Sida 1 av 1

Vibration vid 2,300-2,400 rpm

Postat: ons 03 jul 2019, 11:08
av monza
Hej
Tydlig vibration som går igenom hojen vid ovan nämnda varvtal. När motorns varvtal hamnar där så blir det en lätt men irritersam vibration som känns i såväl fotpinnar som handtag.
Vibrationen kommer OAVSETT om hojen står still med växel i, med neutralen i, körning oavsett växel, accelation, motorbroms, ja vid ALLA tillfällen som varvtalet hamnar på 2,300rpm.

Vad är tokigt? Drivlinan tror jag inte på då det kommer även vid stillastående
Kan mitt montage av motorbåge påverka, då två av bågarnas infästningspunkter är med bussningarna?
Hur många motorbussningar sitter det totalt, nån som vet?

Mvh

Re: Vibration vid 2,300-2,400 rpm

Postat: ons 03 jul 2019, 12:51
av Fibern
V-twinnen har ju som egenskap att ha en del vibration, som alltid känns mer vid visst varvtal. Är det nåt som uppstått nyligen, eller funnits där hela tiden?
Hur vi upplever vibrationer är ju väldigt individuellt, därför ställde jag frågan.
Tycker inte en -07 ska ha hunnit få dåliga motorbussningar.
Från början med Transalpen tyckte jag också det kändes onödigt "skakigt", men vande mig så småningom. Trots det händer det än idag att jag funderar om inte A-twinnen plötsligt börjat vibrera mer än vanligt. Kan vara ett uppförslut, eller en sänkning av farten, som triggar fram denna extra kännbara vibration.
Efter en stund märker jag inget anmärkningsvärt.

Re: Vibration vid 2,300-2,400 rpm

Postat: ons 03 jul 2019, 13:43
av monza
Ja, och dom V-twin vibrationerna är ju bara härliga. :)
Jag vill tro att det uppstått, detta då jag brukar ha koll på "avvikelser från normalbilden" och jag inte noterat några så här ändå relativt tydliga varvalsrelaterade vibrationer innan, ifjol.

Men nu ska du/ni få läsa: Jag var på lunchen ut en sväng med maskinen och "j-lar i havet" vilka vibrationer det blir i motorbågen vid aktuellt varvtal, därefter lugnar det ner sig i motorbågen. Andra delar på maskinen vibrerar inte, förutom styre och fotpinnar. Motorbågen monterade jag i april innan jag tog ut den för säsongen...

Jag ska därför nu börja med att lossa och eventuellt även plocka bort motorbågen för att se om det blir någon skillnad.

Re: Vibration vid 2,300-2,400 rpm

Postat: ons 03 jul 2019, 14:31
av Fibern
Ligger bågen an och spänner hårt på någon av sidorna kanske. Har i alla fall inte hör nåt liknande.
Hoppas du hittar orsaken där.

Re: Vibration vid 2,300-2,400 rpm

Postat: ons 03 jul 2019, 14:37
av monza
Ja, det är något sådan spänning jag tänker kan vara orsaken även om det kändes bra när jag montera ihop grejjerna.

Re: Vibration vid 2,300-2,400 rpm

Postat: ons 03 jul 2019, 19:30
av Stefan
Eller så fungerar bågarna lite som resonanslåda för motorns egna vibrationer, de är ju ihåliga. Kanske långsökt, men...

Re: Vibration vid 2,300-2,400 rpm

Postat: tor 04 jul 2019, 11:50
av Jan-Olov
En tanke, lägg en nylonbricka mellan ramen o bågen, kanske även under skruvskallen. bör inte vara så svårt att skaffa.

Re: Vibration vid 2,300-2,400 rpm

Postat: lör 13 jul 2019, 20:03
av monza
Återkoppling:
För att göra en längre historia kort så är sammanfattningen den att vibrationerna är kvar oavsett åtgärd. Det visade sig tom att det finns även utan motorbåge, så jag nöjer mig med att konststera att jag får hacka i mig vibrationer kring de tidigare nämnda rpm:en. Det är ju ett så pass litet rpm-spann så det är ingen fara med det.

Mvh