Sida 3 av 6

Re: Hojnyheter

Postat: tor 19 mar 2020, 19:56
av Stefan
Det där är nog ett klokt val av Honda. Som sögs i artikeln, det har ju varit ett klart gap där. Kul också att de lägger lite krut på off road/adventure-segmentet också. Som ägare av två transalper, var det lite sorgligt hur "road-orienterad" 700:an blev jämfört med 600:an. Även om jag tycker det har varit en bra hoj, så saknade jag verkligen ergonomin och 21 tums framhjul efter ett tag på den nuvarande 2011:an. Att dom sen tar ut lite mindre pulver ur motorn än konkurrenterna lär väl över tid bara bekräfta hur skottsäkra och långlivade hojarna är.

Re: Hojnyheter

Postat: lör 21 mar 2020, 23:19
av Ralf-FIN
Joo sant @Stefan

Man ser ju hur t.ex KTM satsar hårt på 790 och 390 i adventuresegmentet, så det finns absolut en efterfrågan på lättare adv. hojar. Utvecklingen för många märken har ju gått mot 250 kg + och det är ju absolut inte rätt väg att gå om man vill ha en realistisk frihet att svänga in på lite sämre vägar utan att måsta dra snigelfart.

21 tums framhjul är nog annars en häftig grej jämfört med 19, det märktes ju bra i somras då vi körde i finska Lappland, vi var ju 5 st och alla skulle jag påstå var erfarna hojåkare, men 21 tummaren jag har så formligen drog mig rakt fram i lite högre hastigheter medan 19-tummarna verkligen fick jobba hårt för att hållas upprätt. Så det ÄR stor skillnad.

Vad gäller hästkrafterna så har vi ju avhandlat det tidigare, t.ex. KTM's Super Adv 1290 med sina 160 hk och Ducati Multistrada med ca. samma är ju helt oandvänbart på grus, så därför ska det till en hel massa elektronik för att hjälpa föraren att hållas på vägen och det då med att strypa effekten o allt annan hjälpatillelektronik. Men kul på stora vägarna... visst. Tyvärr är ju då resultatet också en tung hoj med både elektronisk hårdvara och mjukvara som jävlas i tid och otid.

Så jag har absolut förståelse för Hondas filosofi med vad de anser vara lämpligt/behövligt antal hästkrafter som ju då vanligtvis resulterar i lång livslängd. Har ju själv jobbat med motorutveckling i snart 30 år (lite större motorer då förstås), men vet av erfarenhet att det finns ett klart samband med livslängd och effekt :rtfm

Önskar verkligen att nya Husqvarna 901 skulle vara en enkel avskalad modell typ Yamaha Tenere 700, för min nuvarande 990 gör jag mig inte av med, orsaken är just att jag helt enkelt inte vill ha all dendär elektroniken som tillverkarna nuförtiden anser att hojåkarna behöver för att hållas på vägen.

Re: Hojnyheter

Postat: lör 21 mar 2020, 23:55
av Stefan
Ja @ Ralf, liiite större maskiner är ju din specialitet :mrgreen: *yes* *visslar*

Och ja, nog har man allt sneglat lite på just Tenèré 700, verkar vara en lätt, enkel, rättfram hoj med bra egenskaper *thumb_up*

Re: Hojnyheter

Postat: fre 02 okt 2020, 09:46
av Ralf-FIN
Ett litet sammandrag av intressanta koncept här i höststiltjet :) Några har nämnts tidigare, men alltid intressant varthän utvecklingen går *thumb_up*

https://www.advpulse.com/adv-news/7-adv ... aTf-BMfMMw

Re: Hojnyheter

Postat: fre 02 okt 2020, 12:24
av Peter
Finns en del hojar som skulle få plats i garaget

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hojnyheter

Postat: sön 04 okt 2020, 18:33
av Ralf-FIN
En annan japan som smider planer... https://riders.drivemag.com/news/kawasa ... Jc5SI_jdbg

Re: Hojnyheter

Postat: ons 07 okt 2020, 22:02
av Stefan
Lite rörliga bilder runt ett par av nyheterna:




Re: Hojnyheter

Postat: tor 08 okt 2020, 08:58
av Ralf-FIN
Ja som sagt... Norden 901 genererar ett ordentligt habegär både till utseendet och specen. Precis vad jag anser att en kapabel äventyrshoj bör vara. Inte 250+ kilon som många av klunsarna som släppts de senaste åren, utan hellre närmare 200 som då faktiskt ger möjlighet att avvika från vägar om man vill och dessutom köra på ordentligt och inte krypa i snigelfart.

Och så kommer man ju inte undan det faktum att den till utseendet inte är helt olik min gamla Transalp -98 :shock: :mrgreen:
TA98.JPG
KTM 890 då? Njae... Specen säkert helt OK, men utseendet faller inte mig i smaken och så är den ju förstås alldeles fullproppad med elektronik vilket jag ju inte anser som nån direkt fördel. Återstår ju att se då hur mycket av det som 901an får.
Besvärliga tider för oss som är lite old-school :? Min tanke är att om Yamaha släpper en motsvarande version av T7 på 900-1000cc, ja då blir mitt val mycket enkelt *thumb_up*

Den som lever får se :D

Videon må kanske vara snudd på off-topic här och med en lite humoristisk inriktning, men för att förtydliga min old-school filosofi, så kan det sägas att jag håller med i en hel del av det som Harry säger i videon :D

Re: Hojnyheter

Postat: tor 08 okt 2020, 21:57
av Stefan
Ja, det där med all elektronik kan man allt vara rätt kluven till. I bland kan man ju känna att det verkar ball att kunna ställa in en massa parametrar efter eget tycke, men samtidigt får man ju lika många potentiella felkällor :conf:

Andra gånger känns det egentligen bra att det mest avancerade i elektronikväg man har är ABS och insprutning *yes*

Re: Hojnyheter

Postat: tor 08 okt 2020, 22:08
av Peter
Känns lagom med elektronik på min gamla Varadero

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hojnyheter

Postat: sön 11 okt 2020, 10:54
av Fibern
Det räcker gott med allt elektroniskt tingel-tangel på dagens bilar.
Tacka vet jag en hoj man vid behov kan reparera och renovera in till minsta detalj. 8)

Re: Hojnyheter

Postat: ons 14 okt 2020, 11:46
av Ralf-FIN
Hmmm... vad ska man säga om detta då? Intressant förstås med ny teknik, men...

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/n ... evelopment

Re: Hojnyheter

Postat: ons 14 okt 2020, 19:40
av Stefan
Som du säger, Ralf, MEN....???
Bara för att det KAN gå?

Re: Hojnyheter

Postat: ons 14 okt 2020, 22:42
av JanneBoj
Jag tycker det verkar hur häftigt som helst. Men fan vet om det är nåt för en adventurehoj.

Re: Hojnyheter

Postat: fre 16 okt 2020, 09:36
av Ralf-FIN
@Janneboj

Jag tycker absolut också att det är häftigt med ny teknik och att utvecklingen går framåt. Men å andra sidan så vet du att jag har en stark "keep it simple"-filosofi då det gäller ADV-hojar och att man ogärna skulle vilja ha hojen nerlusad med saker som går sönder då man susar fram över grusvägarna där uppe i Lapplands urskogar :D
Men jag borde väl sluta med mitt korståg mot komplicerad ny teknik i denhär tråden då det ju är det som ska diskuteras här, jag har väl typ framfört min åsikt tillräckligt nu :lol:

Det intressanta med dendär lösningen är ju att det är en (quote): "Positive displacement supercharger" och "moves a fixed amount of air with each rotation" som drivs via vevaxeln och därmed har en linjär laddkurva, så motorn får ju inte dendär klassiska turboeffekten då utan helt enkelt en effekthöjning igenom hela registret.

Re: Hojnyheter

Postat: fre 22 jan 2021, 15:05
av Stefan
Nu jämrans! Nu har även Harry Davidsson upptäckt ADV-trenden :shock:



Ja, det var väl bara en tidsfråga innan marknaden skulle tvinga dem att överge ett ensidigt fokus på twinutrustade choppers. Och det är ju inte den enda avvikelsen man sett, jag menar elhoj, bara en sån sak :shock:

Re: Hojnyheter

Postat: fre 22 jan 2021, 16:17
av Ivar
Ja, det var på tiden.
Undrar hur mycket den väger (500kg kanske) *virrig*

Re: Hojnyheter

Postat: fre 22 jan 2021, 16:23
av Peter
Den har ju v-twin och det är ju bra

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hojnyheter

Postat: fre 22 jan 2021, 18:24
av Ivar
Du vet Peter,,,,
HD har båda XL1000 samt XL1200 modeller

Re: Hojnyheter

Postat: fre 22 jan 2021, 21:08
av Peter
Jo men det känns ändå konstigt

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk