Han tar upp en intressant frågeställning där angående hur de tänker "segmentera" den, typ "enkel" som Tenere 700 eller "full spec" som 790 och GS850.
Vilken motortyp det blir är ju också intressant som han säger, att "minska ner" CRF 1000 motorn vore ju inte så bra för vikten.
Re: Hojnyheter
Postat: mån 10 jun 2019, 14:13
av Peter
Min tanke är att göra en lätt grusfräsare på typ 700 kubik. Jag får för mig att dom flesta som köper en "äventyrshoj" vill ha en stor och tung hoj för touring. Men inte behöver vända för en grusväg.
Om jag skulle vilja sprätta grus så är ju inte en Varadero jag skulle köra.
Men om Lottovinsten slår in ska vi nog kunna fylla garaget med mycket skoj
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Re: Hojnyheter
Postat: mån 10 jun 2019, 14:23
av Ralf-FIN
Peter skrev:...Jag får för mig att dom flesta som köper en "äventyrshoj" vill ha en stor och tung hoj för touring. Men inte behöver vända för en grusväg...
Som sagt, där beskriver du nog troligen 98% av de som köper en "äventyrshoj".
Så kan man "grusbusa" eller "offroada" med en hoj som väger mer än 230 kg? Jovisst går det att göra på sitt sätt, men har man nån gång gjort de två sakerna med en lättare crosshoj, då vet man också vad det är frågan om i ordens rätta bemärkelse
Re: Hojnyheter
Postat: mån 10 jun 2019, 14:31
av Peter
Nu har jag bara kört 125:a och elhoj ( som motsvarade en 125:a) och en 460 endurohoj. Den var i mitt tycke för tung för att busa med. Däremot var elhojen förbannat rolig
Men jag är lite för feg att gasa på ordentligt med en större hoj. Men det är väl bara den där Lottovinsten som gör att man inte får ordenlig erfarenhet.
Så än så länge har Red Delicious riktiga asfaltsdäck
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Re: Hojnyheter
Postat: ons 06 nov 2019, 09:14
av Ralf-FIN
Ja min tanke om denhär tråden från början var ju att vi ska diskutera hojnyheter och det behöver ju då inte nödvändigtvis handla om endast Hondas modeller. Så med tanke på att EICMA är på gång så finns det ju lite att diskutera
Men Ducatin är ju ful som stryk. Huskyn däremot såg jättetrevlig ut. Den borde passa riktigt bra här på gården när man ska ut och inspektera elstängslen
Re: Hojnyheter
Postat: ons 06 nov 2019, 10:47
av Ralf-FIN
Ja jag var ju lite mera diplomatisk jag med utseendet och skrev "ganska speciell"
Men visst, dendär 30 liters tanken med 4 påfyllningslock är ju onekligen udda. Men Ducati är ju kända för att gå lite sin egen väg.
Re: Hojnyheter
Postat: ons 06 nov 2019, 15:12
av Peter
Kan inte förstå att man inte tillverkar Varaderon längre
En sån ultimat hoj! Speciellt en röd 01:a
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Re: Hojnyheter
Postat: ons 06 nov 2019, 16:17
av Ivar
Den kommer nog tillbaks småningom Peter.
Ha tålamod bara.
Re: Hojnyheter
Postat: ons 06 nov 2019, 19:17
av Peter
Ja ett sånt mästerverk måste komma tillbaka
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Re: Hojnyheter
Postat: tor 07 nov 2019, 07:26
av Ralf-FIN
Ähum... @Peter
Jag vet ju hur ohyggligt stark dendär driften är att prata om Varaderons förträfflighet... men jag har påmint en gång tidigare här i tråden, se inlägg #9.
Så tills det börjar finnas trovärdiga rykten om Varaderons efterlängtade återkomst, så är den ingen "hojnyhet"
Re: Hojnyheter
Postat: tor 07 nov 2019, 07:57
av Ralf-FIN
Ett annat märke man inte heller möter så ofta på vägarna. Moto Morini med en ny 650 i adventuresegmentet... X-Cape
"The DOHC 60-degree, liquid-cooled v-twin has a balancer shaft to keep vibrations in check, and has claimed output of 145 bhp, and 122 Nm of peak torque, and those figures are higher than the BMW R1250GS with 134 bhp and 143 Nm of torque. How those figures of the Pan America translate to actual performance will also depend on how much the bike weighs. From the look of the images of the prototype, it certainly doesn't look like a lightweight ADV."
Dendär sista meningen kan man väl absolut hålla med om
Eller borde man säga: "Skomakare bliv vid din läst" ?
Vad jag inte kan förstå är att Suzuki envisas med att presentera sina foton på en Adv-hoj utan motorskyddsplatta Speciellt med tanke på att oljefiltret ligger ganska utsatt där precis bakom framhjulet.
Re: Hojnyheter
Postat: fre 08 nov 2019, 19:01
av Stefan
Jo, huskan fick allt mig också att "rycka till" lite
Re: Hojnyheter
Postat: ons 18 mar 2020, 23:04
av Ralf-FIN
I dessa tider då nyheterna är ganska så ensidiga...
Så är det ju trevlig att läsa då det rör på sig på hojnyhetsfronten