Svårstartad varm

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Ancan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 sep 2013, 13:18
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650 -01
Ort: Visby, Gotland

Svårstartad varm

Inlägg av Ancan »

Hej på er!
Har nyligen blivit lycklig ägare av en XL650 Transalp av årsmodell 2001. Väldigt trevlig hojj att köra :D

Har dock en liten undran. Det har hänt två gånger att motorn är svårstart när den är varm och varit avstängd i max någon minut. Startmotorn får jobba i kanske 10-15 sekunder innan den startar. Tips på åtgärd? (eller har det att göra med HISS, att den måste vara avstängd i en viss tid motorn?)

Förövrigt startar den snabbt och smidigt.

Mvh Anders *pilot
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Wiseguy »

Drar den runt motorn eller arbetar bara startmotorn?

Har inga sådana HISS-grejer på min, att den måste vara avstängd en tid dvs.
Bild
Användarens profilbild
Ancan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 sep 2013, 13:18
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650 -01
Ort: Visby, Gotland

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Ancan »

Jo, alltså motorn går runt. Den vill bara inte starta.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Fibern »

Låter mer som ett bränsleproblem. Låg nivå flottörer el. dylikt. Bränslefilter? Eller att den får för fet blandning. Kolla choke-vajer ifall den kärvar nånstans.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ancan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 sep 2013, 13:18
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650 -01
Ort: Visby, Gotland

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Ancan »

Fibern skrev:Låter mer som ett bränsleproblem. Låg nivå flottörer el. dylikt. Bränslefilter? Eller att den får för fet blandning. Kolla choke-vajer ifall den kärvar nånstans.
Jag ska kolla choken och bränslefiltret. Men o andra sidan så startar den direkt när den är kall. Detta har bara inträffat 2 gånger som sagt och enbart när den är varm och precis har stängts av.
Den går även som en klocka när man kör.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Svårstartad varm

Inlägg av Peter »

Har inget bra svar på din fråga. Men varmt välkommen till Sveriges trevligaste forum:lol:

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Wiseguy »

När gjordes ventilkoll/justering på den?
Bild
Användarens profilbild
Ancan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 sep 2013, 13:18
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650 -01
Ort: Visby, Gotland

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Ancan »

Tack för välkomnandet :clap

Angående ventilkontroll/justering, har jag ingen aning om(?). Men, kanske detta man får räkna med då det gäller förgasare..
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Wiseguy »

Grejen varför jag frågade om ventiler var att jag hade följande problem med min XT600.
Den var enkel att få igång kall. Inga problem där. Men när den var varm så var den omöjlig att få igång, hur man än försökte. Sen när man låtit den svalna av en stund så gick den igång utan problem igen. Skälet till det hela var att ventilspelet var "lite" väl thight. Inte ställt senaste decenniet typ. XT:n är dessutom luftkyld så saker och ting kan exandera lite mera än på Transalpen. Tur att man inte körde längre då.
Men ovanstående är en "long-shot" när det gäller Transalpen. Visst behöver man ställa ventilerna på Transalper också, men det är sällan mycket spel det rör sig om. Inte som i XT-fallet. Så i ditt fall är detta knappast trolig orsak till startproblemen så tillvida hojen inte rullat 6000+ mil utan en enda ventilkoll.

Det vanligaste är ju batteriet inte orkar få igång motorn.
Men i ditt fall så drar den ju runt motorn så det kan sållas bort.

Sen är det att få in bensin och antända bensinen.
Soppa filtret på transalpen sitter ju i tanken. Det är ett grovfiler och skall inte behöva rengöras.
Har hojen stått länge med taskig soppa/fukt/smuts kan den ju iofs sättas igen. Men jag har inte stött på några så pass nya hojar där detta har varit ett problem.
Men i ditt fall så startar den ju kall, så detta går också bort därmed.

Ifall choken är på hela tiden kan den ju flöda och få för mycket soppa. Detta skulle kunna göra att den är svårstartad när den körts en stund. Vid kallstart vill den ju gärna ha lite choke, men vid varm blir det för mycket. Detta skulle dock göra att den luktar soppa ur avgasröret när du försöker få igång den varm.
Värt att kolla.

Flotörer...? Tja, jag kan inte mycket om förgasare, men borde inte dessa krångla vid kallstart också??? Någon som vet?
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Fibern »

Finns ju en möjlig orsak i tändspolar. Varma tändspolar kan ge dålig gnista. Om inte bränsle/filtrekoll ger nåt så kontrollera gnistan på ett stift från vardera cylindern först vid kall och sedan varm motor.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ancan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 sep 2013, 13:18
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650 -01
Ort: Visby, Gotland

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Ancan »

Alright, många bra förslag :) Jag ska kika och återkomma. Tack ska ni så länge :D
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Stefan »

Utan att ha någon direkt input, säger jag som Pne64, välkommen hit, och presentera dig gärna under Medlemmar. Och grattis till hojen *thumb_up*
*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Vagabond »

Hej.

Nu vet jag inte exakt hur du gör när du startar den men jag upplevde samma problem när jag precis hade köpt min tills jag råkade läsa manualen. (Jag vet, instruktionsböcker är för mesar... :oops: )
Summa sumarum; Vid kallstart gäller full choke, tryck på startknappen och hojen startar. Vid halv-varm motor, halv choke, tryck på knappen och vrid till på gasen. Vid varm motor, ingen choke, tryck på knappen och vrid till på gasen.
Gör du redan på det här sättet så var det inte till nån hjälp men i annat fall är det värt att testa. Det hjälpte mig i alla fall. (På min förra hoj behövde jag aldrig röra gasen när jag startade den.)

*drinking_cheers*
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Laffe »

Hej!
Har inga tips utom ovan nämnda, men vill iaf hälsa välkommen till Sveriges trevligaste forum *drinking_cheers*
Hoppas du får ordning på hojen *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Ancan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 sep 2013, 13:18
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650 -01
Ort: Visby, Gotland

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Ancan »

Tack för tipset Vagabond, jag gör i princip så, använder dock bara choken vid kallstart.

Jag har inte lyckats att återproducera detta fel på ett tag nu, så jag hoppas att det "lagat sig själv" ;)

När ni stänger av, gör ni det med nyckel eller vid "dödarknappen"? Min körskolelärare förespråkare alltid nyckeln. Anledning?

Tack för välkomnandet, jag har presenterat mig i medlemmar nu *thumb_up*
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Laffe »

Alltid med nyckeln. Har haft en hoj (zzr1100) där jag använde knappen och den "hängde" sig i tid och otid.
Antagligen för att den inte motionerats regelbundet av tidigare ägare, men det har lixom blivit en vana för mig sen.
Funkar förmodligen lika bra med knapp som med nyckel, jag menar - tillverkaren har ju satt dit den av en anledning, eller :conf: *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Ancan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 sep 2013, 13:18
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650 -01
Ort: Visby, Gotland

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Ancan »

Hmm...när jag tänker tillbaka på dessa tillfällen då den har varit svårstartad. Undrar om jag stängde av den med knappen då(?).. och att den precis som du skriver "hängde sig".

Jag kör som sagt en testperiod nu så får vi se :) I´ll be back!
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Wiseguy »

Jag startar så här:
kall motor - choke på halv eller däromkring. Lätt dutt på gasen så den stabiliserar sig. Inte så att den belastas eller varvar upp, men tillräckligt för att motorn inte dör ifall choken inte är utdragen tillräckligt. Sen reglerar jag choken så att motorn ligger mellan 1500-1800 rpm. Efter en stund vill ju varven klättra och jag släpper lite mera på choken.
Medelvarm motor - Ingen choke men lätt hand på gasen. Vill den inte hålla tomgången så möter jag upp med lite choke.
Varm motor - Bara starta.

Stänger nästan alltid av med nyckel. Dödarknappen används bara när man behöver "döda" motor.
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Fibern »

Det kan nog variera en del hur mycket/litet choke det behövs från maskin till maskin. Min tål väldigt lite choke även vid kall motor. Detta är ju något man lär sig efter en tids användande. Vet inte varför, men det kan kanske bero på olika bestyckning av gasare vid eftermonterde slip-on t.ex.
Äldre bilar med förgasare kunde vara helt olika. Medan en knappt tålde choke vid varmare än +- 0 så krävde en annan kanske 5 minuter med minst halv choke.
Men om bara dödarknappen fungerar ok, så ska den inte kunna orsaka det problem Ancan upplever. Jag stannar ibland av med knappen, men oftast av misstag då jag råkat lägga handen på den t.ex. Normalt så använder jag bara nyckeln.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Svårstartad varm

Inlägg av Stefan »

Jag använder i stort sett aldrig dödarknappen för att stänga av, alltid nyckeln. På det sättet slipper jag uppleva att kliva på en dag och mötas av en hoj som bara vägrar starta :ffs Dement jag? Nej, inte alls :D Men en anledning att använda den, kan ju vara som med bilarnas handbroms, att "motionera" den lite ibland. Man kan ju tänka sig att den kan börja kärva och vilja ha lite 556 efter några år om den aldrig rörts :conf: Nåväl, den dagen, den sorgen :rock-on
En intressant feature på de nyare, är att de i princip gör samma sak som dödarknappen över en viss lutning. Jag lyckades ju lägga hojen (lugnt och stillsamt, så inga skador) i en korsning i Knutby (av alla ställen :roll: ). Det berodde på att en bil tvärnitade halvvägs genom svängen, och då blir Transan bra TUNG :shock: Well, ställde väl upp hojen (som således hade stannat) och började nöta startmotor... Det tog några sekunder innan jag insåg att jag måste vrida av och på tändningen, sedan small hon igång direkt :oops: Så, ibland är det ju bra att åtminstone ha ögnat igenom manulen :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar