Internet vs lokal handlare

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Internet vs lokal handlare

Inlägg av Ivar »

Jag personligen är villig till att betala lite extra och handla hos min lokale handlare.
Man kan jo tänka seg vad som händer om alla handlar via internett.
Vart skal man då " känna och klämma "
Jag rekomandereralla att stödja sina lokale handlare så kansje man får ha kvar dom i fremtiden med.
Det är inte lätt att driva butik i dag
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av Ivar »

Har en mor som var med och startade en butik för 23 år sen.
Butiken låg i tätort ungefär 15 km. från stan.
Butiken klarade seg i två år och gick sen i konkurs. Det fick lokalbefolkningen att tänka om för dom ville jo egentligen ha bokhandelen i tätorten. Efter konkursen startade min mor butiken på nytt och dän har väkst varje år sen dess.
Det finns stor konkurans på internet då e- butikerna slipper utgifter som lönar, lokalhyra osv.

Det jag mener är att om man vil ha butiker vart man kan titta och känna/klämma på varorna så kansje alla får tänka om och betala nogra kronor extra.
Tänk et samhelle vart det bara finns matbutikar och bensinstationer.

Skulle värt kul med andras synspungter på min filosofi
Let's be careful out there
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av mel »

I USA startar man nu "känn-och-kläm-köpcentran med märkesbutiker. Sedan får man åka hem och beställa...
EkeröMicke
250cc
250cc
Inlägg: 403
Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650v -00
Ort: Skå - Färingsö

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av EkeröMicke »

Håller helt med dig Ivar.

Jag kan tänka mig att köpa en del "hårdvara" på nätet utan att känna o klämma men jag har aldrig och kommer förmodligen aldrig att köpa t. ex kläder eller liknande på nätet.
Dels vill jag som sagt klämma o känna och sedan vill jag vara säker på att det passar/är precis vad jag vill ha, jag är alldeles för lat för att behöva skicka tillbaka grejerna om det inte stämmer :oops: .
Kanska att jag är bortskämd som bor i "storstan" och har nära till de mesta i butiksväg men då står jag för det 8)

Och precis som du skriver Ivar så skulle det vara väldigt tråkigt utan butiker!
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon :D
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av Ivar »

@ Mel

Känns vel lite sådär.
Det är dyrt och sitta med eget lager som butiksägare men det amerikanska sättet har dom jo hittan non form av mellanväg. Antar "känn o klämm" butikarna bara finns i storstädarna då.
Fast åker jag till butik vill man jo ha varorna med seg hem på samma gång.

@EkeröMicke

Då får man håppas på at dom kan överleva på att bara sälja mjukvara
Vill man värkligen ha kvar dom kansje man även ska köpa hårdvaran med.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av Ralf-FIN »

Jag är nog inne på samma filosofi jag med. Om jag ska ha nåt så kollar jag alltid om det finns i nån lokal butik först innan jag börjar söka på nätet. Ofta idag så har handlare insett detta och kan då ofta beställa det man behöver fast det inte ens hör till deras sortiment.
Hojrelaterade slitdelar och däck tar jag alltid via min lokala Honda-servare, det kostar lite extra men tillika så får jag då tillgång till hans expertis, samt med en bra relation så kan jag också lita på hans omdöme då det gäller att avgöra vad som bör fixas o bytas på hojen.
Det är nog först då det börjar röra sig om specifika märken man vill ha som jag söker mig till nätet då dessa inte finns lokalt. Och så klart finns det nog en smärtgräns också om prisskillnaden blir alldeles för stor.

Det kan ju dessutom fungera tvärtom ibland också...
Dethär exemplet har jag nämnt förut i en tråd och förvisso rör det ju sig om SW-Motech här som ju inte är känt som nåt lågbudgetalternativ direkt.
http://shop.sw-motech.com/en/4052572027967.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Då blev det betydligt billigare att istället ta en sväng in till den lokala lantbrukstillbehör affären..
http://www.agrimarket.fi/Koneet/Tarvikk ... et/Tu-box/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av mel »

Nej jag vill inte heller ha det som det jag beskrev. Men jag tror att allt fler letar efter alternativ om inte de lokala handlarna har grejer hemma utan fungerar som en dyrare "bromskloss"...
Sen finns ju Saarela. Han blir som något mellanting. Lokal internethandlare? Kan man säga så?
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av Ivar »

Jag handlar mycket på internet jag med men forsöker tänka på dom lokale handlarna i största mån.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av Stefan »

Jag tror lite att det där löser sig självt, typ. När vi bodde i Alsike, hade vi en lanthandlare inpå knuten, så då blev det väl att man köpte det som var något att ha där, men storhandlade i sta'n (Uppsala). Han hade ju ingen möjlighet alls att erbjuda stormarknadens sortiment och färskvaruutbud.

En annan sak man ser är ju att bensinmackar läggs ner eller görs om till automatmackar i glesbygd. Men, å andra sidan, vem vill tanka på bebemmannad station i dag? Det kan ju skilja rätt skapligt i pris på de dyra dropparna. Och numera är det ju inte mycket annat än bensin och livsmedel de har att erbjuda... Tänk när man kunde köpa sig det mesta i reservdelar till fr.f.a. Volvo på OK, och sedan åka in i GDS-hallen och lyfta upp bilen och´byta grejerna själv. Det är nostalgi det.

Men, jag tror det helt enkelt kallas utveckling, ibland av godo, ibland av ondo. Plus i många fall ett sniknare vinstintresse hos bolagen bakom butiker och mackar i den kvartalsekonomi som råder numera.

Men självklart handlar man i hemorten (Bålsta) där det blir rimligt. Och, som någon sa, kläder är väl en artikel jag nog helst inte handlar på nätet. Men samtidigt har det väl hänt att man kollat en pryl IRL i butik, för att sedan beställa den rejält billigare på nätet.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
benson
50cc
50cc
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 04 okt 2010, 09:54
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Ingarö / Stockholm

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av benson »

Tjo Ivar,

Jag håller med dig. Jag kollar gärna på nätet, jämför tester, letar erfarenheter av produkter och kan emellanåt tom köpa på nätet. Nu senast av lite dyrare typ, en hjälm. Provade på lokal butik, beställd på nätet. Vad besviken jag kommer bli när dom lägger ner den lokala butiken. Jag har inget enkelt svar på denna utmaning.

Detta resonemang kan även översättas i billigt är bra och sedan blir man överraskad att det är hästkött i lasagnen.

Jag kommer följa ditt exempel och handla där det är viktigt för mig att det finns lokal leverantör.

Lösa tankar och Glad Påsk till er alla!
//Kenneth
Användarens profilbild
arvikathomas
50cc
50cc
Inlägg: 113
Blev medlem: lör 03 okt 2009, 17:27
Answers: 0
Hoj: Triumph Tiger 955i
Ort: Arvika

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av arvikathomas »

Brukar försöka handla lokalt när det går, om det jag vill ha finns och priset är rimligt. Senast köpte jag dock hjälm på Lelles via nätet för 3800, handlarna i karlstad skulle ha 5900 för samma hjälm....

Skulle köpa ny keramik till vedpannan i höstas, gick in till den lokala rörfirman och frågade om de kunde hjälpa mig, döm om min förvåning när den besvärade mannen bakom disken frågade om jag inte kunde ta det på nätet istället....Den firman sörjer jag inte om den går omkull....
En svensk tiger
EkeröMicke
250cc
250cc
Inlägg: 403
Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650v -00
Ort: Skå - Färingsö

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av EkeröMicke »

Jag har också gjort avsteg idag :oops:

Jag uppskattar verkligen min lokala byggmarknad men igår när jag var där och skulle köpa en ny batteriborrmaskin skulle de ha ca 2.800:- utan batterier och 4.800:- med 2 4,0 Ah batterier o laddare. Idag beställde jag den, fraktfritt, på nätet för 2.350:- inkl. batterier o laddare. Där går tyvärr min gräns för vad som är en rimlig merkostnad. *virrig*
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon :D
EkeröMicke
250cc
250cc
Inlägg: 403
Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650v -00
Ort: Skå - Färingsö

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av EkeröMicke »

Ligger nog mycket i det Skye men för oss el-analfabeter är det bara att bita i det sura äpplet och handla. Erfarenheten har dessutom visat, enligt min personliga uppfattning, att ju mindre jag kan om saker o maskiner desto bättre lönar det sig att köpa "kvalitetsprodukter" och när det gäller elverktyg, både med och utan sladd, så föredrar jag Bosch blåa sortiment.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon :D
Användarens profilbild
Forceman
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 19:05
Answers: 0
Hoj: Varadero -08
Ort: Höga Kusten\Kör Varadero -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av Forceman »

Jag behövde en ny cdi-box till Alpen och hörde med närmaste Honda handlare, 3400kr ville de ha för den!
Kollade på nätet och hittade en handlare i tyskland som säljer dem för 100 euro! Blev 1177 kr med frakt!
Med sånna prisskillnader är ju valet enkelt!
Kört Varadero -03 och -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98 men kör nu den grymmaste xl600v från -93 :-)
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av Ivar »

@Forceman
Jo det kan jag forstå.
Nån stans går det en smärtgräns.
Undrar var avansen hos den lokale handlaren var?!? Kan jo inte prise seg helt ut.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av Stensi »

Köpte sommardäck till bilen idag. Även vinterdäck blev det. Jag hade sparat totalt 1000 kronor om jag gått på nätet och handlat däcken, men firman som jag köpte hos har så bra service att det är det helt klart värt det. Fick rabatt, så hans ordinarie pris skulle skilja 2000 till mot nätet..

Det är viktigt för mig att ha lokala handlare i närheten.. Bor ju i en liten håla, som har mängder med godis affärer och tobakshandlare pga Norge som bara är 2 mil bort. Men butiker som Jula, Bauhaus, Biltema finns ju inte här. Tur att man har några bilfirmor och däckfirmor. Även Mekonomen har man nu.
Användarens profilbild
Forceman
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 19:05
Answers: 0
Hoj: Varadero -08
Ort: Höga Kusten\Kör Varadero -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av Forceman »

Jag har 1 mil till närmsta lilla stad ( Kramfors) men ca 10 mil till närmsta Honda handlare! Som dessutom är hutlöst dyr !
Kört Varadero -03 och -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98 men kör nu den grymmaste xl600v från -93 :-)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av V Saarela »

mel skrev:Nej jag vill inte heller ha det som det jag beskrev. Men jag tror att allt fler letar efter alternativ om inte de lokala handlarna har grejer hemma utan fungerar som en dyrare "bromskloss"...
Sen finns ju Saarela. Han blir som något mellanting. Lokal internethandlare? Kan man säga så?
Tack mel *thumb_up*

Sett att du gjort reklam för mig på ett annat forum och det är jag grymt tacksam för :)

Lokal internethandlare låter bra? Jag har ju givetvis större ambitioner att kunna leva bara på att sitta o knappra ordrar, men så är det ju inte, jag jobbar heltid vid sidan om. Men och andra sidan....kunderna knallar in alla tider på dygnet( dock så har jag stängt mellan 21,00-02,00 :) )
När jag inte är på plats så är min fru på plats

Min dröm är ju givetvis att kunna leva på det:

Bild
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av mel »

Haha, nu har jag handlat av Saarela ett par gånger och upptäckt att jag har fått mycket bra priser.
Just det att kunna ha det som en sidoinkomst gör det kanske möjligt att hålla bra priser?
Här i trakten har vi Carlbarks. Storhandlare, men inte f-n har de det man behöver i lager. Då handlar jag lika snabbt från Norrland och får ett betydligt lägre pris.
Hoppas det går bra för dig, Saarela.
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Internet vs lokal handlare

Inlägg av shadowgunnar »

Kan bara tillägga att Carlbarks inte svarar i telefon eller på mail utan man måste åka dit o prata med dem. Och beställer man något så tar det evigheter för dem att få hem det. Hur de ska kunna överleva med den servicenivån begriper jag inte.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Skriv svar