Slapp/obefintlig dämpning i framgaffeln?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
no1_martin
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
Answers: 0
Hoj: TA XL600V
Ort: Kungälv

Slapp/obefintlig dämpning i framgaffeln?

Inlägg av no1_martin »

Har precis köpt mig en XL600V 94 som har gått 2800 mil. Jag är ingen jättevan mcförare har haft mitt kort i fjorton år men aldrig haft egen mc innan. De lilla jag kört nu upplever jag att framgaffeln dyker kraftigt vid lite hårdare inbromsning nästan så det känns som den slår i botten. Känner inte igen detta från andra hojar jag kört. Gaffeln är helt torr så jag har svårt att tänka mig att den är tom på olja. Hojen är körd av pensionär sedan 97 så jag tror inte den gått hårt. Upplever ni andra att det är mest fjäder och ingen dämpning i gaffeln eller är det något jag bör kolla närmare på?
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Slapp/obefintlig dämpning i framgaffeln?

Inlägg av Stefan »

Hej no1_martin, och välkommen hit till forumet *thumb_up*

Nu är jag på intet sätt någon expert, och andra som kan mer lär snart haka på, men, mina tankar är:

-94 med låga mil, pensionär sedan -97... Det kan inte vara så enkelt som att gaffeln (gaffelbenen) bara behöver ny olja och packningar?

Man skulle nästan kunna tänka sig att oljan är original från -94. och mest stått stilla i vem vet vilka förhållanden med temperaturer och så. Och då skulle jag gissa att den inte längre duger mycket till. Och packningar/tätningar har ju hunnit åldras 20 år utan alltför mycket motion.

Bara mina enkla tankar, lycka till med det, och hoppas det blir billigt och enkelt att få till *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Slapp/obefintlig dämpning i framgaffeln?

Inlägg av Jokern »

Välkommen till Sveriges trevligaste forum, No1_martin Bild

Inte har jag nått att tillägga om ditt bekymmer, men som "holmeren" (Stefan) skrev, då lär det inte gå många timer innan du får rätt svar.
Men ett är säkert : du har hamnat på rätt forum BildBild


Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Slapp/obefintlig dämpning i framgaffeln?

Inlägg av V Saarela »

Vi upplever väl fjädringar på olika sätt, men att den skulle kännas som om den går i botten låter ju lite tokigt.(på tal om "torr på olja")
Det är ju en offroadhoj med längre fjädring så man vet ju inte riktigt vad du jämför mot.....

Som nämnts så vet man ju inte historiken och jag skulle nog också börja med en enklare service av gaffeln. Först tömma och kolla om den har rätt mängd olja(byta den). Ser det ut som att det är någorlunda rätt mängd i den så skulle jag testa att gå på en tjockare olja till den, typ 15-20w.

Nästa steg är väl att byta till kraftigare fjädring. Fast, jag misstänker att det löser sig nog redan vid oljebytet/kontrollen.
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Slapp/obefintlig dämpning i framgaffeln?

Inlägg av Wiseguy »

Säger som Saarela jag med; Testa tjockare olja och ger det inte tillräckligt skillnad så byt ut fjädrarna till lite hårdare och progressiva fjädrar.
Bild
no1_martin
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
Answers: 0
Hoj: TA XL600V
Ort: Kungälv

Re: Slapp/obefintlig dämpning i framgaffeln?

Inlägg av no1_martin »

Tjockare olja skulle nog kunna vara det jag söker. Det jag upplever är att fjädern orkar bära vikten utan problem men att då jag går på en lite hårdare inbromsning så finns det inget som bromsar kompresionen. Kommbinationen av att jag själv väger ca 115kg och att jag kanske kör lite hårdare än den genomsnittlige transalpägaren kanske får gaffeln att upplevas som bara fjäder och ingen dämpare. Frågan är då hur tjockare olja påverkar utfjädringen då fjädrarna inte är bytta till hårdare. Blir ju inte bra heller om jag får önskad dämpeffekt men hjulet inte hinner följa vägbanan vid utfjädring.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Slapp/obefintlig dämpning i framgaffeln?

Inlägg av Fibern »

Hej Martin. Som Saarela säger så är väl test av lite tjockare olja första steget. Det verkar ju underligt om fjädern blivit "trött" efter redan drygt 2000 mil. Min 96:a har nu rullat 7100 mil och ingen förändring i fjädring sedan inköpet då mätaren registrerade 3800.
Vet inte om någon ägare före mig åtgärdat fjädringen men tror inte det då jag provkört två andra likvärdiga och inte märkt någon större skillnad.
Fjädringsgången är ju lång på maskinerna och om jag sitter på hojen och låser frambromsen så får jag inte framgaffeln i botten med att jucka fram och tillbaka. (kommer säkerligen någon nu att kommentera "juckandet") Den är väl lagom progressiv.
Jag väger "bara" 100 kg (jo det är jag hundra på) Kolla om du får fjädringen att bottna på det sättet. I så fall behöver du lite trögare olja eller/och styvare fjädrar. Lycka till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Nils-Erik
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 26 jan 2014, 21:58
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650V-01
Ort: Motala

Re: Slapp/obefintlig dämpning i framgaffeln?

Inlägg av Nils-Erik »

Köpte ju min 2001:a nyligen, den har varit mycket sparsamt körd de sista 5 åren och har bara gått 3500 mil i dagsläget

1:a åtgärden var att byta gaffelolja, bromsvätska och kylvätska.
Enl Haynes så ska man demontera gaffelbenen vilket inte är speciellt svårt och tömma genom att vända dom upp-och-ner.
Det var väldigt lite olja, och den var nästan svart, som kom ut, trots att inga tecken på läckage kunde ses från utsidan.

När man fyller på gaffelolja är det viktigt med exakt mängd enl Honda's föreskrift.

Bromsvätskan var också ganska mörk, däremot så såg kylvattnet OK ut trots många års användning
no1_martin
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
Answers: 0
Hoj: TA XL600V
Ort: Kungälv

Re: Slapp/obefintlig dämpning i framgaffeln?

Inlägg av no1_martin »

Då min hoj är från 94 så ser jag att jag har två små skruv i botten på gaffeln och jag antar att de är avtappningarna som på senare årsmodeller försvann? Vid påfyllning kan man ju mäta på olika sätt. Att mäta upp en volym och hälla på är ju lättast men anser ni att det är ett fullgott sätt att göra det eller skall höjden på ytan mätas?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Slapp/obefintlig dämpning i framgaffeln?

Inlägg av Fibern »

Har du letat genom tråden? Finns en del i ämnet. Lite hjälp här kanske.

http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=2&t=1009#p5604" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
no1_martin
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
Answers: 0
Hoj: TA XL600V
Ort: Kungälv

Re: Slapp/obefintlig dämpning i framgaffeln?

Inlägg av no1_martin »

Jo de har jag läst. Men i tråden finns både volym och höjdmått. Min fråga är egentligen om volymmätning är ett fullgott sätt att mäta då det är betydligt mindre omfattande? I volymfallet är det ju i princip bara avtappning och påfyllning medans om höjd skall mätas bör gaffelbenen lossas precis som det står i tråden. Det är inte det att jag inte kan lossa grejerna men jag tror jag helt plötsligt efter att ha lagt av med hobbybilar har börjat bli lite bekväm :roll:
Nils-Erik
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 26 jan 2014, 21:58
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650V-01
Ort: Motala

Re: Slapp/obefintlig dämpning i framgaffeln?

Inlägg av Nils-Erik »

Först lät jag gaffelbenen stå upp och ned över natten. Därpå mätte jag upp centilitrarna och hällde i
no1_martin
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
Answers: 0
Hoj: TA XL600V
Ort: Kungälv

Re: Slapp/obefintlig dämpning i framgaffeln?

Inlägg av no1_martin »

Har ikväll hunnit byta gaffelolja. Nu vet jag att det som var i var ok och kanske SAE 5 nu är det SAE 10 gaffelolja i gaffeln och kan kanske uppleva lite skillnad eller så är det placebo. Hur som helst vill jag ha mer dämpning. Första bytet gjorde jag nu för att se om det som var i var ok. Nästa steg nu blir att leta tjokare lämplig gaffelolja.
no1_martin
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
Answers: 0
Hoj: TA XL600V
Ort: Kungälv

Re: Slapp/obefintlig dämpning i framgaffeln?

Inlägg av no1_martin »

Blev att jag dagen efter hälde på yterligare 20ml kan inte säga att dämpningen blev hårdare men nu efter ytterligare 100mil tänker jag inte på dämpningen längre. Antingen är den aningen bättre eller så har jag bara helt enkelt vant mig.
Skriv svar