Sida 1 av 1

Äntligen Varadero-ägare

Postat: mån 18 jun 2018, 22:17
av monza
Go'kväll.
Efter att planerat köpa mig en Varadero sedan i februari, blev det till slut affär på en 2007:a idag.

Jag är tredje ägaren, den har gått 2'700 mil, den är nybesiktigad och ser fräsch ut.

Batteriet var kasst så säljaren fick stå för ett nytt.

Det blev 23 mil att köra hem den och den är ju ju suveränt skön för en som mig, som är uppåt 2 meter lång o vägen 100 kg. Topptung, ja, men att "tippa" ner den i en korsning, rondell o dra iväg, mäktigt. :-D Nöjd så långt.

En fundering: motorn verkar inte trivas riktigt vid pådrag mellan ca 2000-2800 varv på hög växel Är det korrekt noterat eller är det nått jag ska fundera mer på?

Och.., hur attan ska jag lära mig få upp den på centralstödet?!?!

Mvh

Re: Äntligen Varadero-ägare

Postat: mån 18 jun 2018, 22:57
av pierre
Gratulerar till en kaninhoj (kan i och för sig vara något partisk), och välkommen. Den är lite ryckig på låga varv, Tror det är värre på en med förgasare, men det finns det många här som är bättre än jag är på det. Har fått för mig att en v-twin ofta är ryckig på just låga varv. När det gäller Att få upp den på centralstödet tycker jag, som är 194 cm, att det är lättare att ta i passagerarhandtagen och lyfta rakt upp än att lyfta i handtaget som är till för det. Jag får helt enkelt böja mig för att få tag i det handtaget, och då tycker jag att det blir mycket svårare. Det här sättet fungerar bättre för mig, men det finns säkert fler sätt också. Säkert kommer det fler tips här, och sedan är det bara att testa dig fram.

Re: Äntligen Varadero-ägare

Postat: tis 19 jun 2018, 01:04
av Daniel
Grattis till en väldigt fin hoj!
:D

Att få upp cykeln på centralstödet är inte såå svårt om man väger 100kg...!
Jag brukar ställa hojjen på sidostödet och sedan trycka ner centralstödet med foten och hitta balansen på centralstödets båda ben. Efter det fördelar jag min tyngd på stödets fotstöd samtidigt som jag "lyfter"/drar bakändan uppåt med hjälp av passagerarhandtaget. Styret bör stå rakt. Då "rullar" cykeln upp på stödet utan problem. Knixet är att med balans både trycka ifrån med foten samtidigt som du lyfter med handen. Jag tror att jag håller andra handen på styret, bara för balansens skull och för att hålla det still/rakt...

Jag reagerade också på att motorn inte trivs med fööör låga varv. Min har tom fått stopp mitt i en cirkulationsplats (högersväng). Vad jag har hört är det något man får leva med...?!

Re: Äntligen Varadero-ägare

Postat: tis 19 jun 2018, 05:43
av Fibern
Grattis Monza. Nu har du tagit klivet in i XL-familjen och skaffat dig en pålitlig "pålle".
Det där med knyckig gång på låga varv gäller samtliga maskiner i Hondas XL-program. Transalp, Africa Twin och Varadero. Dock inte Nya A-Twin.
Nu har du inga motargument mot att delta på nästa års XL-träff. :wink: Ja förresten, inte årets heller. *thumb_up*

Re: Äntligen Varadero-ägare

Postat: tis 19 jun 2018, 08:30
av Jan-Olov
Det viktigaste är att se till att båda fötterna på stödet ligger mot marken innan du lyfter i passagerarhandtaget, härligger knepet är det inte balans så går detbinte.

Re: Äntligen Varadero-ägare

Postat: tis 19 jun 2018, 08:31
av Jan-Olov
Det viktigaste är att se till att båda fötterna på stödet ligger mot marken innan du lyfter i passagerarhandtaget, här ligger knepet är det inte balans så går detbinte.

Re: Äntligen Varadero-ägare

Postat: tis 19 jun 2018, 20:29
av Ralf-FIN
Grattis till nya hojen *thumb_up*

Re: Äntligen Varadero-ägare

Postat: tis 19 jun 2018, 21:21
av Jokern
Grattis till en fin resekompis


jokern.eu

Re: Äntligen Varadero-ägare

Postat: tis 19 jun 2018, 22:06
av JanneBoj
En del av lågfartsproblemen beror på avgasreningen. Det sitter en lamdasond i avgasröret som man enkelt kan koppla bort. Men, då tycker avgasreningen att nåt är alldeles på tok. Vad man då gör är att man kopplar ett 325 ohms motstånd över kontakten där lambdasonden satt. Enklast och snyggast är att köpa en färdig kontakt med motståndet snyggt inmonterat. Jag köpte en lambda-eliminator på Ebay som faktiskt förbättrade lågvarvsegenskaperna. Kontakten till lambdan sitter under tanken på vänster sida. Hyfsat enkel att komma åt. Finns mer att läsa under tråden http://xl-forum.se/viewtopic.php?t=1580

Re: Äntligen Varadero-ägare

Postat: tis 19 jun 2018, 22:55
av monza
Att få upp den på centralstödet gick ju av sig själv, bara jag hade balansen på stödbenen. Tackar för tipsen. :)
Tyvärr blir det till att stå över XL-träffen i år.
Är det denna https://www.ebay.com/itm/Oxygen-lambda- ... SwLzdWRJRj lambda-eliminator ni menar?

Jag har hittat ett fel på Varaderon; helljusknappen är inte 100 i funktionen men jag antar att åren gjort att omkopplaren behöver delas och rengöras, om den går att öppna utan att man bryter sönder någonting?

Tack för alla "hurrarop" *thumb_up*

Re: Äntligen Varadero-ägare

Postat: ons 20 jun 2018, 05:13
av Fibern
@monza
Spraya med en smörjande rostlösare av typen 5-56, och motionera knappen. Du kan få hålla på ett tag,men det brukar gå vägen till slut.
Sen ger du den ett par duschar per säsong, så står sig funktionen rätt bra.

Re: Äntligen Varadero-ägare

Postat: ons 20 jun 2018, 06:13
av JanneBoj
@Monza, det är precis den där kontakten jag menar. Vad man ska ha den där skruven och brickan till på bilden, vete tusan.

Äntligen Varadero-ägare

Postat: ons 20 jun 2018, 11:30
av Nysse
@JanneBoj @Monza
Skruven och brickan är för att täcka hålet i avgasröret om/när du tar bort själva lambdasonden.

Re: Äntligen Varadero-ägare

Postat: lör 23 jun 2018, 22:26
av monza
Fibern skrev:@monza
Spraya med en smörjande rostlösare av typen 5-56, och motionera knappen. Du kan få hålla på ett tag,men det brukar gå vägen till slut.
Sen ger du den ett par duschar per säsong, så står sig funktionen rätt bra.
Tackar. Elektronik-rengöringsspray gjorde susen

Re: Äntligen Varadero-ägare

Postat: sön 24 jun 2018, 05:51
av Fibern
@monza
Visa gärna upp hojen i tråden "Min XL-maskin". Läs under rubriken hur trådnamnet ska formuleras.