Synpunkter och tips om vinterdäck
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- Trehjuling
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 12:48
- Ort: TA 650 HÄRNÖSAND
Synpunkter och tips om vinterdäck
Har beställt HEIDENAU K60SNOW som jag tänkte testa i vinter. Har aldrig åkt hoj på vintern förut. Tacksam för synpunkter och tips.
Tänker testa dubbfritt först och eventuellt köpa skruvdubb senare om det verkar behövas.
Tänker testa dubbfritt först och eventuellt köpa skruvdubb senare om det verkar behövas.
ALPINA650
Min teori: du kommer att komma på att det funkar bra på ren asfalt, men craps så fort det blir lite is och snö.
Skippa sen skruvdubbarna, har provat såna http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 70115.html .....inget hit vad gäller fäste, spann fint istället Be din lokala däckgubbe trycka i ca 250 lastbilsdubb istället.
Såhär tyckte jag om skruvdubbarna:
Skippa sen skruvdubbarna, har provat såna http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 70115.html .....inget hit vad gäller fäste, spann fint istället Be din lokala däckgubbe trycka i ca 250 lastbilsdubb istället.
Såhär tyckte jag om skruvdubbarna:
Undrar om dom vet vad dom ger sin in i, undrade jag redan i mitten av december när jag såg när däcken dubbades. Tidningen Bike var uppe och testade hojar uppe i Jukkasjärvi. Fick nu själv nöjet att prova dubben på KTM:en, vilken katastrof. 150 maxigrip dubb med totallängd på ca 9 mm,spann hejvilt på lite isiga vägar. Förmodligen om man hade fulldubbat däcket, så hade greppet varit helt annat, men 150 korta dubb på en tung offroadare......?
-
- Trehjuling
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 12:48
- Ort: TA 650 HÄRNÖSAND
Tack för synpunkterna. Däcken sitter på nu. Ska ut och åka på måndag så får vi se. Rapport kommer. Bifogar länk
http://www.mynetmoto.com/motorradreifen.cfm/......hersteller/HEIDENAU/StartRow/0/motorradreifen.html
http://www.mynetmoto.com/motorradreifen ... _snow.html
http://www.mynetmoto.com/motorradreifen.cfm/......hersteller/HEIDENAU/StartRow/0/motorradreifen.html
http://www.mynetmoto.com/motorradreifen ... _snow.html
ALPINA650
Hur gick det?guranskompis skrev:Tack för synpunkterna. Däcken sitter på nu. Ska ut och åka på måndag så får vi se. Rapport kommer. Bifogar länk
http://www.mynetmoto.com/motorradreifen.cfm/......hersteller/HEIDENAU/StartRow/0/motorradreifen.html
http://www.mynetmoto.com/motorradreifen ... _snow.html
-
- Trehjuling
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 12:48
- Ort: TA 650 HÄRNÖSAND
-
- Trehjuling
- Inlägg: 12
- Blev medlem: mån 13 okt 2008, 19:39
Hej där!
Jag tog mitt mckort i April nu i år och köpte en Transalp på studsen, det blev en 93 som rullat 5000 mil. Jag är otroligt nöjd och den tuffar på som ett tåg. Snart kommer vintern och jag har som ambition att köra hela året, jag kör dagligen mellan Kungsholmen-Lidingö, alltså både innerstad och landsväg.
Vad för dubbdäck ska jag ha, och vem ska jag kontakta här i Stockholm.
Att gå direkt till MC-varuhuset känns lite för godtroget. Någon däckhandlare som kan sätta in lastbilsdubb? Saarela, vad säger du, du verkar vara kung på prylar och däck!!?
VH
Martin Nordstrand
Jag tog mitt mckort i April nu i år och köpte en Transalp på studsen, det blev en 93 som rullat 5000 mil. Jag är otroligt nöjd och den tuffar på som ett tåg. Snart kommer vintern och jag har som ambition att köra hela året, jag kör dagligen mellan Kungsholmen-Lidingö, alltså både innerstad och landsväg.
Vad för dubbdäck ska jag ha, och vem ska jag kontakta här i Stockholm.
Att gå direkt till MC-varuhuset känns lite för godtroget. Någon däckhandlare som kan sätta in lastbilsdubb? Saarela, vad säger du, du verkar vara kung på prylar och däck!!?
VH
Martin Nordstrand
Hoppsan, kung över dan?!?
Kolla med vilken däckgubbe som helst om han kan/vill dubba i lite lätt lastbilsdubb. Totallängden på dubben bör ligga på ca 10-13 mm.
Köp(sen när du spikat en däckgubbe) ett par grovmönstrade offroaddäck. Gillar personligen Metzelers Karoo. Dom kan du ju köpa från mc-firman eller best från dackonline.
Antal dubb kanske du får fram genom att kika på http://www.saarela.se/vinterkorning.html
Just nu är jag också på G att ta hem ett Karoo-däck bak. Provade förra året(beställde färdigt från Alunda utanför Uppsala) MT21 bak med extra dubbning. Gummit höll 70 mil
Lycka till och återkom gärna o berätta hur det gick
Kolla med vilken däckgubbe som helst om han kan/vill dubba i lite lätt lastbilsdubb. Totallängden på dubben bör ligga på ca 10-13 mm.
Köp(sen när du spikat en däckgubbe) ett par grovmönstrade offroaddäck. Gillar personligen Metzelers Karoo. Dom kan du ju köpa från mc-firman eller best från dackonline.
Antal dubb kanske du får fram genom att kika på http://www.saarela.se/vinterkorning.html
Just nu är jag också på G att ta hem ett Karoo-däck bak. Provade förra året(beställde färdigt från Alunda utanför Uppsala) MT21 bak med extra dubbning. Gummit höll 70 mil
Lycka till och återkom gärna o berätta hur det gick
-
- Trehjuling
- Inlägg: 12
- Blev medlem: mån 13 okt 2008, 19:39
MCvaruhuset.
Vad tror du om dessa:
http://mcvaruhuset.jetshop.se/ListProducts.aspx?cat=197
http://mcvaruhuset.jetshop.se/ListProducts.aspx?cat=197
Ingen info om varken däck, dubb eller antal så det är lite svårt att göra en vettig bedömning
Lite märkliga däck(nån som vet vad för märke?)
Ser ut som nå slags billiga tjingtjong däck. Ser också ut som att det är inskruvade dubb, modell Maxi Grip. Dessutom ser det ut som alldeles för lite dubb bak också.
Isåfall....dyrt! Gissar att du gör hemma på köksbordet liknande för halva priset.
Skruvdubbar är dyra. Testade för ett par år sedan och skrev såhär:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 70115.html
Lite märkliga däck(nån som vet vad för märke?)
Ser ut som nå slags billiga tjingtjong däck. Ser också ut som att det är inskruvade dubb, modell Maxi Grip. Dessutom ser det ut som alldeles för lite dubb bak också.
Isåfall....dyrt! Gissar att du gör hemma på köksbordet liknande för halva priset.
Skruvdubbar är dyra. Testade för ett par år sedan och skrev såhär:
Lite bilder på dom:Undrar om dom vet vad dom ger sin in i, undrade jag redan i mitten av december när jag såg när däcken dubbades. Tidningen Bike var uppe och testade hojar uppe i Jukkasjärvi. Fick nu själv nöjet att prova dubben på KTM:en, vilken katastrof. 150 maxigrip dubb med totallängd på ca 9 mm,spann hejvilt på lite isiga vägar. Förmodligen om man hade fulldubbat däcket, så hade greppet varit helt annat, men 150 korta dubb på en tung offroadare......?
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 70115.html
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Jag har kört 1 vinter och 300 mil med TKC80 fram och bak, dubbade med lastbilsdubb. Mest på barmark tyvärr. Bakdäcket klarar väl 200 mil till innan dubbarna börjar ramla ur, men på framdäcket är slitaget obetydligt.
Nästa bakdäck ska ha mindre nabbar. TKC80's stora klossar greppar dåligt i snö, tror jag.
Nästa bakdäck ska ha mindre nabbar. TKC80's stora klossar greppar dåligt i snö, tror jag.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Tramsvalp skrev:Jag har kört 1 vinter och 300 mil med TKC80 fram och bak, dubbade med lastbilsdubb. Mest på barmark tyvärr. Bakdäcket klarar väl 200 mil till innan dubbarna börjar ramla ur, men på framdäcket är slitaget obetydligt.
Nästa bakdäck ska ha mindre nabbar. TKC80's stora klossar greppar dåligt i snö, tror jag.
Det ska vara stor skillnad på TKC80 tillverkade i Korea och Tyskland. Läste på HOORC om Koreanska TKC80 som inte höll mer än 300 mil och det ska vara asfaltskörning som sliter ned dem hårt. Rekommenderas för grusvägar det däcket annars.
Bättre alternativ måste finnas, men vad?
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Jag har 130, med mittnabbar på ca 35x35 mm. För stort tror jag, halkar nog ovanpå snön.Klosterdalens stora fasa skrev:Tkc i 130 bredd och mindre har små klossar - 140 o uppåt har dom stora.
Japp, i klartext t.o.m, har just kollat Mitt bakdäck är gjort i Tyskland och fram i Korea.Klosterdalens stora fasa skrev:Ser man på däckmärkningen om det är tyskdäck eller korea?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Metzelers Karoo verkar ju kunna vara ett intressant alternativ som även är Saarelas favorit. Ett endurodäck förstärkt för att ge asfaltsegenskaper och godkänt för 170 km/h. Kolla bild på Saarelas inlägg ovan.
500 mil på det tyska TKC80 är ju inte mycket att hurra för. Hur många mil Saarela får ut på sina Metzelers Karoo kanske han själv kan berätta om. Fast han kanske inte kör så mycket på asfalt?
500 mil på det tyska TKC80 är ju inte mycket att hurra för. Hur många mil Saarela får ut på sina Metzelers Karoo kanske han själv kan berätta om. Fast han kanske inte kör så mycket på asfalt?
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Det finns mycket att säga om detta. Några allmänna tankar:
Var ska man köra, stad eller landsväg?
Gäller det vintertouring eller bara lite extra säkerhet vid frostmorgnar på väg till jobbet?
Snö, is eller slask? Typ...
Hojen går slingrigare på bar asfalt med mycket dubb, vilket kan kännas obehagligt i början. Men dubben greppar förvånansvärt bra i asfalten. Inte som gummi på sommaren förstås, men lyssna inte på varningar om att det skulle vara farligt med mycket dubb på bar asfalt.
På bar grusväg är nog dubb en fördel både sommar och vinter.
Är du osäker, börja med få dubb och prova efter dina förhållanden. Det går ju att sätta i fler senare. Med däcket kvar på fälgen, åtminstone om dubbningen sker på fri hand, skulle jag tro. Fråga dubbgubben.
Jag som har egen dubbpistol funderar på att dubba mitt Tourance sommarbakdäck med ca 120 dubb längs kanterna som frostskydd tills det är dags att lägga på vinterdäcken. I vår gör de samma nytta, och sen pillar jag ur dem. Får se hur jag gör.
Edit: Nu har jag dubbat mitt Tourance.
Kolla http://www.scason.se/Daeckdubb/
och
http://www.dubbningshemsidan.se/
Edit: Smiley
Var ska man köra, stad eller landsväg?
Gäller det vintertouring eller bara lite extra säkerhet vid frostmorgnar på väg till jobbet?
Snö, is eller slask? Typ...
Hojen går slingrigare på bar asfalt med mycket dubb, vilket kan kännas obehagligt i början. Men dubben greppar förvånansvärt bra i asfalten. Inte som gummi på sommaren förstås, men lyssna inte på varningar om att det skulle vara farligt med mycket dubb på bar asfalt.
På bar grusväg är nog dubb en fördel både sommar och vinter.
Är du osäker, börja med få dubb och prova efter dina förhållanden. Det går ju att sätta i fler senare. Med däcket kvar på fälgen, åtminstone om dubbningen sker på fri hand, skulle jag tro. Fråga dubbgubben.
Jag som har egen dubbpistol funderar på att dubba mitt Tourance sommarbakdäck med ca 120 dubb längs kanterna som frostskydd tills det är dags att lägga på vinterdäcken. I vår gör de samma nytta, och sen pillar jag ur dem. Får se hur jag gör.
Edit: Nu har jag dubbat mitt Tourance.
Kolla http://www.scason.se/Daeckdubb/
och
http://www.dubbningshemsidan.se/
Edit: Smiley
Senast redigerad av Tramsvalp den sön 16 nov 2008, 03:16, redigerad totalt 3 gång.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
-
- Trehjuling
- Inlägg: 12
- Blev medlem: mån 13 okt 2008, 19:39
Nytt på däcksfronten
Wheeler dealer på Söder i Stockholm har Pirelli mt21 med 160 dubb för 1600 (bak)
MC-varuhuset i Vasastan i Stockholm har Cheng Shin med 180 dubb för 1800:- (bak)
Jag kollade inte antalet dubb fram men den det är samma däcksmodell då.
Vad tror ni?
MC-varuhuset i Vasastan i Stockholm har Cheng Shin med 180 dubb för 1800:- (bak)
Jag kollade inte antalet dubb fram men den det är samma däcksmodell då.
Vad tror ni?
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Prova http://www.scason.seMarAtt skrev:Första funkar inte
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp