Synpunkter och tips om vinterdäck

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Northbeach
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 19:39
Answers: 0

Inlägg av Northbeach »

Det blir ett par Karoo från Vanadisdäck med 200 dubb fram och bak för 3750 inkl montering, dubbning, balansering och däck.
Vad tror ni, är det taget?
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Whatever - bara de e dubb - mc budena kör me cheng ching o dubb - för de mjuka gummits skull.

Tidigare ikväll gick jag av vägen i 70 blås :evil: - FuCk - snorhal blackice....gick knappt att gå på.

Tack vare den fina ishinnan så bidde det inte så mycket skador....ett hål i brallorna där plånboken var - man gled som ett mongo...

Mcen klarade sig rätt bra den me , lerig som fan då den efter 50m åkte ned i ett dike,ett musseöra är lika stort som ett kreditkort - men jag tror den är aningen repig på sidan när leran är borta...

Jaja shit happens

Edit:
Toppboxen var fyrkantig innan vurpan - sen var den som en badboll med löst ovalt lock - efter grovt våld med grantlåset o och foten var den mer lik en fyrkantig låda- aluboxar is da shit
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Northbeach skrev:Det blir ett par Karoo från Vanadisdäck med 200 dubb fram och bak för 3750 inkl montering, dubbning, balansering och däck.
Vad tror ni, är det taget?
Kanske grännsfall om 200 dubb bak räcker.
Det går ju alltid att kompletteringsdubba. Bra om dubben läggs i första omgången så man kan efteråt fylla på lite.


Tråkigt Kloster med Varaderon. Hälsa honom att krya på sig
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Sådär, nu har jag dubbat mitt Tourance, som jag talade om högre upp. Jag bor på landet och behöver rejäla vinterdäck, men de är inte så roliga på barmark. Så för att slippa köra på grovmönstrat och fulldubbat i onödan så har jag fixat mig ett "mellansäsongsdäck" bak. Tryckte helt enkelt i 174 dubb i mitt Tourance som skydd mot blixthalka. Har ju egen pistol. 8)

Fram finns det inte tillräckligt mönsterdjup för dubb i Tourance, så där blir det nog fulldubbat TKC80.

Blir det vinter så åker vinterdäcket på. I vår gör mellansäsongsdäcket samma tjänst igen, och när halkrisken är borta pillar jag ur dubben.
Få se om det här experimentet funkar.
Läs mer på http://bloggis.se/Tramsvalp/81357

Bild
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Ser framemot uppföljningen av ditt experiment!

En allmän fråga om vinterdäck från en som saknar erfarenhet och är okunnig om vinterdäck och av vinterkörning och inte planerar att köra denna vinter iallafall.
Finns det egentligen några riktiga vinterdäck för MC med den "rätta" gummiblandningen? För både Tourance och TKC80 är väl sommardäck!
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Whovally
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 17:17
Answers: 0
Kontakt:

Inlägg av Whovally »

Om ni är ute efter dubbdäck så kolla http://www.ddp.nu
Dom har både Offroad och Enduro dubbade däck.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Cheng ching är mjuka
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Tramsvalp skrev:Sådär, nu har jag dubbat mitt Tourance, som jag talade om högre upp. Jag bor på landet och behöver rejäla vinterdäck, men de är inte så roliga på barmark. Så för att slippa köra på grovmönstrat och fulldubbat i onödan så har jag fixat mig ett "mellansäsongsdäck" bak. Tryckte helt enkelt i 174 dubb i mitt Tourance som skydd mot blixthalka. Har ju egen pistol. 8)

Fram finns det inte tillräckligt mönsterdjup för dubb i Tourance, så där blir det nog fulldubbat TKC80.

Blir det vinter så åker vinterdäcket på. I vår gör mellansäsongsdäcket samma tjänst igen, och när halkrisken är borta pillar jag ur dubben.
Få se om det här experimentet funkar.
Läs mer på http://bloggis.se/Tramsvalp/81357

Bild

Hur har det gått med ditt mellansäsongsdäck, har du kört något?
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

GeCe skrev:Hur har det gått med ditt mellansäsongsdäck, har du kört något?
Japp, glömde... Recension från http://bloggis.se/Tramsvalp/81357 :
Nu har jag varit ute och kört. På ren asfalt går det fint, lite slinger i kurvorna men inte alls som fulldubbat. Har jämfört bromsning på frusna vattenpölar mellan bakdäcket och det fortfarande odubbade framdäcket, och bettet är rätt bra. Inte alls den otäcka odubbade känslan av att tappa kontrollen och att hjulet vill "försvinna" iväg när det låser sig.

På isiga vägar och överraskande ishalka tycks det alltså funka som tänkt, åtminstone om man är medveten om risken och tar det lite lugnt. Utan dubb hjälper det knappt att vara medveten...
På några cm nysnö gör dubbarna mindre nytta, men det greppar iaf bättre än odubbat.

Satte senare på mitt fulldubbade framdäck TKC80 (även där lätt lastbilsdubb) när det kom snö. Det funkar fint, men ökade slingrigheten en hel del. Vanesak dock, och skön känsla på våren med första odubbade turen!
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Och jag glömde kolla din din bloggis!

Var lite nyfiken eftersom jag har ett bakdäck ett Bridgestone Trail Wings 152, som börjag bli ganska slitet med mönster nedåt 2 mm som jag tänkte byta ut till nästa säsong. Har förhoppningen att åka en del längre turer nästa säsong om hälsan står en bi och vill ha en fräsch sula där bak isåfall. Om jag vore intresserad att göra som du så kanske det kunde gå att dubba det. Men jag är tveksam då kostnaden inte verkar stå i propotion till nyttan jag skulle ha av cykeln de här korta månaderna innan nästa säsong. Det finns ju buss och jag har även möjligheten att låna en bil om det kniper.

En sån där maskin du har att dubba med är väl inte gratis och inte heller att lämna in däcket och så ska det ju till ett däck fram också. Nog för att jag räknar mig som MC-entusiast men sjukpensionen sätter sina begränsningar och tillåter inte vilka utsvävningar som helst.
Annars låter det som ett intressant alternativ om det inte ligger för mycket snö på vägen vilket kan vara vanligt åtminstonde på lite trafikerade vägar.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Northbeach
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 19:39
Answers: 0

Köra in dubbdäcken

Inlägg av Northbeach »

Hur gör ni då, berätta allt, hastigheter mm. hur tänker ni ang det?
Jag har Metzeler Karoo nu med mycket dubb i. Han som dubbat och skiftade däcken sa att jag måste köra in däcken...
tell me!
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Köra in dubbdäcken

Inlägg av Tramsvalp »

Northbeach skrev:Hur gör ni då, berätta allt, hastigheter mm. hur tänker ni ang det?
Jag har Metzeler Karoo nu med mycket dubb i. Han som dubbat och skiftade däcken sa att jag måste köra in däcken...
tell me!
Skulle tro att det bara är att ta det lite lugnt med gas och broms i några mil, så dubbens fläns får arbeta sig in i gummit ordentligt. Hastigheten tror jag inte har nån större betydelse här, det viktiga är att inte gasa och bromsa så hårt i början.

Bild
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Golf_GTR
50cc
50cc
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 19 mar 2008, 07:57
Answers: 0
Ort: Rydsgård XL600v -89

Inlägg av Golf_GTR »

Hastigheten har en viss betydelse. Har inte dubben satt sig ordentligt så kan den ju slungas loss. Precis som på bildäck.

Sen hur fort man behöver köra för att dom ska slungasloss de e ju en annan femma. Med bilen så har jag hållt över 200 km/h ibland utan att tappa dubb.
// Jonas
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Inlägg av Olle Å »

Jag har kört dubbat till och från jobbet i flera vintrar, så lite erfarenhet har jag ju.
En viktig punkt i det hela är att om du kör en del på asfalt gäller att inte ha för mycket och för långa dubb för då tappar man väggreppet

Kör du i snö och på is gäller endurodubb för max fäste, men du knäcker både dubb och däck om du kör på hårdfruset grus eller asfalt

Finns inget däck med dubb som klarar max fäste på både grus och asfalt samt is

Att kompromissa går ju, men då får man de egeskaperna som bildäck ge. Alltså lite bättre fäste på snö och is och lite sämre på asfalt.

Jag kompromissade med typ bildubb i framdäcken och lite grövre dubb i bak, men då med crossdäck fram och bak. Framdäcketn håller flera säsongen , men bakdäcket är bara att kasta, men de är ju billiga.

Alltså för optimal vinterkörning behövs ett en extra omgång endurodubbade däck ( dyrt ).
Skriv svar