Lule-Auschwitz 2014

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av rydde »

Ja det blev en mc-sväng i år också. Samma trio som i fjol (två kompisar från Boden och jag). Efter fjolårets Norgetur (inkl mellansvensk polkagrisincident) gick årets drömmar och idéer söderut. Det pusslades och planerades. Semestrarna matchade väl men det var fotbollsturneringar, utlandsresor, husmålerier och diverse sedvanliga fru-utbrott vilka gjorde förverkligandet osäkert in i det sista. Sent om sider inföll som tur var harmoni i de kvinnliga hjärnkontoren (uppskattar att det händer 2-3 ggr per år då planeterna linjerar och månen är full) och vi kunde definitivboka den första orubbliga viapunkten: Färja Karlskrona -Gdynia med avgång kvällen 14 juli.

Jag tänkte använda den här tråden till att dela lite bilder som fastnat under färdens gång.

*pilot
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Jokern »

Bara att lada upp Bild



Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Peter »

:lurk:
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Laffe »

Go for it
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av rydde »

Då vi fått sön-sön som time slot från familjerna fick vi stryka våra alpdrömmar. Vi gillar att köra rätt långa dagsetapper men vi ville även ha lite spelrum ifall något oväntat skulle hända. Trots allt skulle denna resa komma att utgöra det längsta mc-äventyret någonsin för oss tre, relativt gröna bikers. Så ganska unisont fastställde vi att huvudmålet skulle bli Auschwitz koncentrationsläger/museum i Polen. Dit skulle vi! Sedan skulle så klart andra platser passeras, men huvudmålet fick bli Auschwitz denna gång. Färja bokades som sagt med avgång kvällen måndag den 14:e juli. Vi ville inte sträckköra Luleå-Karlskrona så vi bokade en övernattning i Uppsala på söndagkvällen.

Uppsamling skedde vid OKQ8-pumpen i Antnäs, söder om Luleå. Sedan började vi beta av E4an söderut. Det var ökande hetta ända tills strax innan Sundsvall där det mulnade på. Precis som vi gled iväg igen efter tankpaus i Sundsvall kom dagens regn vilket varade ca 45 minuter.

Tankstopp och våtservett/tvättlapp (ehh ja...) på lördag eftermiddag. Tror vi var i Gävletrakten när detta togs.


Efter detta åkte vi till vårt hotell i utkanten på Uppsala.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Laffe »

Ser ut som Preem Gävle Bro
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Jokern »

BildBild
Mera, mera, mera......Bild


Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av mel »

Hoppas att ni även tog en tur i bergen precis söder om Krakow. Annars blir ni tvungna att göra om hela resan! ; )
Fortsätt berätta!!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av rydde »

mel skrev:Hoppas att ni även tog en tur i bergen precis söder om Krakow. Annars blir ni tvungna att göra om hela resan! ; )
Fortsätt berätta!!
Ja det ser ut att vara fin kupering på landskapet ner mot Slovakien! Skit också, nu måste jag dit igen! :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av rydde »

Ivaradero skrev:Ser ut som Preem Gävle Bro Bild
Jepp, det låter bekant!
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av mel »

Hör av dig så hänger jag med.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av rydde »

Söndagen började med en god frukost och sedan passade vi på att svänga förbi Lellesaffären och sondera bland allsköns MC-atteraljer. Vi investerade i någon slags spandexkallingar som enligt uppgift skulle vara bättre för sätesregionen i det sommarhettan. De andra två drog på sina direkt. Jag undrar fortfarande var de bytte om...

Mot sista inkörningen mot Karlskrona/färjeläget fick vi uppleva regn igen men som tur var blev det uppehåll som vi kom fram till kön. Fick stå och vänta ca en timma innan vi till slut fick köra ombord.

På däck 5 fick vi parkera längst in till höger tillsammans med resten av motorcyklarna.
Bild

Sedan gick vi upp till hytten, duschade och bytte om och sedan blev det restaurangen med tillhörande buffén.

Som vi sitter och börjar äta vår middag börjar färjan gunga fram.... och tillbaka.... fram.... och tillbaka.... och det kryper fram att Ante visst har sjösjukeanlag. Detta har han aldrig före detta tillfälle berättat för oss. Han berättar att han diskuterat med någon släkting som påstått att "Nej du vet de där stora färjorna, de är så stora att du känner aldrig om det går sjö utanför, så du kan vara lugn!". Vi äter klart och känner oss mätta och belåtna. Går tillbaka till hytten och börjar krypa till kojs. Sedan somnar vi nästan på en gång (jag och Micke). Ante har lite kämpigare. Enligt uppgift gör han visst 3-4 rundor på muggen under natten.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av rydde »

Måndag och vi käkar frukost på färjan. Havet har lagt sig och Ante börjar sakta men säkert återfå färg i ansiktet. Vi går i land och sätter av söderut i Polen. Det är hett. GPSen visar mellan 29 och 31 plusgrader mest hela dagen. Här har vi stannat till vid en bensinmack för att tanka och dricka. Som svensk är det lite kul att se alkoholutbudet som varje mack har vid kassan.
Bild

Vi följer den snabba och släta motorvägen med 140km/h som hastighetsgräns. Det är inte någon upphetsande MC-körning men då vi alla har hyfsat potenta vägmaskiner får vi lite tröst i form av vindfläkt och milen rullar iväg... Sent på eftermiddag/kväll kommer vi fram till staden Chorzow där vi bokat hotell med hotells.com-appen tidigare på dagen.
Bild

Vi är trötta och bestämmer att vi tar en timme på rummet innan vi går nånstans. Under denna tid byter vädret plötsligt om till spöregn och åska. Det slutar med att vi käkar på hotellet. Som dryck beställer jag in det lokala ölet och det är nog den godaste öl jag någonsin druckit. Perfekt balans, inte för blaskig, bara riktigt god iskall lager. Det får bli två innan middagen är över! *drinking_cheers*
Bild

Efter middagen går vi en liten promenad i närområdet och kikar. Regnet har upphört. Vi surrar lite med tjejen i receptionen och bestämmer att de får ordna med en taxi från hotellet till Auschwitzmuseumet nästa morgon, så kommer vi dit fräscha i shorts istället för svettiga MC-kläder. Sen är det gonatt och sov gott.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Peter »

Mer, mer

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Laffe »

:lurk: :lurk: :lurk:

Mera!! *drinking_cheers* :lurk: :lurk:
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Stefan »

Snyggt där, Rydde *thumb_up*

Visst är det märkligt hur gott den lokala ölen smakar på plats *drinking_beer* :D Brukar inte bli riktigt samma sak om man får fatt i den på hemmaplan sen :mrgreen: *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av rydde »

Ja Stefan och Tyskie saluförs tydligen inte av systemet heller så det blir väl att åka till Polen när man vill sörpla denna ädla vätska! Nåsta gång jag är där fyller jag korvlådorna med Tyskie tror jag!
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av rydde »

Känsliga läsare varnas. Detta inlägg är av dyster karaktär och innehåller en del hemska bilder. Nyttigt att se dock. Om det skulle vara någon som inte vet är Auschwitz-Birkenau ett av de koncentrationsläger som var verksamma i tysk regi under andra världskriget. Man uppskattar att minst 1,1 miljoner människor dödades enbart i Auschwitz-Birkenau.

Nästa morgon käkar vi frukost och går sedan ner och väntar på taxin. Det tar ca 50 minuter att åka till Oswiecim som är det polska namnet på byn. När tyskarna anlade koncentrationslägret där döpte dom om stället till Auschwitz som är mer tyskklingande.

När vi anländer till museumet betalar vi direkt för en guidad tur som är mycket rekommenderat. I detta får man tillsammans med en grupp på ca 20 pers en guide som berättar om allt. Man får även en gratis busstur ToR över till Auschwitz II - Birkenau som tillkom efter tyskarna kom fram till att första området inte räckte till. Här är bilder mer och mindre magstarka med kortare kommentarer.

Arbete ger frihet-skylten.
Bild

Auschwitz.
Bild

Tomma använda gaspatroner. Cyklon B.
Bild

Gaskammare
Bild

Gaskammare. Luckan i taket är där SS kastade ner gaspatronerna.
Bild

"Dödens vägg" där fångar avrättades med ljuddämpade gevärskott utom synhåll för andra fångar (förtäckta fönster så ingen skulle fatta vad som hände).
Bild

Bild

Krematorium för döda kroppar.
Bild

Birkenaufältet...
Bild

Man kan säga mycket om detta. Det är ingen munter tur, men en intressant, chockerande och lärorik sådan. Det känns helt ofattbart att ett framgångsrikt I-land i Europa för inte allt för länge sedan planerade och genomförde denna utrotningsindustri.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Peter »

Ja man får en tankeställare! Tack för dom fina bilderna.

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Lule-Auschwitz 2014

Inlägg av Stefan »

Fy tusan :shock: Minnena från när jag själv besökte det i skiftet 70-80 någonstans kommer tillbaka starkt nu :?

Vi tog turen vi med, men ärligt talat pallade jag inte med att gå hela, mådde för dåligt :( Minns samlingarna av löständer, glasögon och människohår med fasa :cry:

Stannade sedan framför jättestenmuren där man på typ världens alla språk talade om vad som hänt. Kan inte säga att det fick mig att må bättre :shock:

Men, lärorikt, och något ALLA borde uppleva en gång. Kunde kanske få en del tokskallar att tänka om...

Själv lär jag inte glömma det så länge jag lever!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar