Transalpen vill inte starta - Felsökningstips elfel

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
87-an
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 19 maj 2006, 20:36
Answers: 0

Transalpen vill inte starta - Felsökningstips elfel

Inlägg av 87-an »

Hej!
Min Transalp har stått orörd under cirka ett år.
Försökte för ett par veckor sedan starta den men det gick ej, den var helt död. Batteriet är full-laddat, min felsökning började efter tipset att byta ut startrelät vilket jag gjorde utan någon framgång. Därefter kontrollerade jag startmotorn vilket visade sig inte fungera. Fick då tag på en start motor till en Africa Twin som även passa min Transalp. Trots att startmotorn + start relät är utbytt är hojen fortfarande total död.

Finns det någon som sitter inne med några kloka tips på hur jag kan få igång min hoj?

Undrar 87-an
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Låter mysko.

1. Hur vet du att startmotorn inte fungerade?
2. Har du testat AT-startmotorn på samma sätt?
3. Har felet uppstått under tiden hojen stått orörd, eller fanns några tecken på krångel redan innan?
4. Testade du det gamla startreläet innan du bytte?
5. Hur vet du att batteriet är fulladdat och ok?
6. Har du kollat säkringar, startknapp, dödarknapp, frilägesgivare och brytaren vid stödet?
7. Klickar reläet när du trycker på startknappen?
8. Har du provat att starta med stödet uppe och kopplingen indragen?
9. Tipset att byta startrelä, kom det från nån som visste vad han talade om?
Osv...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
87-an
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 19 maj 2006, 20:36
Answers: 0

Inlägg av 87-an »

Tramsvalp skrev:Låter mysko.

1. Hur vet du att startmotorn inte fungerade?
2. Har du testat AT-startmotorn på samma sätt?
3. Har felet uppstått under tiden hojen stått orörd, eller fanns några tecken på krångel redan innan?
4. Testade du det gamla startreläet innan du bytte?
5. Hur vet du att batteriet är fulladdat och ok?
6. Har du kollat säkringar, startknapp, dödarknapp, frilägesgivare och brytaren vid stödet?
7. Klickar reläet när du trycker på startknappen?
8. Har du provat att starta med stödet uppe och kopplingen indragen?
9. Tipset att byta startrelä, kom det från nån som visste vad han talade om?
Osv...
Jag testade startmotorn genom att koppla startmotorns kabel direkt till batteriets +pol och höjlet jordades. Den var total död.
Testat dessvärre inte AT-startmotorn på samma sätt? Tog för givet att den fungerade..
Felet har uppstått efter att hojen stått orörd. Det har kommit fram min gode vän som förvarat den försökt starta den när hojen var kopplad till batteri-laddaren. Jag testade även start relät innan jag bytte ut den. Kom inget klickande ljud från den vilket jag hört att det ska göra. Det där med filägesgivare känner jag inte till. Men det finns alltså en givare som skulle kunna omöjligöra att starta hojen om stödet är i? Brytaren är korrekt inställd. Säkringarna är kontrollerade vid tändningslåset samt vid start-relät. Har inte funnit några trasiga säkringar, finns det fler "dolda" säkringar? Tipset att byta startrelä, kom det från personalen på en mc skrot.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Lite "på rak arm" felsökning, inte helt systematisk:

Som jag förstår har du testat startmotor och relä genom att koppla dem till batteriets pluspol och jord.
Om det är batteriet som är slut så funkar förstås inte grejerna.
Om batteriets minuspol har dålig/ingen kontakt med jord likaså.
Funkar lyset som det ska? Lyser strålkastaren ordentligt?

Att batteriet stått på laddning innebär inte att det är fulladdat eller ok.
Det som brukar kunna paja under förvaring är batteriet. Kan tex bli kortslutning eller avbrott i det.

Fungerar frilägeslampan? Lyser i friläge och slocknar i växel?
När den är släckt så ska inte hojen gå att starta med kopplingen ute.
Är kopplingskontakten sönder så går det alltså kanske inte alls att starta med växel i.
Är frilägesgivaren sönder så går det kanske inte att starta ens i friläge med kopplingen ute.
Om stödet är nere och växeln i hjälper det inte ens att dra in kopplingen.
Det är därför jag vill att du provar att starta med friläge, kopplingen indragen och stödet uppe.

Jag tycker det låter som om du sen ska kolla minus/jordanslutningen. Tex genom att koppla startmotor och relä direkt till polerna. Funkar de då så är det nåt jordfel.

Funkar de inte ändå så kan du prova startmotor och relä med ett annat batteri. Bilbatteriet går bra, akta dej för att kortsluta bara. Köp inget mer förrän du konstaterat var felet sitter.

Jag sätter en femma på batteri- eller jordfel.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Hur går det?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
redtroll
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:34
Answers: 0
Ort: Malmö TA600 -95

Inlägg av redtroll »

Ja, det undrar jag med...
Redtroll
TA 600 -95
Medlem i Skånes Motorcyklister - www.skmc.se
Användarens profilbild
redtroll
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:34
Answers: 0
Ort: Malmö TA600 -95

Inlägg av redtroll »

87'an och jag sliter i samma saltgruva, så jag träffade honom idag...
Jag fick i uppgift att svara åt honom.
Han håller på att flytta till en annan lägenhet så mycket tid går åt det, men han kommer att titta på problemet i helgen (tror han).

/Red
Redtroll
TA 600 -95
Medlem i Skånes Motorcyklister - www.skmc.se
Magnus
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 11:33
Answers: 0
Ort: Huddinge

Inlägg av Magnus »

Ett problem som jag haft ett par gånger är glapp/oxid i dödarknappen. Även i "på-läge" kan hojen vara helt död. WD40 kombinerat med ett frenetiskt tryckande på dödarknappen samtidigt som jag försöker starta brukar lösa problemet :D

Magnus
87-an
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 19 maj 2006, 20:36
Answers: 0

Inlägg av 87-an »

Så kom äntligen dagen då det blev lite tid över för lite mekande....
Tramsvalp skrev: Lite "på rak arm" felsökning, inte helt systematisk:
Som jag förstår har du testat startmotor och relä genom att koppla dem till batteriets pluspol och jord.
Om det är batteriet som är slut så funkar förstås inte grejerna.
Om batteriets minuspol har dålig/ingen kontakt med jord likaså.
Funkar lyset som det ska? Lyser strålkastaren ordentligt?
87-an: Ljuset fungerar som det ska och har inte någon nedsatt effekt.

Tramsvalp skrev:Att batteriet stått på laddning innebär inte att det är fulladdat eller ok.
Det som brukar kunna paja under förvaring är batteriet. Kan tex bli kortslutning eller avbrott i det.
87-an: Kontrollerat och fungerar felfritt.

Tramsvalp skrev:Fungerar frilägeslampan? Lyser i friläge och slocknar i växel?
När den är släckt så ska inte hojen gå att starta med kopplingen ute.
Är kopplingskontakten sönder så går det alltså kanske inte alls att starta med växel i.
87-an: Denna frilägeslampa fungerar från och till. Mest vanligt är att den inte lyser. Har dock aldrig påverkat cykel tidigare. Om givaren är sönder, går det att koppla vidare den för att ta reda på om det är orsaken??

Tramsvalp skrev:Är frilägesgivaren sönder så går det kanske inte att starta ens i friläge med kopplingen ute.
Om stödet är nere och växeln i hjälper det inte ens att dra in kopplingen.
Det är därför jag vill att du provar att starta med friläge, kopplingen indragen och stödet uppe.
87-an: Har även kontrollerat kring denna stöd-givare men har ännu inte sett någon. Kan kanske bero på att hojen är från 87..

Tramsvalp skrev:Jag tycker det låter som om du sen ska kolla minus/jordanslutningen. Tex genom att koppla startmotor och relä direkt till polerna. Funkar de då så är det nåt jordfel.

Funkar de inte ändå så kan du prova startmotor och relä med ett annat batteri. Bilbatteriet går bra, akta dej för att kortsluta bara. Köp inget mer förrän du konstaterat var felet sitter.
87-an: Fått tipset att ”kortsluta” mellan startreläts poler och vipps så hör jag att hojen vill starta. Har även lånat hem en bättre begagnad startknapp/dödare för att se om min lagt av vilket den inte hade.
•Hur går jag bäst till väga för en lyckad felsökning.

Tramsvalp skrev: Jag sätter en femma på batteri- eller jordfel.
87-an
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

"•Hur går jag bäst till väga för en lyckad felsökning."

De bästa råd jag har står härovan. Det är JAG som felsöker, och du är mitt verktyg, sas. Jag frågar om sånt jag behöver veta, eftersom jag inte kan kolla själv.

HAR du provat att starta med friläge, kopplingen indragen och stödet uppe?

"Fått tipset att ”kortsluta” mellan startreläts poler och vipps så hör jag att hojen vill starta"
Vadå, går startmotorn runt?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
87-an
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 19 maj 2006, 20:36
Answers: 0

Inlägg av 87-an »

Tramsvalp skrev:De bästa råd jag har står härovan. Det är JAG som felsöker, och du är mitt verktyg, sas. Jag frågar om sånt jag behöver veta, eftersom jag inte kan kolla själv.

HAR du provat att starta med friläge, kopplingen indragen och stödet uppe?
87-an: Japp testat och den är fortfarande död.

Tramsvalp skrev:"Fått tipset att ”kortsluta” mellan startreläts poler och vipps så hör jag att hojen vill starta"
Vadå, går startmotorn runt?
87-an: Ja, då vaknar startmotorn.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Ok, startmotorn funkar iaf. Då har du nog 2 fungerande startmotorer skulle jag tro, och 2 fungerande startreläer. Bra va! :-)

För en amatör i det här läget är det nog bara att gå igenom alla inblandade brytare och anslutningar en i taget, och kolla att de funkar. Mäta "motstånd" (kolla att det är kontakt) osv så gott man kan. Behöver inte vara särskilt svårt, men kan förstås ta tid att hitta och komma åt osv.

Eller lämna till nån som vet vad han gör. Fel säsong för det tyvärr... kanske en bilelektriker har mer tid än en hojverkstad?

Stödbrytare vet jag inte om du har, men trodde att du hade det. Ska sitta innanför sidostödet med sladd till.
Vet inte om det går att koppla förbi frilägesbrytaren. Jo, allt går förstås, men jag vet inte hur. Det överlåter jag med varm hand åt dej att lista ut mha elschemat.

Om jag får din epost-adress så kan jag skicka ett elschema, eller om du vill hela manualen (45MB) över ftp

I manualen finns ett felsökningsschema för starten som kan vara till hjälp, så ta hela manualen du.
Jag kan nog inte göra mer över nätet tyvärr.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Hur går det?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
87-an
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 19 maj 2006, 20:36
Answers: 0

Inlägg av 87-an »

Tramsvalp skrev:Hur går det?
Nu funkar den.. efter lite felsökning och med el-schemat till hands visade det sig att neutral givaren var sönder. Har nu tillfälligt kopplat förbi den (jordat den direkt) och nu går den åter som blixten.

Tack för all hjälp och support!½

87-an
blixten
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 00:14
Answers: 0
Ort: Nacka, XL600 89

Inlägg av blixten »

Fick samma fel som 87-an i morse. Batteri fullladdat men ingen reaktion ifrån startrelät och startmotorn.

Har testat att försöka starta med koppling inne, stödet upp.

Stödlampan lyser. Neutral lyser.

Har även provat att klicka på dödarknappen fram och tillbaka.

Har inte kollat säkringarna.

Jag har Haynes verkstadshandbok, men den har jag hemma har inte kollat hur bra elschemat ser ut där. Sitter på jobbet och är sur för att jag fick åka bil till jobbet.

Någon som har något bättre elschema med felsökningslogik än Haynes?

Vilken av kontakterna ska jag börja med tror Ni?

/Lars
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Om det inte klickar i startreläet så mät spänningen till den, när du trycker ne startknappen och har neutral i ska du ha 12V mellan gul/röd (+) och grön/röd(jord) kabel.

Har du inte 12V där så kan du börja felsöka alla givare, glöm inte bort själva startknappen! Har du en multimeter så är det fort gjort att mäta kontinuiteten i givarna, har du lågt motstånd (några ohm)i neutralgivarn när neutralen är i så fungerar den, osv. Det finns kontakter nära alla givare, bara att koppla isär och mäta :D

Om du har 12V till reläet så kan du prova om den slår till om du drar en kabel direkt från batteriet till det stift som den gul/röda kabeln går till.
Fungerar det fortfarande inte så koppla även en ny jordkabel till relät, den grön/röda kabelns anslutning alltså.
Är den fortfarande död så är reläet kasst, du kan då i nödfall starta genom att hålla en skruvmejsel mot de stora stiften på startreläet.

LYCKA TILL :!:
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Om du har 12V till reläet så kan du prova om den slår till om du drar en kabel direkt från batteriet till det stift som den gul/röda kabeln går till.
Glöm det där, vet inte vad jag tänkte, har du 12V till reläet så har du ju redan spänning där, då behöver man knappast dra dit fler sladdar :oops:

Hojta till om det är fler fel i min fina instruktion, jag är för trött för att ge goda råd nu tydligen........
blixten
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 00:14
Answers: 0
Ort: Nacka, XL600 89

Inlägg av blixten »

Nu är jag hemma. Gjorde ett försök när jag kom hem. Höll på ett tag med givarna, så vips gick den igång, en gång. Sedan var den lika död igen. Rörde på kabelhärvan under styret och vips gickden igång igen. Sedan funkande den ett par tre gånger sedan var den totaldöd igen.

Så det är helt klart elfel, jordfel eller glappkontakt någonstans. Nu gäller det bara att felsöka på ett bra sett. Tittade i Haynes, var ett helt ok elschema, borde gå att lösa.

Någon som har några tips var jag ska börja?

/Lars
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Fungerar lysen och varningslampor hela tiden eller berör glappet dem också?
Om allt blir svart så kan det vara huvudsäkringen, 30A som har dålig kontakt.

Jag har inget elschema men jag skulle tro att sladdarna till givarna vid kopplingen och startknappen är dragna vid styre/instrumentering.
Skulle tippa på att det är kablarna till startknappen som strular isåfall, för kopplingen behöver inte vara indragen om neutralen är i (om neutrallägesgivaren funkar).
Har du kollat så inte nån säkring är ärgad och har dålig kontakt?
blixten
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 00:14
Answers: 0
Ort: Nacka, XL600 89

Inlägg av blixten »

Helljus och lampor verkar fungera hela tiden. Kollade säkringen igår och alla var hela såg ingen ärg.

Ska göra en mer systematisk felsökning i helgen, med en voltmeter och kopplingsschemat.

Låter inte som någon omöjlighet att det är ljust sladden/kopplingen till startknappen som kan vara ett problem.

Återkommer efter helgen om jag behöver mer tips.

/Lars
Blixten
Skriv svar