Tips, smörjoljor och fetter.
Postat: sön 15 jul 2007, 22:22
Hej!
Vill till alla trevliga Honda ägare dela med mig av mina gamla kunskaper som mekaniker och oljesäljare.
Ska det smörjas ska man använda det bästa. Och då gör det inget om smörjmedlet kostar en slant. Och man ska inte lyssna för mycket på någon snubbe på någon verksatad som bara vill kränga det han har köpt in till sin lilla butik. Det gäller att få slitdelar att hålla länge och på så vis spara tid, besvär pengar och onödig verkstadtid som kostar. Smörj och skruva själv så blir allt bättre.
Det finns ett världomspännande smörjoljemedel, fetter, oljor, tillsatser, motorsköljmedel, packingsräddare mm. som är unikt i världen och firman i Sverige gör inte mycket reklam för sig då de säljer ändå på sin kvallitet. De har runt hela världen till industrier och bilägare som vet vad man ska använda sparat miljoner och åter miljoner till sina sin kunder i sparade underhållskostnader sedan andra värdskriget. Smörjmedlen forskades fram av USA:s rymdindustri- krigsindustri från början på bästa råvaror av utvald oljekällor. Och gör så än idag tillsamman med universitet runt omkring i världen.
Märket heter "Omega" och säljs av en firma i Sverige som heter Smörjteknik och är placerade i Vännäs i Norrland. Det är dyrt som attan men superbra. Har själv använt alla deras produkter i många år men jobbar inte längre för dem så jag har ingen anledning att föra någon bakom ljuset.
De har en universal-olja, även som hydral som går bra i Transalpen tillsammans med motor och koppling i oljebad bl.a. Fetter av olika slag som inte torkar ut med tiden pga bra rening i tillverkningen och bra råvaror av bästa Pennsylvenia-märke. En tillsats som räddar gamla gummitätningar i motorn och motorsköljmedel som kan väcka liv i gamla sotade kann- och olje ringar. You name it, de har allt för att få lager att hålla länge. Smörj ett styrlager t.ex med "Omega 77" så kan du glömma sen att det finns ett styrlager på hojen. Deras kedje-fetter kladdar tyvärr för mycket men är super så där är en samvetes fråga om man vill använda den. Jag gör det inte även om jag vet att det är det bästa. Ska gå över till auotmat-smörjning med scotoiler istället.
Är du nyfiken och vill handla så ring upp dem och be att få köpa några provtuber av fett t.ex då de normalt har stora förpackningar som är anpassade till industrisidan. Annars kan du besöka kanske Mekonomen och köpa ett enstaka ex. som då blir extra skitdyrt. En tub fett Omega 77 kanske idag kostar c:a 250 spänn hos firman men är värt varenda krona, hos Mekonomen kanske det dubbla. Men går du in på mekonomen t.ex och frågar efter Omegas produkter kommer du att mätas av respekt av personalen eftersom de vet att det är det bästa och dyrast märket. Men vad fan spelar det för roll när du sparar tid. pengar, onödiga verkstadbesök som kostar skortan annars.
Jag har som sagt inga intressen i förtaget längre men jag vet och har använt deras produkter i många är och vet att det är saker som håller vad de lovar. Det är bara att testa om du är nyfiken du kommer med största sannolikhet med tiden inse att du gör en bra affär.
Ett lite ex på användningsområde för Omega olja som visar kvaliteten.
I extrema tävlingssammanhang t.ex formel biltävlingar typ 1, även rallybilar ser man en massa reklam som oljetillverkare köpt sig. Vad som sällan eller aldrig syns är det som stallen verkligen har i motorn och växellådorna. Jo, det är ofta Omega oljor eftersom folk som vet vad kvalitet i branchen betyder känner till Omega trots att de har som princip att aldrg göra reklam för sig. De behöver inte det, de säljer ändå.
Och du har aldrig sett någon reklam i Sverige heller för deras produkter för det sköter deras distriktkillar och tjejer om, där jag en gång i tiden ingick i teamet. Och jag har sett många med aha-upplevelser från kunder som blir lyckliga över att hittat något som funkat till deras maskin som strulat tidigare och gett höga underhållskostnader.
Vill till alla trevliga Honda ägare dela med mig av mina gamla kunskaper som mekaniker och oljesäljare.
Ska det smörjas ska man använda det bästa. Och då gör det inget om smörjmedlet kostar en slant. Och man ska inte lyssna för mycket på någon snubbe på någon verksatad som bara vill kränga det han har köpt in till sin lilla butik. Det gäller att få slitdelar att hålla länge och på så vis spara tid, besvär pengar och onödig verkstadtid som kostar. Smörj och skruva själv så blir allt bättre.
Det finns ett världomspännande smörjoljemedel, fetter, oljor, tillsatser, motorsköljmedel, packingsräddare mm. som är unikt i världen och firman i Sverige gör inte mycket reklam för sig då de säljer ändå på sin kvallitet. De har runt hela världen till industrier och bilägare som vet vad man ska använda sparat miljoner och åter miljoner till sina sin kunder i sparade underhållskostnader sedan andra värdskriget. Smörjmedlen forskades fram av USA:s rymdindustri- krigsindustri från början på bästa råvaror av utvald oljekällor. Och gör så än idag tillsamman med universitet runt omkring i världen.
Märket heter "Omega" och säljs av en firma i Sverige som heter Smörjteknik och är placerade i Vännäs i Norrland. Det är dyrt som attan men superbra. Har själv använt alla deras produkter i många år men jobbar inte längre för dem så jag har ingen anledning att föra någon bakom ljuset.
De har en universal-olja, även som hydral som går bra i Transalpen tillsammans med motor och koppling i oljebad bl.a. Fetter av olika slag som inte torkar ut med tiden pga bra rening i tillverkningen och bra råvaror av bästa Pennsylvenia-märke. En tillsats som räddar gamla gummitätningar i motorn och motorsköljmedel som kan väcka liv i gamla sotade kann- och olje ringar. You name it, de har allt för att få lager att hålla länge. Smörj ett styrlager t.ex med "Omega 77" så kan du glömma sen att det finns ett styrlager på hojen. Deras kedje-fetter kladdar tyvärr för mycket men är super så där är en samvetes fråga om man vill använda den. Jag gör det inte även om jag vet att det är det bästa. Ska gå över till auotmat-smörjning med scotoiler istället.
Är du nyfiken och vill handla så ring upp dem och be att få köpa några provtuber av fett t.ex då de normalt har stora förpackningar som är anpassade till industrisidan. Annars kan du besöka kanske Mekonomen och köpa ett enstaka ex. som då blir extra skitdyrt. En tub fett Omega 77 kanske idag kostar c:a 250 spänn hos firman men är värt varenda krona, hos Mekonomen kanske det dubbla. Men går du in på mekonomen t.ex och frågar efter Omegas produkter kommer du att mätas av respekt av personalen eftersom de vet att det är det bästa och dyrast märket. Men vad fan spelar det för roll när du sparar tid. pengar, onödiga verkstadbesök som kostar skortan annars.
Jag har som sagt inga intressen i förtaget längre men jag vet och har använt deras produkter i många är och vet att det är saker som håller vad de lovar. Det är bara att testa om du är nyfiken du kommer med största sannolikhet med tiden inse att du gör en bra affär.
Ett lite ex på användningsområde för Omega olja som visar kvaliteten.
I extrema tävlingssammanhang t.ex formel biltävlingar typ 1, även rallybilar ser man en massa reklam som oljetillverkare köpt sig. Vad som sällan eller aldrig syns är det som stallen verkligen har i motorn och växellådorna. Jo, det är ofta Omega oljor eftersom folk som vet vad kvalitet i branchen betyder känner till Omega trots att de har som princip att aldrg göra reklam för sig. De behöver inte det, de säljer ändå.
Och du har aldrig sett någon reklam i Sverige heller för deras produkter för det sköter deras distriktkillar och tjejer om, där jag en gång i tiden ingick i teamet. Och jag har sett många med aha-upplevelser från kunder som blir lyckliga över att hittat något som funkat till deras maskin som strulat tidigare och gett höga underhållskostnader.