Vibrationer vid 6000rpm, XL600V

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Tokmeken
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 21 okt 2014, 22:18
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V
Ort: Helsingborg

Vibrationer vid 6000rpm, XL600V

Inlägg av Tokmeken »

Jag känner att jag har ganska kraftiga vibrationer i min hoj, lite vet jag att man får leva med, men det är ganska stor skillnad på 5500 rpm och 6000rpm, skillnaden i 5:e växeln är 125 eller 130 km/h. det är ju visserligen bra, för jag drar mig för att köra för fort, något som jag förmodligen kunnat göra alldeles för lätt annars.

Vibrationerna finns i alla växlar/neutral, men jag håller inte 6k rpm på de växlarna normalt. ligger jag i 130-135 så kan jag enbart urskilja andra fordons strålkastare i backspeglarna, jag måste frikoppla för att kunna se något. även så kittlar det i fötterna så om jag kör mer än några km så kan jag inte ligga i de hastigheterna, för det känns som att fötterna domnar.

Jag tror och hoppas på att ventiljustering och synkronisering av förgasarna kan hjälpa det värsta, för jobbar motorn i otakt borde det ju bli vibrationer.

Är det någon här som känner igen fenomenet eller rentav kan säga att det är en egenskap av motorn?

(Jag provkörde en BMW F650 Funduro innan jag köpte min Transa, och jag upplevde den enstånkaren som likvärdig/ mindre vibrationer än min transa)
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Vibrationer vid 6000rpm, XL600V

Inlägg av AndersG »

Hej Tokmeken
och välkommen.

Inte för att jag har några svar, men jag tyckte det var en riktigt intressant fråga.
Jag åker också en 600, fast lite äldre än din, som vibrerar vid 4000 rpm. Högre upp tycker jag det blir lite bättre. Även jag har varit inne på att det borde bero på förgasarsynkning. I synnerhet som jag nu så här i efterskott tror att det började då jag bytte förgasarbrygga.

Jag har dock fått höra att förgasarsynkningen inte spelar så stor roll bland de lite högre varvtalen. Men egentligen borde det väl vara vid större gaspådrag som synkningen spelar förhållandevis liten roll. Jag menar att det går ju att ligga på 4000 varv (kanske inte 6000...) även med rätt litet gaspådrag.

Jag tror inte det är en egenskap för transans motor. Den har ju renomé om att vara riktigt vibrationsfri.

//Anders
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Vibrationer vid 6000rpm, XL600V

Inlägg av AndersG »

@Skye

Hur menar du med att batterispänning skulle hänga ihop med vibrationerna?

//a
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Vibrationer vid 6000rpm, XL600V

Inlägg av AndersG »

@Skye

OK, tack.
Skall prova att mäta. Inte för att jag upplevt någon
orkeslöshet, annat än hos mig själv, men i alla fall.

//a
Skriv svar