Nu ska väl tråden vara rätt...?!
Någon som ska diit (mer än jag och ev Peter)?
MC-mässan 2020
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: MC-mässan 2020
Rätt så och den felande borttagen...
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: MC-mässan 2020
Tack Fibern!
Så får vi se om någon mer har några planer och tankar om kommande MC-mässa...?
Så får vi se om någon mer har några planer och tankar om kommande MC-mässa...?
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2411
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: MC-mässan 2020
Joo... det finns en plan att ett eventuellt besök skulle ske på lördagen
Men inget bokat o spikat ännu, så vi får se...
Men inget bokat o spikat ännu, så vi får se...
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2411
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: MC-mässan 2020
Nu spikat o bokat, så jag och tre andra kända gossar från forumet ämnar dyka upp där på lördagen
Så åtminstone 6 st här från forumet på plats då
Så åtminstone 6 st här från forumet på plats då
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2411
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: MC-mässan 2020
Prima @Sture
Då syns vi där då
Då syns vi där då
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
- bodensaren
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
- Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
- Ort: Alvesta
Re: MC-mässan 2020
Åker dit på fredagen, brukar var lite mindre folk i montrarna, en väl använd semesterdag
/Lapp i exil
Re: MC-mässan 2020
Nyfiken fråga:
Var det någon som gjorde något fynd på mässan eller hittade en framtida "vän"..?
Var det någon som gjorde något fynd på mässan eller hittade en framtida "vän"..?
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2411
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: MC-mässan 2020
Njae Visst fanns det väl en hel del där som man skulle ha kunnat tänka sig att ha i garaget, men inget som nu på riktigt väckte detdär svåra habegäret Vad gäller tillbehör så fanns det ju nog en hel del billiga grejer, men jag lät bli då jag ju inte direkt var i behov av nåt.
@Peter hade vi lite svårt att få bort från 1290 Superadventure S när han väl satt sig på den
Jag ska lägga in en liten besöksrapport så småningom.
@Peter hade vi lite svårt att få bort från 1290 Superadventure S när han väl satt sig på den
Jag ska lägga in en liten besöksrapport så småningom.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: MC-mässan 2020
Jo den var man lite sugen på
Men dryga 200 jättestora pengar när man har en hoj som är betald blir svårt att motivera för tanten hemma.
Men man kan ju alltid hoppas på drömvinsten på Lotto. Då blir det nog något nytt i garaget
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Men dryga 200 jättestora pengar när man har en hoj som är betald blir svårt att motivera för tanten hemma.
Men man kan ju alltid hoppas på drömvinsten på Lotto. Då blir det nog något nytt i garaget
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2411
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: MC-mässan 2020
En liten rapport från mitt/vårt besök på MC-mässan i Göteborg 2020
(Notera att det är mina personliga observationer/åsikter som avhandlas)
Jag hade ju lyckats synka in ett jobbmöte så jag hade varit i Moss i Norge i två dagar, så där hoppade jag in åt hyrbilen och drog söderut kl 14 på fredagseftermiddagen. Körde non-stop hela vägen till Torp i Uddevalla där jag gjorde ett litet besök på bolaget, där stötte jag på Jan som tydligen kört bara nån minut framför mig, så efter avslutade affärer så for vi och hämta Peter. Med honom med i bilen så körde vi då till Landvetter där jag lämnade in hyrbilen och så satt vi då på med Jan hem till Magnus.
Där välkomnades vi glatt av Magnus och hans katt och också av Håkan & junior som kommit för att hälsa på efter att de varit på mässan på fredagen. Magnus bjöd på smarriga tacos och gott vin och vi bidrog med pilsner och en liten matsnaps. Håkan & junior for sen hemåt, men det fanns mycket att diskutera så klockan blev ganska sen innan vi kom oss i säng.
På lördagsmorgonen väcktes Jan och jag av Peters telefon som var inställd på väckning kl 08.30, det var ju omtänksamt av Peter att lämna den bredvid oss som sov i soffan så att den inte skulle störa honom som sov i ett annat rum. Lite segt att komma igång den tiden, men efter ett par hugg i foten som man rörde på under filten av katten så var man väldigt vaken Vi startade upp köket och efter en rejäl frukost så var vi så småningom redo att börja tänka på mässa. En rejäl vilostund i soffan dock efter frukosten innan vi kände oss tillräckligt laddade att dra iväg… Väl på mässan…
Vi möttes först av den nya Suzuki V-Strom 1050. Förhållandevis billig hoj med 106 hk och en vikt på 236 kg, så inte en alldeles fy skam specification. Lite plastig känsla och utseendemässigt så har man gått lite retro med anknäbben som ju var utmärkande för DR 800 Big som producerades på 90-talet, en look som ju också en tysk hojtillverkare sedermera anammade.
https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... 50_20.html Sen var det dags för Hondamontern där ju förstås Africa Twinnens olika specar kollades in, jag är väl ganska övertygad att samtliga här på forumet är väl bekanta med dem, men här är nu linken till infon https://powersports.honda.com/street/ad ... frica-twin
Min kommentar är väl att standardmodellen med sina 227 kg och 101 hk är en väl godkänd spec. Men ATAS som går upp till 250 kg börjar ju närma sig Varaderon i vikt och det är ju knappast rätt väg att gå för en hoj som ska ha offroadpotential. Vill man då ha nåt mera (tyngre) touringorienterat som tål grus så börjar ju en bra begagnad Crosstourer verka som det klokare alternativet.
Men en snygg hoj.. Sen passerade vi Kawasakimontern och fluktade lite på nya Versysen. 118 hk och en vikt på 253kg, så även den ganska tung. Lite plastigt intryck men annars en utseendemässigt trevlig hoj, lite mera åt touring hållet kanske.
https://www.webbikeworld.com/2020-kawas ... iew/#specs Sen dags för Yamahamontern där det var nya Tenere 700 som intresserade. Offroadinspirerad och smidig hoj och personligen så gillar jag det avskalade konceptet med minimalt med elekronik (som kan jävlas). Specen säger 205 kg och 73 hk så absolut en intressant hoj för den som reser lättlastad och gillar att ta de mera utmanande vägarna. Ska man däremot köra mer än 500 km per dag så gäller det att fixa en bekvämare sadel.
https://ultimatemotorcycling.com/2019/0 ... ast-facts/ Påväg vidare så blev även en Indian provsatt… men inget som lockade det minsta med den.. Vi passerade sen Moto Guzzi och säga vad man vill om italienarna, men de går sin egen väg. Deras adventuremodell Stelvio är inte längre i produktion utan nu är det V85TT som gäller. Enligt specen 79 hk och vikten ca 230 kg, så inte fullt så imponerande. Men det vet vi ju att det bryr sig inte Moto Guzzifolket om och personligen tycker jag absolut att deras hojar faktiskt har sin egen look som är ganska cool, men inget för mig dock.
https://www.motoguzzi.com/motoguzzi/CA/ ... l-data.pdf En snabb titt också På Triumphs Tigermodeller, 1200 på 244 kg och 137 hk, så den lite touringinriktad med tanke på vikten. 900 på 212 kg och 94 hk så båda två med en ganska hygglig spec.
https://moto-bike2020.com/new-model-tri ... nd-photos/
https://www.advpulse.com/adv-news/trium ... -for-2020/ Vi hade ju sparat det bästa till sist så då anlände vi till KTM-montern. De två modeller vi tittade mest på var 1290 Super Adventure S och R. Vikten på 240 kg och 160 hk på R-modellen, så visst finns det tryck i hojen, men visst sticker vikten en i ögonen. 1190 R väger också 240 kg med 148 hk och 1090an är 230 kg och 125 hk. R-modellerna då med en spec som är tydligt offroadinriktad. Sen synade vi 1290 Super Adventure S lite noggrannare då den kanske är lite mer touringinriktad, samma 160 hk men en vikt på 215 kg, så här finns det att dra på med. En riktigt bekväm hoj som säkert är kul på landsväg, men heller inte skräms av grusvägar. Peter tyckte i alla fall att han satt riktigt bra på den.
Specs för modellerna i fråga https://www.motorcyclespecs.co.za/bikes/KTM5.html Nya GS 1250 med sina 268 kg och 136 hk är inte heller rätt väg att gå tycker jag då den börjar vara en veritabel kluns, sen finns ju också den nya GS 850 med 94 hk och en vikt på 230 kg vilket väl ska ses som medelmåttigt. Blev inga BMW-bilder denna gång.
Träffade under dagens lopp några bekanta också, Sture stötte vi på nästan direkt vi kom in och Olle & Margareta (“Twowheeltours” som jag körde med i östra Finland i juli 2014) mötte jag där senare på eftermiddagen. Sen blev det ju också ett par pilsnerpauser vid de lämpligt placerade vattenhålen då törsten vill komma krypande då man jobbar hårt med att vandra mellan alla utställare Notera här att för att få en fullständig jämförelse så bör man ju titta till alla olika versioner som finns av dessa modeller och det finns ju idag också en hel massa olika nivåer på elektronik, körinställningsmöjligheter och alla möjliga tillbehör och tillgång till dessa, så därför blandade jag inte in priser då det finns så många alternativ. Men visst... det finns både dyrare och billigare och sånt mittemellan, allt beror väl egentligen bara på vad man själv vill ha och är beredd att betala. Lite detsamma med vikten som kan variera beroende på vilken version det är av nån modell
Så... till sist kände vi oss nöjda med dagen då det meddelades att det var stängningsdags, så vi la vår tillit till de allmänna transportmedlen och snart var vi då hemma hos Magnus igen.
Köket drogs igång direkt med pommes i fritösen och fläskfile i pannan. Magnus hade ju lovat hempiskad Bea så han drog igång vispandet Resultatet blev en alldeles ypperligt god middag Mätta och belåtna och efter en lång dag på mässa så såg det ut såhär en halvtimme efter middagen Så jag lämnades ensam med katten som sällskap då en sista pilsner skulle ner innan läggdags Nästa morron vaknade jag igen då katten högg mig i tårna och efter en stund så var vi alla vakna, Magnus fixade frukost med Ramseys äggröra, kaffe o mackor och sen hade vi ett par timmar att slappa innan det var dags för hemresa. Vi sa Tack och på återseende åt Magnus och Jan & Peter skjutsade mig till Landvetter innan de drog norrut. Min flygrutt var via Arlanda till Vasa och jag kom hem strax efter kl 21.
Så tack alla inblandade för ett riktigt trevligt veckoslut
(Notera att det är mina personliga observationer/åsikter som avhandlas)
Jag hade ju lyckats synka in ett jobbmöte så jag hade varit i Moss i Norge i två dagar, så där hoppade jag in åt hyrbilen och drog söderut kl 14 på fredagseftermiddagen. Körde non-stop hela vägen till Torp i Uddevalla där jag gjorde ett litet besök på bolaget, där stötte jag på Jan som tydligen kört bara nån minut framför mig, så efter avslutade affärer så for vi och hämta Peter. Med honom med i bilen så körde vi då till Landvetter där jag lämnade in hyrbilen och så satt vi då på med Jan hem till Magnus.
Där välkomnades vi glatt av Magnus och hans katt och också av Håkan & junior som kommit för att hälsa på efter att de varit på mässan på fredagen. Magnus bjöd på smarriga tacos och gott vin och vi bidrog med pilsner och en liten matsnaps. Håkan & junior for sen hemåt, men det fanns mycket att diskutera så klockan blev ganska sen innan vi kom oss i säng.
På lördagsmorgonen väcktes Jan och jag av Peters telefon som var inställd på väckning kl 08.30, det var ju omtänksamt av Peter att lämna den bredvid oss som sov i soffan så att den inte skulle störa honom som sov i ett annat rum. Lite segt att komma igång den tiden, men efter ett par hugg i foten som man rörde på under filten av katten så var man väldigt vaken Vi startade upp köket och efter en rejäl frukost så var vi så småningom redo att börja tänka på mässa. En rejäl vilostund i soffan dock efter frukosten innan vi kände oss tillräckligt laddade att dra iväg… Väl på mässan…
Vi möttes först av den nya Suzuki V-Strom 1050. Förhållandevis billig hoj med 106 hk och en vikt på 236 kg, så inte en alldeles fy skam specification. Lite plastig känsla och utseendemässigt så har man gått lite retro med anknäbben som ju var utmärkande för DR 800 Big som producerades på 90-talet, en look som ju också en tysk hojtillverkare sedermera anammade.
https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... 50_20.html Sen var det dags för Hondamontern där ju förstås Africa Twinnens olika specar kollades in, jag är väl ganska övertygad att samtliga här på forumet är väl bekanta med dem, men här är nu linken till infon https://powersports.honda.com/street/ad ... frica-twin
Min kommentar är väl att standardmodellen med sina 227 kg och 101 hk är en väl godkänd spec. Men ATAS som går upp till 250 kg börjar ju närma sig Varaderon i vikt och det är ju knappast rätt väg att gå för en hoj som ska ha offroadpotential. Vill man då ha nåt mera (tyngre) touringorienterat som tål grus så börjar ju en bra begagnad Crosstourer verka som det klokare alternativet.
Men en snygg hoj.. Sen passerade vi Kawasakimontern och fluktade lite på nya Versysen. 118 hk och en vikt på 253kg, så även den ganska tung. Lite plastigt intryck men annars en utseendemässigt trevlig hoj, lite mera åt touring hållet kanske.
https://www.webbikeworld.com/2020-kawas ... iew/#specs Sen dags för Yamahamontern där det var nya Tenere 700 som intresserade. Offroadinspirerad och smidig hoj och personligen så gillar jag det avskalade konceptet med minimalt med elekronik (som kan jävlas). Specen säger 205 kg och 73 hk så absolut en intressant hoj för den som reser lättlastad och gillar att ta de mera utmanande vägarna. Ska man däremot köra mer än 500 km per dag så gäller det att fixa en bekvämare sadel.
https://ultimatemotorcycling.com/2019/0 ... ast-facts/ Påväg vidare så blev även en Indian provsatt… men inget som lockade det minsta med den.. Vi passerade sen Moto Guzzi och säga vad man vill om italienarna, men de går sin egen väg. Deras adventuremodell Stelvio är inte längre i produktion utan nu är det V85TT som gäller. Enligt specen 79 hk och vikten ca 230 kg, så inte fullt så imponerande. Men det vet vi ju att det bryr sig inte Moto Guzzifolket om och personligen tycker jag absolut att deras hojar faktiskt har sin egen look som är ganska cool, men inget för mig dock.
https://www.motoguzzi.com/motoguzzi/CA/ ... l-data.pdf En snabb titt också På Triumphs Tigermodeller, 1200 på 244 kg och 137 hk, så den lite touringinriktad med tanke på vikten. 900 på 212 kg och 94 hk så båda två med en ganska hygglig spec.
https://moto-bike2020.com/new-model-tri ... nd-photos/
https://www.advpulse.com/adv-news/trium ... -for-2020/ Vi hade ju sparat det bästa till sist så då anlände vi till KTM-montern. De två modeller vi tittade mest på var 1290 Super Adventure S och R. Vikten på 240 kg och 160 hk på R-modellen, så visst finns det tryck i hojen, men visst sticker vikten en i ögonen. 1190 R väger också 240 kg med 148 hk och 1090an är 230 kg och 125 hk. R-modellerna då med en spec som är tydligt offroadinriktad. Sen synade vi 1290 Super Adventure S lite noggrannare då den kanske är lite mer touringinriktad, samma 160 hk men en vikt på 215 kg, så här finns det att dra på med. En riktigt bekväm hoj som säkert är kul på landsväg, men heller inte skräms av grusvägar. Peter tyckte i alla fall att han satt riktigt bra på den.
Specs för modellerna i fråga https://www.motorcyclespecs.co.za/bikes/KTM5.html Nya GS 1250 med sina 268 kg och 136 hk är inte heller rätt väg att gå tycker jag då den börjar vara en veritabel kluns, sen finns ju också den nya GS 850 med 94 hk och en vikt på 230 kg vilket väl ska ses som medelmåttigt. Blev inga BMW-bilder denna gång.
Träffade under dagens lopp några bekanta också, Sture stötte vi på nästan direkt vi kom in och Olle & Margareta (“Twowheeltours” som jag körde med i östra Finland i juli 2014) mötte jag där senare på eftermiddagen. Sen blev det ju också ett par pilsnerpauser vid de lämpligt placerade vattenhålen då törsten vill komma krypande då man jobbar hårt med att vandra mellan alla utställare Notera här att för att få en fullständig jämförelse så bör man ju titta till alla olika versioner som finns av dessa modeller och det finns ju idag också en hel massa olika nivåer på elektronik, körinställningsmöjligheter och alla möjliga tillbehör och tillgång till dessa, så därför blandade jag inte in priser då det finns så många alternativ. Men visst... det finns både dyrare och billigare och sånt mittemellan, allt beror väl egentligen bara på vad man själv vill ha och är beredd att betala. Lite detsamma med vikten som kan variera beroende på vilken version det är av nån modell
Så... till sist kände vi oss nöjda med dagen då det meddelades att det var stängningsdags, så vi la vår tillit till de allmänna transportmedlen och snart var vi då hemma hos Magnus igen.
Köket drogs igång direkt med pommes i fritösen och fläskfile i pannan. Magnus hade ju lovat hempiskad Bea så han drog igång vispandet Resultatet blev en alldeles ypperligt god middag Mätta och belåtna och efter en lång dag på mässa så såg det ut såhär en halvtimme efter middagen Så jag lämnades ensam med katten som sällskap då en sista pilsner skulle ner innan läggdags Nästa morron vaknade jag igen då katten högg mig i tårna och efter en stund så var vi alla vakna, Magnus fixade frukost med Ramseys äggröra, kaffe o mackor och sen hade vi ett par timmar att slappa innan det var dags för hemresa. Vi sa Tack och på återseende åt Magnus och Jan & Peter skjutsade mig till Landvetter innan de drog norrut. Min flygrutt var via Arlanda till Vasa och jag kom hem strax efter kl 21.
Så tack alla inblandade för ett riktigt trevligt veckoslut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: MC-mässan 2020
Ja det ör en trevlig tradition att gå på mc-mässa och leta efter lämpliga vattenhål
Jag tror det blir fler besök
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Jag tror det blir fler besök
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: MC-mässan 2020
Tack Ralf!
Trevlig läsning.
Trevlig läsning.
Re: MC-mässan 2020
Instämmer med Daniel, trevlig läsning och trevligt med bekanta nyllen
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: lör 12 dec 2015, 16:32
- Hoj: Transalp650 1000 CBF
- Ort: Västerås
Re: MC-mässan 2020
Jag var på väg till mässan förra året men avstod pga valet av Friends Arena. Var på mässan i Götet och är helnöjd. Jag åkte buss ifrån Surahammar. Bussen gick från Surahammar 6:30 var framme 12.00. hemresa redan kl 17. Blir det Älvsjö 2021 så återkommer jag. Blir det Friends Arena nästa år så struntar jag i mässan och åker till Göteborg i stället 2022.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage
Re: MC-mässan 2020
Nyfiken fråga CR:
Vad är det som gör att du inte vill åka till MC-mässan om den är i Friends Arena?
Jag har varken varit i friends arena eller i älvsjö...
Det låter som om du hade en heldag med 10-12 timmars bussresa och MC-mässan på det......
Strongt!!
Vad är det som gör att du inte vill åka till MC-mässan om den är i Friends Arena?
Jag har varken varit i friends arena eller i älvsjö...
Det låter som om du hade en heldag med 10-12 timmars bussresa och MC-mässan på det......
Strongt!!