Finess-tråden

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Finess-tråden

Inlägg av Fibern »

Ralf-FIN skrev: Själv är jag mitt i högsäsongen med ishockeyn nu så två träningar och två matcher denna vecka :D Däremot så brukar det ofta ta ont lite här och där efter matcherna :shock: :rock-on
Om du vill kan jag boka in en match för er mot Skellefteå AIK. *visslar*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2409
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Finess-tråden

Inlägg av Ralf-FIN »

@Fibern
Njae du :D :D Skulle man ställa sig på isen med lag på den nivån så blev man nog omåkt och uppsnurrad flera gånger på den tiden det tar en att hinna över plan... skulle man dessutom bli tacklad i den farten som de stora pojkarna gör så var man knappast i körskick på hela hela sommaren :shock: :shock:
Så bäst att spela på den nivån där man hör hemma *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Finess-tråden

Inlägg av Fibern »

*thumb_up* Troligt och hyvää päivää på dig Ralf.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Freddy
OS Norsk
OS Norsk
Inlägg: 429
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 09:59
Answers: 0
Hoj: 2016 BMW R1200GSA
Ort: Haukvegen 22 Porsgrunn
Kontakt:

Re: Finess-tråden

Inlägg av Freddy »

Hej mine svenske venner.

Ja trening er viktig for alle. Uansett i hvilket grad. Tror det er mange mc åkare som burde vært i bedre form.

I flere år har jeg jobbet i en trafikksikkerhets gruppe sammen med Statens Vegvesen og politiet. Vi har studert en rekke med ulykker i flere år, derriblant en svensk fører som mistet livet i Telemark. Og det finnes røde tråder som gå igjennom de fleste ulykker.

Først og fremst skal man tenke på hvor langt man åker når man er fler i sammen. Kjører man alene bestemmer man selv hvor langt man åker uten pause. Er man mange som kjører sammen skal man alltid tenke på at det er den som er "svakest" som styrer kjørelengden. Slik er det desverre ikke, og vi ser en stor ulykkes fare ved at mn blir utrolig sliten. En tommelfingerregel er at åker man 10 mil, så tar hjernen mellom 700 til 1200 avgjørelser. Bevisst eller ubevisst. Det sliter på de fleste av oss. Selv om du sitter og njuter turen arbeider hjernen på høygir. Så tenk da på turer som varer i 10-12 timer.

Det neste er den næringen du får i deg på turen. Når hjernen arbeider så mye, så trenger den noe å jobbe på.
Med andre ord så trenger den "bensin" på lik linje som hojen du sitter på. Der har vi et problem i forhold til de som åker bil. Vi er fastbundet på hojen og er avhegig av å fylle på når vi stannar for å fylle tanken på hojen. På hojen fyller vi det beste en hoj kan tenke seg. Men oss selv, tenker vi inte på. Dårlig kaffe og gjerne winerbrød er det vi tilbyr oss selv. Og vist smaker det utrolig godt. Men desverre er dette å lure deg selv og ikke minst kroppen din. Den varer bare en liten kvart, men hojen din kan åke i noen timer til. Så det er viktig å fylle på deg selv også ting som varer lenge. Grove kjeks, med for eksembel havre er bra. Langsomme karbohydrater som kroppen har veldig godt av når den skal arbeide. Det finnes masse godt i den kategorien også.

En siste ting jeg vil nevne er dehydrering.
Alle merker at kjørdressen er ubehagelig når tempraturen stiger opp mot 25 grader, og veskebalansen i kroppen reduseres veldig hastig. Inte tro at dette er et fenomen kun når det er varmt. Samme greiene hender når det kun er 10-12 grader men du selv merker det ikke så godt fordi du også kjøles noen ned. Så det å drikke ofte og mye er veldig bra for en hoj åkare. Når du åker bil vil de fleste sitte å drikke på ett eller annet under turen, men for oss er det vanskelig. Når du får en dårlig veskebalanse, tar du også dårlige avgjørelser når du er avhengig av å handle raskt. Kroppen blir treg fordi hjernen er i hvilemodus. Hjernen er nemligen slik at når den ikke får det den vil ha, ja så hviler den. Så enkelt er det.

Når det gjelder den fysiske formen så kan man sikkert ta en doktorgrad på bare det, men jeg skal fatte meg i korthet. (for de som enda leser) Kroppens fysiske og psykiske tillstand henger tett sammen. Er man i svært dårlig form, ja så blir man fortere sliten, og kropp og hjerne er ikke særlig villig til å være skjerpet. Og det er der faren ved å åke tilsammans trer inn. Hvis 10 stk åker i sammen, og 2 av de er i svært dårlig form så inntrer faren ganske fort hvis man ikke sier ifra. Så derfor ta ALLTID hensyn til hverandre. Det kan hende at den ene som ute av form inte sier i fra, og kjører på når man kanskje burde ta en paus. (dette er ofte en ulykkes årsak)

Tenk når vi skal på treff, vi gleder oss og har ventet på dette i ukesvis. Jeg har sett dette mange ganger når jeg har vært ute med ambulansen. Dette skjer oftest på fredager. (hvorfor tror ni? ) Og hvorfor er den andre dagen med disse ulykkene på søndager. Jo man har vært på treff, hatt det skoj hele helgen. Kanskje mye alkohol og man er utslitt når man skal åka sine 40-50-60-70 mil hem. Som dere sikker har sett på de treffene jeg har vært med på sammen med dere, så åker jeg ofte ensam hjem. Nettopp fordi da kan jeg bestemme tempoet selv.

Vel, moralen er vel at man skal tenke på mye når våren kommer. Man skal være veldig forsiktig og fonuftig. Jeg har desverre sett alt for mange ulykker, som vi egentlig ikke skjønner hva som har skjedd. Men ofte er konklusjonene noe av de tingene jeg nå har sagt over her. Det er tragisk når noen ikke kommer hjem fra treff.

Vel dette var bare noen tanker fra en normann, som ser frem mot 2015 sesongen.

Var ikke meningen å skrive så mye da, og jeg vet ikke om jeg er på rett tråd heller.
http://www.freddy-mc.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Finess-tråden

Inlägg av Peter »

Mycket kloka ord Freddy. Det är nåt att tänka på till sommaren när det är IBA-körning som väntas. Nästa vecka börjar träningen ordentligt

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Finess-tråden

Inlägg av Jokern »

Detta va ett otroligt bra argument, för att visa respekt till dem som kanske gärna vill ta det mera lugnt o fota o samtidigt ge kropp o hjärna lite energi på.

Här tycker jag att Freddy starter en ny tråd om precis detta ämne, om att ta hand om sig själv fysisk och psykiskt, när man är på tur.

Bra skrevet Freddy.


Skickat från min ajfone
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
ppgtony
250cc
250cc
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 15:24
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Uddevalla

Re: Finess-tråden

Inlägg av ppgtony »

Bra skrivet Freddy
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Finess-tråden

Inlägg av Laffe »

Många kloka ord Freddy. Detta är en viktig del i mc-åkandet, att tänka på och respektera sina egna, men även andras förutsättningar. Detta gäller förstås inte bara uthålligheten utan även hastigheten, det hänger väl samman. Vi ska vara rädda om varandra och komma ihåg att hålla koll på våra kamrater, kanske ställa frågan hur det känns om nån ser klen ut en dag när det är körning på g.
För egen del är jag väldigt noga med att hålla vätskebalansen när jag sitter på hojen. Åker ingenstans utan vatten med. På längre turer finns alltid Resorb med.


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Freddy
OS Norsk
OS Norsk
Inlägg: 429
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 09:59
Answers: 0
Hoj: 2016 BMW R1200GSA
Ort: Haukvegen 22 Porsgrunn
Kontakt:

Re: Finess-tråden

Inlägg av Freddy »

Takker for gode ord mine venner, og jeg tillater meg å drodla lite mer:

Vel ...

Mc studier viser at vi kan deles inn i 3 kategorier førere. Og vi legger farge på oss alle.

Rød
Gul
Grønn

Nå skal man ikke uten videre tenke slik at "jeg er grønn" fordi jeg tenker sikkerhet til en hver tid. Vi alle vandrer opp og ned på disse fargene om vi vil eller ei. Målet er hele tiden å holde seg på den trygge siden. Men vi må alle erkjenne at vi til tider vandre på sone GUL. Da tenker jeg på værforhold, føre forhold og ikke minst trafikk. For de som leste mitt første innlegg, så kan man tenke seg at hvis man synder på alle de punkter jeg nevnte tidligere, så starter du på GUL fra første meter, og vil kanske fort havne på RØD, uten at du tenker noe over det. Trafikk ulykker skjer på sone GUL og RØD, og sjeldent på Grønn. Vel, noen tenker sikkert nå, at "jævla kjerring" hun åkte på meg eller noe i de baner. Spørsmålet man skal stille seg da. Var jeg virkelig på Grønn. Riktignok så fikk billisten skyld og må betale skadene, så det er ingen problem. Men spørsmålet er da: Hva gjorde jeg før hendelsen ? Hvordan var min synlighet? Hvor fort kjørte jeg mot den rundellen? Jeg vet at det er vanskelig å tenke slikt. Men forskjellen på en billist er at han/hun kan la juristene ta saken, men en hoj åkare blir hardt rammet når noe skjer. Så alle må jobbe med dette.

En annen måte man bruker disse fargene på er kjørestil. Vel når jeg kjører ut på motor veien og akselerer opp til lovlig hastighet, så blinker en gul lampe oppe i mitt hode. Og det er inte farligt så lenge man er bevisst på det. Så ta det hel med ro venner, gi gass når det behøvs. Men hvis jeg i samme tilfelle løfter hojen opp på et hjul, ja så kan dere jo tenke dere i hvilken sone jeg er da. OK, det er hysterisk morrosamt, men desverre farligt.

Når vi åker ut på tur så vær snill og starta med den grønne flotte fargen. Så kan du leke deg litt opp og ned når det passer seg. Det gjør selv jeg, som føler meg litt som moralens voktare just nu :D

Skye og jeg hadde en tidlig tur her i Telemark våren 2014. En flott tur på et par timer som vi kjørte kurver. Helt klart lå Skye og jeg på gul sone mer en vi burde. Et par svinger tror jeg også jeg vandret opp på rød, så jeg er ikke bedre enn noen andre.

Så hvem av oss er farlige hoj førere ?

Vel det er det mange faktorer som spiller inn. Vi som er godt voksne mennesker på XL forumet som åker på tur sammans har en fordel med erfaring, pga alder og type hoj. Så det hele handler om risikovillighet.
hehe..50 år gamla gubber, ofrar ikke livet sånn uten vidare :D

I norge er det HK begrensning på unge førere med nytt kørkort. Hvorfor er det slik tro?
Jo det har nemligen med risikovilligheten som man har når man er ung, og mangel på erfaring og liten forsåelse for konsekvenser ved det man gjør. Så en 22 åring med en Kawa med 180 HK, han våkener om morgenen på RØD sone allerede før han har spist frokost. Håper dere skjønner hva jeg mener med dette.

Det som er svært bra i disse rapportene som lages er at hojens tiltand. De aller fleste hojer på norske veier er i meget god stand. Dette har nok noe med økonomien til befolkningen. Det er mye penger selv blant unga mennesker. Og vi er nok flinkere til å bruke garantier og slikt når noe inte fungerar. Jeg husker den tiden selv hvor vi ordnet alt i kjelleren hjemme. Gaffa tape, og hemgjorda løsninger var det mye av den gangen. Så jeg mener å huske at hojens tillstand står for kun 2-3 % av ulykkene.

Så moralen er:

Vi skal alle på på RØD sone i ny og ne. Jeg er det til stadighet, både alene og sammen med min kompiser.
Men er man bevisst på dette, så er det trygt å åka hoj. Faktisk så viser rapporter at holder man seg innenfor trygg sone så er sjansen for ulykke på mc liten. Et lite eksempel: Rapportene viser at singel ulykker oftest skjer i kurver som går mot venster, tenk litt på det. Kan det ha noe med alt jeg har skrevet. Sliten, sulten, tørstig, lang dag ? Resultatet er at hvis du skal kjøre 10 timer i strekk i norge så kjører du 1000 vis av svinger. En sving mot venstre gir deg lite rom for å bruke veien når hastigheten er for stor, så kanskje du allerede har kjørt alt for lenge i feil sone.

Nå lover jeg ikke tjata mer om dette :D :D :D
http://www.freddy-mc.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Finess-tråden

Inlägg av Jokern »

Fortsätt gärna, Freddy
Jag tror inte att man som mc förar eller för den del, förar av vilket fordon som helst, kan få för mycket info om säkerhet och hur din kropp beter sig, i olika sammanhang.
Tur vi har dig, Freddy



Skickat från min ajfone
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Finess-tråden

Inlägg av Laffe »

Jokern skrev:Fortsätt gärna, Freddy Bild
Jag tror inte att man som mc förar eller för den del, förar av vilket fordon som helst, kan få för mycket info om säkerhet och hur din kropp beter sig, i olika sammanhang.
Tur vi har dig, Freddy Bild

Skickat från min ajfone Bild
+1
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Finess-tråden

Inlägg av Peter »

Detta är ett ämne som man inte kan tjata för mycket om. Vi behöver nog alla en spark i röven.
Innerst inne vet man detta. Men det är nog ganska lätt att säga" bara en stund till"
Vi får säga som dom gör i sällskapsresan. Skippa sista milen, och första. För det är ju så, olyckan sker alltid sista milen
Var rädda om er kamrater

skickat från S3-luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Finess-tråden

Inlägg av Fibern »

Väl valda ord Freddy. Har saker jag gärna skulle tillägga här men det får anstå. Dina varningar räcker bra. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2409
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Finess-tråden

Inlägg av Ralf-FIN »

Instämmer med tidigare talare att Freddy skriver kloka ord... och de som har erfarenhet inom ämnet så bör man lyssna på *thumb_up* *thumb_up*
På vår veckolånga tur i somras efter träffen så hade vi en max övre gräns på 450 km per dag, så det tillät oss att äta lunch i lugn och ro och dessutom ha rejäla pauser hela tiden. En halvtimmes promenad varje kväll är inte heller helt fel så att muskler o leder får röra på sig lite efter en hel dag i samma sittställning.
När jag kör ensam brukar jag ha 600 km som max på en dag, för vid det laget så tar det så ont på så många ställen att man absolut inte kan hålla full fokus på körandet längre.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Finess-tråden

Inlägg av Stefan »

Väl talat, Freddy :clap

Vissa delar av det du säger, har jag hunnit få erfarenhet av själv, framför allt då vätskebristen *face* Nu gick det ju bra den gången, men det var definitivt en taknkeställare :rtfm

Jag gillade det du sa runt "50 år gamla gubber, ofrar ikke livet sånn uten vidare" *thumb_up*

Dessutom har väl i alla fall fått en del erfarenhet av trafik vid mogen ålder *yes*

Men, jag håller med om det mesta du och andra här har sagt, och erkänner mig absolut till den skara som emellanåt syndar, men försöker göra det vid rätt tillfällen :rtfm (Även om alla inte är överens med mig om den saken, men vi har nog också individuella nivåer *visslar* )

Återigen, kloka ord från dig som även ser det från ett annat perspektiv (efteråt :frust: )

Ses i sommar *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Finess-tråden

Inlägg av Jokern »

För nu att prata lite om GRÖN-GUL och RÖD zon, då har vi ett bra exempel på förre talare som lever farligt i RÖD zon :



Ja jag vet... OFF TOPIC

Men därmed är det inte fel av os att ta denna lärdomen, från Freddy, till os I G E N..!!
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Finess-tråden

Inlägg av hogge »

@ Freddy Bra skrivit *thumb_up*
Ger mig allt en tankeställare när man är på träff framförallt. Då lägger man gärna upp huvudlösa körscheman på uppåt 100mil för att komma hem. :conf:
Klokare då att köra typ så som Ralf gör på max 60mil och göra färden till en njutning istället för en plåga.Det är ju det allt handlar om egentligen. Kör nog mest i den gröna zonen men jag skall försöka maximera min körning i den gröna zonen. Glidandet lär väl öka automatiskt då hälften av sommarens turer kommer delas mellan Varaderon och Gold Wingen.
Än en gång tack Freddy för dom kloka orden till gubbarna *thumb_up*
Hogge
Användarens profilbild
Freddy
OS Norsk
OS Norsk
Inlägg: 429
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 09:59
Answers: 0
Hoj: 2016 BMW R1200GSA
Ort: Haukvegen 22 Porsgrunn
Kontakt:

Re: Finess-tråden

Inlägg av Freddy »

Det er mange ting man skal reflektere over både før og under turen. Vi er veldig utsatt i trafikken på alle typer motorsykler. Det gjør at vi ikke må ha noen førerfeil under turen. Så når man er på treff, kan jo lørdagen være en hviledag, når man vet at søndagen er tid for hjemreise.
Men jeg mener inte at lange turer i seg selv er farlig, men det krever hvile og gode forberedelser.
Slik som IBA, så er jo dette en flott måte å teste seg selv. Men jeg vil tro at alle skjønner at det kreves forbredelser i lang tid i forvegen. Både når det gjelder hvile i dagene før, og ikke minst under selve turen. Jeg satser på å prøve selv om ikke lenge.

Alt handler om hvor risikovillig du er, og hvor godt du kjenner deg selv. Husk også at de aller fleste ulykker skjer ikke på semester, eller lange turer. Det er faktisk i en radius av 20 km fra der du bor. Årsaken er jo også at du "bare skal" og kanskje er i en stresset situasjon.

Etter over 20 år i trafikken med ambulansen, så lærer man seg noen viktige ting. Aldri stol på noen. Ikke tro at alle ser deg selv om jeg har masse blå ljus, og sirener. Jeg kjører ALDRI forbi noen som jeg ikke er 100 % sikker på vet jeg er der. Dette er enkelt med en ambulans, da bilen eller hojen avsløre seg med bevegelser i kjøretøyet og gjerne bremselys. Det vil si at jeg skaper en komunikasjon med omgivelsene. Mye trafikk psykologi som er meget viktig når jeg arbeider.

Paralelene kan lett dras over på hojåkning. Det er det samme som gjelder her, bortsett fra at du nesten er usynlig både i bilde og ljud. Så det krever enda mer av oss. Da er det viktig å være i rett Zon.

Jeg skal ikke skremme dere i unødan, men jeg tror at vi alle har godt av en diskusjon om dette før 2015 sesongen starter. Husk vi skal alle om et år sitte å vente på 2016 sesongen.

*thumb_up* *thumb_up* *thumb_up* *thumb_up*
http://www.freddy-mc.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar