Detta tänker jag är för slackt?
Är i vilket fall på väg en ny kedja från UK som jag hoppas kommer även den under nästa vecka...
Re: Nbottning rustar Transingen
Postat: fre 17 jan 2020, 23:32
av nbottning
Dessa var väskorna jag köpte begagnade från någon sporttouring-Honda.
Hoppas få fast dem någorlunda vettigt på GIVI-fästet som är på väg från Italien... Någon som har Hepco Becker-fäste på en hoj och skulle kunna fota/måtta?
När jag höll på att röja upp i garaget kring jul så hände en liten grej...
ramlade en målarhink i backen och stänkte ner en annan hoj som står där inne.
ddd.JPG
Kom på att slå på kameran efter ett tag när jag städade (TIMELAPS)
Väldokumenterat arbete, verkligen. Kul att följa.
Men en grej blev jag fundersam på då du skrev..."Nu borde till och med jag få tillbaka rätt skruv på rätt plats....tror jag. Nästan helt säkert. Kanske"
Jag som har funderingar på att renovera kopplingen, hur ska jag göra? Jag dricker ju inte coca cola...
Skämt åsido, din sidoväskor ser ut att vara samma sort som de som följde med min A-twin, förutom att mina inte har Honda-loggan.
Re: Nbottning rustar Transingen
Postat: lör 18 jan 2020, 19:01
av Jokern
Riktig kul att följa din uppgradering på hojen.
Då lär den kännas som ny, när våren kommer.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Nbottning rustar Transingen
Postat: sön 19 jan 2020, 18:06
av Micce1980
nbottning skrev:En annan fundering, är detta vettigt, eller ska man satsa på nya gummin på original-pegsen?
Det där skulle jag kalla som mycket vettigt. Lurar på att göra det själv.
Go tråd det här, hoppas det blir riktigt kalas när den är klar
Re: Nbottning rustar Transingen
Postat: sön 19 jan 2020, 20:03
av Stefan
Ang. fotpinnar: Det beror även lite på vad och hur du kör. De andra du visar är ju kanske mer för offroad/stående körning. Men, breda och bra, det ger bra stöd för foten. Jag har sådana på min knarr och trivs bra med det. Dock har jag märkt vid längre turer att de vibrerar en del, om man inte klivit av eller rört på fötterna på ett tag, kan det domna lite. Men, jag ser inga större problem med det och trivs som sagt bra med mina. Så jag skulle sätta dit dem.
Re: Nbottning rustar Transingen
Postat: sön 19 jan 2020, 20:24
av nbottning
Fibern skrev:Väldokumenterat arbete, verkligen. Kul att följa.
Men en grej blev jag fundersam på då du skrev..."Nu borde till och med jag få tillbaka rätt skruv på rätt plats....tror jag. Nästan helt säkert. Kanske"
Jag som har funderingar på att renovera kopplingen, hur ska jag göra? Jag dricker ju inte coca cola...
Skämt åsido, din sidoväskor ser ut att vara samma sort som de som följde med min A-twin, förutom att mina inte har Honda-loggan.
Det kan gå att använda ett kartong från ett flak öl, men edtersom jag aldrig smakat starvaror så hade jag ingen sådan kartong så att..jorå...
Väskorna var riktigt fina, känns synd att fästa dem med "genomgående" in i Givi-fästat...Men bara det sistnämnda tar sig hit från Italien så får jag se hur det går att lösa.
Re: Nbottning rustar Transingen
Postat: sön 19 jan 2020, 20:25
av nbottning
Jokern skrev:Riktig kul att följa din uppgradering på hojen.
Då lär den kännas som ny, när våren kommer.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Kul att du kikar in, ja när våren kommer, vilket jag hoppas är i April ska däck och koppling nötas till med lite jobbpendling
Re: Nbottning rustar Transingen
Postat: sön 19 jan 2020, 20:27
av nbottning
Micce1980 skrev:
nbottning skrev:En annan fundering, är detta vettigt, eller ska man satsa på nya gummin på original-pegsen?
Det där skulle jag kalla som mycket vettigt. Lurar på att göra det själv.
Go tråd det här, hoppas det blir riktigt kalas när den är klar
Kul med respons! Jag beställde "kina" men de ser vettiga ut, även om sådana som rör sig med foten verkar fina, fast då blir det inte hundralappar utan nästan flera tusen dito i kostnad.
Re: Nbottning rustar Transingen
Postat: sön 19 jan 2020, 20:30
av nbottning
Stefan skrev:Ang. fotpinnar: Det beror även lite på vad och hur du kör. De andra du visar är ju kanske mer för offroad/stående körning. Men, breda och bra, det ger bra stöd för foten. Jag har sådana på min knarr och trivs bra med det. Dock har jag märkt vid längre turer att de vibrerar en del, om man inte klivit av eller rört på fötterna på ett tag, kan det domna lite. Men, jag ser inga större problem med det och trivs som sagt bra med mina. Så jag skulle sätta dit dem.
Jag önskar jag vore mer "offroad" och jag kör sällan långt så jag ska testa dessa iaf.
Testade på tal om offroad en nyare KTM enduro med vinterdäck idag. Joråsåatt... det var ju "trist"
Re: Nbottning rustar Transingen
Postat: sön 19 jan 2020, 20:38
av nbottning
Har inte blivit så stora saker gjorda.
Sadeln ska kläs om och jag tänker prova lösa det själv.
Vill testa att lägga in lite typ memory foam/gel där jag sitter. Får se om jag hittar ngt vettigt.
Jag passade på att ta av gamla klädseln idag när jag var en stund i garaget.
Även om svart silvertejp är som gjort för detta så känns det mer seriöst att klä om
Någon som skurit ur för lite annan stoppning i en sadel och har något tips, kommentera gärna!
Re: Nbottning rustar Transingen
Postat: sön 19 jan 2020, 20:51
av nbottning
Sen rengjorde jag packningsytorna på kopplingssidan, vilket var "pillrigare" än väntat då packningen tyvärr satt fast hårt och på motorsidan mest givetvis.
Tänkte vara lite snitsig och filma men det vart svårt, men som en ren illustration på en av metoderna jag testade så klipper vi in det iaf
Enklast vart att skrapa försiktigt med stämjärn, aluminium är mjukt, jag klumpig, farlig kombo. Men det gick rätt bra...
Förhoppningsvis har jag inte oljetråget full i packningsrester mm.
Var var vi här då?
Jo, plåtskivorna i kopplingen visade sig vara rätt blånerade så jag beställde nya sådana samt plockade upp ett nytt urtrampningslager på Momentum
DSC_1785.JPG
DSC_1786.JPG
DSC_1810.JPG
Smörja lamellerna är viktigt, glöm inte det på bilen!
DSC_1630.JPG
Ny oljepumpskedja på plats och kopplingen på G!
DSC_1787.JPG
Nu får jag testa min nya momentnyckel
DSC_1788.JPG
Ihopbultat och ny wire på plats.
DSC_1830.JPG
Med kopplingen på plats tog jag ner gaffelbenen för byta av olja och damasker.
DSC_1768.JPG
DSC_1772.JPG
Re: Nbottning rustar Transingen
Postat: fre 17 apr 2020, 01:00
av nbottning
Phu. Det går lite trögt att jobba med forumet, jag återkommer med mer senare. Ha det bra!
Re: Nbottning rustar Transingen
Postat: fre 17 apr 2020, 07:36
av Peter
Det är sånt här forumet är till för.
Suveränt att du delar med dig
Kämpa på
Re: Nbottning rustar Transingen
Postat: lör 18 apr 2020, 01:12
av nbottning
Kul att du läser Peter!
Min tanke var att filma mer och göra lite seriösare dokumentation av det jag gjort på hojen i vinter. Men det är som så ofta med goda intentioner, de når inte alltid fram fullt ut i realitet
Men jag tänkte iaf visa lite snabbt vad jag gjort.
De här hattarna ska man givetvis släppa när benen sitter kvar på hojen.
Man måste dock släppa de övre fästet som klämmer även över "hatten"
Men jag löste det med lite plast som skygg i skruvstädet.
DSC_1978.JPG
Här alltså, släpp först de övre "tolvans" skruvarna, sen "hattarna" och sen de nedre inringade och ta ner benet.
bult.JPG
Gamla damaskerna hade jag klippt bort tidigare så jag kunde se om det såg tätt ut.
Vilket det gjorde och jag bestämde mig för att inte buta tätningar i gaffeln.
DSC_1976.JPG
Oljan var svart, ser kanske lite svartar ut på bild än i verkligheten, men den byttes INTE i onödan i vilket fall.
Fjädern ur och benet står på "avrinning"
DSC_1979.JPG
Svart olja som sagt... Jag har fyllt på med 10W vilket jag förstår är tjockare än vad som oftast anges.
Jag får se hur den känns.
Vill jag byta så är det enkelt då det finns avtappningsskruvar i botten på benen så man kan byta oljan med benen kvar.
Jag tog ned mina då jag behövde byta damaskerna.
DSC_1980.JPG
När man tömmer oljan är det bra att pressa ihop och isär benet några gånger så blir det tomt.
Jag hällde även i en skvätt ny olja pressade ihop o isär och tömde ut den, tänkte att det kanske "tvättar" ur lite extra.
Ingen aning om det är så, men det kändes bra!
Det ska vara 5,5 dl olja i varje ben och då ska nivån ligga 125mm ner i benet när det är ihoppressat och utan fjäder.
Man kan pressa o släppa det några gånger innan man mäter så att oljan hamnat "där den ska"
nivå.JPG
En sån här har jag, ställde den på 125mm nedstick och sög upp det som var för mycket. Aldrig använt en, men tänker attd et är så de ska funka?
Kontrollmätte givetvis med tumstocken, man ska inte lita på flådiga tekniklösningar helt förbehållslöst!
oljemätare.JPG
Sen är det bara i med fjädrarna och skruva på hatten (momentdrog den på plats sen)
Tillbaka med benen och nu fick jag använda min födelsedagspresent till mig själv, min digitala momentnyckel
DSC_1983.JPG
DSC_1985.JPG
Någon tidigare ägare har cusomiserat med en örn på framskärmen, tänkte ta bort den innna återmontering av skärm.
Men, nä, även om jag inte gillar örnen så var hålen i skärmen fulare. Så den blev kvar.