimsområdet. Vilken ska jag ta?
Lutar mot den nordligare om ingen har något bättre tips?
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Walkabout...

Inlägg av mel »

Det var väldigt vad mycket stavfel det blir...
Av mentalhygieniska skäl valde jag bort de spikraka vägarna norrut och siktade istället på Åre. Sneddade på småvägar lite här och där. Slapp Östersjnd genom att köra över Föllinge. Några mil innan började det att åska och hagla. På med det brandgula regnstället och vidare! Tankade både mig själv och hojen i Föllinge. Där någonstans blev det nog fel på gps-fastsättningen. Plötsligt i ett gupp fladdrade gps:en över axeln. Först tänkte jag bara köra vidare, ingen ide' att ens titta på eländet... Men sen stannade jag och började leta efter vägkanten. Där låg den, mitt på vägen. Helt ok! Hur är det möjligt? Spåren visade att den har hjulat-rullat på högkant i ca 100 km/h!!!
Repig, visst, men bara att montera tillbaka och köra vidare.
I natt bor jag hos en fd jobbarkompis.
I morgon kör jag in i Norge och sedan tillbaka till Sverige och Ramundberget. Har bokat två nätter till att börja med.
Ska bli kul att träffa er ( som kommer).
Det verkar finnas två alternativa vägar till Funäsdalen från Trondheimsområdet. Vilken ska jag ta?
Lutar mot den nordligare om ingen har något bättre tips?
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Walkabout...

Inlägg av Wiseguy »

mel skrev:Plötsligt i ett gupp fladdrade gps:en över axeln.
Du får slänga upp en bild på hur stackarn ser ut nu.
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Walkabout...

Inlägg av Laffe »

Gps fladder i 100 knyck och grejorna håller?!? Köp en lott på första bästa ombud :-) Visst är det vacker natur i Lappland? Åsele är ganska nära mina hemtrakter, med norrlandsmått mätt förstås ;-) Kör försiktigt!


/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Walkabout...

Inlägg av Stefan »

Härligt Mel *thumb_up*
Både att GPS fixade vurpan (hoppas det är Garmin du har :mrgreen: ) och att du dyker upp på träffen :clap
Kul att ses igen, efter vår kortis utanför Filipstad *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Walkabout...

Inlägg av mel »

Idag drog jag över kölen ner mot Trondheim. Trevlig väg. Sedan vek jag tillbaka mot Sverige igen strax innan Stjordal. Det bar naturligtvis uppåt. Vägarna var mycket varierande och omgivningarna fantastiskt vackra. Som en höjdpunkt stod jag plötsligt på ett kalfjäll med milsvida utsikter. Det blev nästan jobbigt dör jag "var vara tvungen" att stanna och fotografera men tjugo sekunder efter att jag hade börjat köra var jag bara tvungen igen.....
Det blir mer Norge nästa sommar!
Sen började världen att luta utför igen och renarna började tala svenska. Nästan lite chockerande att brumma in i Funäsdalen med alla turister. Handlade frukostmat i Bruksvallarna och nu sitter jag här i stugan och väntar på er. Jo jag vet att jag är en dag förtidig... Jag ska nog få tiden att gå..... Men skynda er!
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Walkabout...

Inlägg av mel »

Så är jag hemma igen. Ett par dagar i Funäsdalen och hemresan genom Norge var ett bra slut på min ganska oplanerade resa. "Det är inte målet utan vägen som".....
Skriv svar