Man får hoppas vi kan fortsätta att filma utan påföljd...

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Man får hoppas vi kan fortsätta att filma utan påföljd...

Inlägg av Stefan »

Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Man får hoppas vi kan fortsätta att filma utan påföljd..

Inlägg av Jokern »

Då bliver det surt för tillverkarna av alla sorts video kamera.
Tänk dom som filmer sina barn på stranden?
"Ups, där låg ju en halvnaken kvinna"....
Nej, jag tror inte på att lagen skulle träffa os på mc eller dom i skidbacken,stranden...


Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Man får hoppas vi kan fortsätta att filma utan påföljd..

Inlägg av Stefan »

@Jokern, haken här är väl om den är fast monterad eller inte. Som jag tolkar texten (även på http://www.teknikensvarld.se/2014/02/25 ... -olagliga/), så verkar det vara fritt fram om man håller kameran i handen (ett annat lagbrott i trafiken, kanske inte så mycket på stranden med ungarna :D ). Frågan blir väl om den kan anses fast monterad på "fallikullmyssan", och hur kan den ö.h.t. anses fast monterad i/på ett fordon, eller en skida eller... :conf: :D

@skye, det är nog inte resultatet de är ute efter här, snarare "det möjliga resultatet", är den fast monterad eller inte...

Nu känner jag mig inte särskilt oroad ska jag väl säga, jag kör på tills vidare. Och jag tror väl knappast det riktar sig mot vad vi håller på med, får jag gissa antar jag det mer handlar om kameror som filmar med automatik och sparar en massa, typ övervakningskameror. Skulle det bli vidare action på detta, gissar jag att det finns en massa om och men som dyker upp :D

Så, jag filmar som sagt på, man får se vart detta tar vägen. Som alltid har ju ett mynt oftast två sidor... :rtfm :rock-on Och den som lever får se 8)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Man får hoppas vi kan fortsätta att filma utan påföljd..

Inlägg av maua »

Jag tror att det hela handlar om att journalister missförstår vad en kränkning innebär. Det är inte kränkande att filma någon. Det är uppsåtet att filma någon i en kränkade situation som är förbjudet nu mera. Det finns tre saker som ska uppfyllas för att det ska vara kränkande nämligen:
– fotograferingen ska vara dold
– ske utan tillstånd
– ske i privat miljö, eller miljö som kan anses som privat.

Det handlar alltså inte om offentliga miljöer över huvud taget.

Gå in och läs om lagen här:

http://www.regeringen.se/sb/d/16768" onclick="window.open(this.href);return false;

Så fortsätt att filma och fota på allmän plats som vanligt. Det är fortsatt tillåtet. Jag har denna lagtext printad och laminerad i min fotoväska. Om man fotar på stan får man ofta höra " Du vet om att det är förbjudet att fota folk va?" Då får man vara tålmodig och vänligt förklara vad som gäller.

När det gäller PUL så ska en person kunna identifieras för att det ska krävas samtycke. En person på bild är alltså inte nog. En reg-plåt på en bil är också helt ok att fota och filma. Ta SVT som ett exempel. Dom filmar ofta bilar i sina reportage och dom blurrar aldrig reg-plåtar. Du kan ju inte identifiera föraren!

Om bilder på personer ska publiceras offentligt kan det behövas en modell release, dvs ett dokument som anger att modellen formellt går med på att bilden av denne publiceras i ett offentligt medium. Det gäller alltså INTE för ditt privata bildbibliotek.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Man får hoppas vi kan fortsätta att filma utan påföljd..

Inlägg av Stefan »

@maua, det var ju bra att få lite klarhet/andra sidan av myntet på det *thumb_up*

Som sagt, nog fortsätter då jag att filma, särskilt orolig vara jag inte. Mer en intressant vinkling från tidningarna :D

*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Man får hoppas vi kan fortsätta att filma utan påföljd..

Inlägg av Fibern »

Då bliver det surt för tillverkarna av alla sorts video kamera. skrev Jokern
Jag tror det kommer att bli surt även för de som möjligen ska undersöka vad du filmat och hur många okända, omedvetna personer du fått med. För vem ska ansvara för kontroll och efterlevnad?
Alltså publiceras inte filmerna så är väl ändå problemet noll, kan jag tycka. Men akta er att lägga ut film/bilder på sociala medier.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Man får hoppas vi kan fortsätta att filma utan påföljd..

Inlägg av Stefan »

Njaaa... Hur kul är det att filma om man inte kan dela med sig via tuben/vimeo/annat :conf:

Men, tills annat dyker upp gäller för min del "keep on keeping on"
8) :rock-on 8)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Man får hoppas vi kan fortsätta att filma utan påföljd..

Inlägg av maua »

Men det spelar ingen roll att ni får med folk på bild. Det är inte kränkande att bli filmad på offentlig plats! Man måste alltså smygfilma en i en privat situation med UPPSÅT att kränka personen. Uppsåtet är helt avgörande. Du kan enligt lagen inte kränka någon av misstag. Det måste ske med uppsåt att kränka.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar