Honda X-ADV ??

Här funderar vi på att starta liknande kategori för de övriga modellerna i Hondas Crosscountry serie och de som har X som avslutning på modellnamnet.
Som de bägge transalp och varadero kategorierna.
Tillsvidare om behovet finns pratar vi bara allmänt.
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Honda X-ADV ??

Inlägg av Daniel »

Någon som har erfarenhet eller insikt om Hondas scoterhybrid X-ADV?
Alternativt Hondas lite äldre scoterhybrid NC700D Integra?

Jag har på gång att skaffa en hoj till frugan. Det är till att övningsköra på tillsammans med mig och förhoppningsvis att fortsätta köra senare. När vi pratat om hojjar och efter att vi varit in till sta'n och klämmt o känt på Hondas sortiment i butiken, riktar vi fokus mot scoterhybrider... :shock:

Själv har jag ingen som helst erfarenhet av dessa, och vet absolut inget om vad man ska titta lite extra på eller vilka svagheter som man ska undvika.

Det verkar inte som om det är jättevanligt med dessa "hojjar" i Sverige av någon anledning.. *visslar*
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Honda X-ADV ??

Inlägg av Jan-Olov »

Bara en tanke, efter att ha tittat på bilder så tänker jag att kommer det att kännas bra att inte kunna klämma knäna mot tanken, den ger ett visst stöd och därmed bättre koll.
En sådan sak som motstyrning funkar det?
jan-Olov
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Honda X-ADV ??

Inlägg av Daniel »

Jadu......

Det är två bra frågor...!

Hon vill verkligen ha en scooter, och detta är en scooter som har touring/motorvägsprestanda. Dessa fordon ska vara en kompromiss mellan "riktig" hoj och scooter där du får lite från båda världar. Det är jag som styr in det så för att vi ska kunna åka lite längre resor tillsammans....

Svaret på dina frågor lär jag få återkomma till om ingen annan här på forumet kan svaren.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Honda X-ADV ??

Inlägg av Stefan »

Utan andra synpunkter runt avsaknad av tank att nypa knäna runt, så känner jag spontant att motstyrning lär ju funka alldeles oavsett knänyp.
Jag kommer ibland på mig själv med att sitta och slappa med knäna lite ut från tanken utan att det på något sätt på verkar motstyrningen. Däremot ger det ju en hel del med att hjälpa till att "bli ett med hojen" när kurvorna nyper till och man behöver lägga ner mer än annars. Den typen av lite mer "attackerande körning är ju dock mer sällan aktuell på en scooter. (?)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Honda X-ADV ??

Inlägg av Daniel »

Det blev en BMW c400x istället.

X-ADV upplevdes vara aningens hög och stor vid testsittning. BMW'n var lite mindre och behändigare.
Ska bli spännande att se framöver om hon "växer ur" denna och vill ha en större, eller om detta är "den rätte"...?!

@Stefan
Ju mer jag tittat på scootrarna desto mer respekt har jag fått. Det kan nog köras väldigt offensivt om man så önskar, men någon tank att knipa åt om har de ju som sagt inte.
Gissningsvis kanske det är som att rida barbacka (jag har knappt suttit på en pålle, så det är ju en 100%-ig killgissning) men då finns det ju ingen sadel(häst)/tank(scooter) att hålla sig i, så det är till att balansera...?!
:D
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Honda X-ADV ??

Inlägg av Stefan »

Ja, jag har ju inte heller någon färsk erfarenhet av "tanklös" körning, men ägde en gång på tiden en 150 cc Vespa (den riktiga, italienska). Körde bl.a. till Oslo en vända. Det var spännande på många sätt (Sörkedalsvejen nerför i 120 knyck :D), men då saknade då inte jag något att hålla mig fast i. Men, det var ju då det... Har många goa minnen från tiden *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar