Hur gör ni andra?? Servar ni själva?? Och precis vad ingår i 600 service vs 1200 mil service? HAr för mig att 1200 mils servicen är större?? Tar dom ventiljustering vid behov? Lr är det också satt på vissa serviceintervaller??
Service och intervaller
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Service och intervaller
På mina motorcyklar så gör jag service på autoriserad verkstad till att mc:n blir 5 år, detta för att hondas 5 åriga motor och elektronikgaranti ska gälla.
Efter detta gör jag allt själv. utgår från detta serviceschema
Efter detta gör jag allt själv. utgår från detta serviceschema
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Service och intervaller
Ventiljustering är vid 2400 mil. I alla fall på 700:an. 2400:- kostade det kalaset. Jag kommrr nog att serva själv nu när garantin gått ut nu. Jag får väl lämna in den på sånt jag inte kan fixa själv. Typ Ventiljustering.
skickat från S3-luren
skickat från S3-luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Service och intervaller
På 700 har du det i instruktionsboken
Men, var 1200:e mil är storservice (ventiler m.m.), de där emellan (600 mil) är enklare.
Men, var 1200:e mil är storservice (ventiler m.m.), de där emellan (600 mil) är enklare.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Service och intervaller
Hur är det med ventilerna på XL700:an, är det fortfarande mutter eller har de gått över till schims?
- Stensi
- 500cc
- Inlägg: 600
- Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
- Hoj: VRF800X Crossrunner
- Ort: Strömstad
Re: Service och intervaller
Aha.. inte läste jag den när jag fick hojen UT på vägarna med en gång!!!Stefan skrev:På 700 har du det i instruktionsboken
Men, var 1200:e mil är storservice (ventiler m.m.), de där emellan (600 mil) är enklare.
Får kolla boken, då jag har 100-150 mil kvar till nästa service
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Service och intervaller
@Stefan. Ventiljustering är det var 2400:e mil. Oljebyte var 1200:e mil
skickat från S3-luren
skickat från S3-luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Service och intervaller
Alla Transalper inklusive 700 har skruvventiler. Skruvventiler betyder i Hondas fall att man har kontroll var 1200 mil(mindre maskiner typ 125 samt XR osv har tätare kontroll)
Förut hade dom även ventilkontroll vid 100 mil, men togs bort 2008.
nackdel med skruvventiler är väl att det är tätare kontroller/justering. Fördelen är väl att man slipper lyfta på ventilkåpan och framför allt, lyfta på kamaxlarna vid ev justering.
Är det en garantiservice(såld av Honda Sverige) så behöver man heller inte lämna in hojen för 600-mila servicen. Den får man göra själv om man vill och det är bara att göre en not om det i boken.
Förut hade dom även ventilkontroll vid 100 mil, men togs bort 2008.
nackdel med skruvventiler är väl att det är tätare kontroller/justering. Fördelen är väl att man slipper lyfta på ventilkåpan och framför allt, lyfta på kamaxlarna vid ev justering.
Är det en garantiservice(såld av Honda Sverige) så behöver man heller inte lämna in hojen för 600-mila servicen. Den får man göra själv om man vill och det är bara att göre en not om det i boken.
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Service och intervaller
Vad skönt att höra att man fick göra 600-milaservicen själv. För det sa dom till mig på Bike när jag köpte hojen. (Den hade gått 324 mil) Men det blev ändå diskussion när jag var där i ett garantiärende.
skickat från S3-luren
skickat från S3-luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Service och intervaller
@pne, du fick mig lite fundersam där ett tag men nog är det enligt schema varannan service, alltså var 1200:de mil, precis som VS skriver
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Service och intervaller
Nu blev jag också lite tveksam. Men jag tror inte dom kollade ventilerna på min 1200:milaservice. Den var väldigt mycket billigare då. Fast å andra sidan justerade dom inte ventilerna nu heller. Det behövdes inte! Men dom rev ner och kollade i alla fall (hoppas jag) Kör jag för mesigt då eller??
skickat från S3-luren
skickat från S3-luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Service och intervaller
@pne, nu skulle jag nog dra öronen åt mig angående verksta'n du anlitar Behövdes inte Hur avgör de det? Att de inte väsnas? Kolla i din instruktionsbok, ska du se. Sedan kan man ju tycka det är tätt, men som lägst under garantitiden borde det ju vara rätt viktigt att listade åtgärder faktiskt utförs. Hur ser det ut i servicehäftet? Är det bara en stämpel rakt av? Det känns ju inte helt seriöst för mig
Någonstans i denna avdelning finns en tråd där jag berättar hur meken på "Hela Hojen" ringer mig dagen efter service och misstänker att han har tagit fel skjutmått (de är visst färgkodade). Ber mig komma in för en (givetvis gratis) efterkontroll. Suck, det är en heldag till för mig, men jäkligt seriöst i min bok Sedan ringer han på eftermiddagen och har rett ut det hela, så det blev allt rätt mått ändå
Någonstans i denna avdelning finns en tråd där jag berättar hur meken på "Hela Hojen" ringer mig dagen efter service och misstänker att han har tagit fel skjutmått (de är visst färgkodade). Ber mig komma in för en (givetvis gratis) efterkontroll. Suck, det är en heldag till för mig, men jäkligt seriöst i min bok Sedan ringer han på eftermiddagen och har rett ut det hela, så det blev allt rätt mått ändå
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Service och intervaller
DET kallar jag engagemang och bra service!
Lasse from my iPhone
Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Service och intervaller
Du har säkert rätt Stefan. Jag har bara lämnat in den enligt serviceintervallen. För övrigt är jag väldigt nöjd med Bike. Jag har alltid fått gratis lånehoj och dom varit väldigt hjälpsamma. Jag får nog studera boken lite!
skickat från S3-luren
skickat från S3-luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Service och intervaller
Och för övrigt menade jag så klart bladmått, inte skjutmått. Innan någon annan påpekar
@pne, det känns i alla fall värt att utreda.
Lite samma när jag hade storservice hos Hojgaraget på Hammarö. Diskuterade lite på telefon att ta hojen på släpkärra in från landstället för att lämna med kall motor (ventilspel skall mätas med kall motor). "Ja, det är nog en bra idé logistiskt men för temperaturen har det mindre betydelse, det tar i alla fall halva dagen innan jag tar mig in till ventilerna, med andra kontroller på vägen". Sånt känns lite bra, då förstår man att mätningen och övriga kontroller verkligen utförs Det får nog ändå vara värt pengen de vill ha, även om den kan kännas jobbig när det är dags.
@ivaradero, ja, det var allt
@pne, det känns i alla fall värt att utreda.
Lite samma när jag hade storservice hos Hojgaraget på Hammarö. Diskuterade lite på telefon att ta hojen på släpkärra in från landstället för att lämna med kall motor (ventilspel skall mätas med kall motor). "Ja, det är nog en bra idé logistiskt men för temperaturen har det mindre betydelse, det tar i alla fall halva dagen innan jag tar mig in till ventilerna, med andra kontroller på vägen". Sånt känns lite bra, då förstår man att mätningen och övriga kontroller verkligen utförs Det får nog ändå vara värt pengen de vill ha, även om den kan kännas jobbig när det är dags.
@ivaradero, ja, det var allt
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Stensi
- 500cc
- Inlägg: 600
- Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
- Hoj: VRF800X Crossrunner
- Ort: Strömstad
Re: Service och intervaller
Har min 1200 mil-service snart..pne64 skrev:Du har säkert rätt Stefan. Jag har bara lämnat in den enligt serviceintervallen. För övrigt är jag väldigt nöjd med Bike. Jag har alltid fått gratis lånehoj och dom varit väldigt hjälpsamma. Jag får nog studera boken lite!
skickat från S3-luren
Hur mycket brukar det gå på för service hos Bike?? Funderar på att beställa service hos Bike eller Honda center Vänersborg...
Kan ju bara ringa dom iofs.
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Service och intervaller
Jag har för mig att 1200-milaservicen kostade drygt 2000 kr. Men mitt minne är som en guldfisk! Det bästa är nog att ringa och fråga. Bike har vinterrabatt på service. Jag har aldrig varit på Hondaservice så dom vet jag inte hur dom är. Känns lite tveksamt att en bilfirma tagit över försäljningen!
skickat från S3-luren
skickat från S3-luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Service och intervaller
Har idag börjat med års-servicen på min Transalp 650, 2001.
Olja och filter byter jag när jag ställer in motorcyklarna på hösten.
Sen gör jag den stora servicen under vintern, passar bra när det brukar bli ca 1200 mil på den om året.
Det är ett stort pyssel när man ska ta bort motorbågar, tank och kåporna samt luftfilter-burken för att komma åt tändstiften och för att kontrollera ventilspelet.
Dessutom behöver man lossa kylarnas infästning så man kan flytta undan dem lite för att kunna lossa locken för kontroll av ventilspelet.
Speciellt locket för avgasventilen på den främre cylindern är extra besvärligt att komma åt.
Passade även på att tvätta kedjan och byta till nya däck.
Snart är den redo för årets första tur, är inte mc-väder än i Örebro.
Olja och filter byter jag när jag ställer in motorcyklarna på hösten.
Sen gör jag den stora servicen under vintern, passar bra när det brukar bli ca 1200 mil på den om året.
Det är ett stort pyssel när man ska ta bort motorbågar, tank och kåporna samt luftfilter-burken för att komma åt tändstiften och för att kontrollera ventilspelet.
Dessutom behöver man lossa kylarnas infästning så man kan flytta undan dem lite för att kunna lossa locken för kontroll av ventilspelet.
Speciellt locket för avgasventilen på den främre cylindern är extra besvärligt att komma åt.
Passade även på att tvätta kedjan och byta till nya däck.
Snart är den redo för årets första tur, är inte mc-väder än i Örebro.
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.