Olja till TA?

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Olja till TA?

Inlägg av Stefan »

Hallå, transa-vänner!

Är ju då nybliven (och väldans nöjd) ägare till en TA -99 :-)

Men nu nalkas ju den töliga årstiden, och då känns det rätt att peta i frisk olja + filter i knarren.

Har försökt läsa igenom tillämpliga forumtrådar, men hittar inget bra svar... får be om urschäkt om jag dubbelpostar.

Vad ska man slå i hojen???

Läs instruktionsboken! Joodå, har gjort det, men hittar bara viskositet och benämningar som kanske var relevanta -99.

Har också förstått att Statoil's helsyntet (som jag alltid kör i mina bilar) kanske inte är helt rätt...;-)

Om jag fattat det rätt, har hojen en koppling med lameller i oljebad? Badar då växellådan i samma olja???

Hittade en olja på Biltemas sida, 36-440 som sägs vara en MC-olja, funkar den? Såg oxå sist jag var där att de sålde en "MC-olja" i röd flaska från pall med nedsatt pris, erfarenheter?

Skulle vara kanon om någon insatt kan reda ut detta åt mig, eller bara tala om att "den här oljan funkar kanon i en TA -99".

Skulle ju såklart kunna åka ner till närmsta MC-handlare och fråga, men hur kul är det...;-)))

Tyvärr ligger ju HelaHojen lite halvdant till för mig, annars verkade dom kanon att ha att göra med... så resten av grejerna hamnar nog där ändå... om ingen har ännu bättre tips.

Take care!

/Stefan
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Att hälla i samma olja som du gör i bilen är det sista du ska göra för då kommer inte lamellerna att funka längre utan bara slira. Utan en MC- olja ska det vara som är gjord för att funka för både motor och lameller eftersom de går i samma oljebad.

Har själv använt en delsyntet av märket Quaker State i 18 är i mina hojar och byter 2 ggr / år. Alltid till vintern innan jag ställer undan hojen i ett par tre månader och en gång mitt i säsongen utan filterbyte eller när oljan börjar bli missfärgad. Jag kanske är lite övernitisk men smörjolja anser jag vara en fundamental sak i en maskins underhåll och inget att spara på. Hellre att lägga ut några kronor medans hojen funkar bra än att vänta till kolvringar, venilstyrningar eller något annat ställer till problem. En svart och förorenad olja innehåller sura förbränningsrester som fräter på packningar och motordelar vilket också känns på lukten och något jag gärna undviker.

Anledningen till att det blev just detta märket var pga en gammal MC mekaniker som rekommenderade den då han själv använt den i många år med bara positiva erfarenheter. Hade också en granne som är en gammal verkmästare från bilverkstäder som i sin ungdom berättade att han och några kompisar brukade roa sig med att köra gamla motorer tills de skar men med Quaker State ( även välkänd som Pennsylvaniaolja ) klarade motorena sig alltid bäst om de skar överhuvudtaget. Ska finnas ett visst mått av parrafinbas ( har funnits iallafall ) i den oljan som kan vara orsaken. Min favo olja är annars Omega men i just det här fallet ur ekonomisk synvinkel tycker jag QS passar bättre.

Visst, snacka med en MC handlare men då får du inte ett opartiskt svar alla ggr då han naturligtvis vill sälja den oljan han har på sin hylla.

FINNS SÄKERT OLJA AV FLER MÄRKEN SOM ÄR BRA men det är den här jag har mest erfarenhet av och den har funkat bra hittills. Mer högpresterade och högvarviga motorer kanske vill ha en annan olja men till en TA törs jag med gott samvete rekommendera denna.
Senast redigerad av GeCe † den fre 10 okt 2008, 21:03, redigerad totalt 3 gång.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
msg2you
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 09:49
Answers: 0
Ort: TA 650 -01 / Vänersborg
Kontakt:

Det går med mera...

Inlägg av msg2you »

Har efter diskussion med oljeleverantör (granne) för många år sedan provat det mesta...

Har med god framgång kört på ett flertal olika märken av helsyntet bilolja "API SG" (som enligt klass-spec inte skall innehålla antifriktionstillsatser) utan problem med koppling eller motor. Byter alltid med 5-600 mils intervall... och transalpen har gått 11.000 mil nu... Dagens bilmotorer är så krävande att oljan där behöver samma egenskaper som mc-oljan, bortsett kopplingen då, Kör sen tre år tillbaka på BilTemas Racingolja (helsyntet) och även den har fungerat utan minsta problem... Hade även den i Tdm:en som jag körde många tusen mil med...

Eller jag har kanske bara haft tur... :-)

Det ÄR lite religion i denna frågan... och många åsikter... och jag kanske inte är den som har mest kunskap i frågan, men jag har med framgång prövat...
Det finns mängder av tillverkare och det kan knappast vara så att några fungerar och resten förstör motorer...

Tror att varmkörning, bytesintervall och körstil påverkar mer än vilket märke det är på oljan, bara man då håller sig till minst den kvalite som är rekomenderad.

Om du vill se många tankar och meningar om detta med olja...
http://www.bike.se/forum/thread.php?t=350&p=1

//mats
Jag gör hellre ingenting bra, än någonting dåligt.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

Tack för seriösa svar, grabbar!

Men, eftersom jag inte är så väldans inläst på oljor, kommer här några följdfrågor...

GeCe, vad ska oljan från Quaker State heta mer, antar den har en "handelsbeteckning"?

msg2you, är det "API SG" som är nyckeln? D.v.s. att märke är mindre intressant, bara den har den beteckningen? Den på Biltema, kan det vara "MC-olja, Racing 10W–40", 36-437?

Mvh
/Stefan

Edit: Jo, att det finns en del religion i det har jag förstått, men bortser helst från den biten :) Som jag ser det kommer transan inte att gå extremt på något sätt, jag vill ju bara sköta om pärlan på bästa sätt :D
Användarens profilbild
msg2you
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 09:49
Answers: 0
Ort: TA 650 -01 / Vänersborg
Kontakt:

Mera Olja...

Inlägg av msg2you »

Haynes Manualen säger att Transalpen skall ha API-SE, SF eller SG.

En kortare förklaring till vad API-Klassificering är:

(American Petrolium Institute)

På oljeförpackningen står det i regel ungefär så här API: SG/CD.
S står för bensinmotor (spark) och C för dieselmotor (compression).
Bokstaven efter C eller S anger vilken klass, smörjförmåga, oljan har.
Anges bensinmotorklassningen först (ex SF/CD) så är oljan i första hand avsedd för just bensinmotorer.
Klassningsbokstaven är i alfabetets ordning, d v s senare i ordningen är bättre smörjförmåga; G är bättre än C o s v.
Tror vi är uppe i API-SL idag, men Transalpens gamla beprövade motor nöjer sig med SE, SF eller SG.
SE och SF är gamla oljor som jag inte är säker om dom säljer längre.

Sen finns det även en annan klassning för mc-olja: JASO

CeGe absolut rätt i att det finns oljor som är kända för att vara bättre än andra...
Quaker State är väl en av dom bästa "tillverkarna" av motorolja.

Här har du en mycket bra sida om Olja...
http://www.mcpoolen.se/tbh/sortiment-oljor-info.html

//mats
Jag gör hellre ingenting bra, än någonting dåligt.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Stefan!

Quaker States MC-olja finns lustigt nog i en "felmärkt" förpackning såtillvida att den kallas för "Motorcycle 4- Cycle Mineral SAE XW-X". Den är i själva verket en delsyntet, dvs en blandning av mineral och helsyntet enkelt uttryck. Mineral är en orimlighet i detta fallet då den är rak SAE X och går inte att tillverka på annat sätt. Man ska naturligtvis använda en multigradolja och för närvarande kör jag på en SAE 10W-40. Hade en diskuisson med min handlare om detta med märkningen naturligtvis men eftersom de anger på förpackningen SAE - graderna och intygar att det är det som gäller så litar jag på det. Handlar väl antagligen om att spara på förpackningskostnaderna.
Den enda MC jag hört talas om som ska ha en rak olja är HD, SAE 50 vill jag minnas att det var. Det var några år sedan så det kanske var en äldre model.

Kanske att jag riskerar att få en diskussion på halsen som jag inte vill ha när jag vill hävda att delsyntet är lämligt för en TA. Men 1 cyl-MC och Custom med stora twin-motorer rekommenderas ofta att använda mineraloljor därför att den oljan ger en starkare oljefilm än vad den helsyntetiska gör. En 1 och 2-cylindrisk motor får en annan belastning i motorn och lager jämfört med en 4-cylindrisk och mår kanske därför bra av en olja med en starkare oljefilm.

En helsyntestik olja har smörjegenskaper som ur andra perspektiv kan vara bättre det vet jag, men med en delsyntet får man så att säga det bästa ur två världar enligt min uppfattning och jag är inte ensam om den.

QS-oljan är märkt JASO MA vilket är Japanernas eget märksystem för de krav de ställer på sina tillverkade hojar och ersätter de märkningar från USA och andra länder som finns på marknaden.

http://www.quakerstate.se/file/dyn/0000 ... i/JASO.pdf
Senast redigerad av GeCe † den lör 11 okt 2008, 02:38, redigerad totalt 2 gång.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
msg2you
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 09:49
Answers: 0
Ort: TA 650 -01 / Vänersborg
Kontakt:

Du har så rätt...

Inlägg av msg2you »

GeCe skrev: Kanske att jag riskerar att få en diskussion på halsen som jag inte vill ha när jag vill hävda att delsyntet är lämligt för en TA. Men 1 cyl-MC och Custom med stora twin-motorer rekommenderas ofta att använda mineraloljor därför att den oljan ger en starkare oljefilm än vad den helsyntetiska gör.
GeCe:

Du har helt rätt om att en delsyntet passar ypperligt till en Transalp... :-)

Söker man på google om "olja motorcykel api" får man tusentals träffar...
Det är lite religion i ämnet... men en tillräckligt bra olja som byts tillräckligt ofta tror jag blir bra... eller hur?
Och tar man sen till lite extra... så skadar det ju inte...

Hälsning... Mats
Jag gör hellre ingenting bra, än någonting dåligt.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Du har så rätt...

Inlägg av GeCe † »

msg2you skrev:
GeCe skrev: Kanske att jag riskerar att få en diskussion på halsen som jag inte vill ha när jag vill hävda att delsyntet är lämligt för en TA. Men 1 cyl-MC och Custom med stora twin-motorer rekommenderas ofta att använda mineraloljor därför att den oljan ger en starkare oljefilm än vad den helsyntetiska gör.
GeCe:

Du har helt rätt om att en delsyntet passar ypperligt till en Transalp... :-)

Söker man på google om "olja motorcykel api" får man tusentals träffar...
Det är lite religion i ämnet... men en tillräckligt bra olja som byts tillräckligt ofta tror jag blir bra... eller hur?
Och tar man sen till lite extra... så skadar det ju inte...

Hälsning... Mats
Det är inte bara i trafiken jag försöker att köra med säkerhetsmarginaler utan även............
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Jag kan bara tillägga att det är Statoil som tillverkar Biltemas oljor.
Biltemas olja 36-437 är densamma som Statoil RacingWay 10W/40.

Hela Hojen, som du skrev om, häller i Spectro Golden 4 SAE 10W40, har jag för mig. Den kostar typ 150 spänn för en liter, Statoils olja kostar nästan lika mycket. Så om du inte är nån märkes-nörd gör du som jag och häller i Biltemas för 75 kr/lit :mrgreen:
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Det går med mera...

Inlägg av GeCe † »

msg2you skrev:Har efter diskussion med oljeleverantör (granne) för många år sedan provat det mesta...

Har med god framgång kört på ett flertal olika märken av helsyntet bilolja "API SG" (som enligt klass-spec inte skall innehålla antifriktionstillsatser) utan problem med koppling eller motor. Byter alltid med 5-600 mils intervall... och transalpen har gått 11.000 mil nu... Dagens bilmotorer är så krävande att oljan där behöver samma egenskaper som mc-oljan, bortsett kopplingen då, Kör sen tre år tillbaka på BilTemas Racingolja (helsyntet) och även den har fungerat utan minsta problem... Hade även den i Tdm:en som jag körde många tusen mil med...

Eller jag har kanske bara haft tur... :-)

Det ÄR lite religion i denna frågan... och många åsikter... och jag kanske inte är den som har mest kunskap i frågan, men jag har med framgång prövat...
Det finns mängder av tillverkare och det kan knappast vara så att några fungerar och resten förstör motorer...

Tror att varmkörning, bytesintervall och körstil påverkar mer än vilket märke det är på oljan, bara man då håller sig till minst den kvalite som är rekomenderad.

Om du vill se många tankar och meningar om detta med olja...
http://www.bike.se/forum/thread.php?t=350&p=1

//mats

Det var en mycket viktig sak jag glömde att kommentera när du skriver att du kör på bilolja.

En motorolja du använder till bilen använder du bara i motorn och en annan olja till växellådan heller hur. I din MC är det samma olja som används till båda, motor och växellåda. Att det trots allt funkar och du inte märker något problem åtminstonde inte på kort sikt, har troligtvis med att göra att dreven i MC:n är raka och inte utsätts för vridkrafter som fodrar hypoidolja. Har man sen ett lugnt körsätt också så påverkar det med. Det finns några typer av enkla växellådor som nöjer sig med motorolja i växellådan som en gammal 50-talsbåt med en 4-cylindrisk Albinmotor med endast fram och backväxel jag hade en gång. Bilar med automatlådor använder ju också en tunnare olja typ hydral som då är spec. med vissa tillsatser för den användningen.

Så det är inte bara för lamellernas skull man inte ska köra på bilolja om man är rädd om sin bike. Men det är klart om man byter cykel ofta så märker man aldrig av problemen som kan uppstå med billig olja och bristande underhåll. Eftersom vad som händer i motorn kanske inte märks så fort och syns så väl som en repa på tanken typ.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
msg2you
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 09:49
Answers: 0
Ort: TA 650 -01 / Vänersborg
Kontakt:

Ännu en tråd om OLJA...... "suck"

Inlägg av msg2you »

Transalpen har rekomendation:

API-SE, API-SF, API-SG


API-SG är nyast av dessa men ändå riktigt gammal.

På American Petrolion Institute's rekomendationsblad skriver man:

SG Obsolete For 1993 and older engines.
SF Obsolete For 1988 and older engines.
SE Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automotive engines build after 1979.


SÅ dom krav man har ställt på oljan för transalpen är LÅGA.

Jag är väl medvetetn om att antifriktionstillsatserna kan få kopplingen att slira... Har bytt för en vän som hällde i "Renoveringssats" i oljan... och den gick ju bra... fast inte så fort...

Enligt min vän Frank (numera F.D granne), som jobbar med kvalitetssäkring på ett av våra oljebolag (som börjar på s) så är övriga tillsatser idag likvärdiga, då många av dagrns bilmotorer ställer krav på friktionsskydd liknande det som växellådan på en mc behöver. Dock kan halterna vara högre i mc-oljan.

Om nu man inte ställer högre krav än API-SE... som enligt API's texter: "Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automotive engines build after 1979."
SÅ tror jag att skillnaden i livslängd är försummbar... och jag kör ändå nära 4.000 mil om året...

Men jag säger inte att man skall ha biloljan... bara att den inte får motorn att rasa.
Har nu kört 5.000 mil på Biltemas racingolja och motorn går fortfarande som en klocka...
Om ett år är jag uppe i 15.000 mil och då får vi väl se... :-)


Välsmorda hälsningar...
Mats
Senast redigerad av msg2you den lör 11 okt 2008, 20:13, redigerad totalt 3 gång.
Jag gör hellre ingenting bra, än någonting dåligt.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

AeroSol och ni andra, tack för besked. Att Biltema=Statoil hade jag koll på från bilarna, men var klart osäker på MC-olja :shock:

Nu blev det Biltemas Racingolja för MC.

Återigen, stort tack för responsen :D

Ha det gott!

/Stefan
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Ännu en tråd om OLJA...... "suck"

Inlägg av AeroSol »

msg2you skrev:Om ett år är jag uppe i 15.000 mil
Kör du 10.000 mil om året med hojen?! Starkt jobbat isåfall!

Stefan: Den där nedsatta oljan du såg på Biltema, var det Racing-oljan eller nån annan olja kanske? (Det finns ju andra oljor med röd flaska.) Var såg du den? Haninge?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
msg2you
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 09:49
Answers: 0
Ort: TA 650 -01 / Vänersborg
Kontakt:

Re: Ännu en tråd om OLJA...... "suck"

Inlägg av msg2you »

AeroSol skrev:
msg2you skrev:Om ett år är jag uppe i 15.000 mil
Kör du 10.000 mil om året med hojen?! Starkt jobbat isåfall!

Hmm... :lol: var kanske lite otydlig där... "ler"
Jag har nu kört 11.000 mil med den... varav 5.000 på Biltemas Racingolja
Jag kör ca 4.000 mil om året... och har sålt TDM:en... så det blir nog
15.000 mil på Transalpens mätare innan nästa sommar är slut...

Sen så kanske det blir byte...


//Mats
Jag gör hellre ingenting bra, än någonting dåligt.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

AeroSol, den till extrapris såg jag i Uppsala, om det var racingoljan vågar jag inte svära på, MC-olja i röd flaska, men den jag köpte nu (i Karlstad) var allt racingoljan till ordinarie pris. Det är ju inte så mycket priset som ligger till grund för min fråga, mer att peta i RÄTT olja, en olja som hojen mår bra av. Kände ju som sagt på mig att den skulle klara lite annat än i en bilmotor... :twisted:
msg2you, länken du lade in var klart informativ, nu vet man lite mer.
/Stefan
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Stefan!

Kul att du fick hjälp med att räta ut frågetecknen om oljevalet. Själv tog jag mig tid att mer noggrant läsa igenom Dr.Bikes oljetråd som jag mest bara skummat igenom en gång tidigare. Alltid nyttigt med lite nya vyer på saker och ting då det är lätt att fastna i gamla hjulspår.

Det som jag kanske får ifråga i mitt tänk är nog det här med nyttan av att använda delsyntet som enligt Doktorn. skulle vara underlägset helsynteten i de flesta lägen. Och inte byta olja så ofta heller som jag gjort tidigare. Fast gå ifrån Pennsylvania-oljan kommer jag inte att göra. :lol:

Kul med en liten oljetråd på det här forumet också och lycka till med din TA i fortsättningen.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

GeCe!

Ja, jag tyckte det var jättekul att få hjälp här, och dessutom så kvalificerade svar :D Skönt oxå att slippa trams att sortera bort, så stort tack till alla på forumet, även ni som hellre teg än att tramsa till det! Det känns som om jag har betydligt bättre koll nu, och fler frågor lär väl komma... :roll:

Så jag ber att få önska dig lycka till också!

/Stefan
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Efter att jag i den här tråden har talat mig varm för Pennsylvania-olja och Quaker State så har jag efter det fått klart för mig att QS är uppköpt av Shell. :? Och också att en firma i mina trakter som sålt QS till USA-bilar inte längre gör det pga att man märkt kvalitetsförsämringar så har jag gått ifrån QS och kommer att använda Castrols oljor istället. Castrol GPS.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Inlägg av hogge »

Hej GeCe
Du kan lungt gå över till Castrol GPS en olja som jag har kört på i över 20 år på alla mina tidigare hojar..Jag hade en vfr750 -88 (för övrigt nog den cykeln jag saknar mest av alla)som jag köpte ny och körde nästan 7500mil med på Castrol GPS och när jag servade den sista gången före bytet till BMW så såg kamaxlarna helt som nya ut+allting var rent och snyggt i motorn.ett bra betyg för oljan och naturligvis för Honda.
Ha det gott och kör försiktigt.
Mvh Hogge
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Hej hogge!

Gott att läsa dina ord!

Kör försiktigt själv så kanske vi ses någongång!
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Skriv svar