xl500 -79 dör vid gas

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
emil_andersson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 nov 2014, 19:49
Answers: 0
Hoj: xl500 -79
Ort: SKELLEFTEÅ

xl500 -79 dör vid gas

Inlägg av emil_andersson »

Hej!
Jag är nybliven med en xl500, har aldrig meckat med en sådan förut så jag tänkte att här kanske det finns hjälp att få.
Den korkar ihop när man tvär gasar men chokar man lite lagom så svarar den direkt. Så att tändningsproblem borde det inte vara, jag har bytt membranet och tätningen till "cutoff valve" (vad det nu heter på svenska, typ accpump?), sen har jag pillrat och rengjort förgasaren ett par gånger utan framsteg.. soppa kommer det från tanken, tanken är avluftad, jag har sprayat startgas och slitit i gasaren när den står på tomgång utan framsteg och justerat upp nålen till näst högsta. Jag börjar vara inne på att det är flottörnivån eller nått sådant. Sedan så sitter det ju en skruv under gasaren bredvid dränageventilen som man kan justera, är det en blandningsskruv? hur som haver så reagerar den inte nått alls när man vevar runt skruven.
Jag skulle vara tacksam om någon vis människa som meckat med dessa maskiner har något hett tips till mig.
Mvh Emil
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: xl500 -79 dör vid gas

Inlägg av Jokern »

Hej o välkommen till forumet..
Jag har tyvärr ingen goda råd att ge, men jag är säker på att en och annan kan ge dig svar..

Kanske danske Bönne, han brukar vara bra mek-gud på dom gamla modeller *thumb_up*
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
emil_andersson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 nov 2014, 19:49
Answers: 0
Hoj: xl500 -79
Ort: SKELLEFTEÅ

Re: xl500 -79 dör vid gas

Inlägg av emil_andersson »

Tackar!
Ja det skulle vara spännande att få liv i hondan, är något laddad att åka ut och gasa :-)
Kom över den här gamla klenoden i en bytesaffär, i princip gratis. Det verkar finnas en hel del grejer att få tag på fortfarande, ska nog totalrenovera den bara jag får den att gå ordentligt så man vet vad man har att utgå ifrån.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: xl500 -79 dör vid gas

Inlägg av Fibern »

Det låter ju som det skulle vara dålig respons på accpumpen. Du skriver "tätningen till accpump". Menar du då damm-tätningen vid slagstången, eller själva pumpkolvens o-ring?
För nog verkar det som den får för lite vid gaspådrag.

Välkommen till forumet förresten.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
emil_andersson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 nov 2014, 19:49
Answers: 0
Hoj: xl500 -79
Ort: SKELLEFTEÅ

Re: xl500 -79 dör vid gas

Inlägg av emil_andersson »

Jo, det är tydligt att det är för lite mat när man ger den, den har egentligen ingen accpumpen utan ett membran som öppnar en kanal istället. Jag funderar om det är nån klåpare som mixtrat med huvudmunstycket... Har nu testat att öka flottörnivån utan framsteg så nu är en komplett renoveringssats till gasaren beställd. I den ingår alla munstycken och nålar så då går det utesluta munstycket iaf.
Jag ska ta och plocka lös insugningsgummit och inspektera det ordentligt ikväll, kan ju vara så att det inte sluter riktigt tätt nånstans jag inte kommer åt att kolla, eller nån packning som är körd
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: xl500 -79 dör vid gas

Inlägg av V Saarela »

Det jag funderade direkt på är....
- hur rengjorde du förgasarna? Blåsa räcker inte, ultraljudstvätt är det som gäller eller(som jag kör med), oldschool, rensa munstyckena med nåt som är mjukare än materialet(brukar använda nån elkabel)
- grundsinställningen på luft-/bränsle munstycket brukar jag köra 2 och en kvartsvarv.
- luft-/bränslemunstycket innehåller i nämnd ordning skruv, fjäder, bricka, o-ring. Den minimini o-ringen(och bricka) är inte ovanligt att man missar att ta ut när man skruvar ur blandskruven, dvs....man blåser ut den npn i vida världen utan att veta om det.
- insugsgummin testar du läckage enklast genom att ha hojen på tomgång och spreja startgas runt gummit. Förändrad tomgång tyder på läckage
emil_andersson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 nov 2014, 19:49
Answers: 0
Hoj: xl500 -79
Ort: SKELLEFTEÅ

Re: xl500 -79 dör vid gas

Inlägg av emil_andersson »

Jo jag har blåst med tryckluft, munnen och pillat med diverse olika saker, men det är klart att en ultraljudstvätt skulle nog sitta bra.
Jo den lilla oringen finns kvar men är nog inte vad den var för 30 år sedan.... Ska byta ut den och allt annat löst när realitet kommer. Det blir en vända till med startgasen åxå, problemet är att den är inte så värst stabil på tomgången så det är lite svårt att avgöra...
Stort tack för tips och synpunkter
emil_andersson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 nov 2014, 19:49
Answers: 0
Hoj: xl500 -79
Ort: SKELLEFTEÅ

Re: xl500 -79 dör vid gas

Inlägg av emil_andersson »

Realitet? Nä repkitt skulle det vara....
emil_andersson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 nov 2014, 19:49
Answers: 0
Hoj: xl500 -79
Ort: SKELLEFTEÅ

Re: xl500 -79 dör vid gas

Inlägg av emil_andersson »

Jepp, det var munstycket som var för litet på den. Nu går den som en raket!
Men tyvärr så är det isiga vägar här nu så det blir nog till våren man får sträcka ut den ordentligt
Skriv svar