Sida 1 av 1

Død TA

Postat: sön 27 sep 2015, 17:57
av rolfmm
Tok en sväng till kusten i finväderet idag. Efter en stopp med glass och kaffe var TA:n död! Ingen lamper ljuser, inget liv när jag vrider om tänningsnycklen. Frugan fick köra en o en halv timme och hämta mig. Och i morgon blir det bärgning med släpkärra. Vad bör jag kolla först? Var ska jag börja felsöka? :(

Re: Død TA

Postat: sön 27 sep 2015, 18:18
av Laffe
Precis så där uppförde sig min Varadero när statorn hade pajat. Gick bra att köra den så länge den var igång, men eftersom den bara förbrukade ström och inte laddade nåt så var batteriet tomt efter en tid. Var ute och körde i tre timmar utan problem, stannade för en liten pinkning och se då var hojen helt död. Bara ett litet klick när jag tryckte på startknappen..

Re: Død TA

Postat: sön 27 sep 2015, 18:31
av rolfmm
Vad/var är statorn? :conf:

Død TA

Postat: sön 27 sep 2015, 18:49
av Laffe
Lindningen i generatorn.

Bild

Re: Død TA

Postat: sön 27 sep 2015, 20:49
av hogge
Statorn går att mäta med multimeter om den är ok.
Hogge

Re: Død TA

Postat: sön 27 sep 2015, 23:42
av rolfmm
Det är faktisk inte mer information att komma med. Allt funkade klockrent, inga symptom på nån ting fel. Stannar och stänger av motoren - 15 min senare finns det inte liv. Har nu hämtat hojen och ska kolla lite mera i morgon. Alla säkringar vid tändningslåsen är ok. Finns det säkringar nån annan plats?

Re: Død TA

Postat: mån 28 sep 2015, 08:40
av Fibern
Har du kollat "dödarknappen bredvid gasrullen?
Då jag aldrig använder den vid stopp, blir jag lika ställd varje gång (ett par ggr per år) hojen är död när jag ska igång. Den kommer jag tydligen åt av misstag lite då och då.

För övrigt tror jag inte på generatorfel. Hade du lyset intakt innan stoppet? Börja dock med att mäta batteri/ladda. Titta vid batteripoler till exempel. Huvudkabel till tändlås etc. Tändlås kan ju också fallera om än ovanligt.
Och som sagt, ge oss all tänkbar information.

Re: Død TA

Postat: mån 28 sep 2015, 12:00
av rolfmm
Om dödarknappen är av får jag fortfarande ljus i instrumenter och rödt o grönt ljus för oljetryck o neutral. Batteriet är full-laddat, batteripoler är helt rena o fina. Siden det hände så plötslig är min teori att det är tändningslåset som är kass. En som kan mycket mera än mej ska kolla lite i kväll. Jag återkommer med "facit"....

Re: Død TA

Postat: tis 29 sep 2015, 20:07
av rolfmm
Uppdatering:
Nu står den på Honda-lasarettet i Karlstad med tid för läkarvård neste vecka. Återkommer med facit då :)

Re: Død TA

Postat: tis 29 sep 2015, 21:24
av Jokern
Lycka till *thumb_up*
En operation på Honda-Lasarett, kan ju bara bli bra *thumb_up*

Re: Død TA

Postat: tis 29 sep 2015, 21:58
av Laffe
Best of luck Håller tummarna för att det inte blir så mycket


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Død TA

Postat: tis 06 okt 2015, 15:28
av rolfmm
Då var facit klar; Batteriet var slut. Obelastad gav det 12V+ mens belastad var det lik noll.....
Men nu är den frisk igen :)

Re: Død TA

Postat: tis 06 okt 2015, 15:35
av Fibern
Roligt att höra att det var ett enkelt, om än kanske kostsamt fel. Fast tvingas till verkstad och felsökning blir ju fort mycket dyrare.
Hit the road Rolf. :rock-on

Re: Død TA

Postat: tis 06 okt 2015, 16:22
av rolfmm
Ja, det fick bli 1500:- för felsökning, batteri, arbete - men hur skulle jag belastningsprova ett batteri....?
Sånn är livet..... ;)

Re: Død TA

Postat: tis 06 okt 2015, 16:26
av Jokern
Ja ibland får man bita i det sura *yes*
Men huvudsaken är ju trots allt, att hojen fungerar igen, som den skall *thumb_up*

Re: Død TA

Postat: tis 06 okt 2015, 16:40
av Laffe
rolfmm skrev: men hur skulle jag belastningsprova ett batteri....?

@Rolfmm - Mät spänningen över batteripolerna, med batteriet inkopplat, med och utan motorn igång. Med motorn igång (och kanske lite över tomgångsvarv), bör den ligga på åtminstone över 13 volt, optimalt ska visst vara 13,7 volt.
Kolla också hur mycket spänningen i batteriet dippar när du startar hojen. Ett friskt batteri ska inte gå under 12V *thumb_up*