12v uttag, men var?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

12v uttag, men var?

Inlägg av joeng38 »

Hej,
Jag funderar på att sätt ett cigg-uttag så jag kan tex ladda telefonen, men var skall man sätta den? Ni som har monterat en sån kan väl ge tips.
Jag läste om en som tog ström från fläkten, det verkar smart den går ju knappt aldrig igång. Eller?
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

sitter orginal eftermonterat på min, där sitter den avsäkrad direkt från batteriet, med en hållare i facket under sadeln.
Transalp -01
viggo47
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 09 jun 2007, 11:22
Answers: 0
Ort: Transalp -01, Kil

Re: 12v uttag, men var?

Inlägg av viggo47 »

joeng38 skrev:Hej,
Jag funderar på att sätt ett cigg-uttag så jag kan tex ladda telefonen, men var skall man sätta den? Ni som har monterat en sån kan väl ge tips.
Jag läste om en som tog ström från fläkten, det verkar smart den går ju knappt aldrig igång. Eller?
Hej Johan
Jag monterade cigg-uttaget på höger sida, strax nedanför temp-mätaren på den horisontella delen av den svarta plastplåten. Plastplåten kanske verkar va' för tunn för att fästa nå't i, men jag tycker det blev helt ok. Cigg-uttaget köpte jag hos Clas Olsson (art 34-393) för 55:-. Cigg-uttaget är utrustat med täcklock av gummi, genomföringen är också av gummi så den tätar helt mot plastplåten. Hålet för uttaget placerade jag med centrum ca 40mm framför fästskruven till plastplåten. Kolla för säkerhets skull att det finns tillräckligt utrymme under plastplåten på din TA (jag har en årsmodell 2001). Strömmen kan Du nog hämta var som helst där det finns ström när tändningen är påslagen. Sätt gärna på en säkring på matningen till uttaget
Lycka till! :)
Viggo
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Re: 12v uttag, men var?

Inlägg av MarAtt »

viggo47 skrev:
joeng38 skrev:Hej,
Jag funderar på att sätt ett cigg-uttag så jag kan tex ladda telefonen, men var skall man sätta den? Ni som har monterat en sån kan väl ge tips.
Jag läste om en som tog ström från fläkten, det verkar smart den går ju knappt aldrig igång. Eller?
Hej Johan
Jag monterade cigg-uttaget på höger sida, strax nedanför temp-mätaren på den horisontella delen av den svarta plastplåten. Plastplåten kanske verkar va' för tunn för att fästa nå't i, men jag tycker det blev helt ok. Cigg-uttaget köpte jag hos Clas Olsson (art 34-393) för 55:-. Cigg-uttaget är utrustat med täcklock av gummi, genomföringen är också av gummi så den tätar helt mot plastplåten. Hålet för uttaget placerade jag med centrum ca 40mm framför fästskruven till plastplåten. Kolla för säkerhets skull att det finns tillräckligt utrymme under plastplåten på din TA (jag har en årsmodell 2001). Strömmen kan Du nog hämta var som helst där det finns ström när tändningen är påslagen. Sätt gärna på en säkring på matningen till uttaget
Lycka till! :)
Det där var ju rätt smart, då har man ju det lättåtkomligt, när man kör, jag har ju orginal som sitter i facket under sadlen, funkar väl sådär om man har tex en gps.... Men att ladda mobilen under färd är det smidigt.

Jag skulle nog ta loss plasten och förstärka med en bit alu, eller plåt så att den styvas upp lite till, känns väldigt tunn att fästa i.
Transalp -01
viggo47
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 09 jun 2007, 11:22
Answers: 0
Ort: Transalp -01, Kil

Re: 12v uttag, men var?

Inlägg av viggo47 »

MarAtt skrev:
viggo47 skrev:
joeng38 skrev:Hej,
Jag funderar på att sätt ett cigg-uttag så jag kan tex ladda telefonen, men var skall man sätta den? Ni som har monterat en sån kan väl ge tips.
Jag läste om en som tog ström från fläkten, det verkar smart den går ju knappt aldrig igång. Eller?
Hej Johan
Jag monterade cigg-uttaget på höger sida, strax nedanför temp-mätaren på den horisontella delen av den svarta plastplåten. Plastplåten kanske verkar va' för tunn för att fästa nå't i, men jag tycker det blev helt ok. Cigg-uttaget köpte jag hos Clas Olsson (art 34-393) för 55:-. Cigg-uttaget är utrustat med täcklock av gummi, genomföringen är också av gummi så den tätar helt mot plastplåten. Hålet för uttaget placerade jag med centrum ca 40mm framför fästskruven till plastplåten. Kolla för säkerhets skull att det finns tillräckligt utrymme under plastplåten på din TA (jag har en årsmodell 2001). Strömmen kan Du nog hämta var som helst där det finns ström när tändningen är påslagen. Sätt gärna på en säkring på matningen till uttaget
Lycka till! :)
Det där var ju rätt smart, då har man ju det lättåtkomligt, när man kör, jag har ju orginal som sitter i facket under sadlen, funkar väl sådär om man har tex en gps.... Men att ladda mobilen under färd är det smidigt.

Jag skulle nog ta loss plasten och förstärka med en bit alu, eller plåt så att den styvas upp lite till, känns väldigt tunn att fästa i.
Hej MarAtt
Ja visst, jag tänkte som du, "de' här blir nog för dåligt", men lat som man är.. :) så gjorde jag ingen förstärkning och det ångrar jag inte. Det behövs inte!
Jag gjorde en fästplatta till GPS:en av en hårdplast som jag böjde som ett "J". Kroken på J:et anpassade jag så att det klämmer lagom runt styret så det blir justerbart (lite mindre radie än styrets radie). Bredd på plattan avpassas så att den passar mellan styrets fästklammer. Material till fästplattan hittar Du i bilen: isskrapan! (men det måste vara av den tjockare modellen, ca 3mm). Jag hittade en rökfärgad sådan med reklam på som jag slipade bort (förlåt Ramirent!). Du böjer den enkelt genom att värma den med en varmluftpistol, när den kallnar blir den "stenhård".
Varför inte montera hållare för mobilen på en så' platta? Du ser när det ringer!
Viggo
diesel
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 21:55
Answers: 0
Ort: transalp650-00/luleå

Inlägg av diesel »

har monterat på samma ställe som viggo och det blev utmärkt,har satt fast gps:en på ett fäste för hydraulrör på styret,är gjort av hård plast och blev alldeles utmärkt.
viggo47
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 09 jun 2007, 11:22
Answers: 0
Ort: Transalp -01, Kil

12V-uttag

Inlägg av viggo47 »

diesel skrev:har monterat på samma ställe som viggo och det blev utmärkt,har satt fast gps:en på ett fäste för hydraulrör på styret,är gjort av hård plast och blev alldeles utmärkt.
Roligt att du blev nöjd med placering av 12V-uttaget Diesel!
Jag placerade min GPS "nere" på styret också , men jag tycker att den sitter allt för lågt, så jag funderar på att placera den ovanför instrumenten, dikt under vindskyddet och infäst i den svarta plastplåten.
Viggo
NiKKe
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 23:47
Answers: 0

Funderar oxå på det där med GPS-fäste

Inlägg av NiKKe »

Hej grabbar!

Jag har oxå lurat lite på det där med GPS fäste ovanför instrumenteringen! Är det någon som har gjort ett fäste redan? Kanske kan dela med sig av bilder och "lösningar" !?

Skulle vara skönt att få upp den dit, kör nu med den nere på styret men ogillar skarpt att behöva böja ned huvet för o se den! Speciellt när man buskör lite på kurviga grus eller småvägar...

Som sagt...skulle jättegärna vilja ha koll på hur ni andra har gjort, för det blir en ny lösning nu under vinterdvalan!

/niKKe
Användarens profilbild
Tiefighter
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 17 dec 2007, 21:47
Answers: 0
Ort: Transalp 650-06 Vänersborg

Re: Funderar oxå på det där med GPS-fäste

Inlägg av Tiefighter »

NiKKe skrev:Hej grabbar!

Jag har oxå lurat lite på det där med GPS fäste ovanför instrumenteringen! Är det någon som har gjort ett fäste redan? Kanske kan dela med sig av bilder och "lösningar" !?

Skulle vara skönt att få upp den dit, kör nu med den nere på styret men ogillar skarpt att behöva böja ned huvet för o se den! Speciellt när man buskör lite på kurviga grus eller småvägar...

Som sagt...skulle jättegärna vilja ha koll på hur ni andra har gjort, för det blir en ny lösning nu under vinterdvalan!

/niKKe
Svarar på ett gammalt inlägg, men ändå. Jag har skaffat ett GPS-fäste på TOURATECH i Lidköping. Den är monterad på en fågelpinne. Fästet är till en till Garmin III. Den finns även ett lås till GPS:en på fästet, fungerar väl under tiden man är och fikar (i bästa fall) men det är inte bara ta loss den i alla fall. Kräver lite våld att få loss den utan nycklar. GPS kan jag även koppla till 12 v uttag som sitter under tempmätaren. Den är av samma sort som beskriv i detta forum ovan. Fungerar bra. Denna är kopplad direkt på battariet via en säkring och en strömställare som sitter fast under sadeln. GPS har högtalare på "cigguttaget". Den hörs bra upp till ca 90 km/h, sen blir vindbruset störande. Den använder jag inte vid regn. GPS är skyddad mot regn bakom kåpan så länge man kör men i stadstrafik är det ingen bra idé att ha den monterad vid regn... Skull gå att bygga ett "litet tak" på den...får fundera på det....

Jag har tidigare gjort ett eget GPS-fäste som jag monterade på styret. Ni som gör det - se upp så det inte blir för lågt. Jag hade det trångt att få i nycklarna.
Mr K
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 20:55
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -04 Täby

Inlägg av Mr K »

Så här blev det på min!
Bild

Och GPS fästet till Navman sitter på styret.

Bild
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Snyggt Mr K!

Men eftersom jag är av naturen lat monterade jag 12 v uttaget som jag köpte på Clas Olson direkt på batterilådan. Vilket medförde minimalt med kabeldragning och telefonen stoppar jag i stöveln vid laddning eller jackfickan som går också bra. Batterilådan sticker ju ned en bit nedanför höger kåpa på TA600 så där finns plats att komma åt.
Ett tips om man vill göra det enkelt för sig.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
sonny
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 20 apr 2009, 17:53
Answers: 0
Ort: Transalp / Orust

Inlägg av sonny »

Tänkte montera 12v uttag på cykeln och funderar på att koppla rätt på batteriet då Ctek har ett tillbehör till sina laddare med cigarettplugg i ena änden och snabb kontakt till laddaren i andra. Enkelt att ladda batteriet när cykeln står i garaget.

Någon mer som gör så?
Transalp XL650 2005
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

Ska till och sätta dit cigg uttag på min 600:a. Och undrar om jag ska dra kabel "avsäkrad" direkt i från batteriet eller nån befintlig matning som styrs av tändningen... Nån som vet lämpligaste metoden av dessa två? Ska driva gps är det tänkt.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Ekman skrev:Ska till och sätta dit cigg uttag på min 600:a. Och undrar om jag ska dra kabel "avsäkrad" direkt i från batteriet eller nån befintlig matning som styrs av tändningen... Nån som vet lämpligaste metoden av dessa två? Ska driva gps är det tänkt.
Bäst är att dra avsäkrat direkt från batteri. Om du t.ex. vill ladda mobilen medan du står stilla med hojen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Sven-Olof
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 12:46
Answers: 0
Ort: Varadero-04/Götene

Inlägg av Sven-Olof »

Mr K skrev:Så här blev det på min!
Bild

Och GPS fästet till Navman sitter på styret.

Bild

Det ser ju snyggt ut :D Men de här laddarna till GPS:en som man sticker i är ju så långa, är det inte risk att man råkar kroka tag i den med styret eller annat och bryta sönder den :?:

/S-O
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Klart:D

Inlägg av Ekman »

Tackar grabbar för snabba svar! Nu är det klart. Kopplade direkt på batteriet avsäkrat och uttaget höger sida i plasten som Mr K gjort :wink: Perfekt! Och även när jag har laddaren i till gps:n så tar inte styret i. Gott om plats kvar för styret.
Återstår bara fäste till gps:n på bilden sitter det med bilfästet sug koppen på insidan av kåpglaset. Lär väl aldrig sitta kvar men kunde inte dra loss den.. Kanske provar med säkrings snöre o kör en sväng.. Har förövrigt frilufts kartan och city nav i den. Men den är ju ej vatten tät. Men fixar nån lösning för det.
Bilder:

Bild

Bild
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

Går att köra med sugproppen över varvräknaren, men se till att ha säkerhetssnöra, för om den lossnar blir det mest plastdelar kvar av den
Transalp -01
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

MarAtt skrev:Går att köra med sugproppen över varvräknaren, men se till att ha säkerhetssnöra, för om den lossnar blir det mest plastdelar kvar av den
Har testat att köra med sug koppen. Blev förvånad! Sitter fast bra! Körde motorväg grus timmervägar o ren skog en hel dag o den satt kvar hela tiden! Har dock säkerhets snöre utifall att. Så jag kör med den. Får en mycket bättre överblick där än styrmontage.
Skriv svar